1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
hansstef
-
-
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by hansstef »

Du må se å kjøpe deg nytt prosjekt snart, kommer til å bli mektig kjedelig hvis du ikke har noe å pusse/skru på :D

PS: Kjøpte meg en treliter JT i dag på Jernia og gikk over to korte plateskjører med sprøyte fra apoteket. Spent på resultatet etter herding. Gjorde som du sa og lot dråpen seile nedover skjøten. Funket som bare juling!

Legger sikkert oljen over på dunk så kan jeg ha JT i bilen til en passende anledning hvor man har av hjulene og får sauset inn buer etc.
Hans Sæle
HappyT3
-
-
Car: T3 1986

Post by HappyT3 »

hansstef wrote:Du må se å kjøpe deg nytt prosjekt snart, kommer til å bli mektig kjedelig hvis du ikke har noe å pusse/skru på :D
Det er et stykke igjen til den er helt ferdig :wink:
Foran og bak er OK, nå gjenstår å ta lakkrust/steinsprut (og noen parkeringsbulker) på sidene, så kommer overhaling av motoren som skal erstatte Baronens motor, mulig det også blir girkassebytte i samme slengen. Og ja, installasjon av Trumatic`en, og campingbatteri, og solcellepanel, osv osv mye å kose seg med fortsatt :wink:
hansstef wrote:PS: Kjøpte meg en treliter JT i dag på Jernia og gikk over to korte plateskjører med sprøyte fra apoteket. Spent på resultatet etter herding. Gjorde som du sa og lot dråpen seile nedover skjøten. Funket som bare juling!
Legger sikkert oljen over på dunk så kan jeg ha JT i bilen til en passende anledning hvor man har av hjulene og får sauset inn buer etc.
Bra :wink: Pass på å tørke bort overskytende rennespor på lakk før det herder, hvis det er halvtørt kan du bruke white spirit for å fjerne. Under bilen er det bare å sause inn og la det dryppe.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Hei igjen, onsdag 12.mai tok jeg Baronen tur/retur til jobben som en 18 mils motorveitest i to etapper. Tec7 klumpen lot seg jammen ikke brenne av. Og ingen etterfylling av rosèvin på 10 kjøredager tilsa at Baronen nå var så godt som tett.
Baronen var med andre ord klar for internasjonal wasserkampf-øvelse i Himmelfartshelgen.

Øvelsesutstyr: stor verktøykasse, vinklesliper, hørselvern, vernebriller, drill, syltetøysglass med JT, motorsilikon, stålplast, multimeter, el-ledninger, kabelskosett, krympetang, osv, med andre ord benken under baksetet fyllt til randen 8)

Mye utstyr ja, men det skulle vise seg nødvendig, selv om det bare var en øvelse så gikk den faktisk over i regulære kamphandlinger en av kveldene :lol:

Image
Oppmøte 0700 Torsdag morgen i Larvik.

Image
Baronen lot seg faktisk frivillig kjøre ombord.
Han som parkerte bak meg syntes Baronen var flott, men han var åpenbart bekymret for han sa "håper du har med deg mye vann for det stinker kjølevæske av bilen" :P Jeg fortalte at for øyblikket var motoren så å si tett, og at jeg var immun mot lukta :wink:
Utkjøring fra ferga ble nesten katastrofe, nøkkelen passet plutselig ikke :roll: Bilene foran meg startet og rullet ut av båten, Baronen nektet å følge ordre, bilene bak ble utålmodige for nabokøen fikk kjøreordre og kjørte avgårde. Den slitte nøkkelen måtte settes inn og ut flere ganger og eeendelig kunne jeg vri rundt, WBX`en buldret igang :D
Godkjent under sterk tvil.

Image
Andre øvelse, motorvei, to timer med konstant 110km/t.
Resultat: Godkjent.

Image
Neste test var 1 time på Danske asfaltveier. Panoramautsikt kombinert med kjørekomfort gjorde denne delen til en ren nytelse, toppet med klassisk musikk gjorde opplevelsen minneverdig.
Godkjent, karakte 10 blank.

Image
Så fulgte 10 minutter på grusvei i regnvær, de harde C dekkene gjorde at grusen kjentes godt, mye vibrasjon.
Godkjent.

ImageImage
Som avslutning av første testdag var det opprigging, fikk tildelt gromplass med eget basseng. Absolutt godkjent.

Image
Lørdag hadde jeg fri fra jobben som dræng på gården, dro først til et loppemarked hvor jeg fikk tak i et tidsriktig bremselys-sett, og to passende campingstoler som bonus til Baronen som ikke hadde mistet en dråpe kjølevann.

Så ringte jeg til Hovwdiaudi og fant ut at de hadde åpent :D Beredskapsreservedeler er alltid interessant, blandt annet vannpumpe siden Baronens hadde utviklet en urovekkende slark på vei nedover. Bonden ville bli med for han likte T3`en. Vi kom 1,5km avgårde før jeg oppdaget at ladelampa lyste, dommerpanelet viste 12V - altså ladet ikke bilen. Hoppet ut og fant at viftereima var pulverisert og at vannpumpa hadde skjært seg (låst seg fullstendig) :oops:
Ikke godkjent.

Øvelse 2 X 1.5km uten vannpumpe, uten sirkulasjon av kjølevann.
En alvorlig test av psykisk styrke, nåla rakk ikke å komme opp på max, men måleren sitter i termostathuset.
Godkjent

Image
T3`en ble stående på småbruket, men Viborg ble besøkt likevel.

ImageImage
Vel hjemme ble bakparten til Baronen rygget inn i et skjul.

Image
Tok meg to timer å fjerne vannpumpe osv, på grunn av rustne skruer, måtte jo være varsom siden bilen skulle brukes til ferga grytidlig dagen etterpå. Fri tilgang fra Baronens barskap, men måtte begrense forbruket for å holde fokus :wink:

Image
Vannpumpe og vannrøret måtte av i ett stykke på grunn av unbrakoskrue som ikke på vilkår ville løsne og mistet grepet.

Image
Ny pumpe på plass.

Image
Ny viftereim var av feil utgave, den var rett å slett for kort, improvisering måtte til: vinkelsliper til å frese ut et dypere strammespor og det gikk akkurat, phuu..

Image
Jepp, Baronen spinner igjen 8)
Smurte ALLE skruer/muttere inn med JT under montering slik at neste gang de skal løsnes så er de ikke rustet fast.

Image
Reimskiver og alle rør, ble også børstet lett med stålbørste og penslet/imprignert med JT og overskudded av JT ble tørket av med papir før montering.

Image
Søndag morgen var Baronen redusert til en Transporter, bilen stappet med gamle møbler for "Transporter testen", samme løype som første dag.
Godkjent (men fratrekk av poeng på grunn lysende lampe, se under).

Image
Holdt 110km/t og med mye last la oljetempen seg rundt 110 grader, mot slutten av etappen da jeg begynte å bli sikker på seier så økte jeg til 120 km/t og oljetempen økte til nærmere 120 grader.

Image
Upps! Plutselig ble det ingen varme fra varmeapparatet (gedigen luftboble i varmeregisteret), så kom varmen tilbake (luftbobla forvant videre), så begynte lampa for lavt væskenivå å lyse. Var jo nesten fremme så jeg valgte å kjøre videre de siste 5 minutter til fergekaia, kjørte gjennom billettkontrollen og parkerte.
Image
Oppdatering: Vel hjemme fant jeg årsaken: Trans7 klumpen hadde sprukket, den tålte ikke konstant 120km/t, ergo Trans7 ikke godkjent.
Gikk tilbake til Biltema pakningssilikon (rød) og alu plata, denne gangen skal det få tørke 1 1/2 døgn siden kona ikke skal bruke bilen idag. Limte igår og den står med motorvarmer på for å sikre optimale tørkeforhold, dessuten er det 15-20 grader pluss og ikke minus :wink:

Image
Baronen alltid foran :wink:

Thats it, den internasjonale øvelsen i Wasserkampf ble lærerik, ingen betydelige lekkasjer før helt på slutten, og et realt "sjøslag" på lørdagskvelden:wink: Baronen nektet faktisk å forlate Danmark før den fikk ny vannpumpe, og da hadde jeg ikke valg - kamphandling. Nyoverhalt motor skal jo inn etterhvert, men det har som sagt gått sport i å holde den gamle i live :)
Last edited by HappyT3 on 19 May 2010, 07:57, edited 7 times in total.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
hunter
-
-

Post by hunter »

HappyT3 wrote:Kjøpte i påsken nye ventildeksler, de var svarte og anonyme.

Image
Ikveld fikk de annen farge, bilen er jo rød, så ..
hvilken lakk bruker du på dekslene?
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

hunter wrote: hvilken lakk bruker du på dekslene?
Hadde tenkt å bruke Biltemas varmebestandige motorlakk. Det ble istedet en vanlig spraylakk jeg fant i boden, trodde det var quick, det var faktisk Biltemas utbedringslakk. Måtte minst 4 lag til før det ble bra.
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

Biltema og lakk går ikke bra sammen er min erfaring... Føler jeg har gitt de mange sjanser, og prøvd mange varianter, men aldri med godt resultat. Er mye å hente på å velge omtrent hva som helst annet.
Image

bugbuddies.no
hunter
-
-

Post by hunter »

HappyT3 wrote:
hunter wrote: hvilken lakk bruker du på dekslene?
Hadde tenkt å bruke Biltemas varmebestandige motorlakk. Det ble istedet en vanlig spraylakk jeg fant i boden, trodde det var quick, det var faktisk Biltemas utbedringslakk. Måtte minst 4 lag til før det ble bra.
Trenger vel ikke varmebestandig motorlakk på dekslene? blir de så varme?
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

hunter wrote: Trenger vel ikke varmebestandig motorlakk på dekslene? blir de så varme?
Nei egentlig ikke, derfor kjørte jeg på med vanlig lakk. Temperaturbestanding er mulig overkill, ala better safe than sorry...
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Image
Nytt vannrør i heimen, lakket dette rødt :wink:
Image
Baronen fikk "flekke-tyfus" igår kveld, har med andre ord startet med sideveggene :wink:

Erfaringer fra bakluka sier at jeg trenger en lettslipt sparkel for å fylle "flekkene", noen med forslag?
hansstef
-
-

Post by hansstef »

ser på dekket ditt framme at WW-en din kaster fra seg litt farge. Opplevde selv små "white" striper på dekket i går etter bilen fikk seg en vask. Ikke så kult hvis disse skal gi fra seg farge hele tiden.
Hans Sæle
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

hansstef wrote:ser på dekket ditt framme at WW-en din kaster fra seg litt farge. Opplevde selv små "white" striper på dekket i går etter bilen fikk seg en vask. Ikke så kult hvis disse skal gi fra seg farge hele tiden.
Riktig observert, de slipper hvitt pulver,mulig de må forsegles med silikonpolering?

Uansett, her er litt oppdatering:
ImageImage
Imorgen kommer "etter" bildene, håper jeg da, er litt væravhengig....
hansstef
-
-

JT propaganda

Post by hansstef »

La på et strøk med JT på bakfangeren min jeg :D Tenkte jeg kunne poste resultatet her for å støtte opp under dette kontroversielle produktet. Syns det ble ganske lekent (fangeren var bra matt fra før) :wink:

ImageImageImage

Legg merke til på siste bilde hvordan fartsstripenes bakerste del (høyre) er behandlet med JT og har igjen fått grå farge slik som baklukens stripe :wink:
Hans Sæle
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Ser der ja, et JT-vitne tar saken :wink:
Resultatet ble jo meget bra!

Image
La på JT med mykt kjøkkenpapir (tørkerull) og gned/polerte det inn i lakken på døra (etter stensprut sliping og flekk-lakking), vipps den ble mycket bra, ferdig. Nå er det kun skyvedør og høyre bakpart igjen så er rusta tatt.
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

kanskje dags for å hoppe på denne her :)

http://www.jotun.no/www/20020060.nsf/wv ... index.html
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
hansstef
-
-

Post by hansstef »

HappyT3 wrote:Ser der ja, et JT-vitne tar saken :wink:
Resultatet ble jo meget bra!

Image
Forsøkte å vippe av det panelet som går over skinnen til skyvedøren bak. Ref bildet ditt hvor det er fjernet.
Når jeg tok ut begge skruene nede, er det da noe som gjenstår før det kan tas av? Mitt satt som f.. og jeg turte ikke ta for hardt i. Skulle vært oppi der og tatt noe begynnende rust.
Hans Sæle
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

hansstef wrote:Forsøkte å vippe av det panelet som går over skinnen til skyvedøren bak. Ref bildet ditt hvor det er fjernet.
Når jeg tok ut begge skruene nede, er det da noe som gjenstår før det kan tas av? Mitt satt som f.. og jeg turte ikke ta for hardt i. Skulle vært oppi der og tatt noe begynnende rust.
Må si jeg fikk noe å tenke på da dette skulle av, som du selv opplevde satt dette godt fast, måtte faktisk finne fram boka for å finne ut om det var mulig å ta av etter å ha fjernet de to skruene :oops:

Jeg gjorde slik:
Løsnet begge skruer, sprayet godt med wd-40 eller annen tynn olje ned mellom panel, gummilist og sidevegg.
La flatsiden av en plankebit på undersiden av panelet i forkant (skyvedørsiden), banket opp med hammer på plankebiten til det løsnet litt, og trykket ned igjen, banket opp igjen til det ble en merkbark slark. Dro så ut og trykket opp panelet (fortsatt på skyvedørsiden) og presset "øret" til festeskruen over/rundt festebraketten. Straks øret "klikket" forbi festbraketten og presset på dekselet avtok, var det frem med hammer og plankebit og banket panelet og plopp så løsnet det. Anbefaler absolutt å ta dette av, jeg renset utrolig mye gruff ut av skinnene baksiden.

Oppdatering:
Image
Nytt vannrør på plass - godfølelse med nytt rør og ny vannpumpe :D
Og veldig behagelig å ha det det gamle rustne lekkasjebefengte røret borte fra motor-rommet:D
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Kona klagde igår ettermiddag, viftereima til T3`en hylte så fælt :roll:
Hmm.. Rart, ny vannpumpe da skal jo alt være i orden..
Men, det viste seg at dynamoen Bosh 0120469727`en hadde tatt kvelden, indre opplagring (børstesiden) hadde utviklet en halv cm slark...
Uansett, på reservemotoren satt det en Lucas LRA-887, monterte inn denne og overhalte ledningsnettet.

ImageImage
Bosch og Lucas, begge 90A, og helt like utvendig, så godt som.

Image
Tok av begge regulatorer for å sjekke slitasje, Bosch til høyre hadde minst slitte børster så disse ble plassert i Lucas`en.
Regulatoren i Bosch`en hadde også 14,6V påstemplet, på Lucas regulatoren stod det 14V.

ImageImageImage
Under teip fant jeg lurvete ledninger, og en sukkerbit-skjøt uten avsolering (skruen rett i isolasjonen på begge sider :oops: ), klippet av rotet og loddet på nye forbindelse og avsluttet med krypestrømper.

Image
Jepp, Baronen er temmet nok en gang, den korte viftereima jeg kjøpte i Danmark kunne nå brukes på Lucas`en, den som passet Bosch ble litt lang for Lucas, har Lucas mindre reimskive og dermed høyere turtall? Dette må sjekkes.

ImageImage
Spenningen steg etter bytte, nå er den nærmere 14V, skal måle med multimeter på batteriet for å finne eksakte verdier, når jeg kommer hjem.

Stoler nå på Lucas "mannen som oppfant mørket" :wink:
Last edited by HappyT3 on 03 Jun 2010, 08:09, edited 1 time in total.
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Som Martin Schanke sa til Christoffer Schau: Du er en modig mann.

Har en bil med Lucas-anlegg, og det finnes tilsynelatende ingen ende på kontaktproblemene i det elanlegget...
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

subwoofer wrote:Som Martin Schanke sa til Christoffer Schau: Du er en modig mann.

Har en bil med Lucas-anlegg, og det finnes tilsynelatende ingen ende på kontaktproblemene i det elanlegget...
Joda, Lucas har et frynsete rykte. Hadde en bensinturbobil en gang med Lucas innsprøytingssystem, kjørte mye med denne i årevis, flere ganger langt nede i Europa. Midt i desember fikk den en ekkel feil at den elektrisk "døde" under kjøring, en gang i blandt, utrolig slitsomt. Orket ikke feilsøke i vinterkulda, avskiltet bilen og solgte den, men det må nevnes at den var 20 år gammel og hadde passert 560.000km, så i dette tilfellet blir det ikke rettferdig å blame Lucas for dårlig kvalitet :wink:

ps. oppdaterte dynamobytte med bilder.
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Motoren har vært tett etter plateliminga av vannkappepakningen etter danmarksturen. Og idag gikk jammen en toppakning :x :x
Det kommer en jevn støm med bobler inn i vanntanken, måtte stoppe 5 ganger på 9 mil idag for å zippe ut bobler av tanken (lampa lyste) :cry: :roll:
Måtte ha varmeapparatet på fullt for å holde temperaturen på normalt nivå på motoren, i bilen ble det unormalt varmt :wink:

Også nå rett før ferien, det ser mørkt ut for campertur i sommer, mye å gjøre nå før ferien....
Last edited by HappyT3 on 05 Jun 2010, 18:23, edited 1 time in total.
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

OK da, måtte skjerpe meg, og jeg startet jobben idag:

Image
Toppen nummer 1 av, sparklet med stålplast og "planslipt".

Image
Pakningsett var kjekt å ha.

Image
Ny pakning på plass.

Image
Ferdig, topp nummer to er av fortsetter imorgen tidlig.
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Jeg synes du skal bytte fra " Happy t3" til "Mauren" for makan til stå på vilje og effektivitet skal man lete lenge etter. :)
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Tur-Bo wrote:Jeg synes du skal bytte fra " Happy t3" til "Mauren" for makan til stå på vilje og effektivitet skal man lete lenge etter. :)
Takk, må inrømme at jeg var demotivert på fredag når pakningen gikk ad dundas, men etter en god natts søvn fikk jeg inspirasjonen tilbake :wink:

Nå er side to ferdig.
Ventiljustering ble ikke lett siden det var luft i ventiltrykkerene, måtte ringe Ducce999s etter råd, han satt på kunnskapen, hvis luft i trykkere så sett 0.15mm klaring, etter start av motor og lufta er ute så kan jeg justere på vanlig måte.

Image
Begge sider done.

Dette blir et kappløp mot ferien gitt :?

Men uansett, nå kaster jeg inn hånkledet, resten av søndagen er fri :wink:
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Du tør å skru inn the Prince of Darkness, altså ? Jaja, er originalen noe slitt og påvei til å være ødelagt går det kanskje for en slags mellomfase inntil du får tak i en som skal stå der :D
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Rudeboy wrote:Du tør å skru inn the Prince of Darkness, altså ? Jaja, er originalen noe slitt og påvei til å være ødelagt går det kanskje for en slags mellomfase inntil du får tak i en som skal stå der :D
Edit: "Prince of Darkness", du mener Lucas "mannen som oppfant mørket"? Jada, den blir stående på plass, inntil videre, Bosch kommer nok inn igjen etterhvert :wink:

Prinsippet er med Baronen er rullende prosjekt/ daily driver, forsøker å spare tid ved å swappe motor når den "nye" er klar, kona bruker baronen denne uka, swapping blir antageligvis til helgen.

Image
Et par brukne bolter skapte ekstra forsinkelse, men sveisetange, propanlampe, og kjølespray gjorde susen. Legg merke strammeskruen bak på sveisetanga, denne etterstrammer jeg knallhardt med en annen tang for å få et superkraftig tak i bolten.

ImageImageImageImage
Topplokk, før, underveis og etter behandling.

Sender en stor takk til Steins Vannkappebytteside :D :D
Post Reply