Død bil etter en uke på flyplassen [LØST]

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Drittsekken
-
-
Posts: 768
Joined: 02 Jan 2010, 16:07
Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
Phone: 930treåtte720
Location: Nedstrand, Tysvær, Rogaland
Contact:

Død bil etter en uke på flyplassen [LØST]

Post by Drittsekken »

Var på juleferie og parkerte bilen på flyplassen en uke i 10 minus.
Har til nå ikke hatt startproblemer på bilen.

Når jeg kom tilbake var batteriet helt dødt, ingen kupelys eller noe.
Fikk koplet til startkabler fra en Mitsubishi Colt, da lyste kupelys opp, ventet noen minutt og forsøkte å starte.
Ventet til glødelyset slukket og forsøkte, hørte da at startmotor slo inn, men motoren dreide ikke rundt.
Ventet enda lengre med lading fra Colten, men ikke noe bedret seg.

Etter hvert ble kupelys svakere og svakere, selv om Colten var koplet til, helt til det ikke var noe lys (ikke instrumentlys heller).
Tankene gikk på overledning, så jeg rev ut alle sikringene i sikringsboksen, men fortsatt ikke liv. Løsnet også sikringen ved batteriet (er ikke dette glødingen?) uten at det hjalp. Etter mitt vett skulle da alle ting som bruker strøm være utkoplet og hvis det da er en overledning en plass, denne også vær utkoplet.

Videre så mistenkte jeg at batteriet kanskje "slukte" strømmen, derfor koplet jeg fra mitt batteri og kjørte startkabelen direkte inn på ledningsnettet. Uten at det hjalp.

Hadde det litt travelt med å rekke ferge og med 2 unger på 1,5 år og 4 uker var det ikke gøy å feilsøke i 10 minus. Derfor satt vi på med Colten hjem.
Jeg skal reise inn i morgen med reservebatteri og forsøke å få start på den.

Er det noen tips til hva som kan være galt?
Evt. tips til hva jeg kan forsøke?

PS: Skulle gjerne satt reservebatteriet på lading over natten, men desverre ble dette lånt til en annen Caravelle og jeg må hente dette i morgen.
Last edited by Drittsekken on 30 Dec 2010, 12:20, edited 1 time in total.
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php

-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
stste
-
-
Posts: 1622
Joined: 27 Feb 2009, 19:09
Phone: 41145417
Location: Larvik, Vestfold

Re: Død bil etter en uke på flyplassen

Post by stste »

Det er godt mulig at batteriet ditt har frosset i stykker siden det var helt tomt. Men hva som tømte det er vel gåten her. Kan jo ha vært mus som har gnagd på en kabel og lagd en overledning til noe som trekker strøm.

Om det er nok strøm i en Colt til å i det hele tatt dra rundt en vellemotor uten å ha litt reserve i batteriet i tillegg vet jeg ikke. Er du sikker på at det var skikkelig kontakt mellom bilene? Det at den døde ut i lysene selv om det var tilkoblet tyder på dårlig kontakt. Døde lysa i Colten ut?
Når jeg har brukt startkabler fra bensinbil over på vella, hører jeg tydelig at bensinbilen sliter når det blir kontakt.

Du kan jo prøve å kakke litt på starteren, det hender de slipper hvis den har satt seg. Hvis den gjør det, så bør den byttes før den gjør det neste gang.

Sikringen over batteriet er glødinga.

Lykke til :) misunner deg ikke denslags i kulda...
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Drittsekken
-
-
Posts: 768
Joined: 02 Jan 2010, 16:07
Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
Phone: 930treåtte720
Location: Nedstrand, Tysvær, Rogaland
Contact:

Re: Død bil etter en uke på flyplassen

Post by Drittsekken »

Lysa på Colten lyste hele tiden, men vi passet på å ruse opp hver gang jeg skulle starte.
Vi kjørte Colten på litt turtall en gode stund (10-15 min) for å forsøke å lade batteriet litt.

Vi også lurte litt på kontakten mellom bilene, men når vi kopler på gnistret det så kontakt må det ha vært.

Kapasiteten til Colten er det jeg heller mot som grunn til at vi ikke fikk start på den. Jeg har også lest at glødepluggene fortsetter å gløde etter at lampen er av, gløder de fortsatt selv om motoren ikke starter? Da kan dette være årsaken til at vi fikk litt strøm med en gang (fikk ladet batteriet litt før første forsøk), og deretter tappet glødepluggene mer enn Colten klarte å lade.

De to gangene jeg hadde litt strøm til å prøve å starte hørte jeg at motoren var på vei, men klarte ikke å rotere. Derfor antar jeg at starteren fungerer.


Planen min for i morgen er å hente reservebatteriet, kople dette til Ford KA'en med startkabler og holde litt turtall en stund (15-20 min). Så, forutsatt at jeg finner startkabler nr 2, kople vellen til både reservebatteri og KA. Vente en stund til (kanskje 10 min) og forsøke å starte.
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php

-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
Pål_B
-
-
Posts: 717
Joined: 25 Jun 2008, 03:02
Phone: 91312444
Location: Nøtterøy / Tønsberg

Re: Død bil etter en uke på flyplassen

Post by Pål_B »

Blysyrebatterier sulfaterer fra dag 1. Mer ved hard bruk med mye småkjøring og minusgrader. Mindre ved langkjøring og varmegrader. Batteriet begynner å selvutlade mer og mer jo mer det er sulfatert. Med andre ord; batteriet kan fungere ved daglig bruk av bilen, men når du parkerer den over tid, spesielt i minusgrader, så er selvutladningen så stor at du ikke får startet.

Du kan, først som sist, gå å kjøpe deg et nytt batteri.

Anbefaler deg å gå for et AGM batteri, hvis du har planer om å beholde bilen en stund, eller fortsette å kjøre VW. Odyssey PC1500 passer perfekt i de fleste VW og du kan flytte det med deg til neste bil. AGM har ca dobbelt så høy CCA (cold cranking amps), eller kaldstart på Norsk, som blysyrebatterier. Prisen er 2795,-.
Mvh
Pål
Drittsekken
-
-
Posts: 768
Joined: 02 Jan 2010, 16:07
Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
Phone: 930treåtte720
Location: Nedstrand, Tysvær, Rogaland
Contact:

Re: Død bil etter en uke på flyplassen

Post by Drittsekken »

Kjøpte reservebatteriet i fjor da jeg trodde jeg hadde batteriproblem, men fant en direkte feil (kortslutning) som jeg utbedret. Er ikke i tvil om at batteriet i bilen er gammelt og på tide å skifte. Derfor skal reservebatteriet inn i bilen fra nå av. Er usikker på hva slags batteri dette er.

Bilen har tidligere stått 3-5 dager uten å bli brukt i kaldt vær (nå i høst) uten problem, til og med med kupelys på. Derfor var ikke dette det første jeg tenkte på.
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php

-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
stste
-
-
Posts: 1622
Joined: 27 Feb 2009, 19:09
Phone: 41145417
Location: Larvik, Vestfold

Re: Død bil etter en uke på flyplassen

Post by stste »

Min erfaring er at vella ikke gløder veldig lenge etter at lampa er slukket hvis den ikke starter. 30 sek eller noe, forutsatt at det står 102 på glødereleet. Hvis det er nr 258, så er det knapt ettergløding i det hele tatt.(noen få sekunder)

Tipper at den starter med reservebatteri og kabler.
En annen ting som kan hjelpe er å sette på parklys på begge bilene og slå av allt som bruker strøm.
La den lade en stund som du sier, men det tar utrolig lang tid å lade opp et batteri. Jeg ville dratt innom et batteriverksted og sjekket ladinga skikkelig for å se om allt står bra til.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Haribo82
-
-
Posts: 222
Joined: 26 Sep 2009, 21:45
Car: T4 Caravelle 1997 2.5 tdi
Location: OSLO

Re: Død bil etter en uke på flyplassen

Post by Haribo82 »

Skjedde meg nå i nov\des.
Når jeg dro starteren rundt hørtes det ut som noe som satt fast.
Var som at starteren ville rundt men at motoren satt fast.

Hadde oxo kaputt turbo i tillegg, og bilen sto ute i minus i noen uker.

Skiftet turbo og satte inn et nytt batteri og voila. Bilen startet på første forsøk.
Måtte bytte batteri fordi det ikke tok i mot lading lenger.

Lagt merke til at caravelle trenger en del strøm for å dra i gang starteren.
Er ikke bare å koble pluss og minus om bilen har stått en stund uten strøm.
Må da lade batteriet hjemme først om du ikke har tilgang til stikkkontakt ved bilen.
SantaClaw
Posts: 62
Joined: 07 Nov 2010, 19:15
Location: Kirkenes

Re: Død bil etter en uke på flyplassen

Post by SantaClaw »

Er ikke en fyr som har stjælt startmotoren din da ? :lol:
- 2003 GMC Sierra 2500HD 6.6 Duramax
- 1984 Subaru Justy 1.0 - 4x4 - 3 cyl, 54 bhp, 80 nm, 770 kg :P
- 1973 Opel GT "Racing" 2.0i-8v
- 2009 Polaris IQ 600RR

Alt av VAG er solgt :)
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Død bil etter en uke på flyplassen

Post by Der Postmeister »

radio er en klassisk synder på strømstæling. Gammalt batteri og gjenglemte taklys likeså. Å overreagere med å rive ut ALLE sikringer hjelper heller ikke. Plutselig har du rivi ut den sikringen du faktisk MÅ ha på plass for å få starta i det hele tatt.
Og tatt i betraktning at tydeligvis 95 % eller mer av alle her inne ser ut til å mangle instruksjonsboka, kan det bli tøft å få alle på rett plass igjen... Spesiellt hvis man har T5 som faktisk mangler en oversikt man kan forstå i det hele tatt...

Et defekt batteri vil ikke slippe nok spenning igjennom så du får startwet. Det vil heller funke som bremsekloss så dermed vil ikke Colten kunne klare det. Bare et utladet batteri ville den klart å hjelpe deg, men siden dette ant har så stor motstand vil den slite.

Det batteriet som ble anbefalt over aner jeg ikke hva er. Kan ikke si at jeg har hørt navnet en gang. Dyrt var det og. Optima kan skaffes mye billigere og Varta evt Bosch det samme. Uansett så bør du ha et rundt 100A med bruk av standard type batteri som Varta/Bosch. Har blitt anbefalt en gang å bruke T4 bensinbatteri fra Sønnak men det knakk jeg glatt etter 14mnd og hadde kaldstartproblem halve tida... De er kun på 68A hvis ikke husken svikter meg.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Drittsekken
-
-
Posts: 768
Joined: 02 Jan 2010, 16:07
Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
Phone: 930treåtte720
Location: Nedstrand, Tysvær, Rogaland
Contact:

Re: Død bil etter en uke på flyplassen

Post by Drittsekken »

Takker for mange (og raske) svar.

Sjekket med en gang at ikke radio eller annet utstyr hadde stått på, men kan ikke si om ungene glemte bakerste kupelys. Tror ikke det for jeg er flink til å se etter når jeg låser bilen, men man kan aldri vite. Batteriet er nok gammelt og klart for utskifting uansett.

Instruksjonsbok har jeg, men det tok for lang tid å lese på hver og en sikring. La sikringene på dashbordet i den rekkefølgen de skulle inn igjen. Satte periodevis inn sikring for lys for å se om det var noe strøm å hente.

At et helt tappet batteri kan funkes om bremsekloss slo meg også, derfor koplet jeg fra batteriet mitt og kjørte startkabelen rett på ledningsnettet. Det som var merkelig var at det da heller ikke kom lys i kupe o.l.

Edit:
Det irriterer meg at jeg ikke tenkte på å nappe ut batteriet for å ta det med hjem og lade det. Men det er vel ikke slikt man kommer på når man har ferge å rekke og to småttinger som skriker.
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php

-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Død bil etter en uke på flyplassen

Post by Der Postmeister »

har det fryst, er det nok for sent. Da har det alt fått en knekk.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Pål_B
-
-
Posts: 717
Joined: 25 Jun 2008, 03:02
Phone: 91312444
Location: Nøtterøy / Tønsberg

Re: Død bil etter en uke på flyplassen

Post by Pål_B »

Odyssey, eller Enersys, som produsenten heter, produserer også Hawker. Verdens største og mest kjente produsent av AGM batterier.

Jeg har solgt Odyssey batterier i over 10 år, og har ikke funnet noe som er bedre.
Mvh
Pål
tlauri
-
-
Posts: 374
Joined: 16 Nov 2009, 08:54
Car: T4 TDI 2001 lang (solgt) Sharan TDI 4motion 2002
Location: Bodø

Re: Død bil etter en uke på flyplassen

Post by tlauri »

Ingen tvil om at AGM batteri er best men det holder i massevis med 100amp batteri som har startstyrke på over 800.
Hvis man kjøper Bosch eller Varta batteri så kan det være greit og kjøpe et silverbatteri som har lav lademotstand slik at batteriet tar til seg lading veldig raskt.
Når det gjelder sulfatering i batterier så elliminerer man problemet med å bruke en skikkelig batterilader i ny og ne, eks ctek, ladac eller defa lader.
Tom
Bodø City
Image
Torbo
-
-
Posts: 1269
Joined: 19 Jul 2009, 12:44
Car: T4
Phone: 91144666
Location: Bærum

Re: Død bil etter en uke på flyplassen

Post by Torbo »

Høres ut til at det er strøm og varme som kan hjelpe.
Husk at startkapasiteten er bare 50% ved minus ti grader.
Dette i tillegg til slitt batteri og bare 80% ladet i utgangspunktet og en radio eller i verste fall et takys sm har stått på, da er mulighetene for strat nærmere null.

Stiller du med et fulladet batteri med stuetemperatur vil nok bilen starte!

Når det gjelder lading er det bare å guffe på. Mange blir lurt til å tro at en 4 ampereslader lader opp et utladet batteri på et døgn.

4 ampere er maks som den kan levere. Snittet under ladeprosessen er i heldigste fall 2 ampere.

Enda verrre er det med de helautomastiske laderne som er fine til vedlikeholdslading. her vil strømmen begrenses til et minimum i sllutten av ladeprosessen.

Ladespenningen i bilen bør også sjekkes. Det lønner seg å sette inn en spennningsregulator som gir ca. 14,5 volt. Det får man kjøpt hos de fleste rekvisitabutikker. Den kan monteres uten å ta ut dynamoen.
Selv har jeg klippet av jordingen på spenningsregulatoren, lodet på, og lagt ut en ledning godt tilgjengelig i motorommet. Denne får jord via en diode, slik at jeg får 14,6 volts lading. Normalt rundt14,0 som er for lite. Om nødvendig jorder jeg ledningen direkte til gods om sommeren for å unngå gassing på campingbatteriet. Tror ikke dette er nødvending, men så slipper jeg å ta av bunnplata og krype under om jeg ombestemmer meg.

Husk også at mange startkabler har et altfor lavt kabeltverrsnitt. De bør ha minimum 16 mm2. mange er bare 8-10 mm2 og hvis de har ligget i bilen eller garasjen kan kontaktene mellom kabelsko og kabel være korrodert. En oljedråpe på de fire punktene vil hjelpe mot korrosjon men fikser ikke dårlig kontakt som har oppstått.
kabelskoene på batteriet er også viktige å holde rene, som du sikkert vet.
Altså er mulighetene mange. Også for å sikre starten om man legger disse tingene i bakhodet.

Et godt oppladet batteri vil også vise seg ved jevn ladespenning om du skulle måle av og til.
Når batteriet har stått lenge ubrukt, (har roet seg) f.eks. til neste dag kan du sjekke batteriets ladetilstand med et voltmeter. (god investering - koster fra 109 kroner).
Kan hende du får deg en overraskelse her. Det har jeg fått noen ganger.
Opplading
Full: 12,7 volt
3/4 ladet: 12,5
Halvladet: 12,2 volt
1/4 ladet: 11,9
Utladet: 11,7 volt
Last edited by Torbo on 29 Dec 2010, 12:44, edited 6 times in total.
Torbo
Rudeboy
-
-
Posts: 7777
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Død bil etter en uke på flyplassen

Post by Rudeboy »

Overvurdering av ladekapasitet er prøvd og ikke funnet i orden.

Gammal-Escorten hadde et batteri med mest ferskvann i, som til slutt ikke ville mer. Da skaffa jeg en enkel lader fra en av bilutstyrssjappene som skulle lade 4 amp, så jeg regna ut hvor mange timer det måtte stå kobla opp for å gi nok futt til å komme meg på jobb dagen etter.

No go, 16 timer påkobla lader ga riktignok kjørelys mens bryteren sto i "ON" men ikke nok til å drive starteren :roll:
Ettersom jeg mangler ene ladeskoen til den laderen, endte jeg opp med en cTEK 25000 i vinter og der har jeg i det minste en ånkli lader :wink:

Vurderer bytte startbatteriet samtidig som jeg får tak i fritidsbatteri til Kakemonsteret men har enda ikke tatt noen vurdering på type startbatteri.

Ettersom mange svar så langt går på "well, du er fri for strøm. For å unngå det en annen gang"-retninga, kan jeg vel komme med forslag om å ha en sånn batteribooster i bagasjen ?
Jeg har sett slik som man kunne veksle mellom 12 og 24V, den gav start til fem dypfryste feltvogner og to sivile 12V-biler før den sto uten lading i to uker og jeg benytta meg av den. Uten å lade den, var det nok til Tyskerbrakka og de samme to nevnte sivile bilene da jeg trengte starthjelp i vinter.

Disse samler mektig mye strøm og "sparer" den en tid, slik at ti dagers fravære nok er en tid den vil kunne gi starthjelp om et friskt batteri (som du ikke har, etter hva jeg forstår) ville satt ris på hjelp av :wink:

Sånne boostere koster vel fra 600 og oppover, du får dem med lys og FM-radio til rundt tusenlappen og den man kunne veksle 12/24V lå vel rundt 2.500,- i innkjøpspris inklusive moms (før jul i 2009).
Torbo
-
-
Posts: 1269
Joined: 19 Jul 2009, 12:44
Car: T4
Phone: 91144666
Location: Bærum

Re: Død bil etter en uke på flyplassen

Post by Torbo »

Smart ting!
Vurderer å anskaffe meg en silk. Alle kan jo glemme lysene elelr annet...
Har prøvd slik booster, og som rene trolldommen starter bilen.
Det kan være smart å se hvor mange ampertimer batteriet innvendig har. Prisene er gunstige uansett.
Et annet tips er å ha dem i romtemperatur, noe som dobler effekten. Skal du ut å fly, kan du spørre om du kan få oppbevare kraftpakken i vaktbua. Men den gir jo litt ekstra, ofte nok, selv om den ligger i bagasjerommet. men den må jo også lades opp av og til
Torbo
Drittsekken
-
-
Posts: 768
Joined: 02 Jan 2010, 16:07
Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
Phone: 930treåtte720
Location: Nedstrand, Tysvær, Rogaland
Contact:

Re: Død bil etter en uke på flyplassen

Post by Drittsekken »

Får vel nevne at jeg har en slik booster (av heller billig type) denne funket godt når jeg hadde batteritrøbbel på Audien, men dessverre har den nok tatt kvelden, får ikke ladet den opp lenger.

Som sagt, skal jeg innover i ettermiddag og ha med meg ekstra batteri og startkabler. Funker ikke det får NAF se hva de kan gjøre.

Skal oppdatere i kveld.
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php

-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
Indian
-
-
Posts: 3431
Joined: 24 Dec 2006, 13:38
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546
Location: Skjeberg

Re: Død bil etter en uke på flyplassen

Post by Indian »

Pål_B wrote:Odyssey, eller Enersys, som produsenten heter, produserer også Hawker. Verdens største og mest kjente produsent av AGM batterier.

Jeg har solgt Odyssey batterier i over 10 år, og har ikke funnet noe som er bedre.
Hva vil du ta for et Hawker batteri til en BMW R90S....jeg har en PC 618 som er moden for skifting. Jeg skulle ha den som passer inn i batterikassen.
AlexanderT494
-
-
Posts: 171
Joined: 21 Sep 2009, 12:06
Car: T4 2000 TDI
Phone: 97 76 95 56
Location: Stjørdal

Re: Død bil etter en uke på flyplassen

Post by AlexanderT494 »

Min T4 TDI var tom for strøm etter å stått ei helg med åpen dør. Opel Astra og startkabler var ikke nok til å få fart på sakene. Da det dukket opp en John Deere 5820 med ei skikkelig batteripakke skal jeg si det ble andre boller! Da startet bilen på ett blunk.
94 2,4D Kombi - Solgt
00 2,5TDI Ombygd kombi til 8-seter med T5-seter - Solgt
Drittsekken
-
-
Posts: 768
Joined: 02 Jan 2010, 16:07
Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
Phone: 930treåtte720
Location: Nedstrand, Tysvær, Rogaland
Contact:

Re: Død bil etter en uke på flyplassen

Post by Drittsekken »

Da har jeg fått start på den! :D

Fikk hentet reservebatteriet som har stått i en sambygdings Caravelle siden i sommer. Etter at hun fikk start på den fikk hun motorhavari og bilen har siden stått bortjemt hos et verksted. Satte dette på lading fra Ford KA med en gang jeg kom til flyplassen (med en trestokk på gasspedalen for å holde turtallet oppe). Imens pakket jeg ut barnevogn og diverse slik at kona og ungene kunne ta seg en tur, og skrudde ut opprinnelig batteri fra Caravellen.

Monterte reservebatteriet, fikk da godt lys i kupeen. For å være på den sikre siden brukte jeg også startkablene fra KAen. Caravellen startet som en kule. Motoren har ikke startet så lett i 6 minus før.

Da har jeg lært (som så mange før meg) at Caravellen (diselmotorer) trenger mye strøm for å starte.

Takker for alle svar.
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php

-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
stste
-
-
Posts: 1622
Joined: 27 Feb 2009, 19:09
Phone: 41145417
Location: Larvik, Vestfold

Re: Død bil etter en uke på flyplassen

Post by stste »

Lettelse 8)
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Torbo
-
-
Posts: 1269
Joined: 19 Jul 2009, 12:44
Car: T4
Phone: 91144666
Location: Bærum

Re: Død bil etter en uke på flyplassen

Post by Torbo »

Bra med god spenning! - enten der er krim eller bil...
Torbo
Post Reply