1986 Multivan TD

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

1986 Multivan TD

Post by OddN »

Da ble det et aldri så lite impulskjøp på meg. Bilen ble lagt ut til salgs her på forumet, og nesten før jeg visste ordet av det, var jeg på tur nedover for å hente den.

Det er en -86 modell Multivan, bestilt ny med hevetak, 1,6TD, 5trinns kasse og Marsalarød lakk med brunt interiør. Bilen er solgt ny i München (Nærmere bestemt Höhenkirchen) og har skiftet eier en gang i Tyskland. Eier nr to tok bilen med seg til Norge i 2002. Det var også han jeg kjøpte bilen av. Det fulgte med en del dokumentasjon, blant annet salgspapirene fra da bilen var ny :) Da kostet herligheten 35 484,40 DMark.

Dessverre har bilen en del karosseriskavanker, både i form av rust, og også tidligere reparasjoner utført mer med tanke på hurtig utbedring enn kosmetisk perfeksjonisme... Dette blir det første å få oversikt over, så får jeg bestemme meg for hvordan jeg skal angripe den saken.

Interiøret ser ok ut, trenger en grundig vask, men er for det meste helt. Noe slitt sittepute på førersetet, men ikke noe hull. Den orginale kjølebagen er med, har ikke testet den enda, og madrassene ser bra ut både baki og på hemsen.

Motoren høres grei ut, nå er ikke jeg noen dieselekspert, så her ser jeg behov for litt kompetanseheving. Girkassa virker tight og fin, er visst byttet noen foringer i giroverføringen, men clutchen synger absolutt på siste verset. Måtte gire flittig opp de verste fjellovergangene på tur hjem, og være forsiktig med gasspådrag. Det frister å bruke Berlinertaxi-delene på denne bilen, må i tenkeboksen der og.

For de som ikke fikk med seg salgstråden så ser bilen altså sånn ut:

Image
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 1986 Multivan TD

Post by OddN »

Har nå begynt å få oversikt over karosserijobben. Det er i hovedsak tre plasser det kreves innsats med sveiseapparat:

Frontplata mellom støtfanger og grill er kjeks, her er det bare utskifting av hele plata som hjelper, forhåpentligvis er det ikke skader i kollisjonsbjelkene, men det vises ikke før plata er skjært ut...

Venstre kanal er rustet, muligens (sannsynligvis) også sideplata over, her må interiøret ut for å få full oversikt... ser for meg å kutte ut tilsvarende bit fra en annen T3, spørsmålet er bare hvor mye jeg må ta...

Og bakre venstre hjørne har hatt en kollisjonsskade som er reparert med sparkel og mer sparkel, faktisk så mye at karosseriprofilen som skal gå fra hjulbue og bakover ikke er der... Lurer på hva som møter meg under...

Litt småtteri i ene hjulbuen bak, samt noe skjøterust ellers på bilen og.

Må innrømme at tanken på å flytte taket over på den røde Coachen min har streifet meg... men det er en del arbeid det og (ikke sant Jarle?) og T3 Multivan er sjeldent her på berget. Så foreløpig er planen at det skal bli bil av dette :)
Bugman
-
-
Posts: 2206
Joined: 24 Apr 2007, 19:48
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5
Location: Fjelldal/Harstad-Sør-Troms

Re: 1986 Multivan TD

Post by Bugman »

Hvordan var nå dette igjen?..Skjer det så er det bilder?!

Ta nå litt bilder og legg ut her Odd! Vi liker bilder av Multivans!

(Og så har nå jeg en slik en Walisisk Camper-"forhøyning" til å ha oppå biler, hvis det er nødvendig å stå oppreist.*
denne trenger ikke å bli utsatt for rov og ran, med mindre Kreften er mer spredt en Doktorn kan se ved første øyenkast.)

*(Hvis man skal tro det man leser på et visst Britisk nettforum, så er de i sør, og da spesielt Walisere veldig glade i Westy med høytak, mens de i nord sverger til hevetak...akkurat som i Norge?? :mrgreen: )
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 1986 Multivan TD

Post by OddN »

Ja du sier noe... må vel få tatt noen bilder til alle de bildehungrige forumleserne :)

Og du kan være trygg på at det blir ikke noe rov og ran med mindre den er så rusten at det absolutt ikke er håp... og sånn ser det ikke ut foreløpig. Kanskje blir det caratplanker utapå reparasjonene. De kan skjule mine dårlige sveiseferdigheter 8) Du fikk det på feks Multivan Magnum...

Og så driver jeg å leter etter inspirasjon på nett... Prøver å finne bilder av senka hevetakbiler... men det er ikke enkelt. Satt å tråla thesamba i går uten særlig hell... Ser for meg å hive på et sett 16" ronalfelger jeg har liggende, litt senk, og så vurderer jeg karrosserifarget tak... Men lurer på hvordan det vil se ut... så om noen har et bilde av en senka, marsalarød hevetakbil med eller uten rødt tak vil jeg gjerne se :)
TaigAGreEn
-
-
Posts: 2720
Joined: 18 Dec 2003, 14:38
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641
Location: Hemnes - Nordland

Re: 1986 Multivan TD

Post by TaigAGreEn »

Dette var det nærmeste eg kom bildeønsket ditt:

Image
Tage Vedal

T3-fan
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 1986 Multivan TD

Post by OddN »

Ja... det var jo og en måte å senke på... Å senke, senker, har sunket :wink:

Sånn var det jeg egentlig tenkte:

Image
TaigAGreEn
-
-
Posts: 2720
Joined: 18 Dec 2003, 14:38
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641
Location: Hemnes - Nordland

Re: 1986 Multivan TD

Post by TaigAGreEn »

Se det var jo bedre 8)
Tage Vedal

T3-fan
hansstef
-
-
Posts: 2055
Joined: 18 Jul 2009, 21:41
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
Location: Bergen

Re: 1986 Multivan TD

Post by hansstef »

Skjønner ikke hva man lurer på:

Senk = kult, hevetak = kult

kult + kult = KUULT :P
Hans Sæle
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 1986 Multivan TD

Post by OddN »

Ja, det var jo en grei oppsummering... Går for den :)

Men denne fargen blir jeg ikke helt klok på... Marsalarød... Bilen min og den syncroen Tage la ut bilde av ser ganske så lik ut i fargen. Den Californiaen jeg fant bilde av ser mye rødere ut, men i følge brosjyrene skal den og være Marsalarød (såfremt den har orginallakken enda) Syns statkraft-dokaen til Tage ser rødere ut og men den er vel og Marsalarød...
TaigAGreEn
-
-
Posts: 2720
Joined: 18 Dec 2003, 14:38
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641
Location: Hemnes - Nordland

Re: 1986 Multivan TD

Post by TaigAGreEn »

OddN wrote:Ja, det var jo en grei oppsummering... Går for den :)

Men denne fargen blir jeg ikke helt klok på... Marsalarød... Bilen min og den syncroen Tage la ut bilde av ser ganske så lik ut i fargen. Den Californiaen jeg fant bilde av ser mye rødere ut, men i følge brosjyrene skal den og være Marsalarød (såfremt den har orginallakken enda) Syns statkraft-dokaen til Tage ser rødere ut og men den er vel og Marsalarød...
Ser ut som at det mest marsalarøde på den du la ut bilde av er grillista... Kan også være elementer i bildet som lurer øyet litt. Bare se på bildet av våre to syncroer fra nordlandstreffet 08, samme farge men din ser lysere ut pga den stripa. Hm.
Tage Vedal

T3-fan
Caravelle nord
-
-
Posts: 821
Joined: 25 Jan 2010, 18:03
Car: T3 1.6 TD,90,T3 1.6 TD,86 og T3 1.6 D,83(hugges)
Phone: 97100033
Location: Setermoen dessverre.

Re: 1986 Multivan TD

Post by Caravelle nord »

Fin bil,me et spessielt interiør :D
Min e å Marsalarød..
Stig

http://pulversjaktblogg.blogspot.com/

1990 T3 1.6 TD Westfalia California Hig-Top.
1986 T3 1.6 TD.
1983 T3 1.6 D.
1960 Tempo Taifun 175.
________________________________________
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 1986 Multivan TD

Post by OddN »

Mer rust er funnet... ikke akkurat noen bombe, men må vurderes. Frontplata mellom frontrute og grill er byttet en gang i tiden, og det ser ut som det er pga rust. Det ser ut som det fortsatt er en del grums igjen i a-stolpene (det løsnet noen sparkelbiter innvendig da jeg plukket på de) og i forkant av dashbordet. :( Blir litt skeptisk med tanke på kollisjonssikkerheten, men jeg har sett andre t3er der hele fronten har vært byttet (kappet øverst i a-stolpen og i gulvet) men dette er utenfor mine kvalifikasjoner, og begynner å nærme seg arbeidsmengden for å flytte hevetaket over på Coachen... Skal begynne å demontere interiør for å komme til rustskaden i venstre kanal, sånn at jeg får oversikt over den og.
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: 1986 Multivan TD

Post by Rudeboy »

Biler skal ikke ha sparkel... :?

Funker kameraet ditt, Odd ? Skulle ha sett noen bilder av "elendet" i praktdoningen :wink:
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 1986 Multivan TD

Post by OddN »

I påvente av egne bilder, får jeg vel legge ut noen av de bildene jeg fikk av forrige eier:

Image

Image

Image

Image

Image

Image
hansstef
-
-
Posts: 2055
Joined: 18 Jul 2009, 21:41
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
Location: Bergen

Re: 1986 Multivan TD

Post by hansstef »

Ang takfarge har jeg ett hett fargetips, gjør hele bilen hvit!!

Knalltøft med hvit camper med senk, svarte striper på coach panelene, svart coachleppe, grill etc!

Sote ned viduene så blir det en vanvittig svart/hvit combo som White Star!
Enkelt og veldig godt for augene :D
Hans Sæle
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 1986 Multivan TD

Post by OddN »

hansstef wrote:Ang takfarge har jeg ett hett fargetips, gjør hele bilen hvit!!

Knalltøft med hvit camper med senk, svarte striper på coach panelene, svart coachleppe, grill etc!

Sote ned viduene så blir det en vanvittig svart/hvit combo som White Star!
Enkelt og veldig godt for augene :D
Tipset er notert. :wink: Husker den hvite Vanagon-camperen som Jarle hadde, var fin den...

Tror uansett at taket får samme farge som resten av bilen, det kunne forresten bestilles da bilen var ny :) og matchende Caratplanker regner jeg og med at det blir. Så du er absolutt inne på noe. Driver fortsatt å leter etter bilder av senkede marsalarøde hevetakbiler for å finne inspirasjon. Vil gjerne bort fra russebilpreget bilen har nå...
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: 1986 Multivan TD

Post by Rudeboy »

Det er en hvit Vanagon/T3camper borti høgget her, kanskje det er samma bilen ?

Skal få tatt bilde av den.
Tur-Bo
-
-
Posts: 4498
Joined: 17 Jan 2009, 22:27
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366
Location: Treungen Telemark

Re: 1986 Multivan TD

Post by Tur-Bo »

Jeg synes fargedelingen på denne er fin jeg, fargen er vel ikke akkurat meg :? Men måten den er lakkert på var fin.

Image
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Bugman
-
-
Posts: 2206
Joined: 24 Apr 2007, 19:48
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5
Location: Fjelldal/Harstad-Sør-Troms

Re: 1986 Multivan TD

Post by Bugman »

hansstef wrote:Ang takfarge har jeg ett hett fargetips, gjør hele bilen hvit!!

Knalltøft med hvit camper med senk, svarte striper på coach panelene, svart coachleppe, grill etc!

Sote ned viduene så blir det en vanvittig svart/hvit combo som White Star!
Enkelt og veldig godt for augene :D
Nå ligger det nok mer enn en viss sannhet i at hvite biler ruster mer.. :wink:
Grunnen er den samme som for at hvite hus lettere rotner i den veggen som vender mot været. Hvitt reflekterer mer av solvarmen, og dermed blir forholdene for rust bedre, LES: VERRE.

Ellers så er det jo mye arbeid å bytte farge på en bil, spesiellt på en bil som har mye åpne flater også innvendig.

Men så må vel Odd også demontere mye av innredningen allikevel, for å ta seg av rust etc. Slik sett blir jo slikt enklere å takle.

Helt enig Odd!
Marsala-rød også på hevetaket blir fint! :)

Blir sikkert meget bra det her!

Senk er fint, hvis veiene er bra. Og nå bor du jo i Bodø-området, så da vil jeg heller anbefale Camper-fjæring/heving. :mrgreen:
Så blir det ikke så uvant..

Russebil-preg? Er det den Marsala-røde fargen du tenker på nå? Eller er det det det hvite taket og "Stance'n"?
Den fargen er jo fin, synes jeg da.. :wink: :mrgreen:
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 1986 Multivan TD

Post by OddN »

Det var mer det generellt "shabby" looket jeg tenkte på når jeg sa russebil... En strøken marsalarød camper er fint i mine øyne... som den jeg la ut bilde av lenger opp, men leker med tanken på en tizianrød camper også. Har jo coachen, som har byttet innredning så mange ganger allerede, at en gang til hadde ikke gjort noe. :D Og det fins mange fine hvitfarger også (men mange mindre pene, tror den Jarle hadde på weekenderen var mer kremfarget enn den vanlige hvite transporterfargen?) Har skilter på bilen ut året, mens jeg bestemmer meg for hva som skal skje, holder alle muligheter åpne :)
TaigAGreEn
-
-
Posts: 2720
Joined: 18 Dec 2003, 14:38
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641
Location: Hemnes - Nordland

Re: 1986 Multivan TD

Post by TaigAGreEn »

OddN wrote: Og det fins mange fine hvitfarger også (men mange mindre pene, tror den Jarle hadde på weekenderen var mer kremfarget enn den vanlige hvite transporterfargen?)
Det var vel vanlig pastel white? L 90 D mener eg...
Tage Vedal

T3-fan
Tur-Bo
-
-
Posts: 4498
Joined: 17 Jan 2009, 22:27
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366
Location: Treungen Telemark

Re: 1986 Multivan TD

Post by Tur-Bo »

TaigAGreEn wrote:
OddN wrote: Og det fins mange fine hvitfarger også (men mange mindre pene, tror den Jarle hadde på weekenderen var mer kremfarget enn den vanlige hvite transporterfargen?)
Det var vel vanlig pastel white? L 90 D mener eg...
Da vil den vel muligens se omtrent sånn ut.

Image
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 1986 Multivan TD

Post by OddN »

Ok, da er det nok hukommelsen som spiller meg et puss...

Har vært ute og kjørt bilen i dag. Satt på 16toms piggfri nokian på ronalfelger, var litt spent på hvordan dette ble uten servo, men det gikk helt fint :D virker ikke som det skal være mye mekanisk i veien med denne, så jeg tror jeg rett og slett setter bilen inn til PKK og ser hva som dukker opp...
Bugman
-
-
Posts: 2206
Joined: 24 Apr 2007, 19:48
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5
Location: Fjelldal/Harstad-Sør-Troms

Re: 1986 Multivan TD

Post by Bugman »

Hei igjen, Odd! :D

Nå er vel jeg kanskje temporært blind på begge øynene (og husker om mulig...selektivt), men ser at det er Diesel i denne.

Og da blir spørsmålet om at dersom, hvis osv..

Blir det TDI i denne?

Slik at jeg (m.fl) kan komme innom og kopiere dine løsninger++

En (noe utvidet kanske) PKK kan nok være lurt, ja!
Da vet hvor man står..

"Fingers Crossed" på PKK!!

Mvh.
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 1986 Multivan TD

Post by OddN »

Det er diesel, ja. En 1,6 TD som har fått ny topp for ikke så altfor mange tusen kilometer siden. Har ikke tatt stilling til om det skal bli 1,9 i denne og om det da blir TDK eller TDI (kan for lite om dette jeg :oops: ) Og så har jeg jo disse Berlinertaxidelene liggende, så kanskje 1,9 TDK automat hadde vært tingen. :wink: Vi får se...
Post Reply