Har 2008 T5 BNZ. 190.000 km. Er det noe jeg burde passe på litt ekstra med denne? Jeg skrur det meste selv.
Det lukter eksos inne i kupeen når bilen står stille med motor i gang. Var det slik at BNZ hadde bedre eksos manifold og at det gjerne er egr rørene? Turboen piper med turtallet når den er kald, men det har den gjort i flere år.
Typiske alvorlige feil med T5 2.5 130 hk BNZ
-
- Posts: 7
- Joined: 31 Jan 2021, 12:23
- Car: T5 2008 130HK 4-Motion
-
- -
- Posts: 630
- Joined: 21 Feb 2015, 12:14
- Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
- Phone: 41264794
- Location: Fjellhamar
Re: Typiske alvorlige feil med T5 2.5 130 hk BNZ
Bytt vannpumpe om det ikke er gjort på lenge:
http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=46541
Bytt motorolje i tide.
Bytt olje i girkasse.
Skader ikke å bytte styrservoolje da det er billig å fort gjort...
Frihjul og gummimuff til dynamo og til ac-kompressor, sikre/bekrefte at det ble byttet ved 150 kkm (180kkm) det som står i service bok.
Hjullager kan plutselig bli behov for i skifte.
Fjærbeinslager. Nedre bærekule. Ytre styreledd.
Ta en understellsbehandling. Fikse små rustangrep i lakken tidlig.
Kjør i mekanisk harmoni for å spare dobbel masse svinghjul, og ta det rolig med kald motor for å spare turbu, i tillegg ikke steng av motor umiddelbart etter tung belastning (høytliggende fjellparkering feks).
Vedrørende eksos så kan det fortsatt være manifold. Egr rør sitter på toppen av motor. Alt kan undersøkes relativt enkelt. Se etter sot. Spray på såpevann...
http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=46541
Bytt motorolje i tide.
Bytt olje i girkasse.
Skader ikke å bytte styrservoolje da det er billig å fort gjort...
Frihjul og gummimuff til dynamo og til ac-kompressor, sikre/bekrefte at det ble byttet ved 150 kkm (180kkm) det som står i service bok.
Hjullager kan plutselig bli behov for i skifte.
Fjærbeinslager. Nedre bærekule. Ytre styreledd.
Ta en understellsbehandling. Fikse små rustangrep i lakken tidlig.
Kjør i mekanisk harmoni for å spare dobbel masse svinghjul, og ta det rolig med kald motor for å spare turbu, i tillegg ikke steng av motor umiddelbart etter tung belastning (høytliggende fjellparkering feks).
Vedrørende eksos så kan det fortsatt være manifold. Egr rør sitter på toppen av motor. Alt kan undersøkes relativt enkelt. Se etter sot. Spray på såpevann...
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
-
- Posts: 7
- Joined: 31 Jan 2021, 12:23
- Car: T5 2008 130HK 4-Motion
Re: Typiske alvorlige feil med T5 2.5 130 hk BNZ
Supert svar. Takk. Leste masse skrekkhistorier om kjølevæske i olje osv.silenhag wrote: Alt kan undersøkes relativt enkelt. Se etter sot. Spray på såpevann...
Har sprayet akkurat nå. Fant lekkasje i flens mellom mani og egr rør. Men kan ikke gi meg der. Må sjekke ved manifold bedre. Var det ved sylinder 1 det pleide å være knekt bolt? Skal få tak i noe skikkelig lys og se mer. Må man ta av noe greier for å se bedre inn bak der? Speil?
-
- Posts: 7
- Joined: 31 Jan 2021, 12:23
- Car: T5 2008 130HK 4-Motion
Re: Typiske alvorlige feil med T5 2.5 130 hk BNZ
2,5 TDi 130hk , Diesel
Årsmodell: 2008
Motorkode: BNZ
Nå har det plutselig kommet en whoosh lyd. Skikkelig pustelyd når turboen kicker inn på lavere turtall. Tenker at det er lekk på trykkside av turbo?
Årsmodell: 2008
Motorkode: BNZ
Nå har det plutselig kommet en whoosh lyd. Skikkelig pustelyd når turboen kicker inn på lavere turtall. Tenker at det er lekk på trykkside av turbo?
-
- -
- Posts: 630
- Joined: 21 Feb 2015, 12:14
- Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
- Phone: 41264794
- Location: Fjellhamar
Re: Typiske alvorlige feil med T5 2.5 130 hk BNZ
Ja, enig med deg. Vanlig med lekkasje på intercooler eller i skjøter mellom slanger. Har du visuelt sjekket dette? Det vil være litt oljesøl på slike plasser...evertos115 wrote:2,5 TDi 130hk
Tenker at det er lekk på trykkside av turbo?
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.