VW T4 2.5 TDI Syncro - Diagnose - Verktøy-OBD2

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
kennyeh88
-
-
Posts: 766
Joined: 06 Oct 2012, 23:22
Car: VW Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Phone: 46656525
Location: Harstad

VW T4 2.5 TDI Syncro - Diagnose - Verktøy-OBD2

Post by kennyeh88 »

Hei.

Har en VW Caravelle 99 modell. En 2.5 TDI Syncro. Bilen har rullet 260.000 og er fornøyd. Men når jeg starter opp bilen så står det "inspect" (tror jeg det var)

Jeg regner med dette betyr inspeksjon. Men inspeksjon av hva? Jeg har fått byttet reg reim, olje på motor, olje på gearkasse, olje på diff, skiftet luftfilter, dieselfilter og coupe filter.

Men istedet for å dra til verksted for å betale 800 kr for diagnose som tar 5 min. Så vil jeg gjerne gjøre dette selv. Er det noen som kan tipse meg om OBD2 diagnose verktøy. Det finnes jo uendelige av OBD2 verktøy. Noen som kan gi med link til gode diagnose verktøy?:)

Hjelp mottas med takk!:)

Mvh

Kenneth:)
Kenneth Thomassen
1999 Caravelle 2.5 TDI Comfortline Syncro (solgt)
2007 Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Neergård
-
-
Posts: 5000
Joined: 17 Jul 2010, 01:46
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848
Location: Røra, Inderøy, Nord-Trøndelag

Re: VW T4 2.5 TDI Syncro - Diagnose - Verktøy-OBD2

Post by Neergård »

Sikker på at de tar 800 for en diagnose?
Hvor har du fått tatt service? Kanksje de har glemt å nullstille serviceindikator?
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
kennyeh88
-
-
Posts: 766
Joined: 06 Oct 2012, 23:22
Car: VW Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Phone: 46656525
Location: Harstad

Re: VW T4 2.5 TDI Syncro - Diagnose - Verktøy-OBD2

Post by kennyeh88 »

Det var et overdrevet prisoverslag..Men jeg vil gjerne gjøre det selv:)

Har tatt på et VW verksted..Det har de sikkert. Men jeg vil gjerne kjøpe et diagnose verktøy selv slik at jeg kan gjøre dette selv:)

Håper du skjønner det:)

Har du chippet din 2.5 TDI caravelle?
Kenneth Thomassen
1999 Caravelle 2.5 TDI Comfortline Syncro (solgt)
2007 Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Neergård
-
-
Posts: 5000
Joined: 17 Jul 2010, 01:46
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848
Location: Røra, Inderøy, Nord-Trøndelag

Re: Re: VW T4 2.5 TDI Syncro - Diagnose - Verktøy-OBD2

Post by Neergård »

kennyeh88 wrote:Det var et overdrevet prisoverslag..Men jeg vil gjerne gjøre det selv:)

Har tatt på et VW verksted..Det har de sikkert. Men jeg vil gjerne kjøpe et diagnose verktøy selv slik at jeg kan gjøre dette selv:)

Håper du skjønner det:)

Har du chippet din 2.5 TDI caravelle?
Dersom de har tatt service retter de opp tullet med indikatoren ja. Men om du ønsker å gjøre det sjøl er det jo en annen sak.
Jeg har ikke chippa nei, men har chip i audien, fra ABT (115hk ble til 148hk) Skulle gjerne benytta de på caravellen også. Har imidlertid en langsiktig plan om nyere motor og da 151hk med større dyser og spesialchip. Bør passere 200hk da, evt bittelitt større turbo og enda høyere topp...
Men det er om å ha tid å penger først. Imidlertid trengs kun pumpe, dyser, turbo, IC og motorstyring for å øke til 151hk. Pluss litt småtjafs da, for små forskjeller forøvrig i motorrommet.

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
kennyeh88
-
-
Posts: 766
Joined: 06 Oct 2012, 23:22
Car: VW Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Phone: 46656525
Location: Harstad

Re: VW T4 2.5 TDI Syncro - Diagnose - Verktøy-OBD2

Post by kennyeh88 »

Ok...Men synes det er rart at dem ikke har slettet service indikatoren..
Men du vet ikke av noen diagnose verktøy?

Ok..ABT?Link?

Ringte TS racing mht til chip..Han sa at enten måtte man lodde inn nye chipper i hjernen eller via obd2..
Han mente effektøking fra 102 hk til 140-150..Kan dette stemme?

Er det noe annet man kan jøre mht effektøking?Som ikke koster skjorta?
Kenneth Thomassen
1999 Caravelle 2.5 TDI Comfortline Syncro (solgt)
2007 Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
arildk
-
-
Posts: 222
Joined: 27 Jun 2008, 10:24
Location: Hokksund

Re: VW T4 2.5 TDI Syncro - Diagnose - Verktøy-OBD2

Post by arildk »

Jeg kjøpte denne og den fungerer greit.

http://www.aliexpress.com/item/Free-shi ... 07877.html
Arild Karlsen
Transporter 2,5 TDI 2001
Caravelle 2002 lang kombi
kennyeh88
-
-
Posts: 766
Joined: 06 Oct 2012, 23:22
Car: VW Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Phone: 46656525
Location: Harstad

Re: VW T4 2.5 TDI Syncro - Diagnose - Verktøy-OBD2

Post by kennyeh88 »

Takk..Kan du lese ut de fleste feilkoder?:)
Hva annet kan du gjøre med.den?
du sier den fungerer greit..Hva legger du i det?:)
Kenneth Thomassen
1999 Caravelle 2.5 TDI Comfortline Syncro (solgt)
2007 Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
arildk
-
-
Posts: 222
Joined: 27 Jun 2008, 10:24
Location: Hokksund

Re: VW T4 2.5 TDI Syncro - Diagnose - Verktøy-OBD2

Post by arildk »

Du kan lese ut feilkoder, vist nok korrigere km stand, slette airbag feil, slette feil koder og sikkert andre ting jeg ikke har satt meg inn i.
Enkel å bruke og trenger ikke pc. Denne har jeg liggende i bilen.

Jeg har også VCDS (VagCom), det jeg synes er bedre med denne er autoscan funksjonen som tar hele bilen. Men her er det fram med pc.
Arild Karlsen
Transporter 2,5 TDI 2001
Caravelle 2002 lang kombi
kennyeh88
-
-
Posts: 766
Joined: 06 Oct 2012, 23:22
Car: VW Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Phone: 46656525
Location: Harstad

Re: VW T4 2.5 TDI Syncro - Diagnose - Verktøy-OBD2

Post by kennyeh88 »

Takk for svar:)

Hvor kjøpte du VCDS? :) Link? Autoscan?
Finner den automatisk feil? :) Eller? Hvilken andre funksjoner har den VCDS?

Hvordan fungerer den andre? Fra AliExpress.. Du finner feilkoder og må søke på nett?
Kenneth Thomassen
1999 Caravelle 2.5 TDI Comfortline Syncro (solgt)
2007 Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
arildk
-
-
Posts: 222
Joined: 27 Jun 2008, 10:24
Location: Hokksund

Re: VW T4 2.5 TDI Syncro - Diagnose - Verktøy-OBD2

Post by arildk »

Jeg kjøpte VCDS her for noen år siden http://ross-tech.com/
bare trykk på Autoscan, legg inn modell og trykk start. Hele bilen blir da sjekket.

Det er vel samme feilkodene som kommer opp begge.
Og da går men inn her http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... ault_Codes
Arild Karlsen
Transporter 2,5 TDI 2001
Caravelle 2002 lang kombi
kennyeh88
-
-
Posts: 766
Joined: 06 Oct 2012, 23:22
Car: VW Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Phone: 46656525
Location: Harstad

Re: VW T4 2.5 TDI Syncro - Diagnose - Verktøy-OBD2

Post by kennyeh88 »

Takk Arild:)

Hva er prisen på den fra ross tech? VCDS?

Tror jeg kjøper den fra Aliexpress slik at man slipper å bruke pcn! :)

Men det er ikke autoscan på den fra aliexpress? Der må jeg søke på hver feilkode eller?

Har du noe kjennskap til elektronisk diffsperre? Jeg har fått problem på min. Den vil ikke slå seg på!

Kan det ha noe med tectylering? Har dårlig batteri på bilen, kan det ha noe med spenning o.l?
Kenneth Thomassen
1999 Caravelle 2.5 TDI Comfortline Syncro (solgt)
2007 Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
arildk
-
-
Posts: 222
Joined: 27 Jun 2008, 10:24
Location: Hokksund

Re: VW T4 2.5 TDI Syncro - Diagnose - Verktøy-OBD2

Post by arildk »

På den fra Kina så kan du velge f.eks motor og skanne alt som har med den å gjøre.
Hadde vel uten tvil gått for den Kinesiske viss det bare er til hobby bruk, koster jo kun ca.500kr.

VCDS koster underkant 2000 + frakt og moms

Fra Kina så ble det ikke noen ekstra kostnader.

Sperre har jeg ikke peiling på.
Arild Karlsen
Transporter 2,5 TDI 2001
Caravelle 2002 lang kombi
kennyeh88
-
-
Posts: 766
Joined: 06 Oct 2012, 23:22
Car: VW Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Phone: 46656525
Location: Harstad

Re: VW T4 2.5 TDI Syncro - Diagnose - Verktøy-OBD2

Post by kennyeh88 »

Takk for svar!
Prøvde å lete etter VCDS men jeg fant ikke den til 2000 kroner..?
Bestilt den fra Kina så er spent nå.. Kunne den slette/reset service insp?

Fant ut av diffsperre problemet. Diffsperren er 3 delt. Vakum, elektrisk og mekanisk. Jeg fulgte vakumslangene til diffsperren (grønn, blå, brun) og det viste seg at den ene vakumslangen ved siden av batteriet var trukket ut. Så plugget den inn og vips diffsperren i dfift:)

Har du/dere nå peiling på kjørelys relé? Jeg har nettopp skiftet lykter på min T4.Problemet er at jeg har 2 pærer (nærlys og fjernlys), motsetning til de gamle lyktene 1 pære som styrte nærlys og fjernlys. Problemet er når jeg blender opp til fjernlys slår nærlysene seg av. Hvordan fikse dette?

På forhånd takk for svar :)
Kenneth Thomassen
1999 Caravelle 2.5 TDI Comfortline Syncro (solgt)
2007 Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Digger
-
-
Posts: 944
Joined: 09 Mar 2011, 22:21
Car: 2 X T4, 2001,2003
Location: Trøndelag

Re: VW T4 2.5 TDI Syncro - Diagnose - Verktøy-OBD2

Post by Digger »

kennyeh88 wrote: Har du/dere nå peiling på kjørelys relé? Jeg har nettopp skiftet lykter på min T4.Problemet er at jeg har 2 pærer (nærlys og fjernlys), motsetning til de gamle lyktene 1 pære som styrte nærlys og fjernlys. Problemet er når jeg blender opp til fjernlys slår nærlysene seg av. Hvordan fikse dette?

På forhånd takk for svar :)
Forslag: Koble sammen ledningene mellom nær og fjern. Klyp innpå en retningsdiode på ledningen som kun fører strøm fra fjernlys til nærlyset, og stopper strøm fra nær til fjern.

Dette ble ofte brukt i "gamle dager" da vi drev å monterte de små gule kjørelysa som var så "moderne på den tida.

Alternativt går det å koble et rele som ordner den funksjonen
2011 Volvo XC 70 D3 Polestar
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
Neergård
-
-
Posts: 5000
Joined: 17 Jul 2010, 01:46
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848
Location: Røra, Inderøy, Nord-Trøndelag

Re: VW T4 2.5 TDI Syncro - Diagnose - Verktøy-OBD2

Post by Neergård »

Dette er nevnt på alle andre trådene du har spurt om det samme.
En lask på releposisjonen nr 3 fra HØYRE på nedre rekke.
Ellers er såklart Digger sin løsning også greit.

Men jeg mistenker at du ikke har videre elektronikkpeiling, og da er det ikke rett å begynne med innlodding av dioder på styrestrøm for å få det til.
Følg anvisning i andre tråder for å gjøre det enklest mulig for deg sjøl!
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
masemannen
Posts: 54
Joined: 08 Sep 2012, 21:43
Car: T4 2.5TDI 1996
Location: Sørum

Re: VW T4 2.5 TDI Syncro - Diagnose - Verktøy-OBD2

Post by masemannen »

Jeg har en versjon av VCDS-Lite på PC.

Kjøpte VAG-COM kabel på Ebay. Tror den kosta rundt 10£ + 2 eller 3 pund i frakt. Tok nærmere ti dager før jeg fikk kabelen, men det gjør det nok hvis du bestiller dingsen fra Aliexpress også.

VCDS-Lite er en gratisversjon av Ross-tech sin programvare. Det gir noen bgerensinger, men du kan lese ut og slette feilkoder for motor og immobilizer. Som regel er dette godt nok.

Da har du det meste du trenger for enkel feildiagnose for under 150 kroner.

NB! Du kan IKKE kjøpe en vanlig OBDII kabel. Altså en sånn ELM327. Disse funker ikke på VAG, men på veldig mange andre kjøretøy med rett software. For Volkswagen må du kjøpe en VAG-COM kabel. (Det er også OBDII, men koder leses sikkert på andre pinner eller noe) Kabelen er ofte blå.

I tillegg er det ofte oppgitt at en kan lese feilkoder fra Airbag med diverse verktøy. Dette bør du ikke alltid være like skråsikker på at er mulig hvis du trenger å lese Airbag. Min erfaring er at det ofte går greit å kommunisere med ECU og lese feilkoder på biler, mens det ikke mange tilfeller ikke lar seg gjøre å kople til Airbag enhetene for å lese og slette feilkoder. VAG og Mercedes f.eks. har brukt mye Bosch, men mange sliter med å kommunisere med Airbag med vanlige diagnoseverktøy.

Skal det bli billig bille jeg satset på en slik Blå OBDII kabel som er merket VAG-COM

Jeg har en slik:
http://www.ebay.co.uk/itm/VAG-COM-KKL-4 ... 1e72c4c931

Koster 5,95£ inkl. porto.... Altså under 60 kroner. Den kommer fra Kina, så det tar sikkert opp mot et par uker, men, men..

VCDS-Lite laster du ned gratis hos Ross-tech. Så er du igang.

NB! Hvis du ønsker fullversjonen må du muligens regne med å betale litt for både software fra Ross-tech og en kabel fra Ross-tech (Alternativt en kabel de godkjenner)

Når det gjelder fullstendig diagnose av VAG, så er nok Ross-tech uslåelig for folk flest.

Lykke til :-)
kennyeh88
-
-
Posts: 766
Joined: 06 Oct 2012, 23:22
Car: VW Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Phone: 46656525
Location: Harstad

Re: VW T4 2.5 TDI Syncro - Diagnose - Verktøy-OBD2

Post by kennyeh88 »

Hva kan du jøre med den VAG kabelen?

Diagnose? Og hva annet?

Takk for svar:)
Kenneth Thomassen
1999 Caravelle 2.5 TDI Comfortline Syncro (solgt)
2007 Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
masemannen
Posts: 54
Joined: 08 Sep 2012, 21:43
Car: T4 2.5TDI 1996
Location: Sørum

Re: VW T4 2.5 TDI Syncro - Diagnose - Verktøy-OBD2

Post by masemannen »

Altså kabelen koples mellom PC'n sin USB-port og bilens OBDII port. (Du ser bilde av kabelen på e-bay f.eks.)

Ulempen er at du må bruke PC, helst bærbar :-) , men så sjelden som jeg bruker diagnose har jeg ikke behov for noen fancy dingser!

Sammen med programvaren (software) VCDS-Lite fra Ross-tech kan du lese feilkoder på de fleste VAG biler med OBDII - port.

Vær allikevel oppmerksom på at det er en del begrensninger. VCDS-lite er en freeware versjon. Du har derfor ikke tilgang til alle moduler.

Du kan lese OG slette feilkoder som er knyttet til motor eller immobilizer. De viktigste feilkoder for en bil er knyttet til bilens motor med tilhørende sensorer slik som luftmassemåler, trykksensor osv.

Jo nyere bilen er og jo mer elektronikk dess mer elektronikk kan diagnostiseres. Med VCDS-Lite vil du nok ikke kunne programmere radioen f.eks. Da må du oppgradere til en fullversjon.

Jeg tenker at dette er litt enkelt: Er man en simpel hobbymekaniker som stort sett holder seg til de mest elementære tingene vedr motor og service er VCDS-lite et greit hjepemiddel.

For mer avanserte og "kresne" brukere som gjerne vil ha en rekke annen tilleggsinformasjon og kanskje til og med mulighet til å programmere chip i ECU trengs mer avansert software.

Fordelen er at du kan når som helst oppgradere til fullversjon av Ross-techs programvare-pakker. Jeg nevnte det vel tidligere, men disse går for å være "guruene" når det kommer til diagnoseverktøy tilpasset VAG biler.

Uansett er vel ikke 60 kroner all verden. vent 7 - 10 dager, last ned VCDS-lite, installer og vips så er du i gang med diagnostisering av bilen din :-)

Husk uansett hva jeg sa om forskjellige kabler. VAG-COM kabler for VCDS-lite og ELM327 for mange andre biler. (Mercedes og BMW har dessverre mye sært også f.eks. så ikke regn med å kunne lese mye feilkoder på Mercedes med hverken ELM327 eller Vag-com kabel) Tror det finnes noe som heter blant annet MB-carsoft som kan brukes på merce og BMW.

Air-bag er ofte en liten egen. sær greie å kommunisere med i endel biler. Ofte er det nok lurt med litt kunnskap om air-bagen før en prøver å kople seg opp mot airbag. Ofte trenger en egen software og hardware for å kople mot airbag. f.eks. Bosch sine airbagggger :-)

skal du lese mer diagnose hadde jeg bestilt både ELM327 kabel og VAG-COM kabel. De er jo ikke dyre. Software for kommunikasjon med ECU og drivere for USB-porten finne gratis på nettet.

Så er det jo litt egen prøving og feiling som må til også da :-)
kennyeh88
-
-
Posts: 766
Joined: 06 Oct 2012, 23:22
Car: VW Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Phone: 46656525
Location: Harstad

Re: VW T4 2.5 TDI Syncro - Diagnose - Verktøy-OBD2

Post by kennyeh88 »

Takker for et bra svar;D

Har bestilt den kabelen du anbefalte! :)
Kenneth Thomassen
1999 Caravelle 2.5 TDI Comfortline Syncro (solgt)
2007 Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
masemannen
Posts: 54
Joined: 08 Sep 2012, 21:43
Car: T4 2.5TDI 1996
Location: Sørum

Re: VW T4 2.5 TDI Syncro - Diagnose - Verktøy-OBD2

Post by masemannen »

Da er det bare å begynne å leke om ca 10 dagers tid eller noe :-)
Fra T3 til T4
Posts: 29
Joined: 07 Jun 2005, 18:51
Car: VR6 98mod kort 9seter
Location: Rygge Østfold

Re: VW T4 2.5 TDI Syncro - Diagnose - Verktøy-OBD2

Post by Fra T3 til T4 »

Bruker denne, er med lisens, får alle nye oppdateringer og feilkoder i klartekst på dansk. http://www.netech.dk/vcds
L Olsen
masemannen
Posts: 54
Joined: 08 Sep 2012, 21:43
Car: T4 2.5TDI 1996
Location: Sørum

Re: VW T4 2.5 TDI Syncro - Diagnose - Verktøy-OBD2

Post by masemannen »

Fra T3 til T4 wrote:Bruker denne, er med lisens, får alle nye oppdateringer og feilkoder i klartekst på dansk. http://www.netech.dk/vcds
Dette er vel egentlig fullversjonen av VCDS ? Hvis jeg har forstått det riktig så har VAG-COM skiftet navn og blitt VCDS. Det er det samme firmaet som leverer programvaren, Ross-tech. Ross-tech er vel guruene når det kommer til diagnoseverktøy for VAG.

Skal du få tak i noe enda anvendelig med tilgang på absolutt alt som finnes av koder og løsningsforslag osv må en vel få tak i samme utstyr og dokumentasjon som brukes på originale VAG verksteder, men det diagnoseutsyret er sikkert kostbart i utgangspunktet og neppe til salgs :-)

Alt er nok avhengig av bruken. Et verksted bør ha tilgang til skikkelig diagnoseverktøy som gir tilgang til alle moduler, men for mange hobbybrukere kan det sikkert være greit med en sharewareversjon og billig kabel. Da får en i det minste kommunisert med de "viktigste" modulene for rundt 100-lappen.

Lurer på om du har prøvd å kommunisere med airbag med den fullversjonen du har? (Har hørt og erfart at airbag-modulene ofte er litt "tricky" og at veldig mange diagnoseverktøy ikke kommunisere med airbag :-)
oddvarr
-
-
Posts: 605
Joined: 13 Oct 2009, 21:02
Car: 2002 T4 Caravelle AXG
Location: Brumunddal

Re: VW T4 2.5 TDI Syncro - Diagnose - Verktøy-OBD2

Post by oddvarr »

Jeg har Kina-klone og shareware.
Jeg har slettet feilkoder på airbag.
2011 Tiguan R-Line
Har VAG COM om du trenger hjelp med feilkoder eller lignende.
---
Tidligere
2002 T4 TDI
1997 T4
Staale
Posts: 49
Joined: 12 Feb 2012, 21:19
Car: 1998 2,5tdi 2000 2,5 tdi
Location: Kyrksæterøra

Re: VW T4 2.5 TDI Syncro - Diagnose - Verktøy-OBD2

Post by Staale »

Jeg jobber på et uavhengig verksted, vi kjøpt inn autologic får et år siden. Der har jeg lik tilgang som en orginal tester(på Mercedes , Volvo og vag ) Med alt av programmering, koding å oppdateringer av software. Men billig er d ikke. Www.autologic.com . Har en "billig tester" også, salus tar det meste av feilkoder, live data å noe programering på så å si alle bilmerker, den er virkelig å anbefal får de som er litt aktiv på hobbybasis. Har lyst å prøv å skaffe meg den på privaten :) har også wow fra wurth, den er den dårligst testern jeg har prøvd.
1998 Caravelle 2,5 tdi
2000 Caravelle 2,5 tdi
Sovereign
-
-
Posts: 144
Joined: 23 May 2011, 08:45
Car: 2003 T4 Multivan
Location: Stord

Re: VW T4 2.5 TDI Syncro - Diagnose - Verktøy-OBD2

Post by Sovereign »

kennyeh88 wrote: Har du/dere nå peiling på kjørelys relé? Jeg har nettopp skiftet lykter på min T4.Problemet er at jeg har 2 pærer (nærlys og fjernlys), motsetning til de gamle lyktene 1 pære som styrte nærlys og fjernlys. Problemet er når jeg blender opp til fjernlys slår nærlysene seg av. Hvordan fikse dette?
Hvorfor vil du at nærlysene skal lyse sammen med fjernlysene? Det er etter min mening en uting at mange (alle?) nyere biler ikke dimmer nærlys når fjernlys skrus på. Øyet er slik at det fokuserer mest der det er lysest. Når nærlyset dimmes blir det mørkere nærmest bilen, og øyet fokuserer da lenger frem, der fjernlyset lyser. Sjåføren vil derfor se bedre langt frem når nærlyset dimmes, til tross for at total lysmengde reduseres.
-VW T4 Multivan 2003, Westfalia
Post Reply