VW T4 Facelift - Nye lykter - Xenon-Bedre lys

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
kennyeh88
-
-
Posts: 766
Joined: 06 Oct 2012, 23:22
Car: VW Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Phone: 46656525
Location: Harstad

VW T4 Facelift - Nye lykter - Xenon-Bedre lys

Post by kennyeh88 »

Har en VW Caravelle 2.5 TDI syncro 99 modell.

Etter en liten kjøretur på natten bestemte jeg meg for å kjøpe nye lykter og montere xenon i dem.

Jeg kjøpte : http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0993676693

Noen som har erfaringer med disse lyktene?

Så bestilte jeg meg 2 xenon sett, 2 sett H1 med forholdsvis 6000 kelvin 55 watt nærlys, og 75 watt 6000 kelvin fjernlys.

Har montert xenon i lyktene, gikk rimelig kjapt og litt modifisering av pæreholderen, da xenon pæren er litt tykkere en vanlig halogen H1 pære er jeg klar for å montere høydejusteringen til de nye lyktene mine..

Problem 1 : Jeg skulle montere høydejustering, så jeg tok høydejusteringen min fra original lykten min. Sammenlignet med sporet i den nye lykten min og sporene lignet helt perfekt. Jeg fikk ideen fra denne linken, :

http://www.youtube.com/watch?v=gle6HwSzNjY

Det ser ut for at vi har helt like lykter vel og merke. Men høydejusteringen virket ikke. Fikk ikke denne til å passe. Virket som at den originale pinnen på høydejusteringen var for kort for mine nye lykter. Etter mye modifisering, slipe ned/skjære ned hullet til høydejusteringen fant jeg ut at jeg plutselig ikke hadde behov for høydejusteringen ;p *aaaarrrrrrggg*

Problem 2:

Lysene er justert og en kjøretur på mørk landevei og dette resulterte i at jeg er mellom fornøyd. Dette ble ikke helt slikt jeg hadde tenkt. I mine nye lykter har jeg 2 pærer, nærlys og fjernlys. På di originale lyktene mine hadde jeg kun 1 pære som styrte nærlys og fjernlys. Så når jeg skifter over til fjernlys, slår nærlysene seg av. Dette er jo rett i forhold til de originale lyktene mine. Men hvordan kan jeg få ordnet dette slik at nærlysene ikke slår seg av når jeg skifter over til fjernlys? Det må jo være et rele noen plass som styrer dette, er det noen som kan komme med tips og hjelpe meg?


Oppsummering :

1- Trenger hjelp og tips til hvordan jeg kan få jukset til høydejusteringen. Eller en avslutning / bekreftelse at jeg ikke helt trenger høydejustering:P
2- Trenger hjelp og tips til hvordan jeg kan koble et nytt relê eller kjøpe et nytt rele slik at mine nærlys ikke slår seg av når jeg slår på fjernlysene. Eller hvordan ledning jeg skal rive ut?


Hvis jeg ikke får til høydejusteringen og endret lys oppsettet vurderer jeg å ombygge xenon i mine originale lykter. Hva tror dere om det?

Noen som har erfaringer med disse lyktene? http://www.bildeler.no/?Bilmerke=4&Bilm ... gruppe=485


Slenger med et bilde av fronten med ny lyktene montert!:) Image

Hjeeelp! På forhånd takk:)
Kenneth Thomassen
1999 Caravelle 2.5 TDI Comfortline Syncro (solgt)
2007 Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Rikskringkastingen
-
-
Posts: 2785
Joined: 29 Oct 2007, 23:17
Car: T3 Syncro
Location: Re / Vestfold

Re: VW T4 Facelift - Nye lykter - Xenon-Bedre lys

Post by Rikskringkastingen »

kennyeh88 wrote:1- Trenger hjelp og tips til hvordan jeg kan få jukset til høydejusteringen. Eller en avslutning / bekreftelse at jeg ikke helt trenger høydejustering:P
Hva mener du med bekreftelse på at du ikke trenger høydejustering? Det er jo kjekt å kunne justere ned lyset hvis du kjører med mye last i bilen, men det kommer vel til å lyse uansett..

kennyeh88 wrote:2- Trenger hjelp og tips til hvordan jeg kan koble et nytt relê eller kjøpe et nytt rele slik at mine nærlys ikke slår seg av når jeg slår på fjernlysene. Eller hvordan ledning jeg skal rive ut?
http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=5&t=23013

kennyeh88 wrote:Hvis jeg ikke får til høydejusteringen og endret lys oppsettet vurderer jeg å ombygge xenon i mine originale lykter. Hva tror dere om det?
Det blir enda verre enn det skrotet du monterer nå. Jallaxenon i reflektorlamper lager vanvittig mye strølys. Det er dårlig gjort å plage medtrafikantene sine på den måten. Hvis du absolutt må bruke ulovlig xenonkit, så vær så snill og bruk linselykter.

Hvis du skal bruke originallampene anbefaler jeg å legge opp releer ved lampene, og bruke gode halogenpærer. For eksempel Osram Nightbreaker. Det blir veldig mye bedre lys i originallampene når du får skikkelig spenning på pærene. Bruk minst 2,5 kvadrat kabler direkte fra batteriet til releene, og sikring nær batteriet. Det kan også være en fordel å skifte jordingsledningene til pærene. Det går like mye strøm på minussiden som på plussiden, så du bør bruke minst 2,5 kvadrat der også.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
kennyeh88
-
-
Posts: 766
Joined: 06 Oct 2012, 23:22
Car: VW Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Phone: 46656525
Location: Harstad

Re: VW T4 Facelift - Nye lykter - Xenon-Bedre lys

Post by kennyeh88 »

For det første er det ikke jalla xenon og for det andre er det linse lykter.
Men har sett noen caraveller som har montert xenon i orginallykten, og jeg blir ikke blendet.
Men er hvor tykke er det originale ledningsnettet? Har du evt et koblingsskjema?
Jeg må trekke minst 2,5 kvadrat fra pæra?Til et relé og til batteriet? Hvor stort relé trenger jeg?

Takk for svar:)
Kenneth Thomassen
1999 Caravelle 2.5 TDI Comfortline Syncro (solgt)
2007 Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Rudeboy
-
-
Posts: 7777
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: VW T4 Facelift - Nye lykter - Xenon-Bedre lys

Post by Rudeboy »

Tenk om du hadde kommet med all info i første innlegg ?

Du kunne sluppet mye støy, om du oppfatter deler av svarene som det om du hadde gitt tilstrekkelig info om det du etterlyser :wink:

T4b med xenon kan, som jeg nevnte, ha "originale" Project Zwei-lamper med xenon i siden dette var option da bilene ble solgt på slutten av T4b-æraen.
Men som jeg nevnte vil vel ikke en ettermontering falle under myndigheternes velsignelse, om man bryr seg om godkjenninger etc.

Originalt ledningsnett og det å - på generellt grunnlag - strekke tykkere kabling er nevnt før, skal lett la seg finne via søkefunksjonen her. Jeg husker ikke. Hvilken vei ledningene skal strekkes er definitivt nevnt førut :D
Neergård
-
-
Posts: 5000
Joined: 17 Jul 2010, 01:46
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848
Location: Røra, Inderøy, Nord-Trøndelag

Re: VW T4 Facelift - Nye lykter - Xenon-Bedre lys

Post by Neergård »

kennyeh88 wrote:For det første er det ikke jalla xenon og for det andre er det linse lykter.
Men har sett noen caraveller som har montert xenon i orginallykten, og jeg blir ikke blendet.
Men er hvor tykke er det originale ledningsnettet? Har du evt et koblingsskjema?
Jeg må trekke minst 2,5 kvadrat fra pæra?Til et relé og til batteriet? Hvor stort relé trenger jeg?

Takk for svar:)
For å gjøre det enkelt med et par ting, så du slipper å benytte søkefunksjonen ;)

Først - xenon i originale reflektorlykter blender - ferdig!
Aner ikke kvalitet på de linsene du har, håper de er bra, ellers blender du også - som det er nevnt tidligere, du risikerer mye fjernlys i fleisen om de blender ;-)
Tykkelsen på originalt ledningsnett er irrelevant, og til xenon har du enda mindre behov for å bytte det ut, da ballastene korrigerer for lavere spenning og lysstyrken blir likedan.
Dog skader det selvsagt ikke å legge opp nye. Enklest er å kjøpe ferdig "lysforsterker" på en eller annen sjappe. Akkurat dette funker faktisk bra fra biltema.
Om jeg hadde lagt opp selv, hadde jeg nok benytte 2.5 kvadrat kabel, standard 30/40 ampers rele er tilstrekkelig. Ett for nærlys og ett for fjernlys.
begge jordes kortest mulig til chassis evt minuspol.
styring hentes fra respektive originale ledning.
dobbel ledning ut fra hvert rele, en til hver lykts respektive tilkobling.
Det er også tilstrekkelig å legge en enkelt 2.5kvadrats ledning fra batteriets plusspol og til ett reles inngang og så videre til neste. Hadde nok dog lagt en til hvert rele sjøl, evt 4kvadrat.
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
vw 2,5tdi
-
-
Posts: 576
Joined: 11 Jan 2010, 15:28
Car: t4 tdi 2000mod
Location: Sørskogsbygda/elverum.Østerdalen

Re: VW T4 Facelift - Nye lykter - Xenon-Bedre lys

Post by vw 2,5tdi »

Du må ha en slik lysbro som Martin på koolart selger.Dette gjør att nærlysene lyser samtidig med fjernlysene :D men jeg ville lagt opp nye ledninger med releer til nær og fjernlys for å ikker brenne lysbryteren :)
Morten B
kennyeh88
-
-
Posts: 766
Joined: 06 Oct 2012, 23:22
Car: VW Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Phone: 46656525
Location: Harstad

Re: VW T4 Facelift - Nye lykter - Xenon-Bedre lys

Post by kennyeh88 »

vw 2,5tdi wrote:Du må ha en slik lysbro som Martin på koolart selger.Dette gjør att nærlysene lyser samtidig med fjernlysene :D men jeg ville lagt opp nye ledninger med releer til nær og fjernlys for å ikker brenne lysbryteren :)
Men kan du evt sende bilder hvordan du jor dette? Jeg tenker å bestille doble lykter fra Martin. Men trenger backup plan midlertidig :)
Såå kan du fortelle og sende bilde?
Kenneth Thomassen
1999 Caravelle 2.5 TDI Comfortline Syncro (solgt)
2007 Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
vw 2,5tdi
-
-
Posts: 576
Joined: 11 Jan 2010, 15:28
Car: t4 tdi 2000mod
Location: Sørskogsbygda/elverum.Østerdalen

Re: VW T4 Facelift - Nye lykter - Xenon-Bedre lys

Post by vw 2,5tdi »

Må bare koble opp to releer på samme måte som 1000m men med styring fra nær og fjernlysene og ut på lampene. har desverre ikke noen bilder tigjengelig :( mener å ha sett noen tegninger her på f
forumet ang oppkobling.
Kan ta det punkt for punkt
30:Batteristrøm med sikring(+)
85:Jording(batteri-)
86:Styrestrøm(strøm fra nær/fjernlys)
87:Ut til lyktene
Morten B
Martin Sandvik
-
-
Posts: 4573
Joined: 31 Oct 2003, 13:11
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030
Location: Heggedal
Contact:

Re: VW T4 Facelift - Nye lykter - Xenon-Bedre lys

Post by Martin Sandvik »

Enklest er denne broen i sikrings boksen, er gjort på 2 minutter
kennyeh88
-
-
Posts: 766
Joined: 06 Oct 2012, 23:22
Car: VW Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Phone: 46656525
Location: Harstad

Re: VW T4 Facelift - Nye lykter - Xenon-Bedre lys

Post by kennyeh88 »

http://tinypic.com/view.php?pic=12501af&s=6

Ser dette rett ut? Skal relene stå på nr 9 og 10 eller 10 og 11?
Hva skjer hvis disse er feil?
Kenneth Thomassen
1999 Caravelle 2.5 TDI Comfortline Syncro (solgt)
2007 Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
kennyeh88
-
-
Posts: 766
Joined: 06 Oct 2012, 23:22
Car: VW Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Phone: 46656525
Location: Harstad

Re: VW T4 Facelift - Nye lykter - Xenon-Bedre lys

Post by kennyeh88 »

Nåå er jeg litt fortvilt altså ;/

Jeg var ute å kjørte en liten stund. Så fikk jeg en kompis av meg til å fikse at jeg har memory funksjon på spilleren. Først prøvde han ei ledning, så ble det litt gnist. Så målte han at det var feil og skulle ikke koble der. Så funket memory på spilleren etter jeg hadde slått av tenningen.

Så før han kom så prøvde jeg å ta ut begge nærlys releene for å se.

Så ble jeg litt usikker hvor de skal stå. Om de skal stå på spor 9 og 10, eller 10 og 11?

Etter jeg hadde parkert bilen etter en liten kjøretur for å sjekke langlysene og nærlysene med xenon i. Så begynte det å ryke inne i bilen ;S

Så prøvde vi å sjekke spilleren, ingen varme ledninger. Jeg mener røyken kom fra rele boksen ved siden av rattet!

Image

Er dette riktig?
Kenneth Thomassen
1999 Caravelle 2.5 TDI Comfortline Syncro (solgt)
2007 Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Neergård
-
-
Posts: 5000
Joined: 17 Jul 2010, 01:46
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848
Location: Røra, Inderøy, Nord-Trøndelag

Re: VW T4 Facelift - Nye lykter - Xenon-Bedre lys

Post by Neergård »

mellom 2 og 7, mener jeg det skal være, under releet til høyre for den ledige plassen.
Men, nå har jeg ikke detaljene klare - se i tråden som omhandler lysbro!
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
kennyeh88
-
-
Posts: 766
Joined: 06 Oct 2012, 23:22
Car: VW Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Phone: 46656525
Location: Harstad

Re: VW T4 Facelift - Nye lykter - Xenon-Bedre lys

Post by kennyeh88 »

Men jeg husker ikke om relet 99 sto attmed Rele 53 og 53? Eller om dem sto nærmest 103? Hva skjer om disse er koblet feil?

Jeg vet hvertfall at dem sto på 9,10 eller 10,11 :P

Anyone heeeelp ;D
Kenneth Thomassen
1999 Caravelle 2.5 TDI Comfortline Syncro (solgt)
2007 Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
kennyeh88
-
-
Posts: 766
Joined: 06 Oct 2012, 23:22
Car: VW Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Phone: 46656525
Location: Harstad

Re: VW T4 Facelift - Nye lykter - Xenon-Bedre lys

Post by kennyeh88 »

Neergård wrote:mellom 2 og 7, mener jeg det skal være, under releet til høyre for den ledige plassen.
Men, nå har jeg ikke detaljene klare - se i tråden som omhandler lysbro!

Er det noen som vet betydningen av rele nr 53 på pole 9, og pole 10? Hva betyr rele 18 over for pole 9 feks? Noen som har et rele skjema eller lignende?
Kenneth Thomassen
1999 Caravelle 2.5 TDI Comfortline Syncro (solgt)
2007 Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Neergård
-
-
Posts: 5000
Joined: 17 Jul 2010, 01:46
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848
Location: Røra, Inderøy, Nord-Trøndelag

Re: VW T4 Facelift - Nye lykter - Xenon-Bedre lys

Post by Neergård »

Om jeg husker korrekt er rele på posisjon 10 for tåkelys.
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
kennyeh88
-
-
Posts: 766
Joined: 06 Oct 2012, 23:22
Car: VW Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Phone: 46656525
Location: Harstad

Re: VW T4 Facelift - Nye lykter - Xenon-Bedre lys

Post by kennyeh88 »

Neergård wrote:Om jeg husker korrekt er rele på posisjon 10 for tåkelys.
Det stemmer.

Men har sjekket litt nå på nett..

1, low beam left
2, " " right
3, number plate light
4, rear wiper/washer
5, windscreen wipers/washer
6, blower
7, tail & side lights right
8, " " " left
9, empty
10, fog lights
11, high beam left,
12, " " right
13, horn
14, reversing light
15, carburettor or engine-electronic
16, warning lamps
17, turn signals
18, fuel pump
19, radiator fan/air conditioner
20, brake lights
21, int & luggage compartment lights, clock, radio
22, cig lighter


and this

Relay locations on fuse/relay panel
1 Fresh air blower relay (105)
A/C relay (140)
Relay for climatronic (140)
2 Rear window wiper/washer relay (72 or 174)
3 Not used
4 Load reduction relay (18)
5 Not used
6 Emergency flasher relay (21)
7 Headlight washer system relay (95)
8 Programmable washer/wiper intermittent relay (99)
9 Warning buzzer for parking light (36)
10 Fog light relay (53)
11 Busbar for horn
dual horn relay (53)
12 Fuel pump (FP) relay (167)
Glow plug relay (102)or (103)

Relay locations above fuse/relay panel:

Seat belt warning system relay (49)
Idle boost relay (125)
Relay for A/C shutoff (147)
Idle air control (IAC) control module (155)
Load reduction relay II
Coolant circulation pump relay (53)
Secondary air injection (AIR) pump relay (53)
Kenneth Thomassen
1999 Caravelle 2.5 TDI Comfortline Syncro (solgt)
2007 Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
jarleab
-
-
Posts: 533
Joined: 18 Jun 2006, 07:58
Car: 2003 multi 7 seter
Location: fredrikstad

Re: VW T4 Facelift - Nye lykter - Xenon-Bedre lys

Post by jarleab »

ikke for og være slem men blir du stoppet noe du garantert blir med xenon på bilen din må du vise bilen på biltilsynet , jeg hadde det på forrige vella og gutta i refleksvest ble helt spinnville
det var egentlig en av tingene dem stoppet biler for
jeg levde i trua at hvis jeg hadde justerbare lys var det lov men det var helt feil, de skal være automatiske justerbare
prosjekt multivan
viewtopic.php?f=56&t=30708
kennyeh88
-
-
Posts: 766
Joined: 06 Oct 2012, 23:22
Car: VW Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Phone: 46656525
Location: Harstad

Re: VW T4 Facelift - Nye lykter - Xenon-Bedre lys

Post by kennyeh88 »

Hvis jeg har koblet rele (53) på pole 9 og 10. Og ikke hatt rele på pole 11 som er i følge diagrammet langlys venstre. Så har jeg kjørt med dette en liten stund og brukt 75 watt xenon og kjørt med langlys. Testet langlysene og flashet osv..

Hva kan ha skjedd med tanke på røykutvikling? Overbelastning? Overspenning?

Jeg slo av motoren og alt av strøm..Så kunne jeg lokalisere røykutvikling venstre framme med vinduet/høytaleren som kom. Jeg kunne ikke se noen ledninger i motorrommet som var brente eller svidde. Bør jeg sjekke dette? Har forresten demontert xenon i langlysene på 75 watt. Kan det være for stor belastning på ledningsnettet?

Har en case til..Når jeg slo på fjernlysene mine, så fikk jeg et lite svakt flash av LED lyset mitt i taklyset mitt i bilen. Det viser jo tegn på jordfeil eller overspenning i en xenon ballast? Eller hva?

Så la jeg også merke til at av og til når jeg slo på langlysene som er 75 Watt digital xenon og stoore ballaster. Så av og til mistet jeg km teller i speedometer og tripteller + klokkeslettet. Alt ble borte..

VEILEDNING TRENGS SÅÅRT ! ;P

Alt hjelp og tips mottas med stoor takk:)
Last edited by kennyeh88 on 22 Oct 2012, 22:58, edited 1 time in total.
Kenneth Thomassen
1999 Caravelle 2.5 TDI Comfortline Syncro (solgt)
2007 Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
kennyeh88
-
-
Posts: 766
Joined: 06 Oct 2012, 23:22
Car: VW Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Phone: 46656525
Location: Harstad

Re: VW T4 Facelift - Nye lykter - Xenon-Bedre lys

Post by kennyeh88 »

jarleab wrote:ikke for og være slem men blir du stoppet noe du garantert blir med xenon på bilen din må du vise bilen på biltilsynet , jeg hadde det på forrige vella og gutta i refleksvest ble helt spinnville
det var egentlig en av tingene dem stoppet biler for
jeg levde i trua at hvis jeg hadde justerbare lys var det lov men det var helt feil, de skal være automatiske justerbare

Ja jeg prøver jo frebilsk å finne på noe lurt..Men ser ut som at jeg blir å gå over til orginale lykter. Koble nytt ledningsnett til lysene via Rele og kjøre HALOGEN Nightbreaker! Så får jeg heller ha bad ass ekstralys med xenon!:P
Kenneth Thomassen
1999 Caravelle 2.5 TDI Comfortline Syncro (solgt)
2007 Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Rudeboy
-
-
Posts: 7777
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: VW T4 Facelift - Nye lykter - Xenon-Bedre lys

Post by Rudeboy »

Det skal være litt mer enn bare automatiske justerbare lys i bilen før man kan stryke refleksvestmafiaen (sorry, Tommy) med hårene.
kennyeh88
-
-
Posts: 766
Joined: 06 Oct 2012, 23:22
Car: VW Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Phone: 46656525
Location: Harstad

Re: VW T4 Facelift - Nye lykter - Xenon-Bedre lys

Post by kennyeh88 »

Jeg har montert Led lys i taket også. Etter xenon kobling og etter røykutviklingen har LED lyset i taket blitt svakere og når jeg slår opp til langlyset så blinker med lyset i taket.
Hva kan være feil? JORDING?

Hvis ledningsnettet er ødelagt hva koster nytt feks?
Kenneth Thomassen
1999 Caravelle 2.5 TDI Comfortline Syncro (solgt)
2007 Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Neergård
-
-
Posts: 5000
Joined: 17 Jul 2010, 01:46
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848
Location: Røra, Inderøy, Nord-Trøndelag

Re: VW T4 Facelift - Nye lykter - Xenon-Bedre lys

Post by Neergård »

Nytt ledningsnett kan du nok bare glemme, trolig billigere å ansette en elektronikkingeniør et par uker for å bygge nytt.
Dog, det finnes enkelte unntak med rimeligere nett, men det tror jeg ikke gjelder et slikt nett...
Dette er desverre hva som kan skje om man er riktig uheldig og kobler noe feil. Det er en av grunnene til at man bør ha en viss peiling før man setter i gang med slike jobber.
Dersom du sjøl ikke har tilstrekkelig kompetanse anbefaler jeg å betale noen for jobben. Enten en slektning eller venn eller bekjent.

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
kennyeh88
-
-
Posts: 766
Joined: 06 Oct 2012, 23:22
Car: VW Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Phone: 46656525
Location: Harstad

Re: VW T4 Facelift - Nye lykter - Xenon-Bedre lys

Post by kennyeh88 »

Det er sant Frode.Men etter litt snakk med lokal VW verksted og ettersom hvordan jeg forklarte situasjonen mente di at sikringsboksen under høytaler venstre fremme er det en sikringsboks som kan ha blitt svidd.
Men jeg skjønner ikke hva som har blitt koblet galt.Har basiskunnskaper mht elektronikk.Kobling av xenom sett har jeg gjort på maange biler uten problem som dette..

Har en elektriker i familien.Så det løser seg nok.Men er frustrerende.
Kan kompisen min ha koblet feil mht kobling av memort på spilleren min.Slik at det er blidd krøll i sikringsboksen?
Kenneth Thomassen
1999 Caravelle 2.5 TDI Comfortline Syncro (solgt)
2007 Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Bugman
-
-
Posts: 2206
Joined: 24 Apr 2007, 19:48
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5
Location: Fjelldal/Harstad-Sør-Troms

Re: VW T4 Facelift - Nye lykter - Xenon-Bedre lys

Post by Bugman »

Alltid like kjedelig med slike uheldige hendelser som røykutvikling!

Men du bør uansett forsøke å finne ut HVA som skapte dette.
Slik at du nok bør ta en titt oppunder dashboardet på den siden.

Og finner du svidde, sammensmeltede ledninger og/eller koplingspunkter mm....
Så bør du få dette ordnet før en evt. større katastrofe inntreffer. (Type brann!)

Å kjøre med (potensielle) kortslutninger, er aldri så veldig lurt.

OG HUSK: Gassen disse ledningene avgir når de svies,
er alt annet enn helsebringende!!

Og får du støv/koks av svidde ledninger på fingra, så vask godt etterpå!
Får man dette på slimhinner i nese, munn, øyne osv.,
kan man bli alvorlig syk... :(

Lykke til med lysprosjektet herfra og inn!!


Som Neergård foreslår; få noen til å hjelpe deg!
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
kennyeh88
-
-
Posts: 766
Joined: 06 Oct 2012, 23:22
Car: VW Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Phone: 46656525
Location: Harstad

Re: VW T4 Facelift - Nye lykter - Xenon-Bedre lys

Post by kennyeh88 »

Takk for svar Bugman!
Har i første omgang fjernet xenon i langlyset. Så skal jeg bytte tilbake til de originale lyktene med halogen pærer idag!
Det var ikke mye røyk men nok til at jeg er skeptisk.

Hvordan demonterer jeg dashbordet? Er dette en del for del sak? Eller Hvor er skruene feks?
Tenkte å åpne hele dashbordet for å kunne se hva som er galt. Har også bestilt verksted time for å få dobbelsjekket El systemet.
Men er spent å finne ut hva feilen er og hva som forårsaket dette. Forhåpentligvis lærdom av dette og er man heldig kansje ikke så dyr lærdom!

Så hvordan demonterer man dashbordet?:)
Kenneth Thomassen
1999 Caravelle 2.5 TDI Comfortline Syncro (solgt)
2007 Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Post Reply