Tull med turteller som vibrerer

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Wargtass
Car: -95 Caravelle 2.4D Syncro lang

Tull med turteller som vibrerer

Post by Wargtass »

Hei, jeg har litt problem med turtelleren i min -95 Caravelle.
Nå har jeg søkt på forumet etter dette men ikke funnet noe konkret om akkurat vibrering på turteller...

Det jeg allerede har gjort er å ta ut instrumentet og loddet over spenningsregulatoren og sjekket samlekontakten som så fin ut, men turteller vibrerer like godt.

I tillegg la jeg merke til at dynamoreima var veldig slakk i går (den slang att og frem flere centimeter) og strammet denne så den nå går som normalt. Visste ikke at det var på denne hvor føler til turteller sitter, men det fant jeg ut i dag etter å ha søkt litt.
Dessverre gjorde heller ikke strammingen noe utslag på vibrasjonen på turtelleren.

Er det noen som har noe forslag? Kan det være dårlig kontakt eller noe utslitt på dynamoen som gjør dette?
Har ikke hatt noe problem med lading ei heller at ladelampe har lyst.
bmi
Car: T4 1996
Phone: 93665404

Re: Tull med turteller som vibrerer

Post by bmi »

Kan være brudd på ledninger fra dynamo.
Det oppstor ofte brudd ved kontakten rett ved tilkoblingen til dynamo, eventuellt i området rundt startmotor.
Bengt Iversen
Wargtass

Post by Wargtass »

Ja etter at jeg hadde ut instrumentet, og satt det inn igjen så var jeg borti noen ledninger ved dynamo og da virket ikke turteller lenger i det hele tatt.

Tok så og satt på en ny kabelsko på denne ledningen (som var litt løs) så fikk jeg så vidt tilbake litt vibrering igjen i turteller, men faktisk litt dårligere funksjon enn før (hvis det er mulig!) og slik har den vært nå siden.

Er det noen flere ledninger jeg kan sjekke, går det en til startmotor også sier du?
bmi
Car: T4 1996
Phone: 93665404

Post by bmi »

Det kommer litt an på hvordan ledningsnettet er trukket opp i motorrommet.
Tynne ledninger går ikke inn på starter, men til kontakt/plugg rett ved starteren. De kan selvfølgelig også være trukket helt inn i til sikringsboks.

Min turteller "hoppet", og fungerte delvis med nesten avslitte ledninger.

Vil anbefale på sjekke alle tilgjengelige ledninger i motorrommet. Brudd oppstår som regel utenfor "strømpen" i ledningsnettet. Altså ved tilkoplingspunktene...
Bengt Iversen
Wargtass

Post by Wargtass »

Ok, skal prøve å gå over en del til helga og se, er nok dårlig kontakt en eller annen plass.

Har også vært byttet motor på denne så ser litt "hjemmemekk" ut enkelte løsninger i motorrommet og neppe orginalt...
Post Reply