Problemer med climatronic og/eller kupe vifte foran.

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
batterivann
Posts: 30
Joined: 23 Aug 2010, 21:32
Car: Caravelle Coach, T4 Caravelle syncro m/climatronic
Phone: 97113203

Problemer med climatronic og/eller kupe vifte foran.

Post by batterivann »

Trenger litt hjelp før jeg blir "ranet" av et vw verksted.

Bil: caravelle T4 1998/99 mod med climatronic
Problem: Climatronic blinker ved oppstart....har skjønt at det er tegn på feil. Kupe viften fremme virker ikke. Jeg har funnet frem til viften og tatt av strøm kablene som går til viften. Når jeg justerer viften til fult kan jeg måle ca 11.6 volt ut av kablene. På batteriet måler jeg nesten 14 volt.
Er det så enkelt at det kun er viften som hatt tatt kveld eller kan det være noe annet...Reele? motstand?

Hvor finner jeg evt motstanden?


På forhånd takk.
Snorre

T4 2,5 TDI ACV 1998
Rikskringkastingen
-
-
Posts: 2785
Joined: 29 Oct 2007, 23:17
Car: T3 Syncro
Location: Re / Vestfold

Re: Problemer med climatronic og/eller kupe vifte foran.

Post by Rikskringkastingen »

Climatronicen har ikke noen formotstand, men en elektronisk vifteregulator. Den sitter nok i nærheten av vifta. Muligens en rød boks med 3 eller 4 ledninger på. Det kan godt være at feilen ligger i selve vifta.

Det har egentlig ikke så mye for seg å måle spenning i kabelen når den er plukket av. Men prøv om du kan komme til og måle spenning på kabelen når den er koblet til viftemotoren. Hvis den fortsatt ligger på ca 11 volt da, og motoren ikke går, så ligger nok feilen i selve vifta. Da vil den heller ikke gå om du setter batterispenning rett på viftemotoren. Hvis spenningen blir null, eller bare et lite utslag, så får ikke vifta den strømmen den trenger for å gå. Da ligger nok problemet i vifteregulatoren eller styringen av denne. Og vifta vil gå for fullt hvis den får batterispenning.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
batterivann
Posts: 30
Joined: 23 Aug 2010, 21:32
Car: Caravelle Coach, T4 Caravelle syncro m/climatronic
Phone: 97113203

Re: Problemer med climatronic og/eller kupe vifte foran.

Post by batterivann »

Da har jeg målt viften med ledningene i. Da måler jeg 0 volt. Trekker jeg ut ledningen av viften bygger den seg sakte opp til ca 11 volt. Kobler jeg 12 volt direkte til viften sviver den fint, men får ingen luft til dysene.
Anngående den røde boksen så har lokalisert den rett under viften. Den har et sett med ledninger og 3 slanger som går ut i fra den. Ingen av disse ledningene matcher de som gir strøm til viften(men det har kanskje ikke noe å si).
De 3 slangene som kommer ut i fra den røde boksen er vel muligens luft/vakum slanger som åpner og stenger til dysene.

Er det noen måte jeg kan kontrollere om det er vifte regulatoren(rød boks) eller om problemet kan ligge en annen plass?

Har bestilt en vag5053 diagnose verktøy. Antar at dette ikke er siste gang jeg får problemer med bilen. Da gjelder det bare å se om jeg kan finne ut hvor jeg skal koble den til. :-)
http://www.bilkabel.com/~bilkaekq/index ... ucts_id=78
Snorre

T4 2,5 TDI ACV 1998
batterivann
Posts: 30
Joined: 23 Aug 2010, 21:32
Car: Caravelle Coach, T4 Caravelle syncro m/climatronic
Phone: 97113203

Re: Problemer med climatronic og/eller kupe vifte foran.

Post by batterivann »

Har nå sjekket vifte regulatoren(rød boks) Tok av en av slangene og fant ut at de sugte vakum. Dette kunne jeg operere i fra climatronic panelet. slik at vakumet gikk av og på. Så denne delen av regulatoren fungerer i hverfall.
Snorre

T4 2,5 TDI ACV 1998
Rikskringkastingen
-
-
Posts: 2785
Joined: 29 Oct 2007, 23:17
Car: T3 Syncro
Location: Re / Vestfold

Re: Problemer med climatronic og/eller kupe vifte foran.

Post by Rikskringkastingen »

Sjekk rele på releplass 1 på sikringstavla. Det er merket med nr 140.

Litt info på tysk: http://t4-wiki.de/wiki/Relais_140
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
batterivann
Posts: 30
Joined: 23 Aug 2010, 21:32
Car: Caravelle Coach, T4 Caravelle syncro m/climatronic
Phone: 97113203

Re: Problemer med climatronic og/eller kupe vifte foran.

Post by batterivann »

Har tatt ut rele 140. Delte det i 2. Ingen synlige feil, men det kan jo selvsagt være releet uten at jeg kan se det.
Burde fått lånt et og prøvd.
Får høre med den lokale opphuggeren om han har et. www.knoks.no

Er det noen måte jeg kan teste releet på?
Snorre

T4 2,5 TDI ACV 1998
Rikskringkastingen
-
-
Posts: 2785
Joined: 29 Oct 2007, 23:17
Car: T3 Syncro
Location: Re / Vestfold

Re: Problemer med climatronic og/eller kupe vifte foran.

Post by Rikskringkastingen »

Vifteregulatoren er nok ikke den boksen med vakuumslangene på. Se litt høyere opp på viftehuset.

Image

Det ser ut til at vifta får pluss gjennom en 30A sikring og rele 140, og minus gjennom vifteregulatoren. Prøv å måle spenning mellom den svarte ledningen på vifta og karrosseriet. Hvis du måler ca batterispenning her, men 0 volt mellom den svarte og den brune/røde, så ligger feilen på minussida. Hvis du måler 0 volt mellom den svarte ledningen og gods ligger feilen på plussida.

Image
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
batterivann
Posts: 30
Joined: 23 Aug 2010, 21:32
Car: Caravelle Coach, T4 Caravelle syncro m/climatronic
Phone: 97113203

Re: Problemer med climatronic og/eller kupe vifte foran.

Post by batterivann »

Da har jeg målt etter beste evne og funnet ut at jeg ikke får noe strøm i fra vifte regulatoren. Fikk skrudd den løs og etter en del ukvemsord og litt tid klarte jeg å få den ut, uten å demontere hele dashbordet. Målte også ledningene som gikk inn til denne. Det var mulig å måle på volt på begge 2 som gikk til regulatoren. Skudde jeg av viften på klimaanlegget mistet den ene strøm. Antar at dette var styrestrøm.
Sjekket med et verksted og fikk beskjed om at denne måtte kjøpes orginalt hos Møller. Pris hos Møller var 2600,- måtte forhåndsbetales og sendes i fra tyskland.

http://www.worldcarparts.co.uk/Default.aspx

solgte en kopi til 28 pund + frakt. Totalt ca 500 kr.
Også mulig å finne brukte på ebay.com bare å søke på 1J0907521

Da er det bare å vente til denne dumper ned i postkassen. Oppdatering følger.


Mange takk for all hjelp så langt.
Snorre

T4 2,5 TDI ACV 1998
Bjørn1
Posts: 26
Joined: 29 Apr 2009, 10:52
Location: Arendal

Re: Problemer med climatronic og/eller kupe vifte foran.

Post by Bjørn1 »

batterivann wrote:Har bestilt en vag5053 diagnose verktøy. Antar at dette ikke er siste gang jeg får problemer med bilen. Da gjelder det bare å se om jeg kan finne ut hvor jeg skal koble den til. :-)
http://www.bilkabel.com/~bilkaekq/index ... ucts_id=78
har du fått denne enda? noen erfaringer så langt om kvalitet/brukervennlighet?
Bjørn Lien
`02 2,5tdi 102hk lang transporter
batterivann
Posts: 30
Joined: 23 Aug 2010, 21:32
Car: Caravelle Coach, T4 Caravelle syncro m/climatronic
Phone: 97113203

Re: Problemer med climatronic og/eller kupe vifte foran.

Post by batterivann »

Har ikke mottatt denne enda, men skal gi en tilbakemelding på denne så fort jeg har prøvd.
Snorre

T4 2,5 TDI ACV 1998
batterivann
Posts: 30
Joined: 23 Aug 2010, 21:32
Car: Caravelle Coach, T4 Caravelle syncro m/climatronic
Phone: 97113203

Re: Problemer med climatronic og/eller kupe vifte foran.

Post by batterivann »

Da har jeg fått både vifteregulatoren og diagnoseverktøyet vag5053.

Først tar vi vifteregulatoren...fikk ny i fra England...monterte den og fant ut at det ikke hjalp. Når jeg tenker meg om er det sannsynligvis fordi at jeg målte at jeg fikk strøm fra reelet og derfor anntok at det var regulatoren. Men det jeg faktisk målte tidligere var at det tok tid før strømmen "bygget" seg opp til 12 volt. Derfor anntar jeg nå at reelet ikke gjør nok strøm og at det er der feilen ligger. Det jeg gjorde var at jeg fjernet ledningen som kom i fra reelet og "lånte" litt strøm i fra sigarettenneren til å teste med. Med "minus" i fra regulatoren og "pluss" i fra sigarettenneren virker viften fint som bare det. Så nå er det bare å bestille nytt reele. Hvis noen har bruk for en pent brukt vifteregulator er det bare å gi beskjed :-)

vag5053.....ikke kjøp. Koblet den til etter bruksanvisningen og begynte å trykke. Den fant ingen feil i det hele tatt. Fikk nullstilt service lyset. Etter å ha holdt på med denne i ca 10 min...begynner det å lukte skikkelig svidd i bilen. Det kommer røyk i fra lysbryteren. Skrur av tenning og fjerner vag.. NÅ virker ikke lyset og hele lysbryteren er svidd. Om dette var en tilfeldighet eller noe annet vet jeg ikke. Men tviler sterkt på om jeg kobler diagnoseverktøyet til min bil igjen.

NÅ må jeg starte et nytt emne. Hvordan skifte ut lysbryteren?
Snorre

T4 2,5 TDI ACV 1998
Rikskringkastingen
-
-
Posts: 2785
Joined: 29 Oct 2007, 23:17
Car: T3 Syncro
Location: Re / Vestfold

Re: Problemer med climatronic og/eller kupe vifte foran.

Post by Rikskringkastingen »

Skyv en flat gjenstand (baufilblad, en tynn kniv eller lignende) forsiktig inn mellom overkant av lysbryteren og dashbordet. I overkant av lysbryteren er det to små grå tapper. Skyv en av dem mot høyre og trekk samtidig bryteren rett ut.

Jeg kan ikke se noen sammenheng mellom diagnoseapparatet og lysbryteren. Det er ikke helt ukjent at disse bryterne gir opp etter noen år, så jeg tror nok det var tilfeldig.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
batterivann
Posts: 30
Joined: 23 Aug 2010, 21:32
Car: Caravelle Coach, T4 Caravelle syncro m/climatronic
Phone: 97113203

Re: Problemer med climatronic og/eller kupe vifte foran.

Post by batterivann »

Lysbryteren er ute. Den var lett å få ut. Anngående lysbryteren tror ikke jeg heller det har noen sammenheng med diagnoseverktøyet. Fortalte til "sjefen" hva som hadde skjedd og hun fortalte meg at hun hadde hatt problemer med lyset i det siste. Noen ganger virket ikke lyset og hun måtte bruke bryteren for å få det på. Tok bryteren i fra min transporter og satte over i caravelle. Alt virker igjen. Nå trenger jeg bare å få tak i et nytt reele.

Anntar at dette er et spesial reele som jeg må få hos VW forhandler.

Anngående vag5053 var den forholdsvis lett å bruke. Kortfattet bruksanvisning. Den fant ingen feilkoder på climatronic. Noen som var litt rart siden den blinker og viften ikke virker. Men hvis man ser på prisen og den en gang i fremtiden kan finne en feil som kan forhindre et besøk på verkstedet er det jo en god innvistering.
Snorre

T4 2,5 TDI ACV 1998
Post Reply