Sist vinter hadde vi en god del snø her på Østlandet og jeg fikk prøvd T4-en i både høy og våt snø - og jeg må rett og slett si at jeg ble sjokkert over fremkommeligheten denne bilen hadde, til tross for at den kun var forhjulsdrevet. I løpet av vinteren fikk jeg tilbakemeldinger på at kompisene som hadde sett den ta seg frem, hele tiden hadde gått rundt og trodd at det var en syncro.
Det første jeg forsøker å ta stilling til nå, når jeg skal finne en T5 er om jeg skal ha forhjulsdrift eller 4motion. Ved å begynne i den enden kan jeg jo automatisk la være å vurdere tiptronic til og fra, hvis valget faller på en 4motion. Grunnen til min usikkerhet rundt dette er i all hovedsak det faktum at en kompis av meg kjører en 2004 T5 105TDI med forhjulstrekk på jobb - og han omtaler denne som usannsynlig dårlig på vinterføre. Hvilke kommentarer har dere som kjenner disse bilene til dette? Som jeg tenker - jeg har jo ikke lyst til å degradere på fremkommeligheten.
Uansett om det blir 4motion eller ikke, så blir det 131TDI eller 174TDI som er aktuelt. Har søkt en del på forumet og funnet ut at det er mange meninger om det er noen vits i å kjøpe 174 eller ikke. Jeg har ikke søkt ferdig ennå, så jeg vet ikke om det vil være aktuelt med chipping eller ikke - men dette vil jo avgjøres av hvorvidt jeg får inntrykk av om bilene "tåler det" eller ikke.
Når jeg har søkt etter info. om de ulike årsmodellene, så sitter jeg igjen med et inntykk av at 2004-modellen er dårlige støy-isolert enn etterfølgerene. Men langt viktigere var det at jeg fant skrevet et sted her at årsmodellene frem til 2006 (om det betyr til og med 2005 eller til og med 2006 aner jeg ikke, men det er det kanskje noen her som vet?) var uten EDS/ESP. Kan noen bekrefte dette?
Ble mye dette her, men et sted må man jo begynne. Er veldig takknemlig for all hjelp.