Rygging ut av garasjen har plaget meg i lengre tid. Mange småtasser som løper rundt i veien her og ønsket meg et ekstra verktøy for å være helt sikker på at ingen står/løper bak bilen.
Gikk til innkjøp av en ny hovedspiller med ryggekamera inngang (Pioneer) og et enkelt kamera hos en bilstereo butikk.
Vi fikk da
- Inngang fra kamera til spilleren.
- Reverssignal fra et adapter mellom bilen og spilleren. (Følger vel med de fleste CAN-BUS overgangene til ISO for spilleren)
- Kamera med en rca kobling samt en 12v kobling
- 10 meter rca kabel
- (16-20 plastplugger for innerkledning bakdør er også anbefalt).
Så begynte studiene. Jeg bladde i litteratur og forum, men fant ingen DIY for dette, men mange forskjellige delvise løsninger.
Det endte opp med at jeg strippet av "innertaket" ved å skru ut alle håndtak og fester for vegger langt kantene. Så tok jeg
av dekslet ved A-stolpen v/dashbordet/sjårførside. Da vippet også et plastikpanel på dashbordet (helt inne ved vinduet) også opp.
Fra dette "hullet" fikk jeg dyttet RCA kabelen frem til området der spilleren står (samt litt stripsing til ikke-beveglige deler).
Så trakk jeg kabelen langs sjåførsiden bakover i bilen (trengte ikke demontere så mye av taket egentlig, bare den ene siden).
Da jeg kom helt bak, kan dekslene på begge sidene av bakdøra enkelt vippes ut. Voila, en RCA kabel var nå tilgjengelig v/bakdøra.
Neste jobb består i å få denne kabelen ut til bakdøra. Det var ikke en lett oppgave, da det ikke er en synlig skrue langs hele døra.
Alt henger på plastikkplugger. Startet med den øvre delen rundt ruta. Den skal trekkes rett ut. Sitter på metallspor og ingen av mine
knakk under demontering, men måtte legge noen Newton trekket når jeg begynte å dra.
Når den var ute stod hoveddelen igjen. Da har du fått 2 hull fra den øvre delen som du kan stikke noen fingre inni og røske til. Da "poppet" det rundt 20 plastplugger og kledningen kom ned.
For å ikke lage hull i døra, valgte jeg å sette kameraet i skiltlyset. Denne delen av døra er helt "ekstern" og kan skrus av med 4 muttere
som kommer til synet etter at innerkledningen er nappet av. Når du har skrudd av denne delen, vil du enkelt kunne lage to hull midt på og montere kameraet. Den er også i plastikk, så ikke noe rustproblemer etter uvettig bruk av bor
12V'en til kameraet koblet jeg på skiltlyset. Da har jeg nemlig muligheten til å skru av kameraet når jeg skur av lysene på bilen (har tyskimp. bil så jeg må skru på lyset manuelt).
RCA kabelen ble da tredd i fornuftige baner tilbake til døra og opp på sjåførsiden. Her er det en gummimoffe hvor annen kabling også ligger.
Dette tok litt tid å komme gjennom, men det gikk til slutt. Dvs. jeg gikk ikke gjennom muffa, lagde et lite hull på hver side og stripset kabelen fast til de. La tjukt på med silikon etterpå slik at det tettet de sprekkene jeg lagde.
Da hadde jeg endelig fått to skjøter sammen. Brukte litt tid på å finne en gjennomgang fra innerdelen av taket (hvor RCA kabelen fra spilleren kom) og den fra "dør" siden. Prøvde å tre kabelen gjennom i hjørnet, men ingen hell. Til slutt fant jeg et ganske stort hull omtrent
midt på taket som hadde en gjennomgang. Skjøtet sammen kablene (RCA pluggene var klippet for LENGST... ) og så frem til noen timer
med å sette sammen bilen igjen.......
Stort sett av kledning inne i bilen gikk greit å sette på igjen, men de pluggene på bakdøra skal vel helst skiftes. Endte opp med at jeg
reverserte alle pluggene til "startposisjon", men det røyk litt plastikk her og der under den prosessen. Dog, det funket, men neste gang
skal jeg ha 20 plugger klare ...
Lykke til.