Rikskringkastingen wrote:Jeg jobber med VW til daglig, og jobbet som VW-mekaniker en periode på nittitallet. Så jeg har både skrudd og kjørt litt T4. Men jeg har ikke hatt mye å gjøre med AAC-motoren. Det finnes ikke mange av dem i Norge, men jeg har nok sett et par stykker. Jeg har aldri hørt om spesielle problemer med de motorene.
Mitt inntrykk er at denne motoren ikke utmerker seg spesielt i noen retning. Den må ha vedlikehold, men er ikke spesielt dårlig. Den bruker ikke spesielt mye eller lite drivstoff. Den går ikke spesielt bra, og ikke ekstremt dårlig. Alt i alt, ikke et veldig attraktivt motoralternativ i T4. Men hvis du ikke trenger mer motor, og innkjøpsprisen er riktig, så er det kanskje ikke noe dumt kjøp.
Mange takk for svar!
Jeg bor i Tyskland og her vrimler det nærmest av T4 med toliter, og de bilene med denne motoren er som regel mye billigere enn de bilene som har dem andre motorene. Da jeg trenger en ny billig T4 som bil nr 2 som for det meste skal kjøres tom til og fra jobb på flate veien, så trenger jeg ikke noen monster motor heller, samtidig som at avgifter og forsikring er betydelig gunstigere med liten motor.
I Tyskland prates det mye om videre opptrapping av miljøsonene etter hvert, og det blir da problematisk med ei dieselsugge slik som min gamle 2.4D som forøvrig gikk åt skogen, eller med en annen Diesel T4 som ikke oppfyller de trange utslippskrava som også bare blir strengere. Det finnes selvfølgelig også Diesel T4 med grønn miljøplakett å få tak i, men dem er ikke billige og blir fort solgt når dem først blir lagt ut for salg.
I tillegg syns jeg det virker veldig attraktivt at deler til 2.0 bensin motoren "nesten er gratis" i forhold til femmerene enten det er diesel eller bensin. 2.0 AAC motoren kan pares med deler fra andre "Golf" motorer der bla.a toppen kan settes over for å få noe mer effekt ut av den, eller bytte ut hele motoren med en som også er billig i innkjøp dersom ønskelig. En bra 115hk 2.0 liter motor "som passer" får du fra ca 2000nkr og oppover her nede.
Den gamle T3`n jeg hadde var det 2,1 wbx i, og den motoren var ble jeg imponert av gang på gang, selv med tungt lass og henger.
Har googlet dette emnet en del nå, og som her er nevnt over, så virker det ikke til å være noe spesielt hverken fra eller til med disse motorene i utgangspunktet, altså en relativt nøytral motor hva alt angår.
Jeg blir mer og mer hekta på tanken om å få i hus en T4 med toliter bensinmotor for først å teste den ut slik den er, for så å se etter "enkle" grep for å vekke den opp litt, så en skal ikke se bort ifra at det kommer en prosjekttråd på dette på sikt
Andre innspill / erfaringer mottas selvfølgelig også.
mvh