1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic
Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic
Ja, det er indre endeledd. Artig bil du har der Happy!
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Takker og bukker.
Forsøkte å sette fingern problemet igår, kona bak rattet med roterende høyre-venstre kombinasjoner. Jeg i snøslaps, i mørket, med fingrene på fatet. Det sier seg selv at jeg ikke var istand til å verifisere at klunkelyden med 100% sikkerhet kom fra indre endeledd høyre side. Men 75% sikkerhet var etter rådende forholdene godt nok.
Ny leverandør testes ut i samme slengen, deler er bestillt&betalt:
http://www.skruvat.no/Styrled-inre-P207055.aspx
Og slang på denne for sikkehetens skyld:
http://www.skruvat.no/Parallellstag-topp-P18610.aspx
Billig var det iallefall, om de klarer å levere det får tiden vise.
Forsøkte å sette fingern problemet igår, kona bak rattet med roterende høyre-venstre kombinasjoner. Jeg i snøslaps, i mørket, med fingrene på fatet. Det sier seg selv at jeg ikke var istand til å verifisere at klunkelyden med 100% sikkerhet kom fra indre endeledd høyre side. Men 75% sikkerhet var etter rådende forholdene godt nok.
Ny leverandør testes ut i samme slengen, deler er bestillt&betalt:
http://www.skruvat.no/Styrled-inre-P207055.aspx
Og slang på denne for sikkehetens skyld:
http://www.skruvat.no/Parallellstag-topp-P18610.aspx
Billig var det iallefall, om de klarer å levere det får tiden vise.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Noe slikt står her oppe. Trur den er bortimot gratis ved hent. Den her er en glassfibersak

Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
[quote="Der Postmeister"]Noe slikt står her oppe. Trur den er bortimot gratis ved hent. Den her er en glassfibersak
Takk, selv om jeg må støtte meg til et tre når jeg ser en blankpolert Airstream så er jeg ingen "vognmann"
Oppdatering, skuffende melding fra Skruvat:
Vi har nå fått oppdatert leveringsdato for når dine bestillingsvarer kommer til
lageret vårt. Din ordre vil bli sendt så fort samtlige deler finnes på lager.
Oppdatert leveringsdato
Betegnelse
Art. Nr
Aksialledd, parallellstang
207055
2 Kommer til lager
013-02-11
Parallellstag topp
18610
I lager
Merkelig det var jo lagervare da jeg tastet inn bestillingen..
Takk, selv om jeg må støtte meg til et tre når jeg ser en blankpolert Airstream så er jeg ingen "vognmann"
Oppdatering, skuffende melding fra Skruvat:
Vi har nå fått oppdatert leveringsdato for når dine bestillingsvarer kommer til
lageret vårt. Din ordre vil bli sendt så fort samtlige deler finnes på lager.
Oppdatert leveringsdato
Betegnelse
Art. Nr
Aksialledd, parallellstang
207055
2 Kommer til lager
013-02-11
Parallellstag topp
18610
I lager
Merkelig det var jo lagervare da jeg tastet inn bestillingen..
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
-
Tur-Bo
- -

- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
Har desverre hørt den historien før, tar lang tid hos skruvat.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Glemte den gamle handlingsregelen, "har du dårlig tid så ring og sjekk om delene finnes på lager FØR du bestiller".
Ja, ja, kansellerte bestillingen.
Og bestillte denne istedet:
http://www.skruvat.no/Parallellstag-P17767.aspx
Den var lagervare og er nå på vei, vi får se hvor lang tid det tar i posten (antageligvis fra Sverige).
Ja, ja, kansellerte bestillingen.
Og bestillte denne istedet:
Den var lagervare og er nå på vei, vi får se hvor lang tid det tar i posten (antageligvis fra Sverige).
Vel, delen fra skruvat kom på fredag, men det snør i friluftsgarasjen, så jeg ligger på vent.
I mellomtiden noen pausebilder:

Topran er merket.

Komplett med yttre endeledd.

Indre ser slik ut.

Og yttre tradisjonell style.
Tror jammen jeg ringer verkstedet imorgen, sette bort jobben er fristende på grunn av rådende værforhold.
I mellomtiden noen pausebilder:

Topran er merket.

Komplett med yttre endeledd.

Indre ser slik ut.

Og yttre tradisjonell style.
Tror jammen jeg ringer verkstedet imorgen, sette bort jobben er fristende på grunn av rådende værforhold.
Ble veldig enkel "how to" å bytte styrestag (riktignok litt omstendelig):
1) bestill staget hos skruvat.no
2) Når delen kommer, ring et verksted og avtal time for bytte.
3) lever bilen på morrakvisten.
4) Hen bilen samme dag og betal 1750 kr for arbeid, og kjør hjem.

Nå, veldig stødig på rattet, den ekstra "dødgangen" er borte
EU kontroll = OK, again.
1) bestill staget hos skruvat.no
2) Når delen kommer, ring et verksted og avtal time for bytte.
3) lever bilen på morrakvisten.
4) Hen bilen samme dag og betal 1750 kr for arbeid, og kjør hjem.

Nå, veldig stødig på rattet, den ekstra "dødgangen" er borte
EU kontroll = OK, again.
Det hørtes veldig lettvint ut 
Den prisen var ikke verst da, hvis det var inkludert forstillingskontroll/spissing?
Den prisen var ikke verst da, hvis det var inkludert forstillingskontroll/spissing?
Billig ja, demontering, nytt stag på plass, pluss justering av spissing, og EU etterkontroll, alt inkludert 
Skjedd lite i vinter, bilen har vært i regulært bruk, byttet olje èn gang, og etterfyllt bensin etter behov.

Men, nå er sommerfelger på plass. Legg merke til JT`s utmerkede rusthindrende egenskaper, senterbolt, trommel og muttere uberørt av saltkjøring i vinter.

Malte opp ett nytt lag dekkmaling, denne gangen la jeg på et solid lag silikon på toppen for å se om dette kan forsinke av-hvitingen, det vil si at hvitfargen brunes i sola.

Ble desverre ikke nyvasket bil på bildene, av den naturlige grunn av at jeg ikke vasket bilen, men støv er jo en del av livet.

Men, nå er sommerfelger på plass. Legg merke til JT`s utmerkede rusthindrende egenskaper, senterbolt, trommel og muttere uberørt av saltkjøring i vinter.

Malte opp ett nytt lag dekkmaling, denne gangen la jeg på et solid lag silikon på toppen for å se om dette kan forsinke av-hvitingen, det vil si at hvitfargen brunes i sola.

Ble desverre ikke nyvasket bil på bildene, av den naturlige grunn av at jeg ikke vasket bilen, men støv er jo en del av livet.
Siden det nå er mulig å bevege seg utendørs uten ski på beina, og du kan stå stille uten umiddelbar fare for frostskader, så kommer inspirasjonen gradvis tilbake.

Som tidligere nevt, 20 liters kanna hadde ikke nødutgang for luft. Ved påfylling gjennom fylleslangenslangen (høyre bilde) bygget det seg opp trykk i kanna og når trykket ble stort nok så gulpet kanna mender med vann utover gulvet. Borret et nytt hull i bakre propp (venstre bilde), la inn et plastrør som vil få en slange tilkoblet for å eveakuere lufta i passelig høyde.

Konstruktøren av plastikken på stigtrinnene burde vært offentlig avstraffet. Jeg antar han ble landsforvist til frankrike for å jobbe med konstruksjon av franske biler, smart trekk av tyskerne egentlig.
Flat tett plastikk, som ikke gir lufting, med huller under som lekker inn fuktighet, kan det gjøres værre?
Whatever, denne gangen blir det pussing og maling, så tetting av hullene og INGEN plastikk

Som tidligere nevt, 20 liters kanna hadde ikke nødutgang for luft. Ved påfylling gjennom fylleslangenslangen (høyre bilde) bygget det seg opp trykk i kanna og når trykket ble stort nok så gulpet kanna mender med vann utover gulvet. Borret et nytt hull i bakre propp (venstre bilde), la inn et plastrør som vil få en slange tilkoblet for å eveakuere lufta i passelig høyde.

Konstruktøren av plastikken på stigtrinnene burde vært offentlig avstraffet. Jeg antar han ble landsforvist til frankrike for å jobbe med konstruksjon av franske biler, smart trekk av tyskerne egentlig.
Flat tett plastikk, som ikke gir lufting, med huller under som lekker inn fuktighet, kan det gjøres værre?
Whatever, denne gangen blir det pussing og maling, så tetting av hullene og INGEN plastikk
Campingbatteriet under førersetet er litt for puslete, dette må gjøres noe med:

75 Ah i løsvekt! Montering? Følg med i neste episode.

75 Ah i løsvekt! Montering? Følg med i neste episode.
-
Buss Marius
- -

- Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
- Phone: 92023467
Ang dekkmalingen så leste jeg litt om dette produktet, som ble utviklet av en Mercedes-veteran entusiast på Island og hans kjemiker kamerat. De anbefalte gjerne 3 lag med maling, i ekstreme tilfeller 5 lag. Dette sorte som gjør sidene brune kommer ut av dekkene og er ikke møkk fra veien. Jeg vil tro at et par tusen km på dekkene før malingen påføres vil klemme ut mye av dette sorte og redusere problemet. Nå begynner mine dekksider å dette av og en har allerede falt av etter 1200km så jeg har planer om å prøve dette etter hvert som ringene blir borte. Jeg kommer da til å følge instruksjonen til punkt og prikke, for det skal jo virke.
http://www.mbzponton.org/valueadded/other/tirepaint.htm
Det kan forklare saken, hvis "brunt" diffunderer fra dekket og gjennom malingenslaget og stopper/legger hvor malingen møter luft. Da blir det brunt, og etterhvert brunsvart gjennom en sesongen. Tykkere lag vil bare bremse prosessen. Teorien kan faktisk stemme fordi malingsflekker på felg/avbalingseringslodd holder seg nemmelig hvite (blir ikke brune)...Buss Marius wrote:Ang dekkmalingen så leste jeg litt om dette produktet, som ble utviklet av en Mercedes-veteran entusiast på Island og hans kjemiker kamerat. De anbefalte gjerne 3 lag med maling, i ekstreme tilfeller 5 lag. Dette sorte som gjør sidene brune kommer ut av dekkene og er ikke møkk fra veien. Jeg vil tro at et par tusen km på dekkene før malingen påføres vil klemme ut mye av dette sorte og redusere problemet. Nå begynner mine dekksider å dette av og en har allerede falt av etter 1200km så jeg har planer om å prøve dette etter hvert som ringene blir borte. Jeg kommer da til å følge instruksjonen til punkt og prikke, for det skal jo virke.

Se på fjordårsflaket jeg reiv av ett av dekkene:
øverst: utsiden mørk brun, men så tynt lag at det nesten kan vaskes skrapes bort.
Nederst: Innsiden mot dekket, hvitt, så hvis det brune stammer fra dekket så vandrer det gjennom malinga og samler seg helt i ytterlaget.
Men, hvorfor det er hvitt ved felgkanten på "brunebildet" er et mysterium, her er det luft, men mindre sol. Tror jammen jeg må teste høysolfaktor på et felt for å se om det blir forskjellig utvikling.
Edit: Eureka, nå husker jeg det, grunnet til at jeg kunne rive løs flaket var nettopp at det hadde løsnet nede ved felg-kanten, ergo var ikke malingen i kontakt med dekket nederst og fikk derfor ikke overført brunfarge fra dekket

Trinnene er fikset, nedskrapning, JT grunning, og to lag med Benga. Lurte litt på hva jeg skulle gjøre med hullene, billig kvikkfix, eller gjøre det litt mer grundig ved å legge litt penger i løsningen. Det ble alternativ to, 1 Zloty kostet det per lite hull, og en svensk femmer ble prisen for det store. Sauset baksiden av myntene med klar Tec7 og trykket de på plass for plombering av hull. Hadde egentlig tenkt å male over myntene, men litt bling-bling skader vel ingen.
Batteri-rekka på førersiden ble kun fire batterier i bredden ikke fem som planlagt, 220V opplegget kom litt i veien. Det ble totalt 8 batterier à 7.5 Ah = 60 Ah.

Lag 1: Batteriene ble nedsenket bak batterikassa, og «slark» fyllt av tilhøvlede treklosser.

Lag 2: Neste lag, støttes av samme treklosser.

Sikring: På siden ble det satt inn endevegg for å holde batteri-troppen i formasjon. Topplokk kommer etterhvert.
Obs: Alle ledninger med kabelsko ble trykket godt på plass og limt mot batteriet, deretter runder med elektriker teip, så dette bør sitte en stund.
Neste trinn blir sammenkobling av alle løse tråder.
-
Tur-Bo
- -

- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
Likte det stigtrinnet
Hva med å lime fast flere, så kan du droppe plast belegget helt
Og mer info om batteriene takk !
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
Meget god ide, har absolutt ingen planer om å dekke til med plast igjen og la rusta få gode vilkår, men å utvide myntsamling på på brettet må absolutt vurderesTur-Bo wrote:Likte det stigtrinnetHva med å lime fast flere, så kan du droppe plast belegget helt
![]()
Batteriene er ala denne typen:
http://4.bp.blogspot.com/-uKYsf33zcW0/T ... C_0590.JPG
Jeg har riktignok Pansonic varianten men teknologien er den samme, samme fysiske mål som er standard for denne batteritypen.

Hvordan koble sammen 9 ledninger? Loddet sammen jordledningen fra hvert batteri til (tok ikke bilde), det ble en uryddig klump som jeg teipet over og tredde ned ved siden av klossen. På plussledningene valgte jeg en annen approach, ble mer fornøyd. Wrappet denne i plastikk teipet rund og plasserte den mellom vegg og batterier. Det var allerede originalt hull i batterikassa, tredde på en gummiforing i hullet og dro både pluss og minus igjennom. Da gjenstår bare topplokket til batterikassa.
Men, samtidig kom det SMS for en pakke i posten, og jammen adressert til meg, hentet, og la innholdet på salongbordet:

Nå blir det trolig noe av det lenge planlagte AWOxi prosjektet, men håper jeg klarer å fokusere på "batteri-jobb helt ferdig først", først etter det kan jeg starte på Caravelle 2.1 WBX AWOxi, trur eg

Pent, neppe. Men funksjonellt ble det iallefall
Så over til neste prosjekt:

Beste mulige plassering i motor-rommet.

Men, kompromisser må til. Dette er en prøvemontering, mulig dette blir mer enn godt nok, hvis ikke må jeg krabbe under bilen å finne en bedre plassering. Hvis jeg idag finner slanger lange nok i garasjen, og klarer å mekke til overgang fra 13mm til 10mm så blir det prøvetur idag.
Ser jeg burde tatt en motorvask også etter vinterens strabaser.
-
narle
- -

- Car: 16"highroof syncro
- Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2
Oljekjøleren burde vel helst sitte foran bak den nederste grillen.Det er bare å strekke slanger,feste til kjøleren er det lett å lage foran der.Det er mitt tips 
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
-
Bugman
- -

- Car: DJ, JX 2wd og Syncro
- Phone: 911 to-seks 8-ni-5
Er dette neste prosjektet noe slikt som Allan drev med på "Den utvalgte", HappyT3?
Neida, for Narle er mer inne på temaet, men dette er ikke en direkte oljekjøler, for det er en indirekte oljekjøler og en ekstra radioator for varme dager.Bugman wrote:Er dette neste prosjektet noe slikt som Allan drev med på "Den utvalgte", HappyT3?

Siden det ble stopp i prosjektet på grunn av delemangel så tok jeg meg tid til hylle på batterilokket, og vårvask baki motoravdelingen.

Bestemte at jeg ville gjøre det ryddig, først overgang 13 mm til 10 millimeter, så blir det 10mm slanger hele veien, ryddig og rent. Det var bare det at jeg må kjøpe slanger først..

Her er kjernen i prosjektet, ut fra vannpumpa er det 10mm slagestuss, denne skal kobles til "intercooleren", og returen skal gå tilbake til den originale oljekjøleren.
Så AWOxi står for det hjemmelagede begrepet Air to Water to Oil, eXtra Intercooler
Om det faktisk virker som planlagt gjenstår å se, men ønsker å se effekten rundt 120 km/t da er vanligvis oljetempen rundt 120 grader, vil ha den ned under 110 grader, et sted mellom 100 og 110 grader. Oljetemperaturen bør jo ikke virke som "speedometer" på europeiske motorveierlangturer. Og jeg trenger ikke bruke 20W-50 olje som sommerolje for "ekstem belasning", hvis AWO`n klarer å holde temperaturen nede på autobahn.
http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje- ... W50-36928/
Og så koble bort AWO`n på vinterstid, for da jeg trenger varmen innendørs.
Tillegg:
kan jo dra rørleggervirksomheten ett steg videre med denne:
http://komplettfritid.no/product/treveis-kuleventil
Og få dette oppsettet:

Kjekt å ha et utvalg av størrelser, det blir sjeldent helt riktig uansett planlegging.
Valget falt tilslutt på 1/2 tomm overganger (messing), riktignok veldig trange for 10mm indre diameters slanger, måtte dreie de litt ned, men ikke så mye at mothakemønsteret forsvant. Det er nemmelig 12mm på rørstussene på småslangene, det er kun vannpumpa som har 10mm

Her er ned-dreiet (by hand) skjøtestykke presset på plass. Tips: slangeklemmer kan være stive og ved innstramming kan de miste formen (bli ovale), slik at de presser ujevnt over slangen. Finn derfor en pipe med samme diameter eller bittelitt mindre og stram til godt til slik at slangeklemmen får en perfekt form for riktig diameter. Løsne igjen og tre den på slangen.

Slangene ble dandert etter beste evne, slangeklemmer strammet, motoren prøvestartet, ingen lekkasje.
Første prøvetur, virket som oljetempen steg raskere enn vanlig (mulig psykisk fra min side) det virket kjapt opp til 100 grader, men uansett hvor hardt jeg presset motoren på den raske testrunden kom aldri tempen over ca. 105 grader. Nå gjenstår det å finne en motorvei (senere).
Det må nevnes at "oljekjølerintercooleren" var knakende varm, så det er iallefall sirkulasjon
Last edited by HappyT3 on 07 May 2013, 08:23, edited 1 time in total.
hei. Hva er den "trykkmåleren?" nær åndetårn og dynamo koblet til? Du hadde oljetrykk i sandwich ved oljefilteret eller... 
2010 mod Caddy Maxi 1.9 TDI
1989 mod T3 Caravelle 2,1 DJ syncro m/sperre foran og bak
+1
Blir aldri ferdig
1989 mod T3 Caravelle 2,1 DJ syncro m/sperre foran og bak
+1
Blir aldri ferdig