-88 Syncro "Bluestar"

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Bugman
-
-
Posts: 2206
Joined: 24 Apr 2007, 19:48
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5
Location: Fjelldal/Harstad-Sør-Troms

Re: -88 Caravelle CL Syncro Trufa

Post by Bugman »

Har du ikke noen andre trekk, som du kan bruke, Odd??
Om så bare midlertidig?

Personlig ville jeg ha laget noe av noen gamle trekk som så likna på de Bluestar-trekka.
Men det er jo lett for meg å si. :wink: Jeg som ikke har gjort noe slikt selv engang..enda!
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: -88 Caravelle CL Syncro Trufa

Post by OddN »

Tja... jeg trøster meg med at det enda er mulig å oppdrive Bluestardeler bla på ebay... kommer jeg over et par ekstra dørtrekk hadde det vært greit å ha stående... Skulle uansett hatt et ekstra trekk til ene klappstolryggen. Må vel før eller senere ta en Tysklandstur, og da er det greit å ha ønskelista klar. Synd det ikke ble til Syncrojubileet da :(
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: -88 Caravelle CL Syncro Trufa

Post by OddN »

Da var årets bilferie overstått.

Vi tjyvstartet med Nordlandstreffet på Bjerka med prøveoppslåing av nyinnkjøpt Reimo-fortelt. Og det skortet ikke på hjelpende hender (og hoder). Så til tross for manglende bruksanvisning (hvem leser vel den uansett) gikk det forbausende greit å slå opp teltet. Køyesengen mellom fordørene fungerte også som forventet. 170cm tenåring i 160cm innvendig bil gikk bra uten protester. Minstejenta som før turen hadde bestemt seg for å ligge under hengekøya, på tvers på forsetene med en verktøykasse med pute på i midten, kom krypende bakover etter en liten stund, og klaget på at det var ujevnt. Vi hadde god plass begge to i fullbredde Bluestarseng :D

Så etter en kjapp tur hjem for innlasting av resten av feriebagasjen gikk turen over til Sverige og Lycksele. Oppdaget forresten da vi rigget ned på Bjerka at det å ha et vått fortelt liggende baki bilen ikke er så gunstig, så en pent brukt takboks ble innkjøpt på impuls. Den rommer fortelt samt campingbord og stoler. Da ble det enklere å stoppe og re opp sengene også uten å slå opp teltet.

Etter noen dager med mjukglass og djurpark, gikk turen sørover til Lillehammer og Hunderfossen. Innimellom ble det også tid til en liten visitt på Raufoss, hvor en ivrig grossist i 16" syncroer gav oss en omvisning i den nyinnkjøpte Karmann Gipsyen. Jeg fikk overta et sett beskyttelsesbøyler som jeg har manglet siden jeg kjøpte bilen, og mens jeg sto og funderte på hvordan jeg skulle få de med meg, var ikke Jarle snauere enn at han hentet garasjejekk og luftverktøy, og tok seg av hele monteringen, mens jeg ble degradert til håndlanger :) Tusen takk for hjelpen :D Og som om ikke det var nok ble også skyvevinduet på venstresiden montert i full fart, mens ungene var sysselsatt med tv-spill.

Når vi alle var mettet på familiepark, satte vi igjen kursen nordover, og siste overnatting ble på en rasteplass i Nordtrøndelag. Hjemlengselen ble sterkere og sterkere, og allerede da vi passerte Nordnorge-porten, følte vi at vi snart var hjemme :)

Bilen fungerte prikkfritt, forbruket lå på ca 1,1 med takboks, 235 hjul og fullastet bil. Ikke avskrekkende i mine øyne. Kjørte for moro skyld inn på en av vegvesenets vekter og den viste 2,4 tonn med full tank og oss tre ombord. Noen ideer til forbedringer har det blitt, men alt i alt er Bluestarinnredningen grei som camper. Skapet skal modifiseres litt, men fungerte brukbart. Kjøleboksen skal flyttes sånn at den kan nås ifra baksetet. Det var i utgangspunktet meningen at den skulle integreres i skapet, men så langt rakk jeg ikke før denne ferien. Så da blir det litt å pusle med utover høsten og...
Sunshine
-
-
Posts: 1069
Joined: 09 Jul 2005, 22:06
Car: SOLGT
Phone: 47886669
Location: Nordland, Mo i Rana

Re: -88 Caravelle CL Syncro Trufa

Post by Sunshine »

Traff deg på E6 ved Grane på lørdag, men du hadde så god fart at du kjente ikke igjen mors sølvfarga Golf ;)
Tommy Solheim
Tlf 478 tommy (86669)

Vw Touran 2,0 TDI
Member of team Syncronaut No 8
Kaffebord installert.

HUSK BILBELTET!
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: -88 Caravelle CL Syncro Trufa

Post by OddN »

Golf... nei det har vi ikke sett :D

Var vel hjemlengselen som var for stor da...
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: -88 Caravelle CL Syncro Trufa

Post by OddN »

Da er det på tide å igangsette en aldri så liten bergingsoperasjon... Bilen ble kjørt til Svolvær proppfull av stasj i forkant av MC-treffet vi arrangerte forrige helg, og de siste par milene ble den kjørt med lys i ladelampa... Og siden det ikke var mulig å komme til maskinrommet der og da ble den rett og slett parkert. Nå når bilen er tømt må jeg ta en tur utover bevæpnet med ny spenningsregulator og håpe at det ikke er noe mer alvorlig som feiler den... Krysser fingrene :)
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: -88 Caravelle CL Syncro Trufa

Post by OddN »

Her har det ikke vært skrevet på en stund, ser jeg... Spenningsregulatoren ble i allefall byttet i Svolvær, og siden har ladingen fungert perfekt. Men skillereleet hadde også tatt kveld, så det er også byttet. Ellers begynte vannrøret ved siden av motoren å dryppe litt, så det ble bestilt (800kr med litt rabatt hos nærmeste VAG-butikk) og kjapt byttet. Godt å kjøre Syncro på snødekte vinterveier :-)
Bugman
-
-
Posts: 2206
Joined: 24 Apr 2007, 19:48
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5
Location: Fjelldal/Harstad-Sør-Troms

Re: -88 Caravelle CL Syncro Trufa

Post by Bugman »

OddN wrote:... Ellers begynte vannrøret ved siden av motoren å dryppe litt, så det ble bestilt (800kr med litt rabatt hos nærmeste VAG-butikk) og kjapt byttet. Godt å kjøre Syncro på snødekte vinterveier :-)
Så Bodø Bil...Eller Sulland heter de vel, er behjelpelig med biler fra før tusenårskiftet? :shock: :?

I bilen jeg kjøpte av Bay-Jon..ligger det ett slikt rør av rustfritt stål..
Det røret liker jeg... :wink:

Ellers, så er jeg enig i at det er godt med Syncro på snødekte.. :)
Men saltes det ikke fra Bodø til Fauske? :roll:
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: -88 Caravelle CL Syncro Trufa

Post by OddN »

Joda, det er fortsatt noen på Bodø Auto (som det enda heter i mitt hode) som gidder å lete fram deler til så gamle biler...

Og når det gjelder salting så er det desverre utbredt langs mesteparten av rv80 mellom Bodø og Fauske. Men jeg har bedrevet langpendling langs kystriksveien i det siste, og den har vært behagelig fri for salt, så der har det vært vinterføre :D
RuneA
-
-
Posts: 624
Joined: 19 Feb 2006, 13:16
Location: Oslo/Tallinn

Re: -88 Caravelle CL Syncro Trufa

Post by RuneA »

Du må legge inn noen bilder, bare for å tirre oss! Syncro i godt driv er aldri dumt...
Liker bilen din.
Rune

Image
Hus på hjul

1987 Westfalia
1980 Westfalia
1972 Westfalia
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: -88 Caravelle Syncro "Bluestar"

Post by OddN »

Herlig med Syncro i disse snøtider... Denne bilen bare virker :D

Men der er fint lite Trufa igjen i den, så jeg fant det riktig å modifisere trådtittelen litt.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: -88 Syncro "Bluestar"

Post by OddN »

Stadig like behagelig med bil som bare virker...

Fikk litt inspirasjon av å skrive et innlegg i en annen tråd her om bensinvarmere, så da gikk jeg løs på den lille eberen (b1l) som noen (antagelig Trufa) har montert under baksetet. Denne har bare virket sporadisk etter at jeg kjøpte bilen, og siden forrige vinter ikke i det hele tatt.

Regner med at det var noen dårlige kabler som ble ryddet vekk samtidig med den ledningsjobben jeg gjorde i dørene og under dashbordet i forbindelse med elspeil og sentrallås. Da jeg tok tidsuret, som har stått under dashbordet, og koblet det direkte til varmeren, startet den. Og gikk i ca to sekunder før både varmeren og uret døde. Sikringen på 10A var røket, og den nye røk like fort. Ny sikring på 15A fikk liv i varmeren, og da gikk den lenge nok til at den fikk bensin, og faktisk begynte å varme :) Men så mye strøm skal den ikke bruke, og den bråker også såpass mye mer enn jeg mener å huske at de skal, så konklusjonen er at viftemotoren (eller i allefall lagrene) er ødelagt. Dette ble også bekreftet ved å ta av endestussen på varmeren og forsøke å dreie på vifta. Den gikk tregt :(

Så nå har jeg vært å funnet frem den gamle B2L varmeren ifra Jokeren som jeg hugde. Den skal få seg en liten gjennomgang, før den blir hengt opp under bilen. Heldigvis ser det ut som hullene fra den varmeren som står i bilen er på omtrent samme plass som de denne skal ha. Gleder meg :D
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: -88 Syncro "Bluestar"

Post by OddN »

Eberen er montert, og testet. Godt å komme til varm bil, men det tok en times tid før det var 16 grader i bilen (var -5 ute) Men i motsetning til den gamle varmeren, er denne så og si lydløs, så dette blir bra. Koblet opp både tidsuret fra den gamle varmeren (som står i dashbordet) og termostaten (som skal stå på sideveggen bak skyvedøra) så varmeren kan enten startes fra førerplassen eller fra baksetet. Fint når man våkner baki bilen og bare såvidt orker å stikke nesen utenfor dyna :D

Men den termostaten er av den utenpåliggende typen (fra en tidlig Joker) og den er brun. Ikke akkurat det som matcher Bluestarinteriøret. I tillegg har jeg liggende en termostat av innbyggingstype som noen har klipt alle ledningene på. Den har et par flere ledninger enn den gamle, så her må det forskes litt... Men er det noen som har et bilde av hvordan denne står montert i en Multivaninnredning? Har funnet bilder av den i et Westfalia panel, men altså ikke i Multivanpanelet...
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: -88 Syncro "Bluestar"

Post by OddN »

Fant et bilde på mobile.de, lurer på om dette kan være orginalplasseringa... er i allefall samme panelet, så jeg går for den:

Image
RuneA
-
-
Posts: 624
Joined: 19 Feb 2006, 13:16
Location: Oslo/Tallinn

Re: -88 Syncro "Bluestar"

Post by RuneA »

Er vel tilnærmet samme sted i westfalia også, så de har nok bare kjørt på en løsning som funker :)
Rune

Image
Hus på hjul

1987 Westfalia
1980 Westfalia
1972 Westfalia
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: -88 Syncro "Bluestar"

Post by OddN »

Etter en lengre mildværsperiode med tendenser til oversvømmelse både her og der, ble det frysegrader her om dagen. Det resulterte i en stykk fastfrosset gasswire. Da var rådyra gode... på med eberen, som jeg heldigvis ikke har lagt opp så veldig langt eksosrør på. I løpet av et par timer hadde det spredt seg såpass mye varm eksos under bilen at gasswiren hadde tinet. Har fungert smertefritt etterpå, men regner med jeg må ta en tur under bilen og få smurt opp der jeg kommer til. Regner med det er i boksen rett under pedalen det har kommet inn vann, kjørte igjennom noen temmelig dype "innsjøer" da det var mildvær.

Ellers har jeg forsket litt på disse termostatene til eberen. Den gamle typen som jeg har (stor brun utenpåliggende versjon) kom ifra en tidlig 84 Joker, og har etter det skjemaet forteller innebygd temperaturføler. Den senere utgaven (som vises på bildet ovenfor) har ekstern temperaturføler ett eller annet sted i luftstrømmen til eberen. Denne føleren har jeg ikke, så om jeg skal bruke denne termostaten må jeg finne på noe lurt :?
Tur-Bo
-
-
Posts: 4498
Joined: 17 Jan 2009, 22:27
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366
Location: Treungen Telemark

Re: -88 Syncro "Bluestar"

Post by Tur-Bo »

Broren min hadde en bensindrevet varmer i en gammel saab, den ble styrt med en romtermostat fra et hus, Kanskje det er mulig ?
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: -88 Syncro "Bluestar"

Post by OddN »

Tur-Bo wrote:Broren min hadde en bensindrevet varmer i en gammel saab, den ble styrt med en romtermostat fra et hus, Kanskje det er mulig ?
Alt er mulig... jeg er bare litt over gjennomsnittet opptatt av å bruke orginaldeler. :wink: Problemet her er egentlig bare at VW forandret på koblingene i løpet av 84. Dette visste jeg ikke da jeg monterte varmeren. Så utfordringen er å finne ut verdiene på den orginale tempføleren, det er sikkert bare en vanlig ntc-motstand brokoblet med potmeteret i termostaten. Og så finne en egnet plass å montere den, sånn at jeg kan bruke det orginale panelet som hører til bilene etter 84, og passer med Multivaninnredningen. Inntil videre virker termostaten til Jokeren, men den ligger løst i baksetet og er uegnet å montere utenpå Multivanpanelene fordi den kommer i veien for å slå ned setet.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: -88 Syncro "Bluestar"

Post by OddN »

Murphys lov har slått til her... mens Multivanen henger i bukken for et lenge planlagt clutchskifte, bestemte syncroen seg for å slutte å virke i 3. og 4.gir. Ingen ulyder, ingen rare bevegelser på girstanga, bare null fremdrift i de to nevnte gir. Alle de andre virker som de skal. Mistenker knekt skiftegaffel men det betyr vel uansett at girkassa må ned :(

Får skru sammen Multivanen først, og så planlegge hvordan jeg angriper dette... Lurer på hva Opelen finner på midt oppi dette. Enda godt det er motorsykkelføre ute :)
Tur-Bo
-
-
Posts: 4498
Joined: 17 Jan 2009, 22:27
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366
Location: Treungen Telemark

Re: -88 Syncro "Bluestar"

Post by Tur-Bo »

Har du sjekket låseringen på skifteakselelen ?
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Bugman
-
-
Posts: 2206
Joined: 24 Apr 2007, 19:48
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5
Location: Fjelldal/Harstad-Sør-Troms

Re: -88 Syncro "Bluestar"

Post by Bugman »

OddN wrote:Murphys lov har slått til her.... bestemte syncroen seg for å slutte å virke i 3. og 4.gir. Ingen ulyder, ingen rare bevegelser på girstanga, bare null fremdrift i de to nevnte gir. Alle de andre virker som de skal. Mistenker knekt skiftegaffel men det betyr vel uansett at girkassa må ned :(

Får skru sammen Multivanen først, og så planlegge hvordan jeg angriper dette... Lurer på hva Opelen finner på midt oppi dette. Enda godt det er motorsykkelføre ute :)
Er kassen din fra før oppgraderinga i '89-'90..? :roll:
Er ikke syncroniserings-huben som har delt seg?

I alle fulle fall..da må nok kassa ned, og skrues på..

E ikkje samme kasse på den dele-doka bilen du på sett og vis har?

Ille det her, Odd! Men kunne ha vært verre! (LES: Langt hjemmefra og/eller midt på sommeren :wink: (Eller Vinter og snystorm :? :( )

Men fin bil, ja det har du nu!! :)

Årne sæ sikkert!
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: -88 Syncro "Bluestar"

Post by OddN »

Har igrunn ikke sjekket noe som helst enda, annet enn at revers, krabbegir og 1. og 2.gir er der de skal være og virker som de skal... Er dette en låsering som man kommer til på utsiden? og som kan gi de nevnte symptomene?
narle
-
-
Posts: 3207
Joined: 17 Nov 2004, 21:20
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2
Location: Raufoss,Oppland

Re: -88 Syncro "Bluestar"

Post by narle »

Nei.Du må ta av giroverføringen på kassa,av med sjaltekula.Så ser du på andre siden av kassa,der sitter det tre skruer som løsnes,da kan du dra ut hele skiftemekanismen.Sjekk om det er en låsering som har glidd bortover akslingen,det skjer noen ganger.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: -88 Syncro "Bluestar"

Post by OddN »

Ok, takker, får begynne med det mens jeg forbereder meg mentalt på å ta ut hele girkassa :)
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: -88 Syncro "Bluestar"

Post by OddN »

Da har denne dratt sørover (dog innen samme fylke). Regner med den blir tatt godt vare på hos ny eier. Kjenner syncro-abstinensen kommer krypende... hva nå :-)
Post Reply