3-seter vare T2 '74 ombygn. til 9-seter buss

T2-Prosjekter (Transporter 1968-1979)
Post Reply
Larsgn
Posts: 62
Joined: 01 Jun 2009, 20:07
Car: T3 1987 med DG motor.
Phone: 45289048
Location: Ottestad ved Hamar

3-seter vare T2 '74 ombygn. til 9-seter buss

Post by Larsgn »

Da åpner jeg en prosjekttråd for bussen. Har vært og henta den nå, og den trenger en god del TLC. Heldigvis er den så og si rustfri, bare noen blemmer i lakken og noe overfladisk her og der.

Plan for oppussingen er omtrekking av setene foran til å matche baksetene, samt å skaffe fullstendig interiør til rommet bak (taktrekk + interiørplater på veggene + ny plate på innsiden av skyvedøra da denne er stygg, samt hellakkering. Det vil også være nødvendig å bytte de fleste pakninger rundt dører, vinduer, motorrom-dør og bakluke da disse har fått erfare tidens løp.

Bussens eksosanlegg var så og si ikke-eksisterende (mer hull enn metall), så å kjøre hjem var uaktuelt. 6 originale seter som har hatt varetrekk hele livet ble slengt med for en slikk og ingenting. Disse skal monteres, og framsetene (beige) skal trekkes opp igjen med maken skai til baksetene (svarte).

Her er bussen på hengeren på vei hjem:

Image
Larsgn
Posts: 62
Joined: 01 Jun 2009, 20:07
Car: T3 1987 med DG motor.
Phone: 45289048
Location: Ottestad ved Hamar

Post by Larsgn »

Komplett eksosanlegg kom i posten i går, og tenkte jeg skulle forsøke demontering etter at jeg i går tilførte latterlige mengder rustløser og lot anlegget stå natten over for løseren til å virke - uten resultat. Skruene sitter noe innerst inne i svarteste h*****e fælt, og jeg ender bare opp med å gni i stykker kantene på de morkne mutterne. Hvordan jeg skal få det av blir spennende å se.

Vindusviskerne virker heller ikke. Det er litt kjedelig.. verken trinn 1 eller 2, eller pumpa fungerer. Men det er vel bare en fillefeil.. (håper jeg)

Dessuten oppfører den seg rart på tomgang. Det virker som den får altfor mye bensin. Når jeg gir forsiktig gass, så øker turtallet jevnt og greit. Gir jeg brått mye gass, så kveles den. Samme når jeg tar igang - den holder på å kveles, med mindre jeg gir jevnt med gass, og slurer veldig på clutchen. Kjennes ut som den har 3 hestekrefter XD

Bildeoppdateringer følger!
Even
-
-
Posts: 1434
Joined: 26 Feb 2007, 17:35
Phone: 95011694
Location: Håbet, Sandnes

Post by Even »

Er ikke tenninga som gjør at den vil kveles da??Har vært ute for det på noen biler.Dårlig tenning gir jo dårlig forbrenning...
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
klystèr
-
-
Posts: 1325
Joined: 22 Feb 2004, 10:38
Location: Drammen,Buskerud
Contact:

Post by klystèr »

hva slags motor er det??
1600 med en forgasser
eller type 4 motor med 2 forgassere?
eller innsprut?
hvis det forgasser tipper jeg det er akspumpa på gasser (e).
ta av luftfilter og se om den spruter bensin når du gir gass.
gjør den ikke det, er nok membranen defekt
Jørn Tangen
Larsgn
Posts: 62
Joined: 01 Jun 2009, 20:07
Car: T3 1987 med DG motor.
Phone: 45289048
Location: Ottestad ved Hamar

Post by Larsgn »

Sant.. har ikke sjekka tennpluggene, får jo ta og gjøre dèt da. Ellers kan det jo være justering av tenning og.. men har ikkeno problemer med å få startet den, lettstarta sak, dette... og den skyter aldri :)

er 1600 med gasser ja. luftfilteret har jeg allerede tatt vekk, men har ikke sett etter det du sa. Skal sjekke om det spruter bensin, takk for tipset!
Larsgn
Posts: 62
Joined: 01 Jun 2009, 20:07
Car: T3 1987 med DG motor.
Phone: 45289048
Location: Ottestad ved Hamar

Post by Larsgn »

Sånn... etter å ha prøvd alt jeg makter, så er mutterene pent avrundet i alle hjørner, og ingen nøkler funker lenger.. verksted neste, for å få "operert" det av ... *sukk* Eksosanlegg er koselig!
vwooosh...!!!
-
-
Posts: 2277
Joined: 28 Mar 2008, 22:00
Car: 1990 Diesel Syncro doka.
Location: Løten.

Post by vwooosh...!!! »

Hei og gratulerer med Bay'n..... !
Hvor fikk du tak i eksos'n..? Kan je spør deg om prisen på denne og ?
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 Syncro Doka 1,9 m-Tdi
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
2000 Land Rover Discovery II Td5.
Ford 4000
TLF 91785288.
Larsgn
Posts: 62
Joined: 01 Jun 2009, 20:07
Car: T3 1987 med DG motor.
Phone: 45289048
Location: Ottestad ved Hamar

Post by Larsgn »

Komplett eksosanlegg med potte, rør, og alle opphengsskruer og fester er 1515,- inkl. moms hos www.unneberg-bil.no ;)
Har eid litt av hvert.. VW Boble 1200 fra 1975, VW Passat 1,8 fra 1985, VW Passat 1,8 fra 1990, Audi 80 1,8 fra 1985 osv osv...
Kommer fra helfrelst VW-familie!
vwooosh...!!!
-
-
Posts: 2277
Joined: 28 Mar 2008, 22:00
Car: 1990 Diesel Syncro doka.
Location: Løten.

Post by vwooosh...!!! »

huh..?? dette var jo meget rimmelig !! :shock:
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 Syncro Doka 1,9 m-Tdi
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
2000 Land Rover Discovery II Td5.
Ford 4000
TLF 91785288.
Larsgn
Posts: 62
Joined: 01 Jun 2009, 20:07
Car: T3 1987 med DG motor.
Phone: 45289048
Location: Ottestad ved Hamar

Post by Larsgn »

Jeg veit ;) Unneberg har hjulpet meg mange ganger! Et godt tips er å sette inn anlegget de selger med noe varmebestandig guffe før montering, så det ikke ruster opp igjen så fort :)
Har eid litt av hvert.. VW Boble 1200 fra 1975, VW Passat 1,8 fra 1985, VW Passat 1,8 fra 1990, Audi 80 1,8 fra 1985 osv osv...
Kommer fra helfrelst VW-familie!
jokr
Posts: 62
Joined: 25 Sep 2007, 15:09
Location: Moss

Post by jokr »

Et bedre tips er vel å unngå småkjøring. Er vel oftest slik at eksosanlegg ruster innenfra pga kondens. Og da gjør ikke guffe utenpå saken noe bedre...
--------------------------------------------

1992 T4 2.4d

Johnny Kristiansen
Larsgn
Posts: 62
Joined: 01 Jun 2009, 20:07
Car: T3 1987 med DG motor.
Phone: 45289048
Location: Ottestad ved Hamar

Post by Larsgn »

Greit nok, dèt. Men jeg tenkte på om man vil bevege seg ut i saltet om vinteren med bussen, kan det være greit å beskytte det bare metallet.. Men then again, hvem er ute og kjører veteran i saltsørpa?? :S
Har eid litt av hvert.. VW Boble 1200 fra 1975, VW Passat 1,8 fra 1985, VW Passat 1,8 fra 1990, Audi 80 1,8 fra 1985 osv osv...
Kommer fra helfrelst VW-familie!
Larsgn
Posts: 62
Joined: 01 Jun 2009, 20:07
Car: T3 1987 med DG motor.
Phone: 45289048
Location: Ottestad ved Hamar

Re: 3-seter vare T2 '74 ombygn. til 9-seter buss

Post by Larsgn »

Da må jeg nok dessverre selge denne... Har mistet lagringsplassen pga påbygging av hus :-(

Link til salgstråd:

http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=9&t=22354
Har eid litt av hvert.. VW Boble 1200 fra 1975, VW Passat 1,8 fra 1985, VW Passat 1,8 fra 1990, Audi 80 1,8 fra 1985 osv osv...
Kommer fra helfrelst VW-familie!
Post Reply