Vakuumfordeler til axl eller acv??

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Taxus_baccata
Posts: 50
Joined: 12 Mar 2013, 14:54
Car: \97 t4 ombygd til 01/02 syncro, 2,5 TDI
Location: Skien

Vakuumfordeler til axl eller acv??

Post by Taxus_baccata »

PS, se innlegg nr. 14, det er dagens situasjon :roll:

Overskriften sier vel sitt. Bytta vakuumpumpa for en mnd siden. Da knakk det visst noe greier på den delen av vakuumfordeleren som går til turboen. I dag ble det ene bremserøret bytta, og da var bilen lite vennlig etterpå..! Hver gang jeg bremset og så gasser på mistet maskina all fremdrift inntil jeg slapp gassen og gav på igjen. Kjempefestlig i akselerasjon opp en god bakke etter nedbremsning til en 180grader sving. Ved et par anledninger blinket glødelampa også, men har googlet meg frem til at det er en "feilmeldingsvarsel" nær sagt? Mange som har opplevd det ifbm snodige bremser og tap av motorkraft. Men det jeg skal frem til da: Det er tydelig at jeg mister vakuum på et vis, og fordeleren virker å være synderen. Eller er jeg helt på jordet nå? Hvor mye koster en sånn forresten?

Sukk. At det skal være så mye greier!
Last edited by Taxus_baccata on 14 Sep 2015, 00:00, edited 2 times in total.
Taxus_baccata
Posts: 50
Joined: 12 Mar 2013, 14:54
Car: \97 t4 ombygd til 01/02 syncro, 2,5 TDI
Location: Skien

Re: Vakuumfordeleren er ødelagt, hva koster en ny?

Post by Taxus_baccata »

Maskina er en 2,5 tdi.
STOSSEL
-
-
Posts: 222
Joined: 31 Dec 2012, 09:26
Car: t4
Phone: 46554057
Location: 5258 BLOMSTERDALEN

Re: Vakuumfordeleren er ødelagt, hva koster en ny?

Post by STOSSEL »

Hei, fikk du stempelet inni pumpa riktig på plass?
Neergård
-
-
Posts: 5000
Joined: 17 Jul 2010, 01:46
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848
Location: Røra, Inderøy, Nord-Trøndelag

Vakuumfordeleren er ødelagt, hva koster en ny?

Post by Neergård »

Tap av vakuum kan være så mangt hvor vakuum kan lekke.
At du mister motorkraft har trolig ikke noe med dette å gjøre. Jeg ville sjekka bremselysbryter mtp motorkraften. Evt koble den fra for en testtur. Husk at du mangler bremselys da ;-)
Vakuum må du bare skifte det du vet er dårlig, er tross alt noe med sikkerhet dette også. Skal se om jeg får tid til å se etter den forgreininga du nevner i løpet av dagen for å sjekke pris.
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Koop
-
-
Posts: 390
Joined: 21 Mar 2013, 13:15
Car: T4 LWB
Phone: 45099798
Location: Asker

Re: Vakuumfordeleren er ødelagt, hva koster en ny?

Post by Koop »

Den her?
Image
Alexander Malerbakken

1995 Transporter 2,4D Syncro Turbo (Lang&lav)
1994 Getta(Golf med Ventofront) 1,6 -94(Lav&dum)
Taxus_baccata
Posts: 50
Joined: 12 Mar 2013, 14:54
Car: \97 t4 ombygd til 01/02 syncro, 2,5 TDI
Location: Skien

Re: Vakuumfordeleren er ødelagt, hva koster en ny?

Post by Taxus_baccata »

Må gå over hele systemet igjen, men alt var fint frem til bremserøret ble bytta. Dog måtte bremserøret byttes i sin helhet, siden vi erstattet det med et kobberrør. Den fordeleren ligger jo rett under bremsevæskebeholderen og bak, inn mot torpedoveggen (er det det det heter??) så er jo de 3 eller hva det nå er koblingene til bremserør som går hit og dit. I den vendingen har han nok vært borti fordeleren igjen. Har prøvd å tape den, men det funker ikke helt bra. Har fått bestilt ny fordeler da, kosta 400kr. Kjørte litt lenge rundt med en dårlig vakuumpumpe/bremsekraftforsterker (dette er samme greia, eller har jeg misforstått?) før svogeren min endelig trodde på meg da han skulle ta pkk på bilen. Den gikk ikke gjennom for å si det sånn. Skal bytte all bremsevæske også, om ikke annet enn for å få lufta hele systemet. Jeg håper det er dette som er problemet. (Da den dingsen knakk mistet de jo vakuumet selvom det hadde funket da de testet rett før, etter å ha bytta vakuumpumpa. Alt sto riktig da, visstnok, men jeg skal be dem sjekke det.) Det er ikke jeg som bytter ting selv på bilen min, jeg vet hvordan masse av det skal gjøres, men jeg tør bare ikke (og pga kroniske senebetennelser så er det ganske uutholdelig å holde på med sånn småmekk.)

Jeg synes det er påfallende at jeg, etter å ha bremset, plutselig mister all kraft når jeg gasser på. Oppdaget i går at dersom jeg bare holder pedalen inne så går det seg til igjen og bilen hiver seg fremover som om alt skulle være bra.

Jeg har kjørt bensindrevne biler i 9 år, så overgangen til diger dieselbil med TRANGT motorrom er ganske stor, masse jeg må forsøke å skjønne noe av igjen. :/ Digger bilen da ;)
Taxus_baccata
Posts: 50
Joined: 12 Mar 2013, 14:54
Car: \97 t4 ombygd til 01/02 syncro, 2,5 TDI
Location: Skien

Re: Vakuumfordeleren er ødelagt, hva koster en ny?

Post by Taxus_baccata »

Image

Den med stripsa ledning på enden.
Neergård
-
-
Posts: 5000
Joined: 17 Jul 2010, 01:46
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848
Location: Røra, Inderøy, Nord-Trøndelag

Re: Vakuumfordeleren er ødelagt, hva koster en ny?

Post by Neergård »

Dersom bremsebryter er i ulage, vil motor kunne kutte motorkraft. Dette er en sikkerhetsfunksjon og er likedan på bensinmotor med innsprøytning også.

Ellers virker det som du blander litt på navn og begrep, eller bare jeg ikke forstår hva du mener. uansett, om det kan oppklare noen uklarheter:
Pumpa lager vakum, vakumrør går derifra (det er det tykkeste ved stripsen din) og bl.a. til bremsekraftforsterkeren, som er den store sorte runde saken mot torpedoveggen. Ca 30-40cm i diameter. Vakum er det som driver denne, og som da er "bremseservoen" som det også kalles. Dette er den runde saken på bildet som er linka til over her.
På denne står hovedsylinderen med bremserørene tilkoblet, og bremseveskebeholderen står oppå denne igjen. Dette er ikke forbundet med vakum på noe vis, kun bremsevæske som går i disse rørene.
Alle bremserørene går herifra og ut til hver bremse, via evt ABS enhet, og lastavhengig ventil ved bakaksel.
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Taxus_baccata
Posts: 50
Joined: 12 Mar 2013, 14:54
Car: \97 t4 ombygd til 01/02 syncro, 2,5 TDI
Location: Skien

Re: Vakuumfordeleren er ødelagt, hva koster en ny?

Post by Taxus_baccata »

Ja, da er vi enige. Men den delen het vauumfordeler ift delelageret også. Det kjipe var at den bare hadde to sånne "ventiler" ut. Det er jo en tilbakeslagsventil og noe greier. Den i bilen min har tre sånne ventiler eller hva man kan kalle det. Det var svogeren min som mente hva det var og siden jeg ikke egentlig har peil (men prøver iherdig å forstå) så må jeg bare forholde meg til det de sier. "Det er nok det og det, men du får ordne det sjæl" Hurra. ;) I dag har pappa og gubben ordna og styra (jeg har f.eks fått fungerende bremser bak, ikke dårlig..) og bremsevæska er helt bytta ut. I tillegg var det en liten sak oppå selve bremsevæskebeholderen som det var noe snodig med, den sto skeivt og det pipla endel væske fra den. Da de hadde styra med den og gjort seg ferdig med alt som hadde med bremsene å gjøre så testa vi bilen og da var alt i orden igjen. Skjønn det den som vil. Nå må jeg levere tilbake den saken jeg bestilte da (det er forresten en som er helt lik den tegningen lenger oppe her.) Usikker på om jeg skal bestille en riktig en siden stripsing og ordning har fikset det som var litt knekt uansett. Det er flere andre ting jeg må bytte etterhvert nå også. Fysj.

Men altså, den kuttet krafta og det virker da helst som turboen blei gretten, men at det gikk seg til bare jeg enten holdt gassen helt inne eller slapp pedalen og gav gass på nytt. Da glødeltrådlampa begynte å blinke fikk jeg googlet det og det var mange som hadde opplevd det samme som jeg opplevde. Men nå funker det altså upåklagelig. Det var helt nydelig å kjøre en bil hvis bremser tok når de skulle og var jevne og fine.

Prisen på den greia var forresten 423 kr elns. Så det var jo ikke så dyrt at det gjør noe.

(Beklager at det blir mye dårlig språk i form av dingser og greier og sånt. Vanskelig å konse, adhd er teite greier.)
Neergård
-
-
Posts: 5000
Joined: 17 Jul 2010, 01:46
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848
Location: Røra, Inderøy, Nord-Trøndelag

Vakuumfordeleren er ødelagt, hva koster en ny?

Post by Neergård »

Kombinasjon av blinkende glødelampe, betjening av bremsepedal og tap av motorkraft inntil man slipper gass og gir gass igjen er likevel forbundet med bremselysbryteren. Den vil gi slike symptomer.
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Taxus_baccata
Posts: 50
Joined: 12 Mar 2013, 14:54
Car: \97 t4 ombygd til 01/02 syncro, 2,5 TDI
Location: Skien

Re: Vakuumfordeleren er ødelagt, hva koster en ny?

Post by Taxus_baccata »

ah, hmm. Hvor er den lokalisert da? (Og har du peil på den der tappen som er på bremsevæskebeholderen??)

(Jeg formidler videre her, hehe.)
Neergård
-
-
Posts: 5000
Joined: 17 Jul 2010, 01:46
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848
Location: Røra, Inderøy, Nord-Trøndelag

Vakuumfordeleren er ødelagt, hva koster en ny?

Post by Neergård »

SabelVoon wrote:ah, hmm. Hvor er den lokalisert da? (Og har du peil på den der tappen som er på bremsevæskebeholderen??)

(Jeg formidler videre her, hehe.)
Bryteren er oppe ved hengslingen til bremsepedalen. Disse kan se bra ut men være defekt fordi.
Hva mener du med tappen på bremsevæskebeholderen? Kan du vise med bilde?
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Koop
-
-
Posts: 390
Joined: 21 Mar 2013, 13:15
Car: T4 LWB
Phone: 45099798
Location: Asker

Re: Vakuumfordeleren er ødelagt, hva koster en ny?

Post by Koop »

Hvis en av de på bildet jeg la ut er riktig, så kan du peke på den som er riktig om du stikker innom møller, bildet er fra ETKA ;)
Det er nok greit å få bytta den greia så det ikke driver og lekker, det er ikke alltid ting sitter der lenge selvom de er stripsa på akkurat nå.
Alexander Malerbakken

1995 Transporter 2,4D Syncro Turbo (Lang&lav)
1994 Getta(Golf med Ventofront) 1,6 -94(Lav&dum)
Taxus_baccata
Posts: 50
Joined: 12 Mar 2013, 14:54
Car: \97 t4 ombygd til 01/02 syncro, 2,5 TDI
Location: Skien

Re: Vakuumfordeleren er ødelagt, hva koster en ny?

Post by Taxus_baccata »

Koop wrote:Den her?
Image
Nå er vi på'n igjen..! Har sliti med noe som virker som luft i bremsesystemet, og bremsepedalen "knepper" med ujevne mellomrom når jeg bremser og bilen har i tillegg blitt urimelig dævv ut fra veikryss og sånt. Bytte skiver bak og lufta systemet i dag. Ikke noe luft å påvise, men bremsene kjentes bedre ut og tok bedre, helt til bilen begynte med det nestenstoppetullet igjen. Konkluderer med at det er på tide å bytte den vakuumfordeleren, men det viste seg jo etter forrige runde at det ikke var noen av de som er avbildet over her ettersom den jeg har på min bil har tre sånne "forgreininger" ut på siden. Jeg har siden sist jeg holdt på med dette skjønt at regnr på bilen (det som faktisk hører til bilen) er en motortype/kode. ACV tror jeg? Mens jeg må bruke et annet regnr når jeg skal kjøpe deler som har med motor/brems osv å gjøre. Og jeg lurer på om det er AXL? Er det noen som kan hjelpe meg med å finne åssen type vakuumfordeler jeg skal bestille? Selv på lokale VW blir det surret til for ingen helt blir klok på det å forholde seg til et "feil regnr."

(Slutter de bilene her å tulle, sånn noen sinne noen gang? Det har vært tull med den bilen minst en gang i kvartalet siden jeg kjøpte den i 2012..)
Drefts
Posts: 52
Joined: 20 Sep 2009, 13:14
Car: T4 1991 2.4d
Location: Nær Trondheim

Re: Vakuumfordeler til axl eller acv??

Post by Drefts »

Sjekk chasienummet som står bilen på biltilsynet.no.
Angående brems problem sjekket lasteventilen?
Og angående treg bil så ville jeg sjekket n96 ventilen som styrer turbo.
VW Caravelle 2.5 TDI 98.mod


VW carvelle 2.4D T4 91.mod --RIP--
VW Golf 1.9TDI 94.mod --RIP--
Opel Omega 2.5tdi CD 95.mod --RIP--
Opel Vectra 2.0i GL 92.mod --RIP--
Toyota Corolla 1.3 85.mod --RIP--
Toyota Corolla 1.3 89.mod --RIP--
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Vakuumfordeler til axl eller acv??

Post by Der Postmeister »

Hvis skiltene dine er byttet etter statens vegvesen begynte med det geniale å gi deg nytt nr på bilen hvis du mista eller ble frastært skiltene, så blir det fort kaos hos din lokale VW. Der ligger ofte kun info knytta til bilens originale skilter.
Ennå en gang har tilsynet lansert noe genialt...sist ga de skjøta/oppbygde biler nye chassinr etter eget hue. Det funker skikkelig bra ved programmeringa av nøkler opp mot onlinesystemene til VW... Eller ikke...
Så chassinr er nå eneste løsning.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Drittsekken
-
-
Posts: 767
Joined: 02 Jan 2010, 16:07
Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
Phone: 930treåtte720
Location: Nedstrand, Tysvær, Rogaland
Contact:

Re: Vakuumfordeler til axl eller acv??

Post by Drittsekken »

Er ikke nødvendivis det som skaper problem hos Møller. Audien jeg hadde tidligere fikk jeg aldri riktig del til. Den var ny i Norge, kun én eier før meg og ikke noe skiltbytte. Måtte nesten alltid demontere og presantere det jeg trengte for å få riktig del.
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php

-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
Taxus_baccata
Posts: 50
Joined: 12 Mar 2013, 14:54
Car: \97 t4 ombygd til 01/02 syncro, 2,5 TDI
Location: Skien

Re: Vakuumfordeler til axl eller acv??

Post by Taxus_baccata »

Nei, altså. Bilen har det regnr den har hatt hele tiden, men den er bygd om såpass at å skaffe deler til motor og brems ikke blir rett. Derfor bruker jeg er annet regnr til det, for min er sånn sett identisk med den bilen det andre regnr tilhører. Men jeg insisterte på vakumrør til axl-maskin og da ble det rett. Bytta alt av vakumslanger også, så det er funkis. Bilen var helt på bærtur de siste dagene, vakumrøret var helt ødelagt. Den var så dævv at jeg knappest klarte 60 i oppoverbakke. På 3000rpm og 3gir. Elendige bremser også. Det er i orden nå, men turboen slipper vakumet i hytt og pine. Kommer seg heldigvis kjapt igjen, men så utrolig irriterende..! Så det er vel den ventilen..?

Ser at den driver og spytter ut bremsevæske også. Den flottøren bak påfyllinga til bremsevæska holder visst ikke helt tett?
Drefts
Posts: 52
Joined: 20 Sep 2009, 13:14
Car: T4 1991 2.4d
Location: Nær Trondheim

Re: Vakuumfordeler til axl eller acv??

Post by Drefts »

ser jeg skrev feil navn på ventilen. :-) skal være n75 gikk litt fort.
uansett her er link til feilsøking på ventilen og tips til relaterte feil.
http://www.vwt4forum.co.uk/showthread.php?t=87750
VW Caravelle 2.5 TDI 98.mod


VW carvelle 2.4D T4 91.mod --RIP--
VW Golf 1.9TDI 94.mod --RIP--
Opel Omega 2.5tdi CD 95.mod --RIP--
Opel Vectra 2.0i GL 92.mod --RIP--
Toyota Corolla 1.3 85.mod --RIP--
Toyota Corolla 1.3 89.mod --RIP--
Post Reply