Senkefjærer

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
magn(e)um
-
-

Senkefjærer

Post by magn(e)um »

Har en -99mod Caravelle 2,5tdi, kort type. Jeg ønsker å forbedre kjøre egenskapene ytterligere.

Er senkefjærer veien å gå, eller bør jeg gjøre mer når jeg først er i gang? Tenkte på 40mm senking, hvilke fjærer er bra (og rimlige)?
Stian
-
-
Car: 2004 Multivan

Post by Stian »

Hvis du bare skal sleppe bilen ned 40mm, så holder fjører fra Mekonomen helt fint. De tar ca. 1600.- for to 40-fjører. :twisted:
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
magn(e)um
-
-

Post by magn(e)um »

Ja det er jo klart at bilen kan senkes mer en 40mm, men dette er jo en familiebil så jeg lar de sjulte egenskapene telle mer en hårete utseende. Derfor er jeg ute etter hvilke fjærer bør jeg kjøpe, og om det er andre tilltak som er "smarte"? Krengnings stabilisatorer, deler fra VR6...?
Zelge

Post by Zelge »

Er det helt kurant, ok og lovlig med kun bytte av fjærer? Gjør det ingenting med kjøreegenskapene ellers?
Fantamann
-
-

Post by Fantamann »

Det er helt lovlig med kun bytte av fjører. Du vil få med TUV papirer på dette. Foran mener jeg du ikke kan forandre mer enn 20% eller noe av orginalhøyden, men dette vil ikke være noe problem med bare 40mm senking.

Hvis du vil være veldig lovlig, så er det også bare å skrive det inn i vognkortet, men det koster jo en drøy 500-lapp for visning det da.

Bilen vil bli litt stivere med kortere fjører, men det er jo helt naturlig hvis det er bedre kjøreegenskaper du ønsker. Men det er ikke noe å bry seg om hvis du ikke har ekstremt dårlig nakke å rygg. Så det er da ikke noe problemer med senking i det hele tatt. Bilen blir jo penere også.
Fantamann
Post Reply