Servorør T3..

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Syncroeier
-
-
Car: T3 Syncro DJ '88

Servorør T3..

Post by Syncroeier »

Da har tiden kommet for meg også, en liten rød pytt med servoolje under bilen tilsier at rørene er gåene.. :x

Jeg har lest et sted her at dere bytter til hydraulikkslanger? er det plass til å legge disse samme ruta som stålrørene? de er vel litt tykkere regner jeg med..

Det hadde vært flott med en beskrivelse av jobben, hvor delene finnes, hvor lange rør man trenger, feller man kan gå i, osv. etc..

etter å ha byttet rørene må man vel lufte systemet, er det egen prosedyre på dette også kanskje?

All hjelp vil bli satt stor pris på! :)

Edit: er det et lurt å fjerne servoreima bak der kanskje? pumpa har vel ikke godt av å gå tørr? jeg må jo bruke bilen frem til jeg får tid til å fikse det..
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

OK, da er det altså enten en høytrykks slange på ca 3,7 m og 10mm bensinslange på returen, eller 10mm kobber rør.. kobber rørene er vel vanskeligere å få på plass kanskje? ganske trangt rundt tanken på syncro..

fant ikke ut om hydraulikkslangen kan legges samme vei som orginalrøret?

Nettop på grunn av at det står litt her og litt der tenkte jeg å samle info om 'operasjonen' i en tråd, siden det sansynligvis er flere som må gjøre dette etterhvert! :)
aka_stian
-
-
Car: T3 1992 AAZ

Post by aka_stian »

Jeg må også gjennom dette etterhvert så hadde vært fint om du la igjen en beskrivelse på jobben. Selv har jeg lekkasje i en slange fra/til pumpen, omtrent en halvmeter fra pumpen.
Stian H...
92' Caravelle T3 Syncro
92 Passat VR6
RZR-Jånni
-
-
Car: 1967 og 1991
Phone: 975 976 57

Post by RZR-Jånni »

La det samme plassen på min da jeg la opp slanger. Brukte slanger begge veier, greiere enn rør. Likegreit når man først legger opp nytt liksom.
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Dette har jeg gjort på en syncro: erstattet samtlige stålrør bortsett fra en stubb ut fra pumpa og en stubb inn til tanstanga. Jeg kjøpte 5m med 10mm kobberrør (den bøyelige, ikke den herdede) til trykksiden og 5m 12mm kobberrør til retur. Biltema har dette ganske billig. Klarte å følge samme trasé til de rustne stålrør som har akkurat samme dimensjon. Brukte rørlegger-koblinger inkl. støttehylser, 12 x 12 og 10 x 10 skjøter. Stålrør kuttet jeg med baufil og ikke rørkutter for at de ikke skulle 'krympes' i endene slik at støttehylser kunne tres inni. Kobberrør brukte jeg rørkutter på, men temmelig forsiktig slik at rørendene ikke ble ovale på noen måte. Koblinger måtte skrus ganske hardt til, servovæske finner den minste vei ut! En skikkelig dritt jobb å tre rørene gjennom under bilen, utrolig mye skitt faller ut, blandet med dråper av servovæske! Sikkert greierer med slanger, men slike oljebestandige trykkslanger er vel ikke billige? Hele jobben med kobberrør kostet i underkant av en 1000-lapp. Helt riktig å ta av servoreim, pumpa må IKKE gå tørr!
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

takk for gode svar!

Jeg etterfylte med servovæske nå for å kjøre 4 mil, det var gode 3-4cm igjen i reservoaret.. likevell har jeg fått en ulyd i pumpa(det fungerer fortsatt som den skal da), kan det være pga. luft eller er den sluttkjørt? har en til liggende, men om jeg slipper å bytte er jo det fint..

høres ut som din har røket omtrent på samme sted som på min aka_stian, jeg kommer til å avgi rapport når jobben er gjort!
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Pumpa lager ulyd når luft kommer inn, men om lyden ikke blir borte etter påfylling er det tegn på at den nærmer seg slutten. Systemet er selvluftende.
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
Post Reply