Kjølevifter funker ikke! trenger hjelp/tips!
Kjølevifter funker ikke! trenger hjelp/tips!
Er det noen måte å måle/tjyvkoble for å teste ut om termobryter funker eller ikke?
Bilen min kokte over etter jeg en dag kjørte opp en laaaang bak, med full bil..
Blei da fri for kjølevæske, så det tilsier jo at viftene ikke har startet.
Så trenger hjelp til å feilsøke,før jeg i det heletatt kjøper inn deler jeg trenger.
Bilen er en 2.4D
Bilen min kokte over etter jeg en dag kjørte opp en laaaang bak, med full bil..
Blei da fri for kjølevæske, så det tilsier jo at viftene ikke har startet.
Så trenger hjelp til å feilsøke,før jeg i det heletatt kjøper inn deler jeg trenger.
Bilen er en 2.4D
-
Indian
- -

- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
Re: Kjølevifter funker ikke! trenger hjelp/tips!
Trekk ut kontakten på radiatoren og kortslutte ledningene. da skal viftene spinne
har prøvd, skjer liksom ikke noe.
Kan det ikke ha noe med den fan relay modulen kanskje?
Kan det ikke ha noe med den fan relay modulen kanskje?
-
Tom Bringsvor
- -

- Car: T5, 2007, TDI, Lang
Da er det en sikring som har ryki, det er også alltid en grunn til at sikringer ryker, de ryker ikke av seg selv, kortsluttningsmetoden, som nevnt over, er en god test, men motoren skal gå eller tenning på.
Ledningsbrudd underveis kan jo være årsak, noen som har "kåla" med det elektriske uten kompetanse.
Om motor er tom for kjølevæske fylles ikke denne ved å tømme på i radiatoren, lufta må ut, koking er lett å få til når motor mangler kjølevæske og kjølevifteanordning ikke virker
Ledningsbrudd underveis kan jo være årsak, noen som har "kåla" med det elektriske uten kompetanse.
Om motor er tom for kjølevæske fylles ikke denne ved å tømme på i radiatoren, lufta må ut, koking er lett å få til når motor mangler kjølevæske og kjølevifteanordning ikke virker
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
Hvis du bor i nærheten av larvik, så har jeg en rele modul du kan prøve for å sjekke om det er den...
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
sikringene er gode dem!
Skal ta å teste med motor igang imorgen, hadde bare tenningen på når jeg prøvde å måle ved termobryter kontakten.
Hvordan funker det vifte sysemet?
Ser di på en måte er låst sæ inn mot radiatoren
Skal ta å teste med motor igang imorgen, hadde bare tenningen på når jeg prøvde å måle ved termobryter kontakten.
Hvordan funker det vifte sysemet?
Ser di på en måte er låst sæ inn mot radiatoren
-
Tom Bringsvor
- -

Er ikke lett å måle når ting ikke er koblet vekk, (jeg får det ikke til), se hva Indian skrev over her, ta av kontakten til temperaturbryter og kortslutt på pluggen du tar av, da skal vifter starte.
Hvor god er en sikring, den ser god ut men er irret i begge ender,(holder med en) har du funnet hvilken sikring som styrer dette (jeg sitter ikke her med elektrisk oversikt).
Hvor god er en sikring, den ser god ut men er irret i begge ender,(holder med en) har du funnet hvilken sikring som styrer dette (jeg sitter ikke her med elektrisk oversikt).
skal ta av pluggen imorgen å kortslutte,med motor igang, skal også sjekke om sikringen er irret, hadde ikke tenkt over det. Er sikring 19 som er til viften.Tom Bringsvor wrote:Er ikke lett å måle når ting ikke er koblet vekk, (jeg får det ikke til), se hva Indian skrev over her, ta av kontakten til temperaturbryter og kortslutt på pluggen du tar av, da skal vifter starte.
Vis det viser seg at viftene starter med å kortslutte pluggen, så er det vel ny termostatbryter jeg må kjøpe inn, å på samme tid kjøpe med en ny termostat.
Du kan måle med prøvelampe ved termostatbryteren. Der skal det være strøm på en av lederne hele tiden.
Det er styrestrømmen som slår inn releet ved kontakt i bryteren.
Mål med prøvelampe på de tykke røde kablene som kommer fra batteriet. Mål før og etter begge sikringene.
Sjekk at lamellene åpner seg ved varm motor. Det er et vokseelement midt mellom viftene som styrer dette. Hvis de ikke åpner, så kan viftene gå så mye de orker uten at det hjelper. Det går an å helle varmtvann på den for å se om det åpner seg.
Mål med prøvelampe på de tykke røde kablene som kommer fra batteriet. Mål før og etter begge sikringene.
Sjekk at lamellene åpner seg ved varm motor. Det er et vokseelement midt mellom viftene som styrer dette. Hvis de ikke åpner, så kan viftene gå så mye de orker uten at det hjelper. Det går an å helle varmtvann på den for å se om det åpner seg.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
-
Indian
- -

Sikringen skal sitte i en sikrings holder av svart gummi/plast ved venstre front lykta.
Er det siringer på flere plasser. heheIndian wrote:Sikringen skal sitte i en sikrings holder av svart gummi/plast ved venstre front lykta.
Trodde det bare var di til venstre under dashen
-
Tom Bringsvor
- -

Dette er det cooleste forumet, det er kompetanse, erfaring og høy kvalitet, i tllegg er det gøy og følge med.
STSTE, her er det bare å "mate på"
STSTE, her er det bare å "mate på"
Vis lamellene ikke åpner, hva skal jeg gjøre da?stste wrote:Du kan måle med prøvelampe ved termostatbryteren. Der skal det være strøm på en av lederne hele tiden.
Satser jeg kommer i ordning med problemet imorgen.
Hvis lamellene ikke åpner, så ville jeg fjernet vokseelementet og låst mekanismen i åpen stilling inntil du får kjøpt nytt. Litt silikonsmøring kan være kjekt hvis det går tregt.
Det er endel små fjærer rundt kantene der lamellene er. De skal hjelpe til med å holde lamellene fast til vifta.Ikke ta bort de fjærene
Aldri stikk fingrene inn i viftene... Det er sykt sterke motorer
Bruk en liten trepinne for å se om de går fritt rundt og ikke henger fast eller er kaputt
Det er endel små fjærer rundt kantene der lamellene er. De skal hjelpe til med å holde lamellene fast til vifta.Ikke ta bort de fjærene
Aldri stikk fingrene inn i viftene... Det er sykt sterke motorer
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Takker for gode tips og råd!stste wrote:Hvis lamellene ikke åpner, så ville jeg fjernet vokseelementet og låst mekanismen i åpen stilling inntil du får kjøpt nytt. Litt silikonsmøring kan være kjekt hvis det går tregt.
Det er endel små fjærer rundt kantene der lamellene er. De skal hjelpe til med å holde lamellene fast til vifta.Ikke ta bort de fjærene![]()
Aldri stikk fingrene inn i viftene... Det er sykt sterke motorerBruk en liten trepinne for å se om de går fritt rundt og ikke henger fast eller er kaputt
Var ute å målte på pluggen, ikke noe utslag.
Tok å ga viftene direkte strøm etter jeg hadde frigjort dem fra lamellene, blåste som bare det
Så er enten den Fan relay modulen som er gåen, eller termostatbryteren!
Har sjekket sikringen og smurt den med kontaktfett uten at det hjalp noe på.
Tok å ga viftene direkte strøm etter jeg hadde frigjort dem fra lamellene, blåste som bare det
Sjekk motstandene som sitter under bilen helt foran(2stk ca 10cm lange keramiske greier med tråd viklet rundt, tre ledninger går innpå hver av dem). Når disse irrer/ruster for mye så går ikke viftene lenger. Kan ta bilde av de hvis du trenger, men du ser de med en gang under bilen i forkantvdubtor81 wrote:Var ute å målte på pluggen, ikke noe utslag.
Sean
--------------------
2000 VR6
--------------------
2000 VR6
Vis du hadde orket å tatt bilde hadde det vært fintSCar wrote:Sjekk motstandene som sitter under bilen helt foran(2stk ca 10cm lange keramiske greier med tråd viklet rundt, tre ledninger går innpå hver av dem). Når disse irrer/ruster for mye så går ikke viftene lenger. Kan ta bilde av de hvis du trenger, men du ser de med en gang under bilen i forkantvdubtor81 wrote:Var ute å målte på pluggen, ikke noe utslag.
-
Indian
- -

Trenger ingen bilde. Rett under størfangeren og like foran radiatoren ser du det. Den er naglet fast på stålbjelken.
Jeg byttet min og alle vifte problemer forsvant. 1200 SEK hos bror over grensen men komplett med holder. Er holderen din hel så slipper du unna med ca 700 kroner.
Jeg byttet min og alle vifte problemer forsvant. 1200 SEK hos bror over grensen men komplett med holder. Er holderen din hel så slipper du unna med ca 700 kroner.
Har den motstanden noe spesielt navn, regner med det bare er hos Møller jeg får kjøp slik motstander ting!Indian wrote:Trenger ingen bilde. Rett under størfangeren og like foran radiatoren ser du det. Den er naglet fast på stålbjelken.
Skriv gjerne i PM om du veit av side på nett som har.
-
Indian
- -

Bare spør etter motstand til kjølevifta. Den er ca 20 cm lang og har to keramik ruller med kobbertråd....tror prisen i norge var rundt 1800 NOK.
Stikk hodet under fangeren og se under fangeren. Begge kontaktene til viftene er koblet til denne.
Stikk hodet under fangeren og se under fangeren. Begge kontaktene til viftene er koblet til denne.
Okei!Indian wrote:Bare spør etter motstand til kjølevifta. Den er ca 20 cm lang og har to keramik ruller med kobbertråd....tror prisen i norge var rundt 1800 NOK.
Skal sjekke motstanden imorgen.
Jeg ville kanskje ikke løpt og kjøpt før du har sjekket de ordentlig, men jeg har en stor mistanke til at det er de som årsaken til dine problemer, det var derfor jeg nevnte devdubtor81 wrote: Har den motstanden noe spesielt navn, regner med det bare er hos Møller jeg får kjøp slik motstander ting!
Skriv gjerne i PM om du veit av side på nett som har.
Har du multimeter kan du måle motstanden i de gamle og sjekke om de er defekt.
Delenummer er: 701 959 263 D
Er plug n play å bytte de, de ligger i fjærbelastet holdere med plugg på hver.
Her har du uansett bilde:

Sean
--------------------
2000 VR6
--------------------
2000 VR6
Fant nesten samme bilde, så nu vet jeg iallefall ka jeg skal se etter 
Det hjelper alltid detvdubtor81 wrote:Fant nesten samme bilde, så nu vet jeg iallefall ka jeg skal se etter
Sean
--------------------
2000 VR6
--------------------
2000 VR6