Heisann.. Etter at mitt T3 prosjekt gikk rett vest vintern 2010, har jeg dette året kjøpt meg en fantastisk T4 9 seter. 1995 Diesel modell...
Har hatt null problem med bilen, frem til nå som det har blitt minusgrader ute.
Jeg får den ikke til å starte, fordi den er så forbanna kald...mulig det er startern også.. men jeg vet ikke.
Men bestefar prøver å hjelpe meg, men han begynner å bli gammal, så er ikke så mye han får gjort stakkars.
Men han oppdaget et kontakt uttak forran i bilen på venstre side (passasjersiden)
Og han misstenker at dette er til en motorvarmer?
Vi fikk ikke testet det ut, siden vi da måtte ha kontakt-kontakt ledning.
Noen som vet det?
Noen som har noen tips til hvordan jeg han få start på bilen min igjen?
Hjelp, får ikke start på'n.
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Re: Hjelp, får ikke start på'n.
"Foran i bilen", betyr det inni kupeen? Da kan det være opplegg for kupevarmer. Det kan tyde på at det sitter motorvarmer i bilen også, eller ihvertfall at det har gjort det en gang. Men kontakten der du skal koble til strømmen, skal sitte på utsida av bilen.Aina wrote: Men han oppdaget et kontakt uttak forran i bilen på venstre side (passasjersiden)
Og han misstenker at dette er til en motorvarmer?
Det er kaldt, men ikke så kaldt at det skulle være umulig å starte bilen uten motorvarmer. Har du husket å trekke ut kaldstarthendelen nede på dashbordet? Lyser glødelampa normalt? Hvilken motor har du forresten? 1,9 eller 2,4?
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Ja, jeg mener inne i kupeen. der er det en kontakt.
Jeg har også en kontakt på utsiden av bilen, bak ved hengerfeste.
Jeg har ikke trukket ut noe som helst, er det en dings som bør trekkes ut ?
Jeg har til tider ved en feiltagelse dratt i en sak som kunne minne omen panseråpner, mulig det er denne?
Skal den trekkes ut før jeg starter bilen? og deretter trykkes inn igjen når jeg har kjørt litt ?...jeg er helt grønn. hehe
Glødelampa lyser helt fint. men jeg fikk et tips for noen uker siden, å det var at jeg skulle la den gløde flere ganger før jeg starta bilen. Altså vri om- gløde. vri tilbake, vri-gløde- osv..er det galt/riktig?
et er vel 1,9 jeg har. ikke no turbo.
Jeg har til tider ved en feiltagelse dratt i en sak som kunne minne omen panseråpner, mulig det er denne?
Skal den trekkes ut før jeg starter bilen? og deretter trykkes inn igjen når jeg har kjørt litt ?...jeg er helt grønn. hehe
Glødelampa lyser helt fint. men jeg fikk et tips for noen uker siden, å det var at jeg skulle la den gløde flere ganger før jeg starta bilen. Altså vri om- gløde. vri tilbake, vri-gløde- osv..er det galt/riktig?
Du skal lete etter en "kontakt" i støtfangeren, den kan godt være liten ca 2cm i diameter med et lite fjærbelastet lokk på. Om du finner noe slikt så har du veldig sannsynlig motorvarmer og da vil nok vogna bli noe mer lettstartet. Da må du gjennomsøke bilen etter kabelen, evt få tak på ny/brukt ! Men som tidligere nevnt så bør den starte nå også, så kan være du har kleine glødeplugger. Vår 02-tdi starter greit selv med dårlige glødeplugger i 15 minus.Aina wrote:Ja, jeg mener inne i kupeen. der er det en kontakt.
Det er nok den hendelen det er snakk om ja...sitter på venstre side av rattet litt over knehøyde. Denne skal vel gjøre at den får litt mer diesel på tomgang/oppstart. Jeg må innrømme at på min 95" merket jeg ikke stort, vet ikke om man skal det. Hiace har også en slik patent, der er den merkbar ved at turtallet stiger med 2-300 o/min.
Og er det non-turbo er det nok 2,4D du har... 1,9 er turbodiesel
Du kan også prøve å trille igang, evt legge en vifteovn under panseret en times tid... Kan være det er det som skal til =)
Takk for svar!
Da får jeg prøve den hendelen i morgen.
prøvde å varme motoren med hårføner i dag
det funket dårlig....haha
bra det fins et slikt forum som dette, så vi grønsaker kan få litt hjelp.
prøvde å varme motoren med hårføner i dag
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Håndtaket forskyver til tidligere innsprøytningstidspunkt. Hører forskjell på korrekt justert innspr. tidspunkt når motor er varm, når du drar det ut skal du høre litt mer karakteristisk diesel klang. Akkurat som når motoren er kald.daain83 wrote: Det er nok den hendelen det er snakk om ja...sitter på venstre side av rattet litt over knehøyde. Denne skal vel gjøre at den får litt mer diesel på tomgang/oppstart. Jeg må innrømme at på min 95" merket jeg ikke stort, vet ikke om man skal det. Hiace har også en slik patent, der er den merkbar ved at turtallet stiger med 2-300 o/min.
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Må nok la den hårføneren ligge i motorrommet en times tid eller 3 for å få noe vesentlig hjelp.Aina wrote:Takk for svar!
prøvde å varme motoren med hårføner i dagdet funket dårlig....haha
Ettersom du har en stikkontakt inni bilen er det meget trolig at du har motorvarmer ja, så frem i fronten å let!
Frode Neergård
Okok, takk for info =) Jeg husker jeg brukte det lite, var ganske startvillig den 2,4D der :pNeergård wrote:Håndtaket forskyver til tidligere innsprøytningstidspunkt. Hører forskjell på korrekt justert innspr. tidspunkt når motor er varm, når du drar det ut skal du høre litt mer karakteristisk diesel klang. Akkurat som når motoren er kald.daain83 wrote: Det er nok den hendelen det er snakk om ja...sitter på venstre side av rattet litt over knehøyde. Denne skal vel gjøre at den får litt mer diesel på tomgang/oppstart. Jeg må innrømme at på min 95" merket jeg ikke stort, vet ikke om man skal det. Hiace har også en slik patent, der er den merkbar ved at turtallet stiger med 2-300 o/min.
-
ducce999s
- -

- Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Foreslår at du tar bilde av både dine kontakter og den derringe spaken du dro i så gjør det livet litt lettere for oss nerder å svare på hvilken dings som er hva 
Sent from my LT18i using Tapatalk 2
Sent from my LT18i using Tapatalk 2
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Spørs om det ikek er et glødeproblem her?
Sikring (korrosjon) - brent, dårlig kontakt et sted, rele...
Relé her vet andre mer om her inne.
Min bil har vært grei.... Men mange dårlige el.kontakter har jeg funnet og fikset.
Den el.kontakten på dieselpumpa er vel også litt utsatt?
Det var den på en kompis sin bil (Mitsubishi med lik pumpe omtrent) nylig..
Norge: Fuktig og salt = korrosjon. Det er vel ikke ukjent?
Sikring (korrosjon) - brent, dårlig kontakt et sted, rele...
Relé her vet andre mer om her inne.
Min bil har vært grei.... Men mange dårlige el.kontakter har jeg funnet og fikset.
Den el.kontakten på dieselpumpa er vel også litt utsatt?
Det var den på en kompis sin bil (Mitsubishi med lik pumpe omtrent) nylig..
Norge: Fuktig og salt = korrosjon. Det er vel ikke ukjent?
Torbo
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Det finnes 1,9 uten turbo også, den ble vel bare levert på de første årsmodellene. Jeg har kjørt en sånn, og det går ufattelig dårlig. Det ble solgt svært få biler med denne motoren i Norge. De aller fleste hadde den femsylindrede 2,4-literen. Denne motoren er lett å kjenne igjen når du åpner panseret. Der er innsugsmanifolden det første du ser, hvor det står 2,4 L DIESEL med store bokstaver. Og denne har fem rør som går bakover mot torpedoveggen før de går i en bøy ned på motoren.
Da denne bilen var ny hadde ikke Defa lansert sin "miniplugg" enda. Den gamle motorvarmerkontakten var endel større. Ca 5 cm i diameter kanskje? Den skal også ha fjærbelastet lokk, og tre runde pinner inni kontakten. Kontakten bak ved tilhengerfestet er kanskje syvpolet? Den er i tilfelle til lys på tilhengeren.
Den som kan se ut som en panseråpner er nok kaldstarthendelen ja. Den sitter innfelt i dashbordet på venstre side, omtrent rett under lysbryteren. Håndtaket er ikke fjærbelastet, men litt tregt å dra ut og inn. Du hører ofte ikke mye forskjell på motorgangen når den er varm, men når det er så kaldt som nå vil det vanligvis bli helt umulig å få startet en kald motor uten å trekke hendelen helt ut. Trekk hendelen ut før du starter, hvis du glemmer det kan du godt dra den ut mens du kjører startmotoren også. La motoren gå noen minutter med hendelen ute hvis det er skikkelig kaldt.
Du kan godt gløde et par ganger, men det skal egentlig ikke være nødvendig. Hvis den ikke starter greit i litt kulde, selv om du har glødet til lampa slukker og kaldstarthendelen er ute, så tyder det på at det er noe feil. Det kan for eksempel være noe med glødesystemet eller innsprøytingstidspunktet.
Da denne bilen var ny hadde ikke Defa lansert sin "miniplugg" enda. Den gamle motorvarmerkontakten var endel større. Ca 5 cm i diameter kanskje? Den skal også ha fjærbelastet lokk, og tre runde pinner inni kontakten. Kontakten bak ved tilhengerfestet er kanskje syvpolet? Den er i tilfelle til lys på tilhengeren.
Den som kan se ut som en panseråpner er nok kaldstarthendelen ja. Den sitter innfelt i dashbordet på venstre side, omtrent rett under lysbryteren. Håndtaket er ikke fjærbelastet, men litt tregt å dra ut og inn. Du hører ofte ikke mye forskjell på motorgangen når den er varm, men når det er så kaldt som nå vil det vanligvis bli helt umulig å få startet en kald motor uten å trekke hendelen helt ut. Trekk hendelen ut før du starter, hvis du glemmer det kan du godt dra den ut mens du kjører startmotoren også. La motoren gå noen minutter med hendelen ute hvis det er skikkelig kaldt.
Du kan godt gløde et par ganger, men det skal egentlig ikke være nødvendig. Hvis den ikke starter greit i litt kulde, selv om du har glødet til lampa slukker og kaldstarthendelen er ute, så tyder det på at det er noe feil. Det kan for eksempel være noe med glødesystemet eller innsprøytingstidspunktet.
Henrik Engen