heisann,
å finne 16" felger og dekk med lovlig lastekode for våre kjære transportere er ikke spesielt komplisert. Noen skal ha litt mer..
Selv kjøpte jeg et sett 17" til min lange 95-mod kombi syncro, og jeg må innrømme at disse kler bilen meget godt. Utfordringen er å finne dekk med riktig dimensjon - som ikke koster skjorta.
Snarveien mange tar, er å drite i lastekoden. Tror min bil skal ha LI99, og det er det ikke så mange dekk i 225/235 bredde som har. De fleste har LI95 eller mindre.
Den optimale dekkdimensjone på 17" for de som fortsatt vil ha litt gummi igjen mellom felgene og landeveien, er 225/55-17. Rullediameteren øker med drøye 4%, men dette er noe jeg lever med for å unngå syltestrikk og løse tenner

.
Pga urunde felger har jeg 17-tommerne av bilen, og trolig selger jeg disse og kjører med 15" hjulene som kom med bilen. Ikke så tøft, men kona bryr seg ikke all verden
Hvis noen er interessert et sett 17" hjul (Momo GT felg) så si ifra. Tror felgene er 8" brede. Vet at de har ET35. Dekkene er Nokian Z med LI101 i dimensjon 225/55-17, og de var nye (og kostbare!) for to-tre måneder siden. Har kjørt 3-4000km eller noe lignende. Felgene bør nok rettes (ca 500kr/stk) for å bli komfortable, men dette er opprinnelig ganske kostbare felger også - og prisen er hyggelig.
Ta kontakt på PM eller på mail til
orjan@sandland.ws
Og ja.. senkefjærer.. om bilen er syncro betyr vel ikke noe? Men at den er lang type har alt å si. Lang type har høyere aksellast bak, og de billige fjærene du kan kjøpe på mekonomen (1600) og f.eks eiker motorshop (1000) er trolig ikke godkjent.
På NBS indikerte de vel en pris på over 3000kr for senkefjærer til min bil.
mvh,
Ørjan