Godt jobba! Blir det Tinn til helga da eller?skaravelle wrote:Målstreken i sikte, mangler bare et bremserør og ny gummi til påfyllingsrøret. Det meste er nå montert sammen igjen, oljekjøler er også på plass. Puhh...
"Diesel-Djevelen" -82 Bus 1.6 D
Re: "Diesel-Djevelen" -82 Bus 1.6 D
-
- -
- Posts: 1165
- Joined: 05 Jan 2006, 12:19
- Location: Skien, Telemark
Re: "Diesel-Djevelen" -82 Bus 1.6 D
Spørs hvor fort jeg får tak i delene som mangler, og hvor mange timer jeg får til skruing denne uka.
Rekker nok ikke å sette i interiøret igjen, og det står igjen en del på utvendig stuk også. Så det blir i tilfelle med litt halvferdig bil. Krysser fingrene, men ville ikke satset mye penger på at det blir tur.
Rekker nok ikke å sette i interiøret igjen, og det står igjen en del på utvendig stuk også. Så det blir i tilfelle med litt halvferdig bil. Krysser fingrene, men ville ikke satset mye penger på at det blir tur.
bugbuddies.no
-
- -
- Posts: 1165
- Joined: 05 Jan 2006, 12:19
- Location: Skien, Telemark
Re: "Diesel-Djevelen" -82 Bus 1.6 D
Ny gummi til påfyllingsrøret bestilt, orginaldel til og med (delenr: 251 201 119D hvis noen er interessert) Biten kommer til byen i morra, så kanskje man kommer helt i mål relativt kjapt likevel.
bugbuddies.no
Re: "Diesel-Djevelen" -82 Bus 1.6 D
Blir veldig bra, dette! Nydelig fargekombinasjon på denne typen buss.
Men jeg lurer litt på hva slags felger du har på den, er de breddet eller er de slik originalt? Som tidligere nevnt i tråden, så ble det en T3 igjen på meg, men denne gangen noe helt annet enn det jeg har hatt tidligere: En doka. Blir vel klar til våren med lakkering etc og et lite rustpunkt (stigtrinn) som skal sveises.
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
-
- -
- Posts: 1165
- Joined: 05 Jan 2006, 12:19
- Location: Skien, Telemark
Re: "Diesel-Djevelen" -82 Bus 1.6 D
Er vel nevnt tidligere i tråden det også, det er AllyCat-felger og de er orginale - ikke breddet. Ligger et sett til salgs på AutoDB, kan være behjelpelig med avhenting (ligger rett ved Molde, skal hjem i høstferien):
http://utstyr.autodb.no/autodb/view.wa2 ... 1280477248
At Erik'en kom tilbake på T3-banen var jeg aldri i tvil om
http://utstyr.autodb.no/autodb/view.wa2 ... 1280477248
At Erik'en kom tilbake på T3-banen var jeg aldri i tvil om
bugbuddies.no
-
- -
- Posts: 1165
- Joined: 05 Jan 2006, 12:19
- Location: Skien, Telemark
Re: "Diesel-Djevelen" -82 Bus 1.6 D
Mens gutta koser seg rundt bålet i Austbygdi, har jeg brukt kvelden på bil.
- -fått på plass igjen gulvet bak
-isolert med asfaltplater rundt om
-lagt teppe bak
-fylt girolje på nykassa
-satt inn 50/50-ruter på begge sider bak
-utbedra litt rust i vindusramma
-montert fippskjegg (leppe)
-bytta til lavrygga seter foran
-montert radio med chrome-omramming
-satt inn bakerste seterad
-justert giringa
-lakka grill-list
-lufta bremser og clutch
bugbuddies.no
Re: "Diesel-Djevelen" -82 Bus 1.6 D
Flink gutt Grattis, vet det tok litt selvdisiplin for og få den ferdig
http://www.sportsbillosjen.com/
" Go out for a pointless drive!"
"Propello aeris tepesco plebis plaustrum"
"Dare to be different"
" Go out for a pointless drive!"
"Propello aeris tepesco plebis plaustrum"
"Dare to be different"
Re: "Diesel-Djevelen" -82 Bus 1.6 D
Du fjernet vel sikkerhetsselene også, når du først var igang?skaravelle wrote:-bytta til lavrygga seter foran
BTW: Veldig tøff bil. De felgene gjør hele pakka
Mvh
Pål
Pål
-
- -
- Posts: 1165
- Joined: 05 Jan 2006, 12:19
- Location: Skien, Telemark
Re: "Diesel-Djevelen" -82 Bus 1.6 D
Takk, takk, har kosta litt krefter å komme i gang igjen ja, motivasjonen forsvant i sommer.
Var litt ljug at jeg justerte gira ferdig på lørdag, søndagen gikk med også. Lite vits å bytte til 5-trinns kasse når man ikke finner 4. og 5. gir.... Justerte fra og tilbake til øyet ble stort og vått, fikk tilbake girene jeg manglet, men da mistet jeg 1. og revers... Viste seg at det manglet en foring i overgangen mellom spak og første stag bakover, noe som ga litt, men tilstrekkelig slakk til at giringa ble upresis. Mekka til ny foring, så nå virker alle gir. Jubel!
Var litt ljug at jeg justerte gira ferdig på lørdag, søndagen gikk med også. Lite vits å bytte til 5-trinns kasse når man ikke finner 4. og 5. gir.... Justerte fra og tilbake til øyet ble stort og vått, fikk tilbake girene jeg manglet, men da mistet jeg 1. og revers... Viste seg at det manglet en foring i overgangen mellom spak og første stag bakover, noe som ga litt, men tilstrekkelig slakk til at giringa ble upresis. Mekka til ny foring, så nå virker alle gir. Jubel!
Biler registrert etter 1/1-1974 (eller noe slikt) er lovpålagt å ha setebelter foran. Ellers hadde jeg nok fjerna de jaPål_B wrote:Du fjernet vel sikkerhetsselene også, når du først var igang?
bugbuddies.no
-
- -
- Posts: 1165
- Joined: 05 Jan 2006, 12:19
- Location: Skien, Telemark
Re: "Diesel-Djevelen" -82 Bus 1.6 D
Hurra!
Banka igjennom eu-kontrollen uten en eneste anmerkning, tror aldri det har skjedd meg før. Neste kontroll blir som veteranbil
Banka igjennom eu-kontrollen uten en eneste anmerkning, tror aldri det har skjedd meg før. Neste kontroll blir som veteranbil
bugbuddies.no
Re: "Diesel-Djevelen" -82 Bus 1.6 D
Jiha! Grattis med bil i god stand! Ikke så mye som en eneste enerfeil, altså?
Hvordan går det med forbruket forresten? Dro vi pumpa litt for mye ned, eller er det fortsatt greit?
Hvordan går det med forbruket forresten? Dro vi pumpa litt for mye ned, eller er det fortsatt greit?
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
-
- -
- Posts: 1165
- Joined: 05 Jan 2006, 12:19
- Location: Skien, Telemark
Re: "Diesel-Djevelen" -82 Bus 1.6 D
Ikke en eneste ener-feil en gang, nei. Kontrolløren syns det var en bemerkelsesverdig god bil til å være så gammel.
Snittforbruk ved blandet kjøring (mest langkjøring) har ligget på ca 0,9 liter på mila. Raaen kjørte bak meg en dag, og mente den fikk litt mye, men da var den forholdsvis kald. Lierbakkene er forsert, måtte ned i 4. gir men greide å holde knappe 90 (på speedometeret). Hva tror du? Husker ikke hva du satte den til heller jeg
Dette vet du jeg ikke har greie på, på tide å gi kred til deg og RapidJan for bistand med montering og justering av pumpa kanskje...Hvordan går det med forbruket forresten? Dro vi pumpa litt for mye ned, eller er det fortsatt greit?
Snittforbruk ved blandet kjøring (mest langkjøring) har ligget på ca 0,9 liter på mila. Raaen kjørte bak meg en dag, og mente den fikk litt mye, men da var den forholdsvis kald. Lierbakkene er forsert, måtte ned i 4. gir men greide å holde knappe 90 (på speedometeret). Hva tror du? Husker ikke hva du satte den til heller jeg
Last edited by skaravelle on 04 Nov 2010, 20:50, edited 1 time in total.
bugbuddies.no
-
- -
- Posts: 172
- Joined: 27 Nov 2003, 21:48
- Car: 2001 T4 syncro pick up
- Phone: 91153218
- Location: Sandnes
Re: "Diesel-Djevelen" -82 Bus 1.6 D
erjo wrote:
Blir veldig bra, dette! Nydelig fargekombinasjon på denne typen buss.
Men jeg lurer litt på hva slags felger du har på den, er de breddet eller er de slik originalt? Som tidligere nevnt i tråden, så ble det en T3 igjen på meg, men denne gangen noe helt annet enn det jeg har hatt tidligere: En doka. Blir vel klar til våren med lakkering etc og et lite rustpunkt (stigtrinn) som skal sveises.
Kånge bil
Snart helg nå guttar
Re: "Diesel-Djevelen" -82 Bus 1.6 D
Høres ut som jeg slapp den litt for mye ned, kanskje. Utgangspunktet var 1,35mm, så tok vi den ned til 1,10 omtrent, mener jeg å huske. Fremtrekkskurva passer nok ikke helt når dyser og pumpe ikke kommer fra samme motor, samme greia jeg sliter med med AAZ-dyser og JX-pumpe.
Man får finne et passe kompromiss man kan leve med, du har uansett fått noe som er roligere enn det gamle spetakkelet!
Man får finne et passe kompromiss man kan leve med, du har uansett fått noe som er roligere enn det gamle spetakkelet!
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
-
- -
- Posts: 1165
- Joined: 05 Jan 2006, 12:19
- Location: Skien, Telemark
Re: "Diesel-Djevelen" -82 Bus 1.6 D
Bilen tusler og rusler, også når gradestokken har krøpet ned til de blå. Kan ikke annet enn glise, er godt fornøyd.
Må bare få i sving eberen, vi kjører jo rundt i mobile frysebokser...
Bruker mest tid på et annet VW-smykke nå om dagen, har en -75 Passat som skal på veien til sommeren. Ikke mye å gjøre på den, skal bytte hjullager og flikke opp skjermene, så er den grei nok. Er ikke lett å finne skjermer til disse, hvis noen vet om noe; hyl ut!
Må bare få i sving eberen, vi kjører jo rundt i mobile frysebokser...
Bruker mest tid på et annet VW-smykke nå om dagen, har en -75 Passat som skal på veien til sommeren. Ikke mye å gjøre på den, skal bytte hjullager og flikke opp skjermene, så er den grei nok. Er ikke lett å finne skjermer til disse, hvis noen vet om noe; hyl ut!
bugbuddies.no
Re: "Diesel-Djevelen" -82 Bus 1.6 D
he, he..skaravelle wrote:Er vel nevnt tidligere i tråden det også, det er AllyCat-felger og de er orginale - ikke breddet. Ligger et sett til salgs på AutoDB, kan være behjelpelig med avhenting (ligger rett ved Molde, skal hjem i høstferien):
http://utstyr.autodb.no/autodb/view.wa2 ... 1280477248
At Erik'en kom tilbake på T3-banen var jeg aldri i tvil om
Jeg har da kjøpt en doka, ja. Fin bil, står i garasjen nå i påvente av litt sveising. Tror jammen jeg lakkerer den også. Ellers ser det ut til at jeg har falt til ro med dokaen. Skal til Raufoss å sikre en en MV-motor komplett en dag (men tida har ikke rukket til). Ellers trenger jeg ny eksos til den.
Men den bussen din ER pen. Jeg har slik eber i min doka og det er helt konge-varme. Sett din i stand, du går fra følelsen av nordpolen til å være i syden. Tro meg!
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
-
- -
- Posts: 1165
- Joined: 05 Jan 2006, 12:19
- Location: Skien, Telemark
Re: "Diesel-Djevelen" -82 Bus 1.6 D
Slurver for mye med fotograferinga til at dette blir en veldig interessant prosjekt-tråd, men en liten driftsrapport er vel på sin plass.
Bilen har vært i daglig bruk etter at den endelig kom i drift med ny kasse, og jeg har ikke lenger hjertet i halsen. Alt snurrer og surrer, og selv i den beinharde kuldeperioden vi har hatt, har bilen vært trofast. Noe tregstartet i 20 blå er den, tung å gire og ratte før den blir varm, men alt i alt til å stole på. Tror jeg må ha brukbare dekk også, for den har holdt seg på veien fram til nå.
Et par småting har dukket opp, men heldigvis lett å utbedre. Den har fått et gult optima batteri og ny dynamo 120A, noe som virkelig gjorde at vinterkapasiteten økte betraktelig. Eberen er fyra, og funket som et skudd ganske lenge, men nå vil den ikke lenger. Skal spandere ny glødeplugg... Og så har jeg mista speedometeret pluss et par skvettlapper, men det får bare være inntil videre, er friskt å skru om dagen.
Man gleder seg til sommeren, i motsetning til syncronautene, masse nye planer.
Bilen har vært i daglig bruk etter at den endelig kom i drift med ny kasse, og jeg har ikke lenger hjertet i halsen. Alt snurrer og surrer, og selv i den beinharde kuldeperioden vi har hatt, har bilen vært trofast. Noe tregstartet i 20 blå er den, tung å gire og ratte før den blir varm, men alt i alt til å stole på. Tror jeg må ha brukbare dekk også, for den har holdt seg på veien fram til nå.
Et par småting har dukket opp, men heldigvis lett å utbedre. Den har fått et gult optima batteri og ny dynamo 120A, noe som virkelig gjorde at vinterkapasiteten økte betraktelig. Eberen er fyra, og funket som et skudd ganske lenge, men nå vil den ikke lenger. Skal spandere ny glødeplugg... Og så har jeg mista speedometeret pluss et par skvettlapper, men det får bare være inntil videre, er friskt å skru om dagen.
Man gleder seg til sommeren, i motsetning til syncronautene, masse nye planer.
bugbuddies.no
-
- -
- Posts: 2055
- Joined: 18 Jul 2009, 21:41
- Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
- Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
- Location: Bergen
Re: "Diesel-Djevelen" -82 Bus 1.6 D
Ang. speedometer. På begge mine T3 må jeg (i kulden) knipse på nåla til neglene mine spretter av, men så kommer den. Sykt smertefullt. Prøvd?
Hans Sæle
-
- Posts: 20
- Joined: 29 Dec 2010, 00:35
- Car: 1996 T4 2.5tdi
- Phone: 45033195
- Location: Drammen
- Contact:
Re: "Diesel-Djevelen" -82 Bus 1.6 D
Har du hørt med Håkon Sandberg? (partsandretards)skaravelle wrote:Er ikke lett å finne skjermer til disse, hvis noen vet om noe; hyl ut!
Mener han har et lite lager med plåt til gamle biler, og han har jo hatt noen Passater
- 1996 T4 2.5TDI, FMIC, 3" eksos, Chip. Labyrint Grønn.
x 1989 T3 Doka, 2.2 10v (5e) "TerrorDoka"
- kristofferflugeiden.no
x 1989 T3 Doka, 2.2 10v (5e) "TerrorDoka"
- kristofferflugeiden.no
-
- -
- Posts: 1165
- Joined: 05 Jan 2006, 12:19
- Location: Skien, Telemark
Re: "Diesel-Djevelen" -82 Bus 1.6 D
Jada, og han har slik jeg forsto det, men vil ikke selgeiden wrote:Har du hørt med Håkon Sandberg? (partsandretards)
Mener han har et lite lager med plåt til gamle biler, og han har jo hatt noen Passater
Ordner seg sikkert, de er levert til svigerfar nå, han er en trollmann med sveiseapparatet.
bugbuddies.no
-
- -
- Posts: 1165
- Joined: 05 Jan 2006, 12:19
- Location: Skien, Telemark
Re: "Diesel-Djevelen" -82 Bus 1.6 D
Driftsrapport #2 vinteren 2010/11:
Vi har fått knekt girspaken, har tydligvis vært sveisa før, for det satt en bolt som forsterkning inni. Kjører med den til daglig likevel, men den er litt vond å gire med. Plukker den ut for sveis til uka, lurer på å forlenge den litt i samme slengen. Har ihvertfall bestilt rep-kittet fra Gunzl for å få stikka så presis som mulig.
Har også fått en ulyd, en slag brumming rundt 17-1800 rpm. Mistolket det først til å være litt frieksos, men den er temmelig tett. Alle minusgradene gjøre det lite interessant å drive intensiv feilsøking, innrømmer lett at denne årstiden gjør meg sur og lite arbeidsvillig. Skal prøve å få tatt en skikkelig kikk til uka når bilen likevel blir stående for stikke-renovasjon.
Mulig jeg begynner litt på et av sommerens oppgraderinger også, 16" Touran-felger med reversert bane. Felgene som skal bak er ferdige, gjenstår å finne riktig innpress foran.
Ellers:
Vi har fått knekt girspaken, har tydligvis vært sveisa før, for det satt en bolt som forsterkning inni. Kjører med den til daglig likevel, men den er litt vond å gire med. Plukker den ut for sveis til uka, lurer på å forlenge den litt i samme slengen. Har ihvertfall bestilt rep-kittet fra Gunzl for å få stikka så presis som mulig.
Har også fått en ulyd, en slag brumming rundt 17-1800 rpm. Mistolket det først til å være litt frieksos, men den er temmelig tett. Alle minusgradene gjøre det lite interessant å drive intensiv feilsøking, innrømmer lett at denne årstiden gjør meg sur og lite arbeidsvillig. Skal prøve å få tatt en skikkelig kikk til uka når bilen likevel blir stående for stikke-renovasjon.
Mulig jeg begynner litt på et av sommerens oppgraderinger også, 16" Touran-felger med reversert bane. Felgene som skal bak er ferdige, gjenstår å finne riktig innpress foran.
Ellers:
bugbuddies.no
Re: "Diesel-Djevelen" -82 Bus 1.6 D
Girkasse/motorfeste gummien som har begynt å bli dårlig kanskje?skaravelle wrote:Driftsrapport #2 vinteren 2010/11:
Har også fått en ulyd, en slag brumming rundt 17-1800 rpm.
56 Type 1
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
-
- -
- Posts: 1081
- Joined: 18 Feb 2008, 19:31
- Car: T3 1980 2.7l
- Phone: 91665891
- Location: Kleppe
Re: "Diesel-Djevelen" -82 Bus 1.6 D
Som viljar sier, gummi.
Har også vert ute for nålelager og utløserlager har skapt problem. Sier ikke at dette er problemet, men kan være
Har også vert ute for nålelager og utløserlager har skapt problem. Sier ikke at dette er problemet, men kan være
-
- -
- Posts: 1165
- Joined: 05 Jan 2006, 12:19
- Location: Skien, Telemark
Re: "Diesel-Djevelen" -82 Bus 1.6 D
tranphomer wrote:gummi.
Viljar wrote:gummien
Har vært inne på tanken, ja. Fremre girkasseoppheng hos meg er jo ganske custom også, så jeg får krabbe under og ta en kikk.
bugbuddies.no
-
- -
- Posts: 1165
- Joined: 05 Jan 2006, 12:19
- Location: Skien, Telemark
Re: "Diesel-Djevelen" -82 Bus 1.6 D
Spak-renovasjon i gang, har kjørt med vinglestikke tredd ned på en avkappet bolt helt fram til i går. Plukka den ut i går, i dag ble den sveisa - og forlenga med 15 cm.
For seint å montere i kveld, men gleder meg til å få mer presis girsjalting kombinert med "monkey-grip"
For seint å montere i kveld, men gleder meg til å få mer presis girsjalting kombinert med "monkey-grip"
bugbuddies.no