Say hello to Werner (1977 Bay)

T2-Prosjekter (Transporter 1968-1979)
VonZu
-
-
Posts: 1552
Joined: 05 Mar 2011, 11:42
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Location: Hå kommune

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by VonZu »

I bøkene er mer eller mindre alt som er beskrevet for denne bilen vinklet mot Type 4-motorer. Men det er definitivt ikke det i denne bilen. Så det blir litt hopping frem og tilbake mellom beskrivelser av gamle og nye biler. Men det passer jevnt over sånn høvelig over ens.
Bugman
-
-
Posts: 2206
Joined: 24 Apr 2007, 19:48
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5
Location: Fjelldal/Harstad-Sør-Troms

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by Bugman »

Den slangen på innsuget er nok vakumslangen til bremsekraftforsterkeren....

Og så er girkassene på 2-liters bil litt forskjellig fra 1,6...

Blir bra dette!! :)
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
VonZu
-
-
Posts: 1552
Joined: 05 Mar 2011, 11:42
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Location: Hå kommune

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by VonZu »

Som i utveksling, eller er det modifikasjoner som må gjøres for å få det til å passe sammen?
Bugman
-
-
Posts: 2206
Joined: 24 Apr 2007, 19:48
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5
Location: Fjelldal/Harstad-Sør-Troms

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by Bugman »

VonZu wrote:Som i utveksling, eller er det modifikasjoner som må gjøres for å få det til å passe sammen?
Utveksling er nok kanskje forskjellig, da 2-liter går bittelitt bedre.


Har du Jon Muir boka, så kan du lese hva Eve fant ut ..

Forandringer på inngående aksling rundt 1975-76....gamle er for kort.
Slik at den ikke truster godt nok i nålelagret i veiva, med det resultatet at simmeringer får juling.

Men får du tak i motor OG girkasse, så passer jo dette detta sammen seff.

Er det forskjellig antall ribber på kassen, så er det forskjell 3 på gamle 6/7 på nyere...mener jeg det var.

Topper fra en 412S med AN motor, med litt større ventiler, kamaksel fra 411E (W motor) og to stykk doble 45 forgassere.. så blir det litt bra skyv.... si de som veit. :mrgreen:
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
VonZu
-
-
Posts: 1552
Joined: 05 Mar 2011, 11:42
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Location: Hå kommune

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by VonZu »

Bugman wrote:Men får du tak i motor OG girkasse, så passer jo dette detta sammen seff.
Spørs om jeg ikke må holde litt utkikk etter en kasse. Må bare finne ut hva slags kasse det er snakk om først.
VonZu
-
-
Posts: 1552
Joined: 05 Mar 2011, 11:42
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Location: Hå kommune

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by VonZu »

Vips, så kom den ut.

Det hele gikk egentlig legende lett. Jeg fikk aldri følelsen av å ha kommet skikkelig i gang, før den plutselig sto der på gulvet.
Image

Kanskje noe jeg bør skifte her inne også? Når først motoren er ute.
Image
VonZu
-
-
Posts: 1552
Joined: 05 Mar 2011, 11:42
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Location: Hå kommune

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by VonZu »

Og så har bilens eier pyntet litt på seg
Image
Cheron
-
-
Posts: 1392
Joined: 11 Feb 2010, 20:00
Phone: 90046823 sms
Location: Andebu

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by Cheron »

Tøft! 8)
t21500
-
-
Posts: 1104
Joined: 23 Aug 2004, 18:55
Phone: 9081tjueen99
Location: Orkanger

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by t21500 »

Skift lageret på utløserarmen når motoren først er ute. Koster lite, men kan spare mye bryderi senere. (det er det som henger på 'gaffelen' der midt i)
Pål Strand
jokgel
-
-
Posts: 760
Joined: 20 Feb 2011, 10:04
Car: t2a 69 1.9 m-tdi Allrad
Phone: 004915904504925
Location: Eckernførde / tyskland

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by jokgel »

kult tatoo er det, tøft..tøft..
hilsen jørg
mekke på alt som dufter Diesel
VonZu
-
-
Posts: 1552
Joined: 05 Mar 2011, 11:42
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Location: Hå kommune

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by VonZu »

Spørs nok om det ikke blir skifte av utløserlageret, ja.
VonZu
-
-
Posts: 1552
Joined: 05 Mar 2011, 11:42
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Location: Hå kommune

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by VonZu »

Etter å ha plukket noe amerikansk vrakgods fra motorstativet, var det dags for denne her.
Image

Jeg måtte ut med de nederste pinneboltene for å få jevnt feste på motorstativet.
Image

Tre bolter fikk jeg til å treffe. Det var ikke nok justeringsplass på stativet til å få på plass den fjerde armen. Men motoren virker til å sitte greit på plass, og den er jo ikke akkurat så tung at det gjør noe heller.
Image

Seså, seså.
Image

Ser ut til at noen har slitt litt med å få på plass skive ved skifte av startmotor, eller noe :D
Image
Tur-Bo
-
-
Posts: 4498
Joined: 17 Jan 2009, 22:27
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366
Location: Treungen Telemark

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by Tur-Bo »

:mrgreen: typisk resultat grunnet kombinasjonen av tykke, stive fingre og trange, utilgjengelige steder. :mrgreen:
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
VonZu
-
-
Posts: 1552
Joined: 05 Mar 2011, 11:42
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Location: Hå kommune

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by VonZu »

Tror jeg flirte overbærende og gjenkjennende da jeg så dem :D
VonZu
-
-
Posts: 1552
Joined: 05 Mar 2011, 11:42
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Location: Hå kommune

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by VonZu »

I dag fortsatte søken etter feilen i sylinder fire.

Eksosanlegger kom av sånn høvelig greit, men relativt høy smuldrefaktor.
Resten lot seg sånn høvelig bevege uten problemer det også.

Bortsett fra denne skruen her, som til slutt måtte tas med slagtrekker.
Image
Litt olje lå det og fløt i innsugsportene. Hvilket forsåvidt ikke sier meg noe.

Hm. Noen glemte å drenere ut olja...
Image

For meg ser det ut som om det har vært en oljelekkasje fra området mellom oljekjøleren og blokka.
Image

Toppen kom rimelig greit av, men ser ikke så fin ut, syns jeg. Og hva stikker vel ut fra innsugsventilen på sylinder 4?
Image Image

The bugger:
Image
Aner ikke hvor den kommer fra. Det eneste jeg er sikker på, er at det ikke er jeg som har lagt den der.
10mm 8.8 hode og lettere deformert gjengeparti...

Toppen har diverse sår. Det er ingen tvil om at noe har slamret en del rundt omkring inni der.
Image Image

Stempelet har også fått sine merker.
Image Image Image

Og så glemte jeg å dra inn stempelet for å sjekke sylinderen. Skal legge inn noen bilder av det senere.

Så nå sitter jeg og funderer på hva jeg skal gjøre. Jeg har, som sagt, en type 4 2-liter tilgjengelig.
Hva bør jeg gjøre for å ha 1600-motoren på veien denne sesongen, og er det såpass med jobb at jeg likegodt kan overhale type 4 2-literen og konvertere?
Cheron
-
-
Posts: 1392
Joined: 11 Feb 2010, 20:00
Phone: 90046823 sms
Location: Andebu

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by Cheron »

Bygg 2 literen :)
VonZu
-
-
Posts: 1552
Joined: 05 Mar 2011, 11:42
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Location: Hå kommune

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by VonZu »

Ja, det var det da. Jeg har aldri overhalt en slik motor, og absolutt ikke konvertert buss til type 4-motor før. Så jeg har litt liten forståelse for hva jeg evt. begir meg ut på. Det er derfor jeg hadde tenkt å ta det i ro og mak i løpet av vinteren.
Hadde jeg funnet en enkel how-to og en god deleliste, hadde jeg ikke nølt lenge. Men per nå har jeg ingen av delene.
Cheron
-
-
Posts: 1392
Joined: 11 Feb 2010, 20:00
Phone: 90046823 sms
Location: Andebu

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by Cheron »

Ser ut saom du må kappe litt ja... Har du komplett kjøledeksler til Type 4 motoren? Og motorfestebjelken?
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by ducce999s »

gå du for en WBX så går bilen fremover :mrgreen:

rett greit at det ikke finnes noen instrukser ibland, synes svensken :wink: :lol: :mrgreen:
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
VonZu
-
-
Posts: 1552
Joined: 05 Mar 2011, 11:42
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Location: Hå kommune

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by VonZu »

Cheron wrote:Ser ut saom du må kappe litt ja... Har du komplett kjøledeksler til Type 4 motoren? Og motorfestebjelken?
Jeg er ikke sikker på hva som følger med den motoren. Må sjekke mer opp.
ducce999s wrote:gå du for en WBX så går bilen fremover :mrgreen:

rett greit at det ikke finnes noen instrukser ibland, synes svensken :wink: :lol: :mrgreen:
Jeg har nok wbx som jeg har, om jeg ikke skal krangle inn en slik i luftbuss :D
Om jeg begir meg ut på en del uten å ha peiling på hva jeg tar for meg, tror jeg nok det må bli en litt mer planlagt tilnærming til et motorbytte som dette. Ellers blir det nok fort til å koste mer og vare lenger enn nødvendig.
Livar
-
-
Posts: 1981
Joined: 18 Mar 2004, 19:26
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ
Location: Ege
Contact:

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by Livar »

Kanskje noen i SRWVK kan hjelpe deg litt på vei med den konverteringen? Sjekka på vwnorge.no?
Rikskringkastingen
-
-
Posts: 2785
Joined: 29 Oct 2007, 23:17
Car: T3 Syncro
Location: Re / Vestfold

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by Rikskringkastingen »

Hvordan ser tetningsflata på ventilen ut? Motoren vil sikkert gå uten problemer med de hakkene i stempelet og toppen, hvis du bare får ventilen til å tette. Hvis ventilsetet er mye skadet så er det vel ikke så enkelt. Men hvis du får ventilen tett med enkle midler, så kan du sikkert kjøre den motoren i sommer og heller bruke tida på å få skikkelig orden på toliteren. En ny ventil og et par toppakninger er jo ikke allverdens kostnad.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
VonZu
-
-
Posts: 1552
Joined: 05 Mar 2011, 11:42
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Location: Hå kommune

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by VonZu »

Livar wrote:Kanskje noen i SRWVK kan hjelpe deg litt på vei med den konverteringen? Sjekka på vwnorge.no?
Kikker litt der og på forskjellige plasser. Men det er litt vanskelig å definere et godt søk.
Jeg har funnet ut at en vwnorge-fyr jobber i vedlikeholdsavdelingen hos oss. Så i morgen må jeg nok en tur ned i vedlikeholdsavdelingen :D
Rikskringkastingen wrote:Hvordan ser tetningsflata på ventilen ut? Motoren vil sikkert gå uten problemer med de hakkene i stempelet og toppen, hvis du bare får ventilen til å tette. Hvis ventilsetet er mye skadet så er det vel ikke så enkelt. Men hvis du får ventilen tett med enkle midler, så kan du sikkert kjøre den motoren i sommer og heller bruke tida på å få skikkelig orden på toliteren. En ny ventil og et par toppakninger er jo ikke allverdens kostnad.
Jeg fikk ikke sett så godt på ventilflata. Men jeg vil anta at den nok har fått seg et hakk.
Jeg har en følelse av at det fort kan ende opp som du sier.
Hakkene i stempelet skremmer meg ikke så veldig. Og det var ikke spor etter noe i sylinderforingen.
Mulig jeg leverer toppen(e?) inn til overhaling på en lokal motorsjappe, og klemmer alt på igjen.
Da må jeg kjøpe pakninger og nytt eksosanlegg.
Bugman
-
-
Posts: 2206
Joined: 24 Apr 2007, 19:48
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5
Location: Fjelldal/Harstad-Sør-Troms

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by Bugman »

[quote="VonZu"]Vips, så kom den ut.

Det hele gikk egentlig legende lett. Jeg fikk aldri følelsen av å ha kommet skikkelig i gang, før den plutselig sto der på gulvet.
Image

Hvis du ser etter, på venstre side i motorrommet, så er nok denne bilen forberedt for Type 4 motor.
For den horosontale plata i dekslet til 1600'en er my større enn den på boble.

Så det du trenger er å kople opp strøm til coil og bensin til forgassere, samt passe på at inngående aksel vil truste ordentlig på 2-litern...
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Cheron
-
-
Posts: 1392
Joined: 11 Feb 2010, 20:00
Phone: 90046823 sms
Location: Andebu

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by Cheron »

Takk Bugman, du bekreftet det jeg lurte på, men trodde det måtte kappes litt :)

Da har vi identiske motorrom.
Post Reply