Say hello to Werner (1977 Bay)
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Hm. Jeg tror jeg må ta en runde og kikke baki motorrommet på en lokal buss med type 4. Da blir kanskje mange spørsmål besvart med en gang.
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Nå har jeg tatt en titt i motorrommet på en camper med 1800 type 4.
Etter hva jeg kan se, er profilen på flensen som holder pakningen mellom blekket og karosseriet helt likt formet. Det starter lavt i fronten, og går oppover mot bakenden.
Etter hva jeg kan se, er profilen på flensen som holder pakningen mellom blekket og karosseriet helt likt formet. Det starter lavt i fronten, og går oppover mot bakenden.
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Alle bay etter 71 er klargjort for type 4 motor, men mange som ble levert med type 1 motor, men med riktig kjøleblekk og muligens en annen girkasse så skal det ikke være noen større utfordringer.
Rune
Hus på hjul
1987 Westfalia
1980 Westfalia
1972 Westfalia
Hus på hjul
1987 Westfalia
1980 Westfalia
1972 Westfalia
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
I dag var jeg og tok en titt på 2-literen.
Etter alt å bedømme har denne stått i T3. Lavt innsug, og helt annerledes motorblekk. Hmmm... Men det fins kanskje fiks ferdige ombygningsdeler å få tak i en plass? Men så var det dette med girkasse da. Har en følelse av at det blir mye arbeid å få den på plass i Werner.
I påvente av en aha-opplevelse tenkte jeg å plukke litt mer av 1600-motoren. Boltene til eksosanlegget satt som tusan. Så da ble det kort prosess. Eksosanlegget er uansett søppel.
"Litt" sand på blekket under høyresiden av motoren...
En mutter hadde funnet seg til rette mellom sylindrene.
Toppen er av, og jammen er det ikke noe muffens i sylinder 4. Tydelige merker av en haug med slag i topp og bunn.
Toppen har samme merkene. Noe har slamret mye rundt inni her.
Her må det nevnes at undertegnede glapp en mutter fra toppen inn i det ene støtstangrøret. Den ligger nå og koser seg sammen med veiven, eller noe... Lort! &&(#)=¤"=)¤?!"#¤/&%(#
Det er tydelige oljelekkasjer fra flensen under påfyllingsrøret og under oljekjøleren.
Det så ut til å være lekkasje i flensen rundt bunnpluggen også. Her var det brukt pakning på tube, og ikke særlig godt påført.
Og der stoppet vi i dag.
Nå kjenner jeg på at jeg ikke har lyst å bruke denne uten full overhaling. Levere inn topper og blokk til shinigns, med nye rådelager osv. Noen som kjenner et verksted i Jærområdet? Jeg har brukt motorspesialisten på Bryne for to traktortopper for ikke så lenge siden. De gjorde en grei jobb med dem.
Hadde jeg hatt mer peiling, kunne jeg nok bedre vurdert arbeidsmengde og kostnad vs. overhaling og ombygging til den type4-motoren.
Kanskje jeg skal se på det som et lite utdanningsprosjekt. Å ta en 1600-motor som første luftkjølte overhalingsobjekt er kanskje ikke så dumt. Kanskje mer fornuftig enn å hoppe rett på ombygning til type 4.
Etter alt å bedømme har denne stått i T3. Lavt innsug, og helt annerledes motorblekk. Hmmm... Men det fins kanskje fiks ferdige ombygningsdeler å få tak i en plass? Men så var det dette med girkasse da. Har en følelse av at det blir mye arbeid å få den på plass i Werner.
I påvente av en aha-opplevelse tenkte jeg å plukke litt mer av 1600-motoren. Boltene til eksosanlegget satt som tusan. Så da ble det kort prosess. Eksosanlegget er uansett søppel.
"Litt" sand på blekket under høyresiden av motoren...
En mutter hadde funnet seg til rette mellom sylindrene.
Toppen er av, og jammen er det ikke noe muffens i sylinder 4. Tydelige merker av en haug med slag i topp og bunn.
Toppen har samme merkene. Noe har slamret mye rundt inni her.
Her må det nevnes at undertegnede glapp en mutter fra toppen inn i det ene støtstangrøret. Den ligger nå og koser seg sammen med veiven, eller noe... Lort! &&(#)=¤"=)¤?!"#¤/&%(#
Det er tydelige oljelekkasjer fra flensen under påfyllingsrøret og under oljekjøleren.
Det så ut til å være lekkasje i flensen rundt bunnpluggen også. Her var det brukt pakning på tube, og ikke særlig godt påført.
Og der stoppet vi i dag.
Nå kjenner jeg på at jeg ikke har lyst å bruke denne uten full overhaling. Levere inn topper og blokk til shinigns, med nye rådelager osv. Noen som kjenner et verksted i Jærområdet? Jeg har brukt motorspesialisten på Bryne for to traktortopper for ikke så lenge siden. De gjorde en grei jobb med dem.
Hadde jeg hatt mer peiling, kunne jeg nok bedre vurdert arbeidsmengde og kostnad vs. overhaling og ombygging til den type4-motoren.
Kanskje jeg skal se på det som et lite utdanningsprosjekt. Å ta en 1600-motor som første luftkjølte overhalingsobjekt er kanskje ikke så dumt. Kanskje mer fornuftig enn å hoppe rett på ombygning til type 4.
-
- -
- Posts: 5757
- Joined: 07 Aug 2009, 01:52
- Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
- Location: Rjukan / Oslo
- Contact:
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
har for meg jeg så en 2l luft til Bay på blocket.se i går, gå inn og søk der
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Takk for tipset. Fant en 1200, men ingen 2-liter. Kanskje det er min begrensede beherskelse av sveamålet
-
- -
- Posts: 4498
- Joined: 17 Jan 2009, 22:27
- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
- Location: Treungen Telemark
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Hvor har det blitt av Saukjerring da ? Innlåst i bilen med citrusrens ?
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
-
- -
- Posts: 5757
- Joined: 07 Aug 2009, 01:52
- Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
- Location: Rjukan / Oslo
- Contact:
Re: Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Tur-Bo wrote:Hvor har det blitt av Saukjerring da ? Innlåst i bilen med citrusrens ?
Hu er på lammekjøtt jakt
Nabo væren har gått bærserker B-)
Sent from my LT18i using Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Ja, der har du en kar som har tatt for seg...ducce999s wrote:Nabo væren har gått bærserker B-)
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Bilen lever? Fremgang eller stillstand?
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Bilen fins, men det har ikke blitt gjort noe med den. Vi har så smått begynt å diskutere den igjen nå, etter Bussfest på Åland. Spørs om den bli klar til neste års sesong, men det er lov å håpe. Vi har vel egentlig bestemt at vi ikke vil gjøre så veldig mye mer for å få den på veien slik den nå er. Vi snakker om å plukke den fra hverandre, og få den lakkert på ny. Men vi får se. Først er det campingvogna som skal henge bak den
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Godt den finnes i det minste
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Ja, gudhjelpes. Bilen er jo helt ok. Mangler bare motor
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Du har jo 2 literen.. Skru av alt kjøleblikk og monter.. Kjøleblikk får du brukt på vwnorge.
Passer rett på girkassa
Passer rett på girkassa
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Ja, men du vet... Det er andre biler (og traktorer) å skru på også
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Ah, den så jeg ikke komme
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
TRAKTOR;/%&)=%# nå må du prioritere. KJøp deg hest så slipper du traktor.
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Tsk, tsk, tsk. Du er bare misunnelige fordi mine traktorer (BLÅ) er kulere enn din traktor (rød...).
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Alt for lite Bay på veiene i Rogaland. Ta ansvar!
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Jævla gruppepressere. Nå er det snart vinter, og da er det syncro og traktor som gjelder. Og kanskje en 2-liters luftkjølt motoroverhaling?
-
- Posts: 63
- Joined: 04 Mar 2011, 09:57
- Car: T25 1990 Autohomes Komet
- Location: Hå
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Hør, hør!
Ja til Werner på veien! Jeg er klar, men det riktig at vi har litt å holde på med for tiden.
Ja til Werner på veien! Jeg er klar, men det riktig at vi har litt å holde på med for tiden.
1977 Bay, 1990 Autohomes Komet, 1987 Syncro, 1985 Transporter, 2000 Peugeot, Mange traktorer av gammelt slag (hele og i deler) og en koselig rød plenklippetraktor.
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Prioriteringer, tsjk tsjk
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Men hør hør!! Rød er best.
Mor sau, få`n til å fikse T2`n. Gratulerer med dagen også fru Sau!
Mor sau, få`n til å fikse T2`n. Gratulerer med dagen også fru Sau!
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro