VonRetro '85 1,9 Transporter (ex-sivilforsvar)

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
VonZu
-
-
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2

Re: VonRetro '85 1,9 Transporter

Post by VonZu »

Det medfølgende ekstrasettet med dekk, er piggdekk med relativt spredd bepiggelse.

Jeg lurer på om det kan være unnskyldning nok til å kjøpe inn nye sommerdekk med hvite striper med en gang :wink:

Jeg tenkte å snakke med den lokale dekkpusheren om hva han kan få tak i. Da bilen er så stillegående i utgangspunktet tror jeg vi må fokusere på stillegående sommerdekk. Noen som har tips?
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

VonZu wrote:

Videre er det noe rustlort under høyre bakvindu:
Image

Vil anbefale at du så fort som du har mulighet tar ut dette vinduet, slik at du får sjekket at flensen er (noenlunde) hel. Ellers vil vannet renne inn.

Og så fant jeg noe jeg ikke aner hva er:
Image

Dette er (veldig enkelt sagt) et "overbelastningsvern", til bensinvarmeren.

Dette virker til å være bryteren til varmeapparatet for baksetene. Høres ut til å fungere, men jeg har ikke sjekket varmen enda. Jeg syns bryteren ser veldig kul ut!
Image

Stemmer! Brytern til bensinvarmeren. Og den er ikke kun for varme bak, men også foran. (Den plast-tunnelen mellom seten er også i samband med dette.
SÅ når du føler for litt ekstra Co2-utslipp, så er det bare å slå denne på. Den er nok effektiv!! :mrgreen:
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Bugman wrote:Vil anbefale at du så fort som du har mulighet tar ut dette vinduet, slik at du får sjekket at flensen er (noenlunde) hel. Ellers vil vannet renne inn.
Hm... Jeg har egentlig lyst å gjøre litt lite med denne bilen nå i sommer, og prioritere syncroen. Til vinters hadde jeg en tanke om å ta denne. Jeg lettet litt på pakningen, og syns forsåvidt det så greit nok ut derfra. Men, skinnet bedrar vel. Jeg må tenke litt. Alt som handler om karosseriarbeid går treigt her i gården.
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

VonZu wrote: Emblemene fra sivilforsvaret regner jeg med har stått her:
Image Image
Litt usikker på hva som er best å gjøre her. Tenkte i utgangspunktet å fjerne folien, da den har sine skjønnhetsfeil her og der. Men, jeg er lurer på om det kan bli ris til egen bak fordi lakken under folien kan være veldig forskjellig fra resten. Innspill mottas med takk!
Behold folien hvis det overhodet er mulig! Sånn folie får du sannsynligvis ikke tak i igjen. Litt overraskende at sivilforsvaret kostet på seg styling fra Hella Sport.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Ja, forsåvidt. Jeg hadde nok likt den veldig godt hvis emblemene fortsatt var på. Men den er bare sånn høvelig fin. Om en stund blir den til å trekke noe ned, tror jeg. Jeg tenker nå litt på lakkering, og det er mulig det spørsmålet får avgjøre. Dekselet over den bakre skinnen til skyvedøra er noe skranglete, og blir det noe bytte der, ryker jo folien uansett. Hadde jeg funnet replikaer av folien derimot... :shock:
VonZu
-
-

Post by VonZu »

I dag brukte jeg bilen til jobb. Startet den litt før avreise, og satte bensinvarmeren på for å se om den funker. Jammen var det varmt nok da jeg kom ut i bilen! :shock:

Viskeren på bakruta funger også som den skal. Og varmetrådene. Veldig moro når alt en tar i fungerer!
RZR-Jånni
-
-
Car: 1967 og 1991
Phone: 975 976 57

Post by RZR-Jånni »

Nydelig bil du har, Gratulerer! Jeg har selv en 84modell, hvor tidligere eier har gjort ting jeg gjerne skulle hatt ugjort nå. Som å fjerne kombivegg og fjerne dekalstriper på utsiden! Sitter igjen med en bil med matt blå lakk med blanke blå striper der folien har vært, så de må du ikke tenke på å fjerne! Det er ihvertfall min anbefaling. :)
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Takk, takk!

Mine tanker om denne bilen har endret seg etter at den kom hjem. Kombisetene liker jeg bedre og bedre, så planene om 8-seter blekner. Ungene liker også kombisetene. Og så er det veldig praktisk å kunne spontant plukke opp et SVINBILLIG 200-liters fat med 5W-40 syntetisk motorolje og lempe det i lasterommet :)

Men folien har jeg fortsatt et ambivalent forhold til. Skulle gjerne hatt noe som kunne erstatte emblemene som har blitt fjernet. Det ser ganske feil ut med de åpne hullene. Den er heller ikke akkurat strøken, og blir vel ikke bedre. Men med tanke på det med missfarget lakk, har jeg ingen tanker om å plukke den bort før en evt. lakkeringsjobb (selvfølgelig i samme farge!). Skulle gjerne hatt kloa i noe replikafoliegreier. Eller funnet noen som kan lage kopi ved å se på originalfolien.
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Ta et snakk med Skaravelle om muligheten med folie
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Notert bak øret!
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Nå har jeg tatt en liten tur til med kameraet.

Her er det tidligere omdiskuterte setet. Vet ikke om dette merket forteller noe, men hvem vet?
Image

Serviceheftet slutter på 54000km. 32000km siden siste registrerte service.
Image

Så gammelt vognkort har jeg ikke sett før. Lurer på når jeg sist så noe matnyttig utført på en gammeldags skrivemaskin.
Image

En gang i tiden var det tydeligvis høyteknologisk utstyr i denne bilen.
Image

Første gang jeg så dette, reagerte jeg med en smule vantro. Aldri har jeg eid en bil som har vist noen annen form for farge enn svart/grå/møkk under.
Image

Er dette kanskje eksosen fra bensinvarmeren?
Image

Og hva kan dette være godt for? Jeg stappet hånda bak, men fant bare tomt.
Image
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

VonZu wrote: Her er det tidligere omdiskuterte setet. Vet ikke om dette merket forteller noe, men hvem vet?
Image
Uten tvil fra Loyds Industri AS i Fredrikstad.

VonZu wrote: Er dette kanskje eksosen fra bensinvarmeren?
Image
Det er nok eksosrøret på eberen, ja.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Ang. siste bilde, kan det være luft til eller fra eberen?
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Jeg tenktr eksos, siden den er så mye mer rusta enn resten under der. Men fort gjort å finne ut.
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

VonZu wrote:Nå har jeg tatt en liten tur til med kameraet.

Så gammelt vognkort har jeg ikke sett før. Lurer på når jeg sist så noe matnyttig utført på en gammeldags skrivemaskin.
Image

Tøff!! Virkelig verdt å ta vare på!! :)

Første gang jeg så dette, reagerte jeg med en smule vantro. Aldri har jeg eid en bil som har vist noen annen form for farge enn svart/grå/møkk under.
Image
Bra under her, Ja!!

Og hva kan dette være godt for? Jeg stappet hånda bak, men fant bare tomt.
Image
Om jeg nå husker rett... :roll:

Bak dette dekslet er det et gitter (ca 10 cm i dia.), hvor slangen med varmluft er tilkoblet.
Stussen med slangen, og plate-stykket med gitter er skrudd sammen her.
Titt inn i høyre hjulbue bak, så ser du den kanskje.
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Jeg er litt forbauset over hvor mye oppmerksomhet bilen trekker til seg. Gjentatte ganger har jeg måttet gå over og vise ymse og diverse. Noen får tilnærmet hakeslepp når de kommer inn i bilen :D Veldig moro, og noe uventet!
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Post by Buss Marius »

Du kjøpte altså en oransje 26 år gammel kassebil, for å cruise ubemerket rundt i tettstedene på Jæren?? Har du tatt for mye rennafart og kjørt hue i veggen??

Når det gjelder de fjernede merkene i stipene på denne, så kan du jo lage dine egne og sette der. enten det nå stod Senilforsvaret eller om det var emblemet til direktoratet for senil beredskap. Eller du kan sette kommunevåpenet til Hå kommune, et VW emblem, eller noe annet morsomt.
Caravelle-Kai
-
-

Post by Caravelle-Kai »

VonZu wrote:Emblemene fra sivilforsvaret regner jeg med har stått her:
Image Image
Litt usikker på hva som er best å gjøre her. Tenkte i utgangspunktet å fjerne folien, da den har sine skjønnhetsfeil her og der. Men, jeg er lurer på om det kan bli ris til egen bak fordi lakken under folien kan være veldig forskjellig fra resten. Innspill mottas med takk!
Du får høre med Skaravelle om han klarer å lage noe som ligner på dette her:

Image
Image
Image

Stell pent med bilen! :)
2013 Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift - Til salgs!
1999 T4 Caravelle 2,5 tdi
1990 T3 Caravelle Coach 1,6D
1975 VW 1200 Jeans
1974 VW 1200 Jeans (konebil)
Coach-Kameraden og Eksil-Rundlyktgeriljaen.
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Bugman wrote:Tøff!! Virkelig verdt å ta vare på!! :)
Ja! Det blir nesten litt stusselig med det nye.
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Buss Marius wrote:Du kjøpte altså en oransje 26 år gammel kassebil, for å cruise ubemerket rundt i tettstedene på Jæren?? Har du tatt for mye rennafart og kjørt hue i veggen??

Når det gjelder de fjernede merkene i stipene på denne, så kan du jo lage dine egne og sette der. enten det nå stod Senilforsvaret eller om det var emblemet til direktoratet for senil beredskap. Eller du kan sette kommunevåpenet til Hå kommune, et VW emblem, eller noe annet morsomt.
Heh... Jeg så nok ikke for meg at det skulle gå ubemerket hen, men at folk skulle være så entusiastiske var litt mer enn forventet.

Før Hå Kommune får sitt emblem på noe jeg eier, må de få hodet ut av der sola aldri skinner :P

Direkterotet for senilt beredskap hadde vært moro!
Saukjerring
Car: T25 1990 Autohomes Komet

Post by Saukjerring »

Jeg tror jeg stemmer for å fjerne folien, skifte det som er angrepet av rust, for så å lakkere på nytt. Samme farge, selvsagt. Så kan vi evt få ny folie eller noe på sidene. Kanskje vi får tak i noe liknende... Uansett: Dette er en kanon bil som kjerringa også liker, så den får han ikke ha i fred.
1977 Bay, 1990 Autohomes Komet, 1987 Syncro, 1985 Transporter, 2000 Peugeot, Mange traktorer av gammelt slag (hele og i deler) og en koselig rød plenklippetraktor.
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Caravelle-Kai wrote: Du får høre med Skaravelle om han klarer å lage noe som ligner på dette her:

Image
Image
Image

Stell pent med bilen! :)
Takk for bilder! Jeg har tenkt å stelle pent med denne. Syncroen får ta seg av det som er av "uvøren" bruk.

Men jeg lurer litt på dette med emblemer. Er det noen regler for å kjøre rundt med statlige emblemer på en privat bil?
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

VonRetro '85 1,9 Transporter

Post by subwoofer »

Tipper du ender oppi samme problemet som hvis du ikler deg uniform uten å ha rett til det. Men skift ut bombene med Angry Birds og teksten med Senilforsvaret så skal det nok godt gjøres å ende i trøbbel.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Eller søk sivilforsvaret om lov med " bevaringsverdig kjøretøy" som argument.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Tur-Bo wrote:Eller søk sivilforsvaret om lov med " bevaringsverdig kjøretøy" som argument.
Fort gjort.
subwoofer wrote:Tipper du ender oppi samme problemet som hvis du ikler deg uniform uten å ha rett til det. Men skift ut bombene med Angry Birds og teksten med Senilforsvaret så skal det nok godt gjøres å ende i trøbbel.
Jeg har nå egentlig mest lyst på originale emblemer, men Angry Birds og Senilforsvaret kommer på en god 2. plass :D
Post Reply