Erfaringer med 2.0 Bensin motor

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Bassman
Car: T4 1991 2.0B Multivan Classic

Erfaringer med 2.0 Bensin motor

Post by Bassman »

Jeg er intressert i å høre om erfaringer med T4 som har 2.0 liter bensin motor på 84 hk.
Er denne motoren virkelig så dårlig som ryktet vil ha det til? Det er jo egentlig en "fabrikkmoddet" Golf motor, som igjen har godt rykte på seg for holdbarhet

Det at motoren forholdsvis er liten i en stor og tung buss er jeg klar over, men med sine 84 hk kan den vel ikke være så mye skappere enn en 2.4D med sine 78hk selv om den oppfører seg anderledes og sikkert har mer dreimoment på lavere turtall.

På den andre siden så skal det være gode muligheter til å bygge om eller også bytte ut denne 2.0 literen med den sterkere 2.0l liter 115hk golf motoren med relativt små inngrep.

Finnes det noe erfaringer fra kjøring med denne (AAC) 84 hk 2.0 liter motoren og evt. ombygningserfaringer, eller tanker deromkring?

Tips som "kjøp deg heller en 2.5 Turbo-diesel" trenger jeg ikke, da det er ikke det jeg spør om i denne tråden :lol:

mvh
Bassman
Even
-
-
Phone: 95011694

Re: Erfaringer med 2.0 Bensin motor

Post by Even »

Min 2.5bensin er ikke helt frisk,men jeg vil di at diesel absolutt er å foretrekke.bensiner må hele tiden kjøres på turtallet.mye giring å høyt turtall.kjør diesel.det har jeg hatt tre av og skal ha det nestegan og.
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
Bassman

Post by Bassman »

Even wrote:Min 2.5bensin er ikke helt frisk,men jeg vil di at diesel absolutt er å foretrekke.bensiner må hele tiden kjøres på turtallet.mye giring å høyt turtall.kjør diesel.det har jeg hatt tre av og skal ha det nestegan og.
Jada, jeg er fullt klar over alt dette og det er heller ikke det jeg spør om, som antydet i første innlegg.
AAC 2.0 liter bensin motoren som sitter i T4 vet jeg stort sett ingen ting om bortsett fra at "alle" mener den er så dårlig, uten at noen av dem jeg har hørt det fra faktisk vet det av egen erfaring, men dem har hørt det eller lest det et sted.

Jeg spør derfor om det er noen som har erfaringer med nettop denne motoren? Kansje noen som jobber med vw til daglig kan fortelle litt om deres erfaringer med den, og hva som evt bruker å være problemet med dem?

mvh
Bassman
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Jeg jobber med VW til daglig, og jobbet som VW-mekaniker en periode på nittitallet. Så jeg har både skrudd og kjørt litt T4. Men jeg har ikke hatt mye å gjøre med AAC-motoren. Det finnes ikke mange av dem i Norge, men jeg har nok sett et par stykker. Jeg har aldri hørt om spesielle problemer med de motorene.

Mitt inntrykk er at denne motoren ikke utmerker seg spesielt i noen retning. Den må ha vedlikehold, men er ikke spesielt dårlig. Den bruker ikke spesielt mye eller lite drivstoff. Den går ikke spesielt bra, og ikke ekstremt dårlig. Alt i alt, ikke et veldig attraktivt motoralternativ i T4. Men hvis du ikke trenger mer motor, og innkjøpsprisen er riktig, så er det kanskje ikke noe dumt kjøp.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Bassman

Post by Bassman »

Rikskringkastingen wrote:Jeg jobber med VW til daglig, og jobbet som VW-mekaniker en periode på nittitallet. Så jeg har både skrudd og kjørt litt T4. Men jeg har ikke hatt mye å gjøre med AAC-motoren. Det finnes ikke mange av dem i Norge, men jeg har nok sett et par stykker. Jeg har aldri hørt om spesielle problemer med de motorene.

Mitt inntrykk er at denne motoren ikke utmerker seg spesielt i noen retning. Den må ha vedlikehold, men er ikke spesielt dårlig. Den bruker ikke spesielt mye eller lite drivstoff. Den går ikke spesielt bra, og ikke ekstremt dårlig. Alt i alt, ikke et veldig attraktivt motoralternativ i T4. Men hvis du ikke trenger mer motor, og innkjøpsprisen er riktig, så er det kanskje ikke noe dumt kjøp.
Mange takk for svar!
Jeg bor i Tyskland og her vrimler det nærmest av T4 med toliter, og de bilene med denne motoren er som regel mye billigere enn de bilene som har dem andre motorene. Da jeg trenger en ny billig T4 som bil nr 2 som for det meste skal kjøres tom til og fra jobb på flate veien, så trenger jeg ikke noen monster motor heller, samtidig som at avgifter og forsikring er betydelig gunstigere med liten motor.

I Tyskland prates det mye om videre opptrapping av miljøsonene etter hvert, og det blir da problematisk med ei dieselsugge slik som min gamle 2.4D som forøvrig gikk åt skogen, eller med en annen Diesel T4 som ikke oppfyller de trange utslippskrava som også bare blir strengere. Det finnes selvfølgelig også Diesel T4 med grønn miljøplakett å få tak i, men dem er ikke billige og blir fort solgt når dem først blir lagt ut for salg.

I tillegg syns jeg det virker veldig attraktivt at deler til 2.0 bensin motoren "nesten er gratis" i forhold til femmerene enten det er diesel eller bensin. 2.0 AAC motoren kan pares med deler fra andre "Golf" motorer der bla.a toppen kan settes over for å få noe mer effekt ut av den, eller bytte ut hele motoren med en som også er billig i innkjøp dersom ønskelig. En bra 115hk 2.0 liter motor "som passer" får du fra ca 2000nkr og oppover her nede.

Den gamle T3`n jeg hadde var det 2,1 wbx i, og den motoren var ble jeg imponert av gang på gang, selv med tungt lass og henger.

Har googlet dette emnet en del nå, og som her er nevnt over, så virker det ikke til å være noe spesielt hverken fra eller til med disse motorene i utgangspunktet, altså en relativt nøytral motor hva alt angår.

Jeg blir mer og mer hekta på tanken om å få i hus en T4 med toliter bensinmotor for først å teste den ut slik den er, for så å se etter "enkle" grep for å vekke den opp litt, så en skal ikke se bort ifra at det kommer en prosjekttråd på dette på sikt :D

Andre innspill / erfaringer mottas selvfølgelig også.

mvh
Bassman

Post by Bassman »

Godt nyttår!

Starter det nye året med å se på en Multivan med toliter bensin motor nå på Torsdag. Den er litt dyrere enn det jeg hadde tenkt for denne "billige bil nr2 T4`n", men den så veldig bra ut på bildene og har lav km stand for tyske forhold. Bilen ser også ut som om denne km standen kan stemme.

Om det blir handel på torsdag så blir det prosjekttråd :D

mvh
Bassman :)
Post Reply