Har litt problemer med en transporter..

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Tor Erik Meland
Posts: 3
Joined: 17 Mar 2009, 17:03

Har litt problemer med en transporter..

Post by Tor Erik Meland »

Hei!

Har et par spm til dere med litt peiling på vw jeg Er en VW Transporter 1988mod tror jeg. Vannavkjølt Boksermotor. Motorkode DJ.

Dama var russ i fjor og i den anledning handla jeg inn en russebil for de da de var 9jenter som skulle handle. (Noe som sier seg selv at ikke ville gått bra)
Byttet plugger og bensinfilter på den når jeg kjøpte den da den ikke ville starte. Startet av og til og gikk i noen sekunder bare. Byttet også fordelerlokk, 2 pluggledninger og rotor.
Byttet clutch på bilen og bilen ble brukt gjennom hele russetida og fikk seg en tur til Kongeparken i Stavanger uten noe tull.
Så ble bilen stående hos far til dama ei stund.
For et par mnd siden så prøvde jeg og starte den men det var et håpløst prosjekt. Byttet plugger igjen, skiftet bensinfilter og alle vacumslanger til innsug/fordeler/bensitrykkregulator. Bilen startet og fungerte helt fint igjen. Bilen ble stående på løa noen mnd til.
Så kom dagen nå når vi skal prøve og selge den og hva skjer? Joda, den startet ikke igjen.
Prøvde og slepe den igang uten noe hell, frykter at jeg har ødelagt pluggene når jeg har prøvd å slepe den igang så de har jeg kjøpt nye og skal prøve idag. (Startet såvidt med noen gammle jeg hadde)
Jeg har også tappet den for bensin, renset filteret og resten av bensinslangene fra tank til motor.
Fyllte på ny bensin og bilen startet den.
Men da den startet ville den ikke over 3000-4000rpm.
Etter en liten stund så kom den plutselig da, problemet nå er bare det at den går ca på 3000rpm på tomgang. Noen peiling?
Bilen er også veldig svak. Greier ikke rygge opp en bakke f.eks.

Så jeg lurte også litt på om noen har tenningsrekkefølgen på denne bilen? Og evt hvor ligger sylinder nr 1? Er snakk om en vannavkjølt 2.1 DJ motor. Bokser altså..

Håper det er noen med litt info om denne motoren som kan hjelpe meg!
Tæff
-
-
Posts: 814
Joined: 13 Oct 2007, 22:55
Location: Sogndal og omegn

Post by Tæff »

Høg tomgang kan vere symptom på kjølevatn i forbrenninga.
Boblar det i kjølevannstanken/brukar den kjølevæske i nokon grad?
Ryker den veldig kvitt?

Har ikkje mykje peiling på akkurat denne motortypen men.
Biler: høg byttefrekvens på bil eg?
Siste år:
95 modell Vw transporter...
90 modell Subarusyncro "Krøvel Velle" Frå Velle i ValleVoll solgt
94 modell Vw Caravelle 2,4 D "Monar"
90 modell Caravelle C "Gunnar"
Rapidspeed
-
-
Posts: 5167
Joined: 06 Feb 2005, 23:30
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170
Location: porsgrunn

Post by Rapidspeed »

Tæff wrote:Høg tomgang kan vere symptom på kjølevatn i forbrenninga.
Boblar det i kjølevannstanken/brukar den kjølevæske i nokon grad?
Ryker den veldig kvitt?

Har ikkje mykje peiling på akkurat denne motortypen men.
neida, har ingenting med dette å gjøre... :roll:
gå løs på klikk bryteren under gasspjeldet. det svarte releet bak høyre baklampe, tomgangs regulatoren osv... søk og du skal finne.. :lol:
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
årnes
-
-
Posts: 388
Joined: 13 Jan 2007, 17:41
Location: 2150 årnes

Post by årnes »

tenningsrekkefølgen er vel 1-3-4-2...
t-3 1,6td buss 82mod

Member of: Rundlyktgeriljaen
Bugman
-
-
Posts: 2206
Joined: 24 Apr 2007, 19:48
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5
Location: Fjelldal/Harstad-Sør-Troms

Post by Bugman »

årnes wrote:tenningsrekkefølgen er vel 1-3-4-2...
Nei..ikke det akkurat...

TENNINGSREKKEFØLGEN ER 1-4-3-2

Når du står bak bilen har du:
Sylinder 1 foran til høyre for deg.
Sylinder 2 bak til høyre.
Sylinder 3 foran til venstre.
Sylinder 4 bak til venstre..

Ellers så står det en temperaturføler i termostathuset foran sylinder 3. Virker denne dårlig, KAN motoren få for mye bensin siden "hjernen" tror motoren hele tiden er kald..

Ellers så står det en microswitch ved gassspjeld/luftmengdemålerhus. (Som Rapidspeed nevner)
Hjernen står bak v- baklykt, sjekk at det står bra til her. (Irr o.l)
Foran Coilen står tenningstyringsenhet...

I den sorte boksen på veggen foran til venstre i motorrommet står to réleer...Bensinpumpe og Strømforsyningsréle til controllenhet mm.

Etter et mislykket startforsøk, kan du jo skru ut en plugg.

ER den VÅT...får motoren for mye bensin / tenner ikke..
ER den TØRR...får ikke motoren bensin.

Lykke til!!

Si fra om hvordan det går?!
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
årnes
-
-
Posts: 388
Joined: 13 Jan 2007, 17:41
Location: 2150 årnes

Post by årnes »

sorry, tenkte rekke 4`r jeg
t-3 1,6td buss 82mod

Member of: Rundlyktgeriljaen
D-Sync
Posts: 23
Joined: 07 Jun 2006, 21:17
Car: T3 kran, T4 tdi Syncro "multivan"
Location: Tronheim

hva med bensintykket ?går elpumpa jevnt

Post by D-Sync »

spenning målt v el pumpa .får pumpa bensin fra tanken?(tett sugesil i tanken) ta av slangen inn på pumpa blås tilbake i tanken husk åpne tanklokket!!!
bent lervik
Tor Erik Meland
Posts: 3
Joined: 17 Mar 2009, 17:03

Post by Tor Erik Meland »

Bilen starter og går nå. Men tomgangen er fortsatt ganske høy. 2000rpm kanskje(har ikke turteller)
Skal prøve litt nå og gå over diverse slanger og koblinger. Kan dette være vacumfeil?
Det står en sylinderformet sak rett over innsuget som går ned på selve innsuget og inn på luftfilterslangen. Om jeg klemmer sammen denne slangen så går bilen normalt på tomgang. Om jeg drar den av så stopper bilen.
Skal prøve og få tatt noen bilder.

Skal også se over tenningsrekkefølgen da bilen begynnte og smelle litt etter en prøvetur nå, fungerte helt fint før denne turen.
Skal ikke være feil da bilen fungerte helt greit til jeg kom til bakken opp der hvor jeg står og skrur.

vacumslangen fra sugesida går nå inn til "bak"sida av fordeleren og fra vacumsida på innsuget til fordeler og bensintrykkregulator. Stemmer dette?

Får ut igjen og prøve litt til nå, beklager om det ble litt rotete men er skrevet i huj og hast.

Takker for alle gode svar! :)

Mvh Tor Erik Meland
klystèr
-
-
Posts: 1325
Joined: 22 Feb 2004, 10:38
Location: Drammen,Buskerud
Contact:

Post by klystèr »

den sylinderformete tingen er en tomgangsventil
grunnen til att den går saktere når du klemmer slangen sammen er att da struper du lufta til motoren.
DVS att den står for mye åpen
Kan være dårlig kontakt i kontakter-irr / def tomgangsrele bak h baklykt.
og de andre tingene som de nevner her med microbryter under spjeld+ Hvit DLS boks på venstre side ve coil.
Jørn Tangen
klystèr
-
-
Posts: 1325
Joined: 22 Feb 2004, 10:38
Location: Drammen,Buskerud
Contact:

Post by klystèr »

og att du har satt vacum slanger feil
FRa forsiden av vacumklokka( den store delen som er kon) skal det gå en slange til gassspjeldet.(vacum opptrekk)
fra baksiden av klokka skal det gå til ett T-stykke , så til benzitrykk regulator og så til plenumkammeret rett ved.(vacum nedtrekk)
Jørn Tangen
Tor Erik Meland
Posts: 3
Joined: 17 Mar 2009, 17:03

Post by Tor Erik Meland »

Takker for svar. Da må dette testes ut i morgen :)
Lurer på om bilen får for mye bensin?
Den fungerer helt fint til den får belastning. Da smeller det, virker som en tenningsfeil. Også stopper den. Trolig tilbakeslag av noe vis i luftfilteret da luftfilterslangen hopper av lmm.

Kan for mye bensin gjøre at bilen går høyt på tomgang? Og kan det være noe elektrisk som gjør at bilen får for mye bensin?
Nå har jeg strupet ned den tomgangsslangen litt, sånn at den går normalt på tomgang(dette er helt klart ikke den optimale løsningen men bare en test foreløbig) Men har fortsatt problemer med at den feiltenner for og så stoppe etterpå.
Som sagt skjer dette kun ved belastning.

Kan virke som om det er mye feil med denne bilen, sikkert bare baggateller men må ærlig innrømme at dette er en av de vanskligere typen motor jeg har vært borti :P

Mvh en litt lettere oppgitt Tor Erik Meland
Andrew
-
-
Posts: 2100
Joined: 07 Feb 2005, 00:37
Location: Kristiansand

Post by Andrew »

Jeg opplevde også en gang tilbakeslag og smell med luftfilterslange som ble blåst av. Sjekk koblingene til luftmengdemåleren og er alt i orden der så forsøk å bytte tenningsmodulen med en annen, det var dét som løste problemet for meg. Tenningsmodulen er den lille svarte boksen på en aluplate i motorrommets venstre hjørne ved koblingsboksen.
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
Post Reply