T5 California forbruksbank

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
justcamping
Posts: 4
Joined: 18 Aug 2015, 21:14
Car: T4 1996

T5 California forbruksbank

Post by justcamping »

Hei!
Det bakre forbruksbatteriet (originalt AGM) på min California 2009 mod er defekt. Bilen er nylig kjøpt brukt hos Sulland og batteriet er dekt av bruktbilgarantien siden batteriet ble ødelagt på grunn av defekt sikring på batteriet (batteriet tok ikke til seg lading og stod lenge med spenning på 6V).

Da jeg kontaktet Sulland så mente de at det var nok å bytte kun dette batteriet til tross for at det andre forbruksbatteriet (under setet) er tolv år gammelt. Det hadde aldri hørt at man ikke burde blande nye og gamle batterier og dermed bør bytte alle batteriene i en batteribank samtidig...

Men det mest spesielle var at de påstod at de to forbruksbatteriene er "to separate systemer". Stemmer dette?
Vanligvis er jo forbruksbatterier koblet i parallell. Er ikke forbruksbatteriene i California koblet i parallell?

Hvis forbruksbatteriene er "to separate systemer" må det vel bety at det står et skillerele mellom dem. Kan ikke forstå hvorfor Volkswagen skulle velge å gjøre det, men er det et slikt skillerele som skiller de to forbruksbatteriene?

Hva i all verden kan Sulland mene med at de to batteriene er "separate systemer"?
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: T5 California forbruksbank

Post by Rudeboy »

Hør med Westfalia som satte bilen sammen, jeg sier Sulland her i beste fall tager seg friheter.
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

Re: T5 California forbruksbank

Post by silenhag »

Det er ikke Westafalia som lager Volkswagen California T5, det er selvfølgelig vw selv.

De er tull at bodelsbatterier er separate system. De er selvfølgelig parallell koblet. Sjekk sid 40 i følgende.
https://www.poptop.nl/wp-content/upload ... nglish.pdf
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Post Reply