Plastdekserl langs taket

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Familiemann

Plastdekserl langs taket

Post by Familiemann »

Trenger tips på hvordan man på en grei måte kan demontere de plastdekslene som går langs taket, og ned mellom siderutene. De er jo grei å løsne i øverkant, men mellom vinduet og karosseriet virker det nesten som de sitter fast i vinduslimet enkelte plasser. Kan dette stemme?
Det er en buss nr.5 dette her.
Får man løs sideplatene uten å løsne plasdeksel som kommer ned mellom vinduene?
Skal skifte et sikkerhetsbelte på venstre side.
Martin Sandvik
-
-
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030

Post by Martin Sandvik »

Du må ha av dekslene rundt vinduene først, de sitter med klips.

martin
Stian
-
-
Car: 2004 Multivan

Post by Stian »

hvis jeg forstår deg rett så vil du ha løs denne platen (se vekk fra at det er feil side på bilen, prinsippet er det samma) :) :
Image

Disse platene mellom vinduet er festet ca. på midten med en slags plugg. Det sitter godt, men skal kunne tas av. Bare ikke knekk platene, det er litt kjip. Knekte plugger er ingen grunn til panikk, de kan kjøpes nye. Veggplatene ville jeg ikke tatt av uten å ta av de mellom vinduet. Det blir litt mye bøying og knekking, så bare ta det hele av, så kan du skifte belte uten å passe på at du ikke knekker noe. :? [/img]
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
Familiemann

Post by Familiemann »

caravelleman wrote:hvis jeg forstår deg rett så vil du ha løs denne platen (se vekk fra at det er feil side på bilen, prinsippet er det samma) :) :
Image

Disse platene mellom vinduet er festet ca. på midten med en slags plugg. Det sitter godt, men skal kunne tas av. Bare ikke knekk platene, det er litt kjip. Knekte plugger er ingen grunn til panikk, de kan kjøpes nye. Veggplatene ville jeg ikke tatt av uten å ta av de mellom vinduet. Det blir litt mye bøying og knekking, så bare ta det hele av, så kan du skifte belte uten å passe på at du ikke knekker noe. :? [/img]
Det dekslet der har jeg fått av, men knekte av en bit av den lille kanten som går mellom vinduet og karosseriet. Virker nesten som det sitter fast i vinduslimet. Likedan med det dekslet som går videre bakover langs taket og ned ved bakluka. Det sitter så innmari fast mellom vinduet og karosseri. Kanskje siderutene har vært ute en gang og blitt limt inn på ny?
Stian
-
-

Post by Stian »

virker litt merkelig ja, men mener å huske at jeg tok av "tak-dekslene" ganske så greit (bortsett fra at jeg knakk den ene siden, fordi jeg var for kjapp). Prøv å få løs på en av endene (v/bakdør eller andre ende) og smyg handa di inn og press litt ned/ut. Men husk; IKKKE KNEKK!!! :D
Var akkurat nede og sjekka i min og jeg kan ikke helt se at det kan ha blitt limt fast heller. Det er jo litt klaring mellom deksel og vindu, hvertfall i min. prøv og se....(noe du sikkert har gjort :D )
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
Familiemann

Post by Familiemann »

Bilde av den biten som ble sittende igjen:[img]http://foto.vg.no/show_image_stream.php ... dy=483[img][/img]
Sitter dønn fast. Ganske sikker på at den sitter i limet.
Dette er på H. side, så her fikk jeg løsnet i framkant mot skyvedøra først.

På V. side blir det litt vanskeligere å finne en plass å begynne liksom. Er jo en kant på begge sider som sitter mellom vindu og karosseri.
Får vel prøve å lirke og lure litt, eller ta ut sidevindu. :cry:
Stian
-
-

Post by Stian »

Ja, det der så faktisk litt rart ut. Kanskje du har rett likevel; Det er sikkert lim...... :? Vel, lykke til med resten, men bare si fra hvis det er noe du lurer på :D
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
Post Reply