Servo reim

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
wirre
-
-

Servo reim

Post by wirre »

Hvordan bytter man egentlig dynamo reim på en 2.4D AAB? Sitter den på samme hjulet som dynamo reima? har kilreim på dynamo.
Martin

Den gule fare :)
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Ved kilereim må du løsne en bolt med 13mm hode. Denne strammer en 22mm med tannhjul bak som du strammer opp med.

Ved Profilkilereim sitter strammeren oppi bak imot torpedoen. Du ser den beveger seg hvis du drar i reima.

Hvorfor? Det er skille ca 1995.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
wirre
-
-

Post by wirre »

Hvor er det enklest å komme til dette fra? jeg har ikke deksel under motor. Eller trenger jeg en veldig liten mann til det her også?
Martin

Familiemann

Post by Familiemann »

Hvis det er servoreima du snakker om kan du se på denne siden:http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php ... =servoreim

Du må nok krype under bilen en tur for å komme til.
wirre
-
-

Post by wirre »

Det er den reima som sitter innerst på reimhjulet som dynamo reima også sitter på? no inni **** trangt mener jeg å huske!
Martin

wirre
-
-

Post by wirre »

Har vært under bilen å sjekket nå. Det er 3 hjul som dynamo reima går på. Alle ser ut til å sitte fast. På pumpa er det 2 umbraco skruer. Er dette den automatiske strammingen? kan ikke finne noen form for stramming ellers, men det er noe inni h**** trangt under der, så jeg kan jo ha sett feil!!
Martin

Familiemann

Post by Familiemann »

Der er det strammehjul, en eksentrisk del i midten av reimskiva, som kan svinges rundt for å trekke skiva utover eller innover. Løsnes med 8mm umbrako så vidt jeg husker. Det er to eller tre små hull i eksenterskiva, hvor det er meningen å feste et slags spesialverktøy for å dreie skiva.

I mangel på slikt spesialverktøy stappet jeg heller inn en liten umbrakonøkkel i det ene lille hullet og bendte med en skrutrekker mellom denne og den store umbrakoen. Det holdt i massevis for å få den strammingen som trengs.
Dette er sitert fra Staale B.

Hvis du har 93 mod. har du ikke aut. stramming.
wirre
-
-

Post by wirre »

Jeg har 93 mod som det er bytta motor i! men det er egentlig en 94 modell i følge møller.?!? Så det er litt vanskelig å si hva jeg egentlig har! Er det mulig å se på motoren hvor gammel den er? kjøpte den av en av våre nye landsmenn, og han sa bare "MOTOR VEEELDIG BRA" bortsett fra at den fuska..... (diesel pumpe) og at "MOTOR BYTTET".. han var ikke spesielt stødig i norsk...
Martin

Familiemann

Post by Familiemann »

Du har nok strammehjul uansett. Et fint lite hjul som reima går over, og som har en eksentrisk del i midten som er festet med en unbracoskrue.
StaaleB
-
-

Post by StaaleB »

Hvis jeg ikke husker feil, så er det sånn:
Du har to reimer, en til dynamoen og en til servoen. Disse går over en felles reimskive, nemlig den som driver reimene. I den andre enden av servoreima skjer strammingen av denne, f.eks på den måten som jeg har beskrevet tidligere.

Det skal ikke være trangt der :? Plass til det verktøyet som trengs, men du må bruke enkle, L-formede umbrakonøkler, evt med et rør som forlenger på den som brukes til å løsne låsingen. (Ikke pipenøkkel-umbrako)
wirre
-
-

Post by wirre »

Jeg tror jeg fant ut av det i går kveld. Trodde det var oppe på pumpa, men det er det svinghjulet man ser inni Høyre hjulbue? Har kjøpt meg 6mm umbraco til 1/2 skralle, så jeg skal nok få det løst nå.. Hadde til 3/8,men det ble for skralt..
Martin

wirre
-
-

Post by wirre »

Fikk skrudd opp umbracoene som sitter på stramme hjulet (4 stk), men klarer ikke å få til å justere på det. Må jeg ha av bolten som holder fast hjulet også? litt problematisk med automat, da jeg drar motoren runt!
Martin

wirre
-
-

Post by wirre »

Dumme dumme meg.. fant det endelig ut. Det sitter 3 hjul i forbindelse med servo pumpa, og det er dette tredje hjulet jeg skulle stramme på! Fiksa det i dag, så nå er all uling fra servo reima borte. Juterte hjulet slik at når jeg dro til umbraco skruen, så dro den med seg hjulet rundt, slik at det ble skikkelig stramt og fint! Uler ikke en gang ved fult ratt utslag lenger nå! :) Da må det vel være bra!!
Martin

Familiemann

Post by Familiemann »

Det er jo deilig når man får det til, ikke sant ? :D
wirre
-
-

Post by wirre »

Ganske deilig å bli ferdig med det ja! Reima var jo så slapp, at jeg kunne dra den rundt på svinghjulet..... Blei litt lettere på rattet nå!
Martin

Post Reply