Diesel-lekkasje ved glødeplugg.

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
trogran

Diesel-lekkasje ved glødeplugg.

Post by trogran »

Lekkasje av diesel ved glødepluggen,eller der hvor den lille mutteren(8mm?) fester ledningen,er det tetningsring innenfor her?
Veldig trangt,må ta ut hele dyseholderen med alt ,er det 27mm dyp kopp som skal til?Må gjette,kommer ikke nedpå!
Er det noe en skal passe på når en tar ut dyseholderen med alt,hvordan ser en tilstanden på dysa?

På forhånd takk!!
stste
-
-
Phone: 41145417

Re: Diesel-lekkasje ved glødeplugg.

Post by stste »

Har du sjekket gummi slangene som går mellom dysene? Hvis de råtner, så får du lekarsje i det området.
Mine gikk i oppløsning ved bytte av glødeplugger. Byttet de og lekasjen er borte :D
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
trogran

Post by trogran »

har byttet returslange i dette området tidligere idag,så ikke sprekk i i den utbyttede slangen,men det kan være at den ikke holder tett selv om det ikke er synlig lekkasje,ellers så må det være dysa som sitter like over,der er det en tetningsring,vet du om det er 27mm dyp kopp som passer på dysa,takker for svar!
stste
-
-
Phone: 41145417

Post by stste »

Jeg har ikke hatt av dysene, men det er det andre her som har :!:
Jeg la ikke merke til noen form for tetning da jeg byttet glødepluggene. Men jeg kan tenke meg at hvis det er brent hull i pluggen, så kan det vel lekke?
De tre første pluggene tar du fra undersiden med 8mm og 12mm.
Den fjerde tar du fra oversiden og den femte finner jeg ut hvordan jeg bytter på lørdag, og hvis ikke jeg klarer det, så kanskje jeg besøker møller.... Hørte her på forumet at den taes ved å ta av delselet til pumpereima.
Jeg har ikke skrudd av noen dyser eller rør.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
vw&saab
-
-

Post by vw&saab »

Det stemmer at dysene skal kunne skrus av med 27mm og lang kopp/pipe. Dyserørene må IKKE bøyes. Ellers har jeg byttet glødeplugger uten ta ut dysene. Da tok jeg av dekslet til pumpereima slik som stste skriver. Det gjelder bare å ikke ha Shrek-hender.
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

vw&saab wrote:Det stemmer at dysene skal kunne skrus av med 27mm og lang kopp/pipe. Dyserørene må IKKE bøyes. Ellers har jeg byttet glødeplugger uten ta ut dysene. Da tok jeg av dekslet til pumpereima slik som stste skriver. Det gjelder bare å ikke ha Shrek-hender.
Jeg skjønner ikke at dere gidder gjøre det slik. :wink:
Jeg demonterte dyserør + dyse 4 og 5 og det var ennå irriterende trangt å skru.
Jeg oppdaget underveis at det (for meg) iblant faktisk var lettere å skru på plugg 5 med ræva mot fronten og med hendene bak ryggen. Det var greit å ikke måtte vri håndleddene i vinkler de ikke er konstruert for. :lol:

Det er neppe sjokkerende at glødeplugg 5 ofte blir avglemt både på merkeverksteder og andre plasser. :wink:

"Wunder-verktøy" til denne jobben er uansett en 12 mm leddet skralle-fastnøkkel. :!:
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
Post Reply