Takk, ja...vil gjerne på treff !
Har ikke vært Syncro eier mer en 7 måneder jeg(og aldri v.w før) men er frelst nå... hehe
Je tror den 'stivheten' du beskriver er nærmest typisk for det flest 4WD biler...det er bortimot en konsekvens av å har en fram diff og ekstra drivakslinger osv...tror jeg da....men du verden så gøy..! Men det virker som dessa bilene krever en del 'vedlikehold' og små reparasjoner og je har tenkt at bilen min skulle gått over til 'prosjekt' og ikke daglig bruk på en måte....men je tror løsningen kan være det som mange andre gjøre her....KJØPE EN TIL..!
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 Syncro Doka 1,9 m-Tdi
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
2000 Land Rover Discovery II Td5.
Ford 4000
TLF 91785288.
IGÅR...Skiftet ut en smårusten metal vannrør...den som går mellom vannpumpen og termostathuset
IDAG...mistet je vatnet gjennom en sprekk i ekspansjonstanken (etter å ha skiftet frostvæske bare noen dager siden...! ) og motoren gikk varm. Ser ut som om toppakningene har takket for seg og je prøver å fikse lekkasjer over alt...noe som je tror je er ferdig med...(utenom toppakkninger). Je ska kjøre bilen den 1mil hjemme imårrå og parkere den i påvente av en Ford V6 2,9 motor. Motoren går fortsatt utrolig fin og det er lite røyk fra eksosen.
Da går bilen endelig over som prosjektbil...den er også nylig godkjent for bare et par uker siden.
Men nå skal je plannlegger V6 - T3 prosjekten utover vinter nå....
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
Ford 4000
TLF 91785288.
vwooosh...!!! wrote:IGÅR...Skiftet ut en smårusten metal vannrør...den som går mellom vannpumpen og termostathuset
IDAG...mistet je vatnet gjennom en sprekk i ekspansjonstanken (etter å ha skiftet frostvæske bare noen dager siden...! ) og motoren gikk varm. Ser ut som om toppakningene har takket for seg og je prøver å fikse lekkasjer over alt...noe som je tror je er ferdig med...(utenom toppakkninger). Je ska kjøre bilen den 1mil hjemme imårrå og parkere den i påvente av en Ford V6 2,9 motor. Motoren går fortsatt utrolig fin og det er lite røyk fra eksosen.
Da går bilen endelig over som prosjektbil...den er også nylig godkjent for bare et par uker siden.
Imponerende hva du orker med. Jeg har nok med å få min luftkjølte 2,0L doka på vegen (bare noe småtteri igjen nå, så er den klar, kanskje i februar?).
vwooosh...!!! wrote:IGÅR...Skiftet ut en smårusten metal vannrør...den som går mellom vannpumpen og termostathuset
Imponerende hva du orker med. Jeg har nok med å få min luftkjølte 2,0L doka på vegen (bare noe småtteri igjen nå, så er den klar, kanskje i februar?).
Ja..har vært ganske oppgitt og tenkt je skulle selger den og kjøpe noe annet...men det går fort over..
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
Ford 4000
TLF 91785288.
Salgstankene gikk fort over !...og je byttet slavesylinderen til kløtsj'n 2 dager siden. Dette var litt av en jobb...ihvertfall meget trangt..og ute i kuldegrader og snøvær på ryggen. Fann ut det var litt lettere da je løsnet vanrørene (fra termostathus som går bortover motoren og fram til radiatoren). Je tok av termostathuset også og testet termostaten med samme slengen.
Så nå er bilen ihvertfall flyttbar (med kløtsj igjen) eller brukbar til små-lokal turer på bygda her. Ekspansjonstanken har je reparert for nå, men når je begynner med V6 transplantasjonen blir den overflødig likevel. Har kjøpt adapterplate - svinghjul og kløtsj til V6'n. men kikkker fortsatt etter donorbil uten alt for mange km på telleren.
Ska prøv å blir flinkere med bilder her framover.
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
Ford 4000
TLF 91785288.
Ja er en kjekk jobb og bytte slavesylinderen, satt den godt på? Sleit med å få av selve kobberrøret på sylinderen, men den kom etter hvert! Satser på prosjektet møter lysere tider.
tranphomer wrote:Ja er en kjekk jobb og bytte slavesylinderen, satt den godt på? Sleit med å få av selve kobberrøret på sylinderen, men den kom etter hvert! Satser på prosjektet møter lysere tider.
Torkel
Det er plastrør på min og ikke kobber. Den satt rimmelig fast men ingen problem.
Jeg var tipset på å sett inn boltene andre veien da je skulle montere den nye igjen. Dvs boltene inn og nedover fra motorromet...men, bolthodene sitter såpass tett inn til selv sylinderen at det er vanskelig å få knøkkelen heilt ned på hodet. Mutteren er ihvertfall litt 'dypere'....men skittau, da je først hadde fått på mutterne var je bestemmt på at dette skulle strammes slik...og det gikk bra med litt tålmodighet, men je tror je ville hatt mutterne overst hvis je hadde gjort jobben en gang til.
Men ja...je er sikkelig gira på V6 planene nå...gleder med til å starte for ordentlig...
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
Ford 4000
TLF 91785288.
By syncronaut1
Kanskje et poengløs bilde men...
Savner å bruke bilen mens je driver med 'godkjenningsprosedyra' og forberedelsene til V6...tenkt 'hvis bare je kunne tettet de verste vannlekasjene, kunne je bruker dn liiiitregrann !
Toppakningene lekker såpass lite men det viser seg at vannpumpen har også takket for seg.....Tålmodighet er tingen med denne 2,1'n tror je...eller skulle je revet den ut og kastet den på dyngen for lenge siden..ikke sikkert..
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
Ford 4000
TLF 91785288.
Ok..takk for det !
Je så idag det var en liten forskjell på 'høyresiden' fram og lurte på om det var pga rammen...jaja...je har slet mesteparten av dagen idag med rustne bolter og mutter ifm andre ting som må byttes likevel, så dessa brune rustklumper som ska være eksosfeste mutter blir bare peanuts tror je... og det er forsåvidt greit å gjør denne jobben nå, nå moteren først ligge på bakken ! Men ska være heilt ærlig...får je for mye tull med bolter og deler og andre ting, kunne je nesten tenkt å spare tid - økonomi og stress og rett og slett starte med V6 jobben like godt nå som senere ! og aksepterer at Syncro'n BLIR stående likevel ei stund til. Får se åssn ting går imårrå og om humøret er litt høyere en idag..hehe..
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
Ford 4000
TLF 91785288.
By syncronaut1
Da var alt byttet over på den 'nye' motoren inni verkstedet. Venter nå bare for utløserlaget ifm kløtsjen fra England, da kan je heiser opp den i bilen.
Eksos måtte byttes - termostathuset - og den tynn alu.plate mot (bakluka) som ekspansjonstanken sitter på - motorstøtt bøylen -
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
Ford 4000
TLF 91785288.
Greit å har 2 slike biler..... Venter på utløserlager når som helst nå...da blir det montering og oppkobling ganske fort..! Har lyst å rekker et treff eller to med denne bilen.
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
Ford 4000
TLF 91785288.
Da kom utløserlager med post idag fra England...og Uopnet av tollvesnet..!
Ulempe med å bestille på E-Bay er man må ha god tid...men sparer mye penger samtidig ! Dette tok 2 uker..men kostet 50% av prisen her til lands...betalte Kr250,- post osv inkl...Møller ville ha bort imot Kr600,- (580 + noe)
Da satser je på motor jobb og oppkobling nå på fredag..
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
Ford 4000
TLF 91785288.
Lørdag 25/4...Løftet motoren opp i bilen igår kveld med litt 'muskel' bidrag fra en lokal gutt. Je har ikke kran el..men gikk greit og rett på kasse med første forsøk. Har kobblet opp idag og dreid i tenningsknøkkelen. Motoren fyret opp med en gang og tikka som en flaminco danser i bakrus...
Men til min stor skuffelse har je fortsatt det samme 'tom batteri start tull' med varm motor... som je hadde før !
Alt som heter kabler og jordinger har je renset osv ifm motorskifte, så je tror je må rett og slett skifte starteren....bilen er ikke brukbar slik den er. Skrur man av motoren må man venter en 5min før den starter igjen...mild sagt litt flaut når man står ved pumpene med en kø med biler bak..! Eller rare blikk når folk lurer på hvorfor je sitter i bilen utafor butikken og stirre ut i verdensromet etter ferdig med handlingen ! Så je må nok bruker halvpanelen en liten stund til før dette er fikset...
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
Ford 4000
TLF 91785288.
Da har vi samme problemet. Sitter her og lurer på om jeg skal ta med noen pils ut i garasjen, legge meg under og skru ut startmotoren...
Men jeg har jævlig vondt i viljen for tiden
Må innom Foxhome i morgen å hente ny starter...
Tommy Solheim
Tlf 478 tommy (86669)
Vw Touran 2,0 TDI
Member of team Syncronaut No 8
Kaffebord installert.
Sunshine wrote:Da har vi samme problemet. Sitter her og lurer på om jeg skal ta med noen pils ut i garasjen, legge meg under og skru ut startmotoren...
Men jeg har jævlig vondt i viljen for tiden
Må innom Foxhome i morgen å hente ny starter...
Si ifra åssn det går å får den ut...ser heilt jæ*** trangt å får ut med motor'n på plas....lurer på om man er nødt til å slippe motoren eller kasse ned littegran....Je venter i spenning...Er innstilt på å bare skifte je også.... Skål..!
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
Ford 4000
TLF 91785288.
Det kan være en fordel å demontere H. drivaksel bak.... Mulig man må løsne vacuumklokka om man har sperre bak...
Skal prøve å komme meg ut i morgen, søndag og få skrudd ut "djævelen"
Oppdatering kommer så snart jeg får den ut....
Tommy Solheim
Tlf 478 tommy (86669)
Vw Touran 2,0 TDI
Member of team Syncronaut No 8
Kaffebord installert.
BACK IN BUISINESS..!!....vel...ihvertfall nesten...Lysgitterne/beskytterne er tatt av for maling. krom handlevogn material ruster ganske fort hvis overflate behandlingen er fjernet (kapping av endene og tråder ifm laging)..! så det blir et strøk med Hammerite sølvlakk.
Skal få tak i ny startermotor også for prøv å bli qvitt dette 'tombatterieffekt.'...også et par tusenmetrerer på frontfanger'n på sikt...
By syncronaut1
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
Ford 4000
TLF 91785288.
Sunshine wrote:Det kan være en fordel å demontere H. drivaksel bak.... Mulig man må løsne vacuumklokka om man har sperre bak...
Skal prøve å komme meg ut i morgen, søndag og få skrudd ut "djævelen"
Oppdatering kommer så snart jeg får den ut....
Åssn gikk det med starteren Tommy... Tom for Pils..?
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
Ford 4000
TLF 91785288.