Tilhengervekt på t4
-
Brutal1ty
- -

- Car: Touran '09 - Caravelle '97
- Phone: 99417721
Tilhengervekt på t4
lurte på om alle t4er har samme begrensning på 2 tonn får tilhengere med brems eller om det finnes noen modeller som har mer, evt om det er noe måte og få opp dette eller om det bare er og glemme?
Touran '09
Caravelle '97
--------------------
Belysning til fleste typer kjøretøy:
http://lysstyrke.no/
Caravelle '97
--------------------
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Re: Tilhengervekt på t4
Et spørsmål som hentet herfra :
http://www.caravelle.dk/forum/forum_pos ... 28202&PN=2
Tyskerbrakka (78 AAB) mi har største tillatte totalvekt på hengerkula på rundt 1.8 ton, de andre verdiene husker jeg ikke i farta men både den og kakemonsteret (102 ACV) har tillatt totalvekt på 4.5 ton.
Så da får jeg vel ta BE og ikke frese rundt med et "ubrukelig" B-førerkort, da
Innbiller meg syncro får mer såfremt hengerfestets typegodkjenning er på plass, de fleste dragene tar derimot ikke mer enn to tonn som jeg husker dette for Type (2)4 Transporterserien. Selv om du har et med typegodkjenning for 2.5 ton, er ikke det synonymt med at din lokale trafikkstasjon vil skrive innb 2.5 tonn på vognkortet, dette selv om du har BE og syncro.
Alt stammer fra EØS-regelverk som både vi og danskerne må leve etter
mvh,
Yngve S
syns det holder med fullasta Tyskerbrakke og 750 kg etter hengerkula
EDIT - leser meg igjennom overnevnte tråd og ser at en T4 med AAB i februar ble omregistrert til å kunne dra 2.5 ton. Spenstig !
EDIT II _ Tyskerbrakka tillatt totalvekt 4.3 tonn, Kakemonsteret har tilatt totalvekt bil 2.7tonn og vogntog 4.5 tonn
http://www.caravelle.dk/forum/forum_pos ... 28202&PN=2
Tyskerbrakka (78 AAB) mi har største tillatte totalvekt på hengerkula på rundt 1.8 ton, de andre verdiene husker jeg ikke i farta men både den og kakemonsteret (102 ACV) har tillatt totalvekt på 4.5 ton.
Så da får jeg vel ta BE og ikke frese rundt med et "ubrukelig" B-førerkort, da
Innbiller meg syncro får mer såfremt hengerfestets typegodkjenning er på plass, de fleste dragene tar derimot ikke mer enn to tonn som jeg husker dette for Type (2)4 Transporterserien. Selv om du har et med typegodkjenning for 2.5 ton, er ikke det synonymt med at din lokale trafikkstasjon vil skrive innb 2.5 tonn på vognkortet, dette selv om du har BE og syncro.
Alt stammer fra EØS-regelverk som både vi og danskerne må leve etter
mvh,
Yngve S
syns det holder med fullasta Tyskerbrakke og 750 kg etter hengerkula
EDIT - leser meg igjennom overnevnte tråd og ser at en T4 med AAB i februar ble omregistrert til å kunne dra 2.5 ton. Spenstig !
EDIT II _ Tyskerbrakka tillatt totalvekt 4.3 tonn, Kakemonsteret har tilatt totalvekt bil 2.7tonn og vogntog 4.5 tonn
T4 syncro kan oppgradere til 2.5 tonns hengervekt.
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.
For tiden uten VW buss, men....
For tiden uten VW buss, men....
-
Brutal1ty
- -

ja ok, tror min er på 2780 på bilen, 1995 kg på kula og 4500 kg på vogntog hvis jeg ikke husker feil, syns jeg husker det iriterte meg at den ikke hadde 2000 men bare nesten. bilen er på verkstedet pga slakk i forstillingen så kan skjekke når jeg får den tilbake
men hvis jeg hadde bygget om til syncro, hadde jeg da kunne stilt opp til 2,5 tonn da? og hvor mye er det totalt på vogntog ?
men hvis jeg hadde bygget om til syncro, hadde jeg da kunne stilt opp til 2,5 tonn da? og hvor mye er det totalt på vogntog ?
Touran '09
Caravelle '97
--------------------
Caravelle '97
--------------------
-
Wargtass
- Car: -95 Caravelle 2.4D Syncro lang
Får man oppgradert en AAB (78hk) syncro til 2.5 tonn sånn uten videre altså?
Hva er veien å gå for å få til dette?
Har 2 tonn i dag mener jeg.
Hva er veien å gå for å få til dette?
Har 2 tonn i dag mener jeg.
-
chr18
- -

- Car: lang T4 93mod.
- Phone: 90142311
om man ikke har to tonn i vognkortet, send en mail til møller, og få papiret sendt i posten, ta så turen innom biltilsynet, og betal de 450kr det koster å få "rett" tall i vognkortet.
jeg hadde selv ikke to tonn i vognkortet, men fikk papirer fra møller, og nå har jeg to tonn i vognkortet, og i instruksjonsboka.
jeg hadde selv ikke to tonn i vognkortet, men fikk papirer fra møller, og nå har jeg to tonn i vognkortet, og i instruksjonsboka.
christian
Husk bare at hvis dere ikke har BE på førerkortet har dere ikke lov til å ha høyere tilhengervekt enn 750 kg ( totalvekt på hengeren )... Kjedelig å bli bedt om å sette fra seg hengeren ( i beste fall), når du blir stoppet av onkel..
-
Wargtass
- Car: -95 Caravelle 2.4D Syncro lang
Hvordan? Og gjelder det alle modeller?Even wrote:T4 syncro kan oppgradere til 2.5 tonns hengervekt.
-
highline 2001
- -

- Car: transporter t5 2013
- Phone: 41313922
Hei
Min syncro 2002 mod har hengervekt på 2500 maks totalvekt 2700? vogntogvekt 5000 tror jeg, men å ha 2500 på kroken med tom bil kan nok bli spennende
ved en unnamanøver 
Min syncro 2002 mod har hengervekt på 2500 maks totalvekt 2700? vogntogvekt 5000 tror jeg, men å ha 2500 på kroken med tom bil kan nok bli spennende
Mvh
Arnt Ove Morken
golf gte 2016
Transporter t5 ekslusive 2013 oppjustert
Skoda superb 3u 140hk 2008 oppjustert
x-Passat 130 highline 2001
X-Seat leone cupra r
x-Transporter syncro 2002 151 hk dyser og større turbo
Arnt Ove Morken
golf gte 2016
Transporter t5 ekslusive 2013 oppjustert
Skoda superb 3u 140hk 2008 oppjustert
x-Passat 130 highline 2001
X-Seat leone cupra r
x-Transporter syncro 2002 151 hk dyser og større turbo
-
Rudeboy
- -

Danskene henviser til absolutt krav om at ved kjøring med tyngste tillatte last på draget så skal det være minimum 800 kg last over bakakslingen, ref link over.
-
Tom Bringsvor
- -

- Car: T5, 2007, TDI, Lang
Jeg bruker en enkel tommelfingerregel, med BE og C1E er tillatt totalvekt på henger bør/skal ikke overstige egenvekten på bilen.
Litt sånn begrepsforvirring her, jeg forstår hva som menes, men kulevekt er ikke det samme som "dravekt eller vekt på henger.
Kulevekta skal ikke overstige 100 kg, ideelt er ca 75 kg.
Ved for mye vekt på kula, begynner hele driten å twiste lettere, som en motorsykkel med utslitte foringer i svingarm.
For noen er det rett ut av veien.
Når dette oppstår har jeg hørt at man skal gi gass.
Dette er stikk i strid med fakta, du skal/bør bremse.
Litt sånn begrepsforvirring her, jeg forstår hva som menes, men kulevekt er ikke det samme som "dravekt eller vekt på henger.
Kulevekta skal ikke overstige 100 kg, ideelt er ca 75 kg.
Ved for mye vekt på kula, begynner hele driten å twiste lettere, som en motorsykkel med utslitte foringer i svingarm.
For noen er det rett ut av veien.
Når dette oppstår har jeg hørt at man skal gi gass.
Dette er stikk i strid med fakta, du skal/bør bremse.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
[quote="Tom Bringsvor"]Jeg bruker en enkel tommelfingerregel, med BE og C1E er tillatt totalvekt på henger bør/skal ikke overstige egenvekten på bilen.
quote]
Hentet fra NAF sine sider:
Hvis du har førerkort klasse B, dvs. førerkort for personbil/varebil, kan du kjøre bil og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt kan ikke overstige motorvognens egenvekt med fører.
Hvis du har en tung personbil, som veier rett under 3.500 kg, kan du trekke en tilhenger med tillatt totalvekt på inntil 750 kg, slik at grensen på største tillatte totalvekt på 3500 kg ikke gjelder.
For øvrig er hovedregelen for bilførerkort, at du må avlegge egen tilhengerprøve og få påført bokstav E i førerkortklassen hvis du skal kjøre med tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg.
Vognkort
Selv om du etter førerkortreglene kan trekke tilhenger, kan dette likevel være ulovlig. I bilens vognkort er det angitt maksimal aktuell totalvekt for tilhenger som kan trekkes av bilen. Denne vektgrensen må ikke overskrides uansett hvilken førerkortklasse du innehar. I tillegg kan også bilens vognkort ha en maksimal tillatt vogntogvekt, dvs. totalsummen av bilens og tilhengerens tillatte totalvekt.
(Aktuell totalvekt vil si den totalvekt kjøretøyet har i øyeblikket.)
quote]
Hentet fra NAF sine sider:
Hvis du har førerkort klasse B, dvs. førerkort for personbil/varebil, kan du kjøre bil og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt kan ikke overstige motorvognens egenvekt med fører.
Hvis du har en tung personbil, som veier rett under 3.500 kg, kan du trekke en tilhenger med tillatt totalvekt på inntil 750 kg, slik at grensen på største tillatte totalvekt på 3500 kg ikke gjelder.
For øvrig er hovedregelen for bilførerkort, at du må avlegge egen tilhengerprøve og få påført bokstav E i førerkortklassen hvis du skal kjøre med tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg.
Vognkort
Selv om du etter førerkortreglene kan trekke tilhenger, kan dette likevel være ulovlig. I bilens vognkort er det angitt maksimal aktuell totalvekt for tilhenger som kan trekkes av bilen. Denne vektgrensen må ikke overskrides uansett hvilken førerkortklasse du innehar. I tillegg kan også bilens vognkort ha en maksimal tillatt vogntogvekt, dvs. totalsummen av bilens og tilhengerens tillatte totalvekt.
(Aktuell totalvekt vil si den totalvekt kjøretøyet har i øyeblikket.)
-
Tom Bringsvor
- -

- Car: T5, 2007, TDI, Lang
Jeg beklaker at jeg ødela tråden med kulevekt og tommelfingerregel.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
-
Needforspace
- -

- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
gustrid wrote:Husk bare at hvis dere ikke har BE på førerkortet har dere ikke lov til å ha høyere tilhengervekt enn 750 kg ( totalvekt på hengeren )... Kjedelig å bli bedt om å sette fra seg hengeren ( i beste fall), når du blir stoppet av onkel..
Dette er feil.
Du kan dra det som står i vognkortene, MEN, Du kan ikke overskride 3500kg med de sammenlagte totalvekter i vognkortene.
Du kan ikke overskride bilens egenvekt med hengerens tillatte totalvekt.
Når det er sagt er det klart at det er ikke rare hengeren du kan ha på en T4 før du når 3500kg.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
VW Crafter LWB -14
-
Needforspace
- -

- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
Det går nok bedre enn med de som drar to tonn med type Passat ol. Adria 743 som er 931cm lang er nok hærlig å få sleng på.highline 2001 wrote:Hei
Min syncro 2002 mod har hengervekt på 2500 maks totalvekt 2700? vogntogvekt 5000 tror jeg, men å ha 2500 på kroken med tom bil kan nok bli spennendeved en unnamanøver
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14
VW Crafter LWB -14
Needforspace wrote:gustrid wrote:Husk bare at hvis dere ikke har BE på førerkortet har dere ikke lov til å ha høyere tilhengervekt enn 750 kg ( totalvekt på hengeren )... Kjedelig å bli bedt om å sette fra seg hengeren ( i beste fall), når du blir stoppet av onkel..
Dette er feil.
Du kan dra det som står i vognkortene, MEN, Du kan ikke overskride 3500kg med de sammenlagte totalvekter i vognkortene.
Når det er sagt er det klart at det er ikke rare hengeren du kan ha på en T4 før du når 3500kg.
Ser jeg har vært litt rask her. Det er riktig at bil + henger må ha totalvekt under 3500 kg. Det er hvis bil og henger tilsammen er over 3500 kg at det er lov med henger inntil 750 kg. Men uansett kommer jo selvfølgelig begrensningene i vognkortet inn i tillegg.
-97 Caravelle VR6 aut 8 seter kort
-93 Caravelle 2.4 diesel 8 seter kort (solgt som delebil )
-99 Passat 1.8 aut ( solgt )
-03 Audi A4 TDI avant mlt
+ masse annet som er solgt
-93 Caravelle 2.4 diesel 8 seter kort (solgt som delebil )
-99 Passat 1.8 aut ( solgt )
-03 Audi A4 TDI avant mlt
+ masse annet som er solgt
-
Brutal1ty
- -

gustrid wrote:Needforspace wrote:gustrid wrote:Husk bare at hvis dere ikke har BE på førerkortet har dere ikke lov til å ha høyere tilhengervekt enn 750 kg ( totalvekt på hengeren )... Kjedelig å bli bedt om å sette fra seg hengeren ( i beste fall), når du blir stoppet av onkel..
Dette er feil.
Ser jeg har vært litt rask her. Det er riktig at bil + henger må ha totalvekt under 3500 kg. Det er hvis bil og henger tilsammen er over 3500 kg at det er lov med henger inntil 750 kg. Men uansett kommer jo selvfølgelig begrensningene i vognkortet inn i tillegg.
hvis man har utvidelsen E (BE, C1E eller CE) så trenger man ikke holde seg under 3,5 tonn
Touran '09
Caravelle '97
--------------------
Caravelle '97
--------------------
..eller D1E og DE
2011 Tiguan R-Line
Har VAG COM om du trenger hjelp med feilkoder eller lignende.
---
Tidligere
2002 T4 TDI
1997 T4
Har VAG COM om du trenger hjelp med feilkoder eller lignende.
---
Tidligere
2002 T4 TDI
1997 T4
-
Rudeboy
- -

Hehe, fan ikke lett å følge med på hva som går/ikke går
Jeg har idag B men vurderer BE. Inntil BE er på plass veit jeg at med mine busser så går det fint med inntil 750 kg maks hengervekt, uavhengig av hva jeg pakker i bilen (innenfor visse rammer, da).
Og når jeg da har BE så må jeg begynne lastberegning for å ikke overskride 4.5 tonns vogntogvekt.
Inntil da ? Nyter jeg sommervarmen som omsider har ankommet Østerdalen, det er nesten sånn at jeg syns det er trist å bare ha 12 arbeidsdager igjen her (eller kanskje jeg tar ett år til).
Godt det er helg !
mvh,
Yngve S
Jeg har idag B men vurderer BE. Inntil BE er på plass veit jeg at med mine busser så går det fint med inntil 750 kg maks hengervekt, uavhengig av hva jeg pakker i bilen (innenfor visse rammer, da).
Og når jeg da har BE så må jeg begynne lastberegning for å ikke overskride 4.5 tonns vogntogvekt.
Inntil da ? Nyter jeg sommervarmen som omsider har ankommet Østerdalen, det er nesten sånn at jeg syns det er trist å bare ha 12 arbeidsdager igjen her (eller kanskje jeg tar ett år til).
Godt det er helg !
mvh,
Yngve S