Max dekk dim regget i vognkortet syncro

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Ørjan
-
-
Car: t5 1.9tdi-t3 syncro sperr foran og bak-t3 1.6td-t3
Phone: 97120012

Max dekk dim regget i vognkortet syncro

Post by Ørjan »

Fant ikke noe om dette, men var det ikke noe med rulleokrets i prosenter eller noe.

hva er det største orginalt sett, 205/16?

skal ha meg nye dekk og felger, og liker store samt heving, men jeg vil ha nonen som jeg ka nfå regget i vognkortet. Noen som vet.

Hva er den største dekk dim folk her inne har registrert i sitt vognkort?
You create your own universe as you go along.
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Re: Max dekk dim regget i vognkortet syncro

Post by Tur-Bo »

Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
HC
-
-
Car: VW T2b Westfalia

Post by HC »

Fra Møller er det mulig å få papirer på 205R16. Dette er vel det største som VW går god for (typegodkjenning), og noe særlig større går vel heller ikke uten å frisere bærearmene bak (eller bytte til noe fra Syncro 16).
Jeg kontaktet Møller via kontaktsjemaet på nettsidene. Der la jeg inn regnr og chassinummer (mener jeg å huske), og forespørsel om dokumentasjon på alternative dekk- og felgdimmensjoner. Dagen etter lå det brev i postkassa mi som jeg kunne ta med til biltilsynet. :D
Tidligere eier av 1991 VW T3 Syncro "Sturmwagen"
-hans christian-

Member of Team Syncronaut.
Ørjan
-
-

Post by Ørjan »

205 størrelsen står jo på klistremerke i døråpningen på bilen min det.. er det ikke noe med 5 prosent rullediameter eller noe
HC
-
-

Post by HC »

Inntil 5% økning av rulleomkretsen er lov, men det er i forhold til hva som står i vognkortet. Hva som står i dekktrykkstabellen på bilen og i instruksjonsboka har ingenting å si. Dette lærte jeg "the hard way", og ble stående på plassen hos Biltilsynet og bytte hjul på bilen min for å få tilbake vognkortet.... :(
Du har ikke lov til å legge til 5% på det som står oppført som alternativ dimmensjon i vognkortet. Altså, hvis du får godkjent bilen med 205R16, så er det absolutt max av hva du får montere på den.
-hans christian-

OddN
-
-

Post by OddN »

Ørjan wrote:Fant ikke noe om dette, men var det ikke noe med rulleokrets i prosenter eller noe.

hva er det største orginalt sett, 205/16?

skal ha meg nye dekk og felger, og liker store samt heving, men jeg vil ha nonen som jeg ka nfå regget i vognkortet. Noen som vet.

Hva er den største dekk dim folk her inne har registrert i sitt vognkort?
Har 235/75-15 i vognkortet... Har så godt som identisk rulleomkrets som 205-16.
Ørjan
-
-

Post by Ørjan »

Hadde vært veldig intressant å fått en kopi av ditt vognkort. og tatt en tur på biltilsynet.

Var det ikke noe med at man kunne få økt henger vekt opp til 2000kg og ? noen som har det i vognkortet.
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Slik at Oddn kanskje får innkallelse om ny godkjenning? Jeg hadde ikke levert ut mitt. ;)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Der Postmeister wrote:Slik at Oddn kanskje får innkallelse om ny godkjenning? Jeg hadde ikke levert ut mitt. ;)
Dessuten hjelper det ikke det døyt å henvise til tilsvarende biler, det er kun ditt eget chassinr som gjelder.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
wickie
-
-

Post by wickie »

Ørjan wrote:Hadde vært veldig intressant å fått en kopi av ditt vognkort. og tatt en tur på biltilsynet.

Var det ikke noe med at man kunne få økt henger vekt opp til 2000kg og ? noen som har det i vognkortet.
Jeg har 2000kg i vognkortet (orig. 1800kg), selv om hengerfetet (VBG) bare er godkjennt for 1900kg! :roll:

VW godkjenner 2500kg for Syncro med DJ.
91 Typ2 T3 Caravelle Syncro DJ
66 Typ1 1300
Tom Bringsvor
-
-
Car: T5, 2007, TDI, Lang

Post by Tom Bringsvor »

Mener at man kan få godkjent endel forskjellige ting, 16, 17, 18, 19 osv.
Du bør selv innhente kunnskap om:
Rulleomkrets +/-5%
Diameter
Innpress, +/- 7 mm
Lasteinndeks på dekk.
Vektbelastning på felg
Spacere skal være TÜV godkjente.
Fordel at felgen er etter DBE standard (er usikker på denne).

Utgangspunkter er dimesjonen som står som standard i vognkortet.

Felger og dekk skal ikke stikke på utsiden av hjulbuer, ikke subbe verken ved fjæring eller full sving.
Møller godkjenner ingenting om du ikke kjøper det hos dem, de kan sikkert gi deg ca. retningslinjer.
Du får vel heller ikke de svarene du lurer på eventuelt vedr. størst og breiest mulig.

Det er du som skal overbevise tilsynet.
Ta kopier (skriv ut fra nett) av dekkkalkulatorer, legge inn standard og ønsket ny dimmensjon.
Se link: http://www.motormann.no/felg/

Kommer du til tilsynet med bil og nye "spesialdekk/felg", kan det være litt tidlig i prosessen.

Tilegn deg kunnskapen rundt dekk og felg
ta en prat med tilsynet og vis at du er engasjert i å gjøre dette lovlig det liker de å høre, sist men ikke minst, din kjørecomfort og sikkerhet er også viktig.

De fleste som kjører med dekk og felg som avviker fra standard, har ikke dette i vognkortet, man kjører vel ikke automatisk ulovlig om man holder seg innenfor det lovlige?
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
HC
-
-

Post by HC »

Utskrift dra dekkalkulator er null verd hos Biltilsynet. De forholder seg KUN til STRO-boka. Jeg fikk dekkforhandleren til å kopiere de sidene i boka som omhandlet dekkdimmensjoner som jeg prøvde å få godkjent en gang i tiden (på en toyota). Men, det hjalp lite, fordi bilen var solgt i Norge med den minste alternative dimmensjonen, og dermed var det denne som stod i vognkortet. At dekkene var innenfor 5% av alle endre dimmensjoner som bilen kunne være levert med hjalp ikke. Jeg endte som sagt med å stå på plassen utenfor BT og legge om hjul for å få beholde skiltene på bilen...
På VW'n har jeg altså valgt å gå for største typegodkjente dimmensjon, bekreftet i et brev fra Møller. Da var det null problem å få dette inn i vognkortet, selv om dette er 12,7% større enn 'standard-dimmensjonen'.
-hans christian-

Post Reply