Bilen det dreier seg om er en orginal Highroof Transporter T3 ifra 1988.
Den startet sitt liv i Nürnberg, Tyskland i Deutsche Posts tjeneste og kom til Norge som flyttegods for noen år siden etter endt tjeneste. Et tysk ektepar som flyttet hit, tok den med seg. Jeg antar at den fungerte som flyttebil.
Første gang jeg så en slik, var i Berlin i 1994, da min fru(ikke da) og jeg var på vår første ferie sammen, og det var forelskelse med første blikk! Etter noen år ga jeg opp leting etter slik bil i Norge, og import kunne jeg bare glemme pga prisnivået. Dessuten ble det andre ting å ta seg av som feks barn.
Stor ble derfor spenningen da jeg tilfeldigvis skulle besøke en kompis i Re kommune på jobben hans, og helt tilfeldig spotta nettopp en slik stående innklemt mellom masse annet skrot. Det var brekksladd og hvining i dekk: kunne det være ekte saker? Det var det! Man kunne fortsatt se logoen i lakken på dører!
Trist sto den der, men etter litt om og men fikk jeg tilslutt tak i eier som gjerne ville selge den til meg. Bilen skulle egentlig bare kastes på dynga, for de regna ikke med noe som helst interesse for en slik bil i Norge.