Hvor mange amp på hovedbatteri?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Carlin
Car: T3 Syncro 2,1i 1991 mod

Post by Carlin »

Nylig anskaffet meg en T3 som trengte nytt batteri. Det som fulgte med var ikke orginalt kun (55 amp)
Kjøpte nytt på Biltema og det jeg egentlig "skulle"ha (65amp) hadde de ikke inne, så fyren der sa jeg fint kunne bruke et annet, et på 60 amp.
Satt batteriet i, startet, kjørte i 15 min, stoppet i 10 min, startet igjen og kjørte i nye 10 min.
Da jeg så skulle starte bilen for 3 gang så var det ikke tale om. Vet at batt ikke er fullt ved kjøp, men alikevel!!

Så nå lurer jeg veldig på om det er batteriet som rett og slett er for "svakt" eller om det er noe annet galt.
Ladet det nye batteriet i et døgn etter dette, og etter det hadde jeg ca 5-6 start uten å kjøre bilen, før det var dødt igjen.
Kan dynamoen være gåen? Skulle det ikke komt et ladelys på dashbordet da?

Har ikke allverdens greie på bil så takker for svar.
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: Hvor mange amp på hovedbatteri?

Post by Der Postmeister »

mener de hadde rundt 60a som standard jeg da. Start nå opp bilen en tur til og mål ladespenninga. Det kan jo høres ut til at det kan være noe der. Begynn der.
Synes nå vel og at med fullladet batteri burde du fått mange flere starter uten å lade det ut.
Slik sett kan det godt være noe gale med det nye batteriet og.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Eller så har du noe som bruker strøm som ikke skulle gjort det.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
bjørn53
-
-
Car: t3 + golf
Phone: 90134047

Post by bjørn53 »

Carlin wrote:

Skulle det ikke komt et ladelys på dashbordet da?

Sorry, i de fleste tilfeller vil ladelyset lyse dersom dynamoen feiler, men ikke alltid. Har du ladelys når du slår på tenningen? Altså før du starter.

Du har kjøpt deg en 20 år gammel bil, du vil trenge et multimeter. Koster 110 kr hos biltema.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

drit i amp på batteri... jeg kjører på red-top optima det gir 50amp men hele 900 startampere.. bry deg heller om det...
og en annen ting er at mange bæsjer på leggen når de kjøper ett batteri på mer amp enn dynamoen... .. altså er dynamoen på 65 ampere.. kjøp batteri tilsvarende eller med mindre... f.eks 62 amp er bra om du skal bruke ett vanlig varta batteri el lignende... :D
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Rapidspeed wrote: og en annen ting er at mange bæsjer på leggen når de kjøper ett batteri på mer amp enn dynamoen... .. altså er dynamoen på 65 ampere.. kjøp batteri tilsvarende eller med mindre...
Hvorfor spiller det noen rolle? Er det viktig at antall amperetimer kapasitet på batteriet ikke er større enn antall ampere dynamoen kan levere i max ladestrøm??
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Antall ampere på en dynamo har ingen sammenheng eller betydning med hvor stort ett batteri i amperetimer kan eller bør være. Antall ampere på dynamoen forteller bare hvor mange ampere den klarerer levere, og den må være i samsvar med forbruket av strøm i bilen, mens batteriet må være stort nok til å klare start i vanskelige situasjoner, og helst ha en god reserve. antall ah betyr hvor mye energi som kan lagres i batteriet, og en mindre dynamo trenger bare litt lenger tid til å lade batteriet om det er helt tomt. Å lade opp batteriet etter start vil ta minst like lang tid på et mindre batteri, ettersom mindre batteri har mindre startstrømkapasitet vil det ha større effekttap internt ved start og således bruker du mer strøm for å få start enn om batteriet er større. (det finnes unntak, men det er typisk spesialbatterier)

mvh Frode Neergård
sent fra min HTC via Tapatalk
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Neergård
-
-

Re: Re: Hvor mange amp på hovedbatteri?

Post by Neergård »

Carlin wrote:Nylig anskaffet meg en T3 som trengte nytt batteri. Det som fulgte med var ikke orginalt kun (55 amp)
Kjøpte nytt på Biltema og det jeg egentlig "skulle"ha (65amp) hadde de ikke inne, så fyren der sa jeg fint kunne bruke et annet, et på 60 amp.
Satt batteriet i, startet, kjørte i 15 min, stoppet i 10 min, startet igjen og kjørte i nye 10 min.
Da jeg så skulle starte bilen for 3 gang så var det ikke tale om. Vet at batt ikke er fullt ved kjøp, men alikevel!!

Så nå lurer jeg veldig på om det er batteriet som rett og slett er for "svakt" eller om det er noe annet galt.
Ladet det nye batteriet i et døgn etter dette, og etter det hadde jeg ca 5-6 start uten å kjøre bilen, før det var dødt igjen.
Kan dynamoen være gåen? Skulle det ikke komt et ladelys på dashbordet da?

Sjekk som nevn om du har ladelampa når du slår på tenninga. Om den ikke lyser ved tenning på, har du mye trolig en feil med ladinga. Ofte kan dette være i dynamoen, men det kan også være ledningsbrudd til dynamoen.

mvh Frode Neergård
sent fra min HTC via Tapatalk
Frode Neergård

Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

Da har dere indirekte gitt dere selv en forklaring på hvorfor batteriets ampere ikke skal overstige dynamoens...
Sier seg sjøl egentlig, gjør det ikke?
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
VonZu
-
-
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2

Post by VonZu »

Denne tok jeg ikke.

Jeg er helt med på det rapid sier om å drite i Ah og heller se på startkapasitet. Det hjelper lite med mange Ah hvis du sliter i starten. Et batteri med god startkapasitet og lite Ah er raskt å lade opp, og gir full pupp i starten hver gang.

Men jeg kan ikke skjønne at batteriets Ah-kapasitet skal begrenses av dynamokapasiteten. Da burde jeg hatt problemer på samtlige traktorer, og det har jeg definitivt ikke.
Vel er det litt ymse og diverse med blyakkumulatorer, dyputladningssykluser osv. som jeg ikke forstår. Men at strømmengden fra dynamoen skal begrense Ah på batteriet ser jeg ingen grunn til. Så her hadde det vært kjekt med en med litt mer forklaring fra den som evt. har det. For meg høres det mest ut som en tommelfingerregel for å unngå å kjøpe et batteri det tar alt for lang tid å oppnå topplading på.
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

en liten utfordring: :mrgreen:
finn en eneste bil eller bilfabrikant som noensinne har levert en bil med dynamoamp underdimensjonert batteriet...
finn bare en eneste....

om det skulle gå så fint som dem skriver litt lenger oppe her... hvorfor kjører ikke alle da rundt med lastebilbatterier og 45amp dynamo?? "det har jo ingenting å si?" ville jo løst alle problemer... billig dynamo i innkjøp og nok startstrøm til å starte hele nabolaget...
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
bjørn53
-
-

Post by bjørn53 »

Rapidspeed wrote:en liten utfordring: :mrgreen:
finn en eneste bil eller bilfabrikant som noensinne har levert en bil med dynamoamp underdimensjonert batteriet...
finn bare en eneste....
Alle campere med to batterier, har ofte dobbelt så stor batteribank som dynamo.. Større campere kan ha tre ganger så stor batteribank.
Rapidspeed wrote: om det skulle gå så fint som dem skriver litt lenger oppe her... hvorfor kjører ikke alle da rundt med lastebilbatterier og 45amp dynamo??
Lastebil batteriet er stort tungt og dyrt og det trengs ikke for å starte motoren. En for liten dynamoen leverer ikke nok strøm til bilens forbruk(lys, vifter,varmetråder)(og litt til lading) i vinternorge.
Rapidspeed wrote: "det har jo ingenting å si?" ville jo løst alle problemer... billig dynamo i innkjøp og nok startstrøm til å starte hele nabolaget...
Du skal ikke starte hele nabolaget. I gamle dager var forbruket på bilen mindre og dynamoen var også mindre.
------
Batteriet dimensjoneres etter behov for startstrøm, dynamoen dimensjoneres etter forbruk under kjøring. Spesialbatterier med høy startstrøm er dyrere enn normalbatterier. Et stort batteri tar til seg mere amper enn et lite.

Dynamoen holder en fast spenning ut og leverer en varierende mengde amp avhengig av hvor mye lys og vifter DVD'er etc etc du henger på.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Og i samme slengen. Er vel heller ikke et problem å ha et mindre batteri en dynamo ? Min motor som står og venter har en 90 amp. dynamo.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

bjørn?... snakker vi startbatteri eller snakker vi fritidsbatteri... må holde deg til saken...

en dieselcamper har stort sett en 90 amp dynamo.. hvorfor det egentlig? jo for den lader to batteri... synes det er kjempebra at dekk har bedre greie på dette enn produsentene...

med ett batteri lik eller mindre amp enn dynamoen har du stort sett alltid godt ladet batteri... med ett større batteri i forhold til dynamo sliter dynamoen med å holde batteriet 100%.. sånn er det bare... det er ikke til å komme unna...
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
bjørn53
-
-

Post by bjørn53 »

Tur-Bo wrote:Og i samme slengen. Er vel heller ikke et problem å ha et mindre batteri en dynamo ? Min motor som står og venter har en 90 amp. dynamo.
Ikke noe problem. :)
Rapidspeed wrote:
med ett batteri lik eller mindre amp enn dynamoen har du stort sett alltid godt ladet batteri... med ett større batteri i forhold til dynamo sliter dynamoen med å holde batteriet 100%.. sånn er det bare... det er ikke til å komme unna...
Problemet er at batteriet greier ikke å ta til seg så mye strøm som dynamoen kan levere, men desto større batteri desto mer strøm(amp) kan batteriet ta til seg i løpet av en gitt kjøretur. Du vil altså ha mer strøm(amp) tilgjengelig dersom du har et større batteri enn dersom du har et lite batteri. Kjøp så stort batteri som du har plass og lommebok til. Dette gjelder start strøm og forbruk. Når et batteri blir gammelt(eldre) vil et større batteri fungere lengre for det kan fremdeles gi startstrøm mens et mindre batteri kanskje ikke lenger gir tilstrekkelig startstrøm.

Rapidspeed wrote: dynamo sliter dynamoen med å holde batteriet 100%..
Det som skjer er ikke at dynamoen sliter med å lade et batteri 100% for desto fullere batteriet ditt blir desto mindre strøm vil det ta til seg(se på batteriladeren)

Når batteriet begynner å nærme seg 100 % vil dynamoen levere mindre og mindre strøm til batteriet.

Derimot vil dynamoen slite med å lade et tomt batteri for det vil ta til seg nesten alt det dynamoen kan levere.

Et stort batteri vil i løpet av en gitt normal ladesyklus ta til seg mer strøm(amp) enn et lite batteri og derfor kunne gi en større startstrøm.
Det beste er stort batteri og stor dynamo. :)
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Rikskringkastingen
-
-

A på dynamoen og Ah på batteriet er to forskjellige enheter, og har egentlig ikke noe direkte med hverandre å gjøre.

Hvis du har en dynamo på 60 A så betyr det at dynamoen kan levere max 60 A. Hvis batteriet er fullt oppladet og forbrukerne i bilen trekker mindre enn 60 A, så leverer dynamoen mindre. Men når det totale strømtrekket i bilen overstiger 60 A, klarer ikke dynamoen å levere mer. Da synker spenningen litt, og elsystemet i bilen begynner å trekke strøm fra batteriet.

Hvis du har et batteri med kapasitet på 60 Ah, så betyr det at du kan tappe 60 A fra et fulladet batteri i en time før det er tomt. Tilsvarende må du lade med 60A i en time før det er fullt. (Grovt forenklet, det er sikkert endel tap i batteriet, men her er det snakk om prinsippet.) Kaldstartstrøm i A, i eksempelet over hvor det er snakk om 900A, er snakk om hvor mye strøm batteriet max kan levere. En startmotor i en personbil trekker vel typisk noe sånt som 400-600 A akkurat når den kobler inn.

Det som er viktig er at dynamoen leverer nok strøm til det forbruket du faktisk har. Hvis du kjører korte turer med mange kaldstarter, og bruker vifte og varmetråder på full guffe ++, så må du ha en større dynamo for å dekke behovet, enn om du kjører lange turer mellom hver start og bruker mindre strøm. Hvis du ikke har stor nok dynamo må du lade batteriet med en batterilader for å ikke gå tom. Men hvis du har en dynamo som dekker behovet, så får du ikke problemer om du setter inn et større batteri. Hvis du har et 60 Ah batteri og tapper det ned til 20 Ah under normal bruk, så vil du tappe ned et 100 Ah batteri til 60 Ah med samme bruk, og lade det opp igjen like raskt som 60 Ah batteriet. Du skaffer deg bare litt større marginer.

Men hvis du stadig tapper 60 Ah-batteriet, og egentlig trenger mer strøm, så hjelper det ikke å sette inn et større batteri. Det har Rapidspeed helt rett i. Du bare forsinker problemet. Du kan kanskje kjøre et par dager lenger før batteriet er tomt, og trenger tilsvarende lenger tid for å lade det opp.
Rapidspeed wrote:en liten utfordring: :mrgreen:
finn bare en eneste....
Det er vel ganske vanlig på T4 med 90A dynamo? Ihvertfall de eldre årsmodellene. De har som regel batterier på 95 eller 100 Ah.

Bilfabrikkene setter ikke inn større batterier eller dynamoer enn det det er behov for. Derfor blir det ofte som du skriver at Ah-tallet på batteriet blir mindre enn antall A på dynamoen. Etterhvert som det har blitt mer strømkrevende utstyr i bilene har de vel også begynt å montere stadig større dynamoer, uten å øke størrelsen på batteriene vesentlig, fordi det er forbruksstrømmen det er behov for. Det er ikke uvanlig med 120 A dynamo og 70 Ah batteri i en moderne bil. Men dette er et kostnadsspørsmål, det er ikke snakk om at det ikke ville fungert med et større batteri så lenge dynamoen leverer nok til å dekke forbruket.

Men hvis dynamoen i utgangspunktet leverer nok strøm, så kan et større batteri gi en større reserve. Det kan jo være kjekt å ha hvis du for eksempel har hatt et noen dager med mye småkjøring og så får skikkelig sprengkulde en morgen.
Henrik Engen

Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

T4 120a dynamo. Opp mot 150 på de senere
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Har 120A i begge mine, og jaggu en til i boden 8)

Var vel 90A i Tyskerbrakka, om jeg husker rekti. Holdt lenge for 75A.startbatteriet som sto i den.

Kanskje man skulle høre med Bosch dieselelektro om de han hoste opp en større en ? Meh, klarer meg inntil det motsatte er bevist og skulle det knipe er det sikkert fritidsbatteriet som blir for lite åkkesom :lol:
Last edited by Rudeboy on 22 Jan 2012, 17:40, edited 1 time in total.
Rikskringkastingen
-
-

Rudeboy wrote:Har 120A i begge mine
Men hva hadde du i '91-modellen?

Mange T4 har 120A, men det er massevis av biler i Norge som er levert med 90A også.
Henrik Engen

bjørn53
-
-

Post by bjørn53 »

Carlin wrote:
Ja nå er tråden din blitt bomba med en diskusjon som egentlig ikke var ditt problem, men det er friskt og du får ha oss unnskyldt. :)
----
Står ved at du bør sjekke at ladelampa og oljetrykkslampa lyser med tenning på. Ladelampa skal slukke når dynamo begynner å lade. Oljetrykkslampa skal slukke når oljetrykket stiger over en terskel. Dersom ladelampa ikke lyser i det hele tatt, bør du sjekke spenningen på den tynne (blå?)ledningen som går inn på dynamoen. Den skal gi ca 12 volt eller litt mindre dersom den kobles fra og tenningen står på.Samtidig skal ladelyset i bilen slukke når den bli koplet fra.

Du bør kjøpe et voltmeter for å måle spenningen du har over batteriet når motor går.
----
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... ter-15133/ Mål Volt volt/dc = likespenning. NB NB Forsiktig med å måle strøm Amp før du vet hva du gjør.
----
Over batteriet skal du måle ca 12,3 volt når dynamo ikke lader. Start motor og gi litt gass fra tomgang og se at spenningen stiger til ca 14 volt.

Om du kjøper multimeter så er det fint å spandere på seg ekstra måleledninger
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Maleve ... stk-17310/
--------
og ekstra krokodille klemmer.
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Maleve ... stk-17308/

Sett instrumentet på V Dc (spenning -likestrøm) og bruk den svarte ekstra testledningen og den svarte ekstra krokodilleklemmen koble deg til minus på batteriet og com på test instrumen bruk den røde ledn med spiss for å teste på + på batteriet. Lettvint. Fint å lære seg å bruke test instrument. Du blir ikke dummere. Forsiktig med å måle A(mp)- du blir bare fattigere.

Batteri
Haynes sier bensin motor 45 - 63 Amp sjøl har jeg et på nesten 80 amp
Last edited by bjørn53 on 23 Jan 2012, 14:43, edited 2 times in total.
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Tom Bringsvor
-
-
Car: T5, 2007, TDI, Lang

Post by Tom Bringsvor »

Det er noen innmari sterke påstander her oppe.
Slik jeg kan forstå er det da helt johan å lade et 65 Amp. batteri med en Ctek 7000? stemmer dette?
Sagt på en annen måte:
Laderen må være like Ampersterk som batteriet?
(jeg ville forøvrig ikke hatt en lader som ladet opp mitt tomme 65 Amp. batteri på en time)

Og når jeg skal fylle min halvfulle oljetank vil jeg at tankbilen skal være like stor som min oljetank.
(dette er ment som en paralell til dynamo / batteri).

Du får aldri dyttet inn strøm på et batteri hvis ikke ladespenningen er høyere enn batterispenningen.

Man bruker batteristrøm under kjøring når forbruket er så stort at at ladespenningen er lavere enn batterispenningen.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
VonZu
-
-
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2

Post by VonZu »

Jeg syns forsåvidt batteridiskusjonen er relevant i forhold til trådstarters problem, men det skader nok ikke med litt mer målrettet input.

Jeg forholder meg hvertfall til følgende:
- Dynamo dimensjoneres etter strømforbruk i bilen.
- Batteri dimensjoneres ikke etter dynamo.
- Startstrøm fra batteriet er viktigere enn antall Ah, men det skader ikke å ha litt Ah å gå på.

Dette med at batteri skal dimensjoneres etter dynamo kan jeg så langt ikke se at det har kommet noen håndfaste argumenter for. At det skal være sterk korellasjon mellom A fra dymano og Ah på batteri klarer jeg ikke å få til å stemme. Jeg kjenner ikke til noen tekniske forhold som tilsier at dette skulle stemme. Jeg har nok eksempler hjemme på at det er uproblematisk med liten dynamo i forhold til batteri. Dynamo med halvparten A av Ah på batteri har fungert smertefritt i minst 10 år på traktor hos meg, og det er ingen forskjell på bruken av batteriet i forhold til på bil.

Men, når det er sagt. Har du en liten dymano, stort strømforbruk i bilen og bare kjører småturer, så ender du kanskje opp med at du aldri får toppladet batteriet. Og da ryker det mye fortere. Dette gjelder uansett hvor mange Ah du har på batteriet, men er selvfølgelig mer sannsynlig hvis du har veldig stort batteri. Det er ikke uvanlig at biler med svært stereoannlegg eller veldig mye ekstralys spiser mer batteri enn helt originale biler. Men da påstår jeg at problemet er for liten dynamo, ikke for lite batteri.

Jeg tror derfor at trådstarter har trøbbel med ladinga, og ikke først og fremst batteriet. I tillegg er det vel ikke usannsynlig at det kan være litt trøbbel med jording her, som på så mange andre T3.
At det ikke duger til mer enn 5-6 starter kan vel også stamme fra selve starteren? På den ene syncroen min gikk det veldig mye strøm i for å starte, hvilket jeg nå etter hvert skylder på starteren og/eller bronselageret. Dette er en magefølelse jeg har fra sammenligning med en annen 2,1 jeg har, der batteriet er langt mindre, men det duger til mye flere starter uten at det lager trøbbel. De oppfører seg også veldig forskjellig i starten. Kometen går i gang med oppstart umiddelbart, mens syncroen var sirup i forhold. Den nølte lenge før det i det hele tatt begynte å rotere baki der. Forrige eier har åpenbart sett på dette som et batteriproblem, uten at det traff spikeren på hodet.
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Stiller meg bak siste taler. Bly/syre-batterier lades med konstant spenning, og så lenge dynamoen er stor nok spiller det absolutt ingen rolle hvor mange A det står på den. En 120A dynamo vil ikke lade noe fortere enn en 20A-dynamo så lenge begge klarer å holde ladespenningen på 14,2V. Det er med andre ord enkelt å sjekke. Sett et voltmeter over batteripolene og følg med etter start. Tar det lang tid å komme opp til nominell ladespenning er dynamoen for liten.

Men tilbake til utgangspunktet: Det kan fort være en kombinasjon av problemer her. Dårlig jord, sliten dynamo og ikke minst sliten starter kan alle være syndere.

Ta en tur på Clas Ohlson eller Biltema og kjøp et billig multimeter (en hundrelapp eller to) hvis du ikke allerede har et. Da kan du måle litt rundt og finne ut mer om hva som kan være problemet.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Tråden dreier mot det som er korrekt når det gjelder batteri og lading. Godt å se :)

En dynamo må være stor nok til å drive ALLE aktuelle elektriske forbrukere under bruk.
I tillegg må den være kapabel til en rimelig ladestrøm. Beregn gjerne 10-15 ampere, da det ikke er unormalt om batteriet er blitt tappa ned en del.
Så er det alltid ønskelig med en reserve, slik at en ikke presser grensene hele tida.

Batteriet på sin side, skal være stort nok til å håndtere (evt) gløding, skikkelig kaldstart, kanskje dobbel gløding, kupevifte som ikke slås av, belysning før start, og gjerne 3-4 mislykkede startforsøk, uten at kapasiteten har ramla så mye at det går på bekostning av spenningen. Det vil i så fall direkte medføre at starteren ikke får nok effekt til å dreie motoren raskt nok til å starte.

Batteriet kan lades raskt med stor ladestrøm, eller langsomt med liten ladestrøm. Jeg har f.eks ikke noe problem med å lade traktorens 150Ah batteri med en liten 4A lader. Setter den på om kvelden, og morgenen etter er det garantert topplada. (denne har forøvrig 90A dynamo originalt, og det holder, så lenge det ikke er småkjøring med full belysning, noe den jo ikke er beregna for)

Det som er viktig å (prøve å) forstå er at en dynamos angivelse i A, kun betyr hvor mye strøm den kan belastes med på maks, mens et batteris angivelse i Ah, betyr hvor mange ampere du kan belaste batteriet med (teoretisk) kontinuerlig i EN time. I realiteten oppnås denne verdien kun ved lavere strømstyrke over lengre tid, (60Ah klarer f.eks ikke 60A i en time, men 6A i 10 timer, eller 3A i 20 timer) da det gir betydelig lavere effekttap i kretsen.
Ettersom det er to så vidt forskjellige begrep det er snakk om, har det altså ingen direkte sammenheng med dynamostørrelse og batteristørrelse. Begge deler må være store nok til hver sin oppgave.

Grunnen til at det da ikke er større batteri eller dynamo i bilen, er jo ganske enkelt at en unødvendig økning i kapasitet, vil medføre at du kjører rundt på unødig vekt, som tar unødig plass, som igjen koster unødig mye.

Til trådstarter, beklager "forsøplinga" av tråden din, håper likevel noe har kunne være oppklarende. Mulig jeg har gjentatt mange andre svar i det samme også, i så fall beklager jeg dette.

Et tips til slutt, sørg for å vedlikeholdslade batteriene deres av og til med en elektronisk lader. Den vil klare å holde batteriet friskere over tid enn hva dynamoen alene klarer, uansett størrelse.
Frode Neergård

bjørn53
-
-

batteritest

Post by bjørn53 »

Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Post Reply