Trekkvogne

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Tistlo
-
-
Car: plenty
Phone: 97419035

Re: Trekkvogne

Post by Tistlo »

Smøra opp eller skifta?
- 97419035 -
T3 luftkjølt x3
T3 2wd x1
T3 syncro pickup x5
T3 syncro x6
T3 syncro 16" x2
+luftkjølt ukjent mengd.
entusiasme>sunn fornuft
vwcoach
-
-
Car: 3 stk. T3'er
Phone: 958 30 024

Post by vwcoach »

Tistlo wrote:Kva skjer dersom ein dråpe eller 10 med blå kjøleveska skulle blanda seg med raud då? PANG? :D
eller begynnar da å etsa å koka..

Den blandbare høyres jo kjekk ut, solenge den har samme eigenskapane som "ekta raud"

og so må eg få gjort noko med den hersens klissete plasten inni bilen! rattet er so klissete att det kjennest ut som du tar rundt ein neve med smelta lakrisdrops
.. har prøvd å vaska med avfetting, hjalpt litt men ikkje mykje. dørhåndtak og sveiver etc er ogso sånn. er det plasten som løyser seg opp/vanlig ? eller er det nokon som har sikla over rattet mm ?
vurderar rattrekk

BILDER kjem..nok - snart :)
Ja denne røde frostvæska som er blandbar med både blå og rød frostvæske er like god som den "ekte røde" (G11 - G30 etc)
Jeg kjøpte den på et lokalt bilverksted her i bygda.
Det er bare å spørre etter den når du skal kjøpe frostvæske.
Denne finnes IKKE på noen bensinstasjoner, bare for å nevne det.

Blanding av blå og rød frostvæske levrer seg og blir tykk "graut" så den blandinga må du unngå :?

Når det gjelder klissete trekk og ratt, så er det vel grundig rengjøring som gjelder. Spør etter vinyl / plast rens på f.eks. Mekonomen eller Bilxtra. Kanskje dem har den på "Tviltema".
Jeg bruker AutoGlym vinyl / plast rens og den fungerer utmerket. Kjøpte den på Mekonomen.
Roar Indsetviken
VWbus Drammen

1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)

mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
TaigAGreEn
-
-
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641

Post by TaigAGreEn »

TaigAGreEn wrote: Hjultips: finn noe fra førstegenerasjons Audi allroad, 16 og 17 var org der og ET ligger mellom 15 og 25. 225/60-16 blir passe til ditt formål vil eg tru. Da kan du bruke dekkene også, ligger som regel ute noe slikt på finn.
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=27910315
Tage Vedal

T3-fan
Tistlo
-
-

Post by Tistlo »

Då får eg sjå om eg kjøper det "blandevatnet" eller o eg skal få vaska heilt skikkeleg.
og takk for tips om plastikk.. må få vaska det skikkeleg så det er kjekt å halda rundt rattet :)

Taiga: Kan ikkje ha sånne felgar! ser aaaalt for nytt ut :shock: likar ikkje alu heller.. har fått eit sett med org felgar som er lakka i kvit farge. ser bedre ut enn dei som står på.

Er det eigentlig nokon tøffe felgar til desse? dvs ikkje halvgamle merce eller audi felgar som ser ut som nokon torre biltema felgar
- 97419035 -
T3 luftkjølt x3
T3 2wd x1
T3 syncro pickup x5
T3 syncro x6
T3 syncro 16" x2
+luftkjølt ukjent mengd.
entusiasme>sunn fornuft
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Spør du meg må det være kantfelg, flat utside blir bare feil. Martin (Koolart) har en del som ser bra ut. Allycat er tøft, men dessverre ekstremt vanskelig å finne større enn 14", BBS er lettere å finne men jeg synes eikemønsteret er litt for tett.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Post by Buss Marius »

Puss opp de originalfelger du har, du trenger ikke noe høyere utveksling, som kommer med større dekk, poler felgkapslene, sett på Hvite sides, som passer like bra på denne, som er hvit øvers. som på noen annen. Frostvæske, skyll skikkelig flere ganger, og fyll opp med blandbar, bytt de oljene som er på bilen, og tutt og kjør....
VonZu
-
-
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2

Post by VonZu »

Buss Marius wrote:Det virker som om du har noe av det samme problemt jeg sliter med på min, Den starter ikke når det er kommet litt varme i den, bare når den er kald, men jeg kan dytte eller trille den igang, når den er varm.
Dette hadde jeg på min syncro også. Startet på et blunk da den var kald, og trøblet da den var varm. Til slutt fikk jeg ikke start på den i det hele, på en varm vårdag med tosiffret antall plussgrader.
Jeg byttet rotor og fordelerlokk, og da startet den.
Den er fortsatt mindre startvillig når den er varm, men ikke i nærheten av der den var.
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Tistlo wrote: einaste eg fant ut av var ein hjerteskjerandes HØG skrape/hyle/knirke lyd frå høgre sido framme. høyrdes ut som når du skrapar negler over ei tavla eller tilsvarande.. er det foringen på berearmen/brua ?? trur/håpar ikkje da er demparen.. den fjøra jo godt likavel
Hvis det knirker under setet så er det nok som Livar skriver, indre foringer på øvre bærearm. Høres fælt ut, men det er vel ikke direkte farlig å kjøre med før det slutter å knirke. Da må den byttes før det begynner å banke.. Smøring hjelper på knirken en kort periode, men skal det bli bra må foringene byttes. Du må ha presse for å skifte foringene. Jeg er ikke helt 100% sikker på om det er likt på Syncro med støpte bærearmer, men på 2WD er det ihvertfall et sveisepunkt som må slipes bort før foringa presses ut, og du må sikre den nye foringa med å sveise på samme måten. Rens og smør gjengene på den gjennomgående bolten godt før du begynner å skru. Det er en spesialbolt som er utgått fra VW. Denne bolten justerer også cambervinkelen på hjulet, så du må ha forstillingskontroll etter at foringa er byttet.
Tistlo wrote:og so må eg få gjort noko med den hersens klissete plasten inni bilen! rattet er so klissete att det kjennest ut som du tar rundt ein neve med smelta lakrisdrops.. har prøvd å vaska med avfetting, hjalpt litt men ikkje mykje. dørhåndtak og sveiver etc er ogso sånn. er det plasten som løyser seg opp/vanlig ? eller er det nokon som har sikla over rattet mm ?
vurderar rattrekk
Jeg har et par biler uten servostyring, med det store hardplastrattet. Begge blir klissete. Jeg har prøvd å rense. Det blir bra til å begynne med, men så kommer klisset tilbake. Det virker som plasten begynner å "svette" et klissete stoff når den blir gammel. Bilene med servostyring har et litt mindre ratt som er litt polstret. Bedre å holde i, og blir ikke klissete. Det er ikke noe problem å bruke et slikt ratt i bilen din.
vwcoach wrote: Ja denne røde frostvæska som er blandbar med både blå og rød frostvæske er like god som den "ekte røde" (G11 - G30 etc)
Jeg kjøpte den på et lokalt bilverksted her i bygda.
Det er bare å spørre etter den når du skal kjøpe frostvæske.
Denne finnes IKKE på noen bensinstasjoner, bare for å nevne det.

Blanding av blå og rød frostvæske levrer seg og blir tykk "graut" så den blandinga må du unngå :?
Den første versjonen av rød frostvæske fra VW het G12 (G11 var den gamle blå) G11 og G12 kunne ikke blandes. Det ble en brun grøt som var nesten umulig å få ut av systemet igjen. Neste versjon het G12 plus, den er blandbar med både G11 og G12. Siste versjon fra VW heter G12 plus plus.. Også blandbar med alle de andre. Det finnes en væske som heter G30, jeg tror den tilsvarer G12. Jeg ville ikke blandet den med blå / grønn væske. BASF G40 tilsvarer nok G12 plus, den er blandbar med G11. Jeg mener at den røde frostvæska til Shell (Det står "silikatfri" på flaska) også skal tilsvare G12 plus. Hvis du kjøper frostvæske hos nærmeste VW-forhandler så kan du nok være sikker på at det ikke er noe problem om det skulle finnes en dråpe blå væske igjen i systemet. Men det er jo uansett en god ide å få spylt skikkelig gjennom systemet før du fyller på ny væske.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Tistlo
-
-

Post by Tistlo »

Takk for masse goe svar! :)

Subwoofer, heilt korrekt, felgar SKAL ha kant, gjerne mykje og..

Marius, ja eg går for org. felgar i fyrste omgang ivertfall. lurar på om eg skal droppa kapslane og.. kankje ha for mykje krom heller:) Da nermaste eg kjem kvitsider er i tilfelle kvit skrift på dekka hehe

Vonzu: Forsikra deg om att du har pussa å gnikka GRUNDIG på jordingen til tenningsmodulen!!!! Begge sider på alu plata, punkta der skruene er festa, baksida av modulen, framsida av modulen(der skruene ligg an mot) og sett på nokon nye skruer og bruk wd-40 mellom alle punkta så da ikkje korroderar so mykje igjen.

Rikskringkastingen;
Dårli nytt!! :? Da kan verta eindel jobb å få bytta dei foringane med andre ord. Men tydlivis berre å drita i å reisa på langtur utan å skifta dei. Faktisk so hesja eg saman dei kjøyrebruene mine igår og idag kjøyrde eg bilen opp og fekk studert litt under den. stort sett ALLE gummiforingar framme er morkne og dårlige :evil:
So da må nok verta ein real oppsjaining på framstillinga!! masse peng i foringar å masse masse tid i arbeid.

Rekna med da var plasten som sveitta på rattet ja.. e vel langt i mellom ratttrekk i so stor diameter så kanskje eg går for eit anna ratt. i mellomtida so skal eg balsamera heile skiten i elteip eller liknande.

Eg skal reisa på forhandlaren her i bygde å handla meg nokon liter med sånn g12 pluss eller plussplussplussssplussdelux samt viftereim og oljefilter og og og
treng eg 9 liter kjøleveska sant?
Og eg satsar på å få spylt ut mesteparten av da blåa.

I løpet av veko håpar eg å få begynt litt på bilen. skal få spylt den i innerskjerma, begynna på rusta og fjerna graps å grums rundtom. fiksa ymse eu-kontroll følsomme problem å forhåpenlivis skifta kjøleveska om eg får dei nye pakningane iløpet av veko.

bilder skal komma morgo. mangen av dei og :mrgreen:
- 97419035 -
T3 luftkjølt x3
T3 2wd x1
T3 syncro pickup x5
T3 syncro x6
T3 syncro 16" x2
+luftkjølt ukjent mengd.
entusiasme>sunn fornuft
subwoofer
-
-

Trekkvogne

Post by subwoofer »

9 liter konsentrat, ja, systemet inneholder omtrent 18 liter væske.
Joachim

Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Har kjørt fleire år med både knirk i forstilling og foringer med litt sprekker, om det ikkje er slark gar det greit. Sett an inn på EU kontroll og få ein dom på det :)
heljo

Post by heljo »

Bra du har fått start på bilen! Slapp du å byte tenningsmodulen? Eg trudde kanskje problemet låg der, men vi ville ikkje kjøpe ein ny. Håpar du får ting til å virke, foringane framme ville eg venta med til du har tatt eu, dei har jo kun gått 1 år sidan sist dei var godkjent. Men bilen har jo stått ei stund og, så dei kan jo ha morkna. Kliss på plast var ikkje noko kjent fenomen hjå far min, eg har aldri køyrt bilen, men kanskje sola og støv har tatt på når den har stått der på vegkanten?
Eg såg under T4 til far min i går, og fann meir rust på den enn den du kjøpte. :( så kanskje vi selde feil bil?
jonny
Tistlo
-
-

Post by Tistlo »

Da e veeldig store sprekker i enkelte av foringane, skeptisk til at da går gjennom ein kontroll, skjølvsagt verdt å prøva men eg vil jo helst att ting skal vera på stell:)

Jonny, ja slapp å byta den! hadde du skrudd av modulen hadde du oppdaga ein 3mm tjukk klump med irr :D det var nok kun all irra på og rundt modulen(inkl alu plato) som gjor att den var dau. men eg har pussa kontakt på alle plassar omtrent i motor rommet. Veldig mykje irr. trur den kjølevatn dampen har forårsaka all irren
ska prøva å vaska rattet meir. må ha vore sole som har smelta fram limen i plasten eller noko
T4 er vel ivertfall ikkje kjent for å vera noko bra rustbeskytta bilar, dvs dei har vel gjerna lika mykje rust som ei 60 tals bobla?? Da e jo vist rust å ta av på T3 en og, fant eg ut etter inspeksjonen her i forgårs. men absolutt øvekommeleg.

bilder snart
- 97419035 -
T3 luftkjølt x3
T3 2wd x1
T3 syncro pickup x5
T3 syncro x6
T3 syncro 16" x2
+luftkjølt ukjent mengd.
entusiasme>sunn fornuft
Tistlo
-
-

Post by Tistlo »

Skal den her behaldaren vera tom???
Image

Sjekk delenr.... seier litt om att denne jordingsplata er RÆVVVA
Image

Gjekk over alle jordingspunkta rundtom på veggen her
Image

Irr overalt
Image

Då var det liv i den
Image

Image

Litt testing :roll: spann i gjørma, so slo eg på sperra og då grov den seg rett opp.. tydlegvis fungerar sperra til akkuratt det den er laga for :)
Image

Image

Fant ei kreksa frå sogn.. dau heldigvis. ilag med dei ca 300 ongane opetter inni fjøra
Image

Rustig bakluka, går vel gjennom eu kontrollen no i fyrste omgang men skal ordnast på sikt
Image
- 97419035 -
T3 luftkjølt x3
T3 2wd x1
T3 syncro pickup x5
T3 syncro x6
T3 syncro 16" x2
+luftkjølt ukjent mengd.
entusiasme>sunn fornuft
Tistlo
-
-

Post by Tistlo »

Bilder frå fyrste prøvetur. god å kjøyra :)

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Her er mitt bidrag på felgfronten, kvite orginale :) lyt berre ha litt meir gommi
Image
- 97419035 -
T3 luftkjølt x3
T3 2wd x1
T3 syncro pickup x5
T3 syncro x6
T3 syncro 16" x2
+luftkjølt ukjent mengd.
entusiasme>sunn fornuft
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Godt at den er igang.

Men skjønner ikke hva den gjør på asfalten med så mye sne å kjøre på :mrgreen:

Beholdern skal ha nivå mellom maks og min merkene. Den andre beholderen skal alltid være full uten noen luft.

Bakluka var lite pen, går gjennom eu men ikke legg energi på å sveise, få tak på en annen.

Få på noen 15" felger med et 30-35 og noen AT dekk så har du grom bilen B-)
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Tistlo wrote:Takk for masse goe svar! :)
Rikskringkastingen;
Dårli nytt!! :? Da kan verta eindel jobb å få bytta dei foringane med andre ord. Men tydlivis berre å drita i å reisa på langtur utan å skifta dei. Faktisk so hesja eg saman dei kjøyrebruene mine igår og idag kjøyrde eg bilen opp og fekk studert litt under den. stort sett ALLE gummiforingar framme er morkne og dårlige :evil:
So da må nok verta ein real oppsjaining på framstillinga!! masse peng i foringar å masse masse tid i arbeid.
Det er veldig sjelden indre nedre bærearmsforinger er så slitne at de må byttes. Foringene framme på casterstaget kan nok sprekke opp. Stabilisatorstagsforinger kan også sprekke. De er vel ganske greie å bytte, og ikke noe stort problem å kjøre med før det blir skikkelig slakk. Jekk opp bilen og kjenn etter slakk i forstillinga. Jeg ville ikke vært redd for å dra på langtur med foringer med litt sprekker. Så lenge du ikke kjenner slakk, eller hører andre ulyder enn knirken under kjøring.

Jeg vil råde deg til å skifte olje og filter. Skifte kjølevæske og lufte skikkelig. Når du er sikker på at kjølesystemet fungerer skikkelig sprayer du litt olje i de øvre indre foringene, tar en EU-kontroll og reparerer det du eventuelt må for å få den godkjent. Så kjører du litt med den, blir bedre kjent med bilen og får oversikt. Etterhvert kan du ta reparasjoner i prioritert rekkefølge.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

Image

Her ser det ut som at du har skrudd temp-føler i termostathuset, Christer

Rustig bakluka, går vel gjennom eu kontrollen no i fyrste omgang men skal ordnast på sikt
Image[/quote]

Enig med Paul!

Den luka er det nok enklest å bytte ut, og få lakkert i rett farge. Skulle vel ikke være vanskelig å tak i ei brukt hvit.
Du har sikkert nok annet å sveise på?!? :roll: :wink:

Ellers så må jeg si meg enig med Henrik!

Få bilen kjørbar og gjennom PKK (EU), så kommer resten nærmest av seg selv i rett rekkefølge!

Leste gjennom tråden din. Mye fine tips her, og svar på ting!

Detta blir så bra, atte!! :)
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Tistlo
-
-

Post by Tistlo »

Takkar for svar folkens:)

Er det for lite kjøleveska i systemet sidan den behaldaren er tomm??? Kjøleveske temp.en legger seg stabilt mellom lampen og toppnivået
Kan det vera noko ventilar som er tette sidan den behaldaren ikkje fyller seg opp? er ikkje det ein slags ekspansjonstank?

Kjem bilder av foringar mm snart so skal dekan sjølv få sjå tilstanden. dei kan sikkert kjøyrast med leenge men da e vel greitt å få byta dei og. mangen av dei er enkle å byta ja, men det høyres ut som dei knirkbefenkte foringane på øvre berearm kan verta meir jobb med.

Olja og filter skal skiftast. funkar det greitt med 20w 50 på den wbxen?

Og ja,, bakluka skal eg ikkje bruka mykje tid på å sveisa opp :)
- 97419035 -
T3 luftkjølt x3
T3 2wd x1
T3 syncro pickup x5
T3 syncro x6
T3 syncro 16" x2
+luftkjølt ukjent mengd.
entusiasme>sunn fornuft
subwoofer
-
-

Trekkvogne

Post by subwoofer »

Hvorfor skal du ha den seige sirupen der i systemet? 5W-40 er vel mer passe, hvis du har oljetrykksmåler kan du se om du kan snike deg ned på 0w-30 etterhvert.
Joachim

Tistlo
-
-

Post by Tistlo »

Her er bilder frå teknisk innspekksjon under bilen..

Ka er denne merkelege behaldaren her til då ska tru??
Image

Dårlege foringar
Image

Intet rusthol her ivertfall
Image

Lurar på om eg burde skifta foringane til bakre berearmen og? Er det rett fram jobb, eller må eg av med berearmane og pressa inn nye foringar etc?
Image

Håndbrekket var veldi slappt på eine sida såg eg
Image

Går da kjøleveska i alle desse slangane? eller kun i dei to store eller to mindre?
Image

Meir rust på denne sio
Image

Må slipa litt rust på skjevene framme og
Image

Trur eg fant feilen på håndbrekket ganske kjapt, sjå vaieren her,
Image

og på andre sida derimot.. den klemma var laus så når eg dreg i brekket so drar eg berre heile strømpo framm og ikkje mykje i bremsen...
Image

Meir dårlige foringar
Image

Går vel ikkje akkuratt gjennom ein kontroll
Image

Kjøyrerampane funka fint
Image

rust under stigtrinn førarsido
Image

Her var da nesten 2cm slark. virkar som da mesta av slarken i girspaken kjem her ifrå. Muli å få stramma da opp på eit vis? Skal smøra opp igjen foringane
Image

Girkassekoden. er dette bra kassa?
Image

Litt lekkasje under pumpa
Image

Trur mykje av tikkelyden eg høyrer kjem frå eksosen :D Eg har planar om å laga meg ein meir sportsleg eksos..meir lyd ivertfall :wink:
Image

Sånn ser hengarfestet ut. Kun påskrudd krok på bjelken. Får eg kjøpt godkjent 2tonns krok i lausvekt sånn att eg kan laga meg til med eit feste som her ska tru?
Image

subwoofer, eg har mangen liter med 20w 50 ståandes, var derfor eg tenkte å bruka det :)
MEN dersom det vert heilt feil so får eg jo kjøpa meg ei an olja. Har ikkje målar nei, men har tenkt å montera da. likte veeldig godt løysinga som vart gjort i rødebaron, t3en.
- 97419035 -
T3 luftkjølt x3
T3 2wd x1
T3 syncro pickup x5
T3 syncro x6
T3 syncro 16" x2
+luftkjølt ukjent mengd.
entusiasme>sunn fornuft
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Beholderen er vakumklokka til styring av sperre.

Ja alle slangene inneholder kjølevæske, er ju en wasserboxer;-) også derfor derfor det er så mye væske i systemet

AAN kasse er standard ja
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Livar
-
-

Post by Livar »

De to store rørene under bilen går til radiator, de to tynnere slangene går til varmeapparat.
Sjekk også tilstanden på det firkantrøret som hengerfestet er bolta til, har sett flere slike med rusthull...
Fikk meg endelig 2 tonn westfaliafeste selv nå, etter fleire år leiting :) Her er ikkje festet bolta til eit slikt røyr, men heile festet er ein stor konstruksjon som går inn i rammevangane på bilen.
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

Fint at du dokumenterer med bilder, Christer. :)

Nå skal du høre..
De boltene som de bakre bærebroene er festet med (2 stykk hver side), kan ha rustet fast i hylsene i foringene.
Skal du ha ned dette, så må du også passe på å skru bremeslangene løs fra -rørene først.
Den Clipsen som sitter der lar seg ikke smette av (som jeg fant ut.. :roll: ) Ganske "Tight Fit".

Så må du smøre hylser og bolt med Rust-løser, type MoS. (Ikke 5-56 el. WD40..som egentlig verken smører eller løser rust spesiellt godt.)
Og så smøre du deg selv med tålmodighet.

Du kan også kutte i foringa og bolten, slik at du får dette ned og på benk. For detretter å kjøpe nye bolter med rette styrken og strekkfasthet..

Ang giroverføringen, så mener jeg å ha hørt at denne koppen lot seg skaffe (hvertfall tidligere..), samme med kula på girkassen.
Men kommer du over ett vrak, ta også slikt med deg i lomma.
Resten av foringene mener jeg lar seg skaffe..

Ang. hengerfestet ditt!

Den bjelken med kula på er hengerfestet ditt. Og innfesting for fanger.
Originalt er støtfangeren festet på to braketter, en på hver side. (Søk opp tråden min vedr. Coach-fangere, så ser du bilder av det.)

Og den som har festet det stigtrinnet under skyvedøra...Vel, vel.. :roll: :wink: :mrgreen:
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Livar
-
-

Post by Livar »

Og om du begynner å rote med foringer bak: Spissinga bak justeres med disse boltene... Men som nevnt tidligere: Sprekker går nok greit så lenge det ikke er slark.
Post Reply