Say hello to Werner (1977 Bay)
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Varmluft pistol og sparkelspade, til slutt sitrusrens
Eller, sånn gummirondell på drillen som brukes til å fjerne klistermerke på biler
Eller, sånn gummirondell på drillen som brukes til å fjerne klistermerke på biler
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Og siden vi har knotet en del med avfoliefisering, har vi selvfølgelig alt det liggende for hånden. Veldig passelig, forsåvidt.
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Vi venter fortsatt på forgasserdeler fra Unneberg. Og da gjør vi andre ting.
Av med bakluka.
Avfettet, spylt og tørket.
Rubbing
Ny vasking
Polering og tørking
Resultatet ble slett ikke så verst, med tanke på at dette var et eksperiment av to ufaglærte Utrolig kjekk den der poleringsmaskinen. Den lista rett under "pølsa" har vi derimot ikke så sans for. Men den sitter grådig fast.
Av med bakluka.
Avfettet, spylt og tørket.
Rubbing
Ny vasking
Polering og tørking
Resultatet ble slett ikke så verst, med tanke på at dette var et eksperiment av to ufaglærte Utrolig kjekk den der poleringsmaskinen. Den lista rett under "pølsa" har vi derimot ikke så sans for. Men den sitter grådig fast.
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Bilen blir knallfin!
3-5 august er det Telehiv Jumpers Treffen
Håper vi sees der!
http://www.telehiv-jumpers.com/61851983
3-5 august er det Telehiv Jumpers Treffen
Håper vi sees der!
http://www.telehiv-jumpers.com/61851983
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Da må vi få inn ei rock'n'roll-seng først
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Etter hvert kom forgassergreier fra Unneberg, og det ble tid for å plukke sammen herligheten igjen. Første gang jeg har gjort dette her, og sammenstillinga ble gjort med bilder og sprengskisser for hånden. Jeg håper alt har kommet på sin rette plass.
Etter å ha ligget i parafin i all evighet, ble det tuklet litt med sitronsyre, zalo og tannbørste.
Jeg vasket delene med tannbørste i zalovann først, og så bar det i gryta med kokende sitronsyreblanding.
Først hadde jeg for stor gryte, og fikk ikke skikkelig fart på kokinga. Og da var det ikke mye funk i sitronsyra. Jeg forsøkte med litt forskjellige blandinger, og fant ut at lavere en ca. 2 i pH kom aldri sitronsyreblandingen.
Men når vannmengden og gryta ble mindre, ble det fart på kokinga, og da ble det reint. Elforzinkinga røyk utrolig fort syns jeg. Jeg var forsiktig, og løftet hyppig delene ut for å se. Men det var ikke mye å gjøre for å redde den elforzinkinga.
Litt forskjell må det jo kunne sies å være
Det nye choke-elementet er ikke likt det gamle. Jeg talte 8 runder på den gamle spiralen og 6 runder på den nye. Den nye ble montert, da det er noe lealaust i den gamle
Den nye innløpsventilen (eller hva den nå heter) er heller ikke lik den gamle. Slaglengden på den nye er mindre, men ytterpunktet på begge virker til å være likt. Jeg monterte den nye, og så får vi se hva som skjer. Kanskje det ikke er større forskjell enn at kammeret fylles seinere, men allikevel fort nok?
Splinta som skulle sittet her brakk, og det fulgte ikke med ny i settet fra Unneberg. Men, jeg har hørt rykter om at disse bilene skal la seg reparere med ståltråd og trass, så da ble det ny ståltråd i stedet for splint.
O-ringen på den nye CO-skruen gikk ad undas da jeg skrudde den inn. Jeg burde tenkt meg såpass, og gitt den en liten og forsiktig runde med smøring før jeg skrudde den inn. Men, den gamle virker helt fin, og egentlig bedre uansett, så den fikk bli med en runde til.
Her følger en liten oversikt over det ferdige resultatet. Hvis noen merker seg noe jeg har montert feil, så setter jeg stor pris på om de synger ut.
Dempedingsen og kverkeventilen fikk seg ikke noe særlig til vask, da jeg var usikker på hvor godt de tåler ymse og diverse kjemikalier. En runde med kluten var alt de fikk.
Dette lå igjen fra settet etter montering. Jeg tok vare på alle de gamle delene for sikkerhets skyld, og fant ikke noe som samsvarte med det som ligger her. Jeg tror rett og slett det er til overs.
Etter å ha ligget i parafin i all evighet, ble det tuklet litt med sitronsyre, zalo og tannbørste.
Jeg vasket delene med tannbørste i zalovann først, og så bar det i gryta med kokende sitronsyreblanding.
Først hadde jeg for stor gryte, og fikk ikke skikkelig fart på kokinga. Og da var det ikke mye funk i sitronsyra. Jeg forsøkte med litt forskjellige blandinger, og fant ut at lavere en ca. 2 i pH kom aldri sitronsyreblandingen.
Men når vannmengden og gryta ble mindre, ble det fart på kokinga, og da ble det reint. Elforzinkinga røyk utrolig fort syns jeg. Jeg var forsiktig, og løftet hyppig delene ut for å se. Men det var ikke mye å gjøre for å redde den elforzinkinga.
Litt forskjell må det jo kunne sies å være
Det nye choke-elementet er ikke likt det gamle. Jeg talte 8 runder på den gamle spiralen og 6 runder på den nye. Den nye ble montert, da det er noe lealaust i den gamle
Den nye innløpsventilen (eller hva den nå heter) er heller ikke lik den gamle. Slaglengden på den nye er mindre, men ytterpunktet på begge virker til å være likt. Jeg monterte den nye, og så får vi se hva som skjer. Kanskje det ikke er større forskjell enn at kammeret fylles seinere, men allikevel fort nok?
Splinta som skulle sittet her brakk, og det fulgte ikke med ny i settet fra Unneberg. Men, jeg har hørt rykter om at disse bilene skal la seg reparere med ståltråd og trass, så da ble det ny ståltråd i stedet for splint.
O-ringen på den nye CO-skruen gikk ad undas da jeg skrudde den inn. Jeg burde tenkt meg såpass, og gitt den en liten og forsiktig runde med smøring før jeg skrudde den inn. Men, den gamle virker helt fin, og egentlig bedre uansett, så den fikk bli med en runde til.
Her følger en liten oversikt over det ferdige resultatet. Hvis noen merker seg noe jeg har montert feil, så setter jeg stor pris på om de synger ut.
Dempedingsen og kverkeventilen fikk seg ikke noe særlig til vask, da jeg var usikker på hvor godt de tåler ymse og diverse kjemikalier. En runde med kluten var alt de fikk.
Dette lå igjen fra settet etter montering. Jeg tok vare på alle de gamle delene for sikkerhets skyld, og fant ikke noe som samsvarte med det som ligger her. Jeg tror rett og slett det er til overs.
Say hello to Werner (1977 Bay)
Du husker fra naturfagen på ungdomsskolen hvordan man laget hydrogen? Forsinka spiker og syre... Den hadde aldri en sjanse.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Det stemmer. Og jeg hadde ikke forventninger til at den skulle vare i all evighet, men det gikk styggfort! Tror nok kokinga fikk fart på prosessen. Og jeg så jo forsåvidt ganske tydelig at da det kom forzinka deler oppi, var det mer enn bare boblene fra kokinga som kom opp.
-
- -
- Posts: 760
- Joined: 20 Feb 2011, 10:04
- Car: t2a 69 1.9 m-tdi Allrad
- Phone: 004915904504925
- Location: Eckernførde / tyskland
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
jeg synest , dere er utrolig flinke...!
hilsen jørg
mekke på alt som dufter Diesel
mekke på alt som dufter Diesel
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Takk, takk. Hvem vet, kanskje hvis vi øver en del mer, så setter vi i gang å lage en T2 syncro en dag
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Skjer det noe her da?
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Tja... Når syncroen ruller ut for egen maskin, er denne neste på lista
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Syncro?? Hva er det?
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Det er en sånn bil som kan brukes til å trekke tilhenger med luftkjølt buss på
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Hehe
Stikker straks ned på verksted og montere seler bak i min buss nå. Nærmer seg for at jeg tar den ut av verksted! Full vår her
Stikker straks ned på verksted og montere seler bak i min buss nå. Nærmer seg for at jeg tar den ut av verksted! Full vår her
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Våren kommer, slipp de luftkjølte løs!
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Og så ble det dags.
Med utgangspunkt i denne tråden, pluss litt beskrivelser her og der, satte jeg i gang.
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,20100.0.html
Disse to videoene er forresten veldig kjekke for oss som ikke har så lang fartstid med dette her:
http://www.youtube.com/watch?v=XOxxS1EMphU&list=LLT1I1XUkQSazNTrqvhKhdjw&index=2&feature=plpp_video http://www.youtube.com/watch?v=KWdZSr7x81w&list=LLT1I1XUkQSazNTrqvhKhdjw&index=1&feature=plpp_video
Bensintilførsel:
Tilførselen til flottørkammeret stengte, med ca 18mm opp til kanten. Det må jo være godkjent.
Testing av slagvolum fra akselleratorpumpa (eller hva det nå heter på norsk):
På 20 fulle pump, ble det maks 15ml. Hvilket er sånn ca. halvparten av hva som står beskrevet i overhalingstråden.
Og det hadde fint lite eller ingen ting å si om jeg justerte helt opp til maks:
Litt slark er det i overføringsstaget til pumpa, men pumpa har maks slaglengde. Det er ikke mer å gå på. Om jeg hadde koblet av staget, og pumpet bare mer armen til pumpa, hadde jeg ikke fått mer. Som den glade amatør jeg er, står jeg litt rådvill i forhold til dette.
Men jeg satte nå på forgasseren igjen, for å se om det var mulig å få litt futt:
Med luftfilter på og starthjelpa tilkoblet, satte jeg i gang.
Her skal det være sagt at den lille skruen under tomgangsskuren har vært ute, og at jeg skrudde begge to helt inn, og 1,5 turn tilbake før jeg begynte. Ikke av noen annen grunn enn at jeg ikke ville ha dem stengt. Jeg tenkte at jeg hvertfall må få den nye slangene og filtrene fulle av bensin før jeg kan tenke på å justere noe.
Til og begynne med var det ikke tendens til tenning.
Så begynte jeg å pumpe med gasspedalen, og straks fikk jeg litt tenning her og der. Men ikke start.
Etter en go del runder med kinning og pumping på gasspedalen, fikk jeg til slutt tenning på opptil flere sylindre. Såpass at jeg klarte å holde den svivende med gassen i halvstilling. Men særlig reint sveiv den ikke akkurat.
Oljelyset lyste hele tiden mens jeg holdt på, hvilket jeg ikke tok særlig notis av. Men da jeg fikk såpass tenning at jeg på et vis klarte å holde motoren svivende, sluttet fortsatt ikke oljelyset å lyse.
Motoren sveiv vel i noe slik som maks 10 sekunder før jeg slo den av. Jeg har ikke sans for oljelys som lyser, og har liten formening om hvor lenge det bør lyse før jeg skal bekymre meg. Bilen har stått lenge i ro i verkstedet nå, så litt lenger lysetid kan en vel regne med, men dette ble litt for lenge for min smak.
I Haynes-boka fant jeg fint lite om oljetrykksbryteren. Og Bentley lå ikke i verkstedet.
Er dette oljetrykksbryteren?
Jeg har ikke noe instrument til å måle turtall med baki der. Noen som har en anbefaling?
Med utgangspunkt i denne tråden, pluss litt beskrivelser her og der, satte jeg i gang.
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,20100.0.html
Disse to videoene er forresten veldig kjekke for oss som ikke har så lang fartstid med dette her:
http://www.youtube.com/watch?v=XOxxS1EMphU&list=LLT1I1XUkQSazNTrqvhKhdjw&index=2&feature=plpp_video http://www.youtube.com/watch?v=KWdZSr7x81w&list=LLT1I1XUkQSazNTrqvhKhdjw&index=1&feature=plpp_video
Bensintilførsel:
Tilførselen til flottørkammeret stengte, med ca 18mm opp til kanten. Det må jo være godkjent.
Testing av slagvolum fra akselleratorpumpa (eller hva det nå heter på norsk):
På 20 fulle pump, ble det maks 15ml. Hvilket er sånn ca. halvparten av hva som står beskrevet i overhalingstråden.
Og det hadde fint lite eller ingen ting å si om jeg justerte helt opp til maks:
Litt slark er det i overføringsstaget til pumpa, men pumpa har maks slaglengde. Det er ikke mer å gå på. Om jeg hadde koblet av staget, og pumpet bare mer armen til pumpa, hadde jeg ikke fått mer. Som den glade amatør jeg er, står jeg litt rådvill i forhold til dette.
Men jeg satte nå på forgasseren igjen, for å se om det var mulig å få litt futt:
Med luftfilter på og starthjelpa tilkoblet, satte jeg i gang.
Her skal det være sagt at den lille skruen under tomgangsskuren har vært ute, og at jeg skrudde begge to helt inn, og 1,5 turn tilbake før jeg begynte. Ikke av noen annen grunn enn at jeg ikke ville ha dem stengt. Jeg tenkte at jeg hvertfall må få den nye slangene og filtrene fulle av bensin før jeg kan tenke på å justere noe.
Til og begynne med var det ikke tendens til tenning.
Så begynte jeg å pumpe med gasspedalen, og straks fikk jeg litt tenning her og der. Men ikke start.
Etter en go del runder med kinning og pumping på gasspedalen, fikk jeg til slutt tenning på opptil flere sylindre. Såpass at jeg klarte å holde den svivende med gassen i halvstilling. Men særlig reint sveiv den ikke akkurat.
Oljelyset lyste hele tiden mens jeg holdt på, hvilket jeg ikke tok særlig notis av. Men da jeg fikk såpass tenning at jeg på et vis klarte å holde motoren svivende, sluttet fortsatt ikke oljelyset å lyse.
Motoren sveiv vel i noe slik som maks 10 sekunder før jeg slo den av. Jeg har ikke sans for oljelys som lyser, og har liten formening om hvor lenge det bør lyse før jeg skal bekymre meg. Bilen har stått lenge i ro i verkstedet nå, så litt lenger lysetid kan en vel regne med, men dette ble litt for lenge for min smak.
I Haynes-boka fant jeg fint lite om oljetrykksbryteren. Og Bentley lå ikke i verkstedet.
Er dette oljetrykksbryteren?
Jeg har ikke noe instrument til å måle turtall med baki der. Noen som har en anbefaling?
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
I dag fortsatte jeg baki der, og begynte å fiske ut tennplugger.
Ut fra sylinder 4 kom denne karen her:
Jeg har, som sagt, begrenset erfaring med disse motorene her, men det der tok jeg som et dårlig teng.
Magefølelsen sier at noe løst ligger inni sylinderen.
Denne kom ut fra sylinder 1. Ikke like ille, men kanskje ikke så betryggende den heller.
Jeg bøyde ut, og satte inn alle tennpluggene.
Før jeg kom i gang med noe særlig videre problemsøking, kom et lokalt T2-befal på besøk. Og det var veldig nyttig...
Etter litt frem og tilbake med sjekk av stift, tenning og ymse, ble det klart at det er en tydelig mekanisk ulyd på venstresiden bak.
Av med ventildekselet på venstre side for å inspisere.
Slik jeg forstår det, er dette innsugsventilen på sylinder fire. Den henger av en eller annen grunn. Klaringen fra vippearmen er ca 10mm.
Så her er det nok ingen annen råd enn å ta av toppen og se hva som foregår. Spørs om ikke bare hele motoren skal ut.
Ut fra sylinder 4 kom denne karen her:
Jeg har, som sagt, begrenset erfaring med disse motorene her, men det der tok jeg som et dårlig teng.
Magefølelsen sier at noe løst ligger inni sylinderen.
Denne kom ut fra sylinder 1. Ikke like ille, men kanskje ikke så betryggende den heller.
Jeg bøyde ut, og satte inn alle tennpluggene.
Før jeg kom i gang med noe særlig videre problemsøking, kom et lokalt T2-befal på besøk. Og det var veldig nyttig...
Etter litt frem og tilbake med sjekk av stift, tenning og ymse, ble det klart at det er en tydelig mekanisk ulyd på venstresiden bak.
Av med ventildekselet på venstre side for å inspisere.
Slik jeg forstår det, er dette innsugsventilen på sylinder fire. Den henger av en eller annen grunn. Klaringen fra vippearmen er ca 10mm.
Så her er det nok ingen annen råd enn å ta av toppen og se hva som foregår. Spørs om ikke bare hele motoren skal ut.
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Nå har det seg slik at jeg har en Type 4 2-liter tilgjengelig. Jeg har bare ikke hentet og betalt den enda...
Min tanke var å få Werner opp å gå med 1600-motoren, og så ta for meg 2-literen som et "learning by doing" motoroverhalingsprosjekt.
Med en ferdig overhalt 2-liter, var så planen å bytte ut 1600-motoren med 2-literen. Nok en gang "learning by doing".
Nå revurderer jeg her.
Jeg vet ikke om jeg ser poenget med å plukke ut 1600-motoren og overhale den, når det kanskje er like mye arbeid som å ta 2-literen.
Kanskje jeg likegodt kan gå i gang med 2-literen med en gang, og muligens få Werner klar med 2-liter til sommeren?
Jeg aner ikke hva som må til av konvertering for å få en Type 4 inn i denne bussen. Fins det noen anbefalte tråder, bøker eller lignende?
Jeg har boka "How to rebuild your air cooled VW engine", eller hva den nå heter.
Fins det ferdige ombygningsett for å sette type 4 inn i busser som denne?
Kommentarer og innspill mottas med største takknemlighet!
Min tanke var å få Werner opp å gå med 1600-motoren, og så ta for meg 2-literen som et "learning by doing" motoroverhalingsprosjekt.
Med en ferdig overhalt 2-liter, var så planen å bytte ut 1600-motoren med 2-literen. Nok en gang "learning by doing".
Nå revurderer jeg her.
Jeg vet ikke om jeg ser poenget med å plukke ut 1600-motoren og overhale den, når det kanskje er like mye arbeid som å ta 2-literen.
Kanskje jeg likegodt kan gå i gang med 2-literen med en gang, og muligens få Werner klar med 2-liter til sommeren?
Jeg aner ikke hva som må til av konvertering for å få en Type 4 inn i denne bussen. Fins det noen anbefalte tråder, bøker eller lignende?
Jeg har boka "How to rebuild your air cooled VW engine", eller hva den nå heter.
Fins det ferdige ombygningsett for å sette type 4 inn i busser som denne?
Kommentarer og innspill mottas med største takknemlighet!
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Jeg har blitt fortalt/forklart her for ett par dager siden at en 2 liter Type 4 motor i topp stand er en veldig god motor!
Så hadde jeg hatt en extra 2 liter stående er jeg ikke i tvil..
Bygg 2 liter
Så hadde jeg hatt en extra 2 liter stående er jeg ikke i tvil..
Bygg 2 liter
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Jeg har nå kommet frem til følgende:
Jeg tar ut motoren uansett. Hvis det nå viser seg å være fælge greier inni der, så må det uansett overhales på ett eller annet vis. Om ny motor skal inn eller ikke.
Hvis det skulle vise seg å være en triviell sak, tror jeg uansett det er på sin plass med en lettere overhaling før motoren settes på plass igjen. Da får jeg bedre oversikt over motorens tilstand, og videre bruk blir med mer trygghet og trivsel
Jeg tar ut motoren uansett. Hvis det nå viser seg å være fælge greier inni der, så må det uansett overhales på ett eller annet vis. Om ny motor skal inn eller ikke.
Hvis det skulle vise seg å være en triviell sak, tror jeg uansett det er på sin plass med en lettere overhaling før motoren settes på plass igjen. Da får jeg bedre oversikt over motorens tilstand, og videre bruk blir med mer trygghet og trivsel
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Så da setter jeg i gang med å fjerne min føste luftkjølte motor.
Jeg har Bentley, to Haynes-bøker og diverse som jeg forsøker å følge.
Ut med batteriet. Her ser det ut til å være et aldri så lite rusthull. Rusthull nummer tre, så lang vi kjenner til.
Merking og fjerning av kabler.
Av med kabler på solenoiden.
Fjerning av gasswire fra forgasser, og en slange (som jeg ikke vet hva er) fra innsuget.
Så var det å fjerne de to øverste boltene mellom girkasse og motor. Jeg antar det er disse her det er snakk om:
Den ene siden, som måtte tas fra girkassesiden:
Den andre siden, som måtte tas fra motorsiden:
Her fjernet jeg likegodt hele startmotoren, når jeg først var i gang.
Blokkering og fjerning av bensinslange:
Av med wirene til varmeapparatventilene:
Av med slangene til varmeapparatet:
Ut med gasswire:
På med jekkestropp under gearkasse:
Litt usikker på festepunktene her, men jeg regner med at gearkassa ikke er så allverdens tung og at det derfor går greit. Jeg får følge nøye med når det blir løfting under der.
Jeg har Bentley, to Haynes-bøker og diverse som jeg forsøker å følge.
Ut med batteriet. Her ser det ut til å være et aldri så lite rusthull. Rusthull nummer tre, så lang vi kjenner til.
Merking og fjerning av kabler.
Av med kabler på solenoiden.
Fjerning av gasswire fra forgasser, og en slange (som jeg ikke vet hva er) fra innsuget.
Så var det å fjerne de to øverste boltene mellom girkasse og motor. Jeg antar det er disse her det er snakk om:
Den ene siden, som måtte tas fra girkassesiden:
Den andre siden, som måtte tas fra motorsiden:
Her fjernet jeg likegodt hele startmotoren, når jeg først var i gang.
Blokkering og fjerning av bensinslange:
Av med wirene til varmeapparatventilene:
Av med slangene til varmeapparatet:
Ut med gasswire:
På med jekkestropp under gearkasse:
Litt usikker på festepunktene her, men jeg regner med at gearkassa ikke er så allverdens tung og at det derfor går greit. Jeg får følge nøye med når det blir løfting under der.