Bullitour 2012 - Tyskland - Tyrkia - Tyskland

Opplysninger/infor ang Treff og Møter som er relevant for Type 2

Moderators: vwcoach, Andrew, Vissvass

Post Reply
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Bullitour 2012 - Tyskland - Tyrkia - Tyskland

Post by Rudeboy »

http://www.bulli-board.de/index.php?pag ... eadID=5045

Nå på lørdag setter et knippe VWbusser kurs for Tyrkia iforbindelse med langturen de har kallt Bullitour 2012. Samtlige deltakere er forumister fra tyske http://www.bulli-portal.de og har deltatt på minst ett planleggingsmøter (av to) i første halvår av 2012.. Skjebnens ironi fratok meg muligheten å delta, og jeg har vel lært å lese leiekontrakter for å si det slik.

Husker ikke i farta hvor mange biler vs pax det er snakk om men ni biler mener jeg det kunne dreie seg om og da minst én i hvert kjøretøy.

Tentativ og ikke korrekt distanse :
http://maps.google.de/maps?saddr=M%C3%B ... pr&t=m&z=4 (hvordan kutter man ned URL som er dritlang til f.eks "LINK" ?? - jo, tenk, det årner forumet selv)

Turen skal vare i fire uker, og de vil kjøre relativt ok kjørelengder pr kjøredag - i vinter da jeg var på turplanlegging i Türingen, var det snakk om å kjøre fra oppmarsjområdet sør-øst for München og til Istabul med bare én overnatting men man tok en av de hviledagene som var til rådighet og lagde to kjøredager om til tre for at ikke folk skulle gå i bakken før de nådde Istanbul :wink:

Første delmål er i Serbia. Overnatting der. Det innebærer at fra A, Mülhausen/Thüringen til B, Stara Moravica i Serbia har ett punkt til, ved Chiemsee ("see" som i innsjø) i Tyskland. Deretter går turen til en campingplass på vestsiden av Istanbul, husker jeg rett er det tre timer med båt for å komme seg derfra til bykjernen - da snakker vi rutegående båter som er chartret inn slik at bilene kan stå i fred på campingen mens de ser på den blå moske etc i byen.

Som Nordboer ville jeg ha reist hjemmefra og tatt Colorline onsdag med ankomst Kiel torsdag for så å kjørt det jeg rakk på Autobahn i retning München torsdag. Deretter sneglet meg til oppmarsjområdet og konsentrert meg om å hydrere meg opp og spise godt, før det ville blitt en tidlig fredags kveld på meg.

Deretter starta lørdag på selve turen og dermed fått ytterligere 6.500 km på meterstanden i Vidvandre før jul - mitt Green Card ligger i bilen, og mail fra Serbias nærmeste konsulat om at nordmenn ikke trenger visum til Serbia er på mailboksen. Visum til Tyrkia kan enten ordnes før avreise eller ved ankomst tyrkisk grense for oss nordmenn, koster skjit & ingenting og har varighet på 90 dager. Merk at om du tar avstikkere inn og ut av Tyrkia så stopper visumet å telle dager in country, slik at de 90 dagene kun er for når du er i selve landet - Rhodos-tur eller svipptur til greskkypriotisk side stanser opptjeningen på de 90 dagene.

Greit å vite :wink:

Så. I vinter satt jeg på X antall NOK i banken som jeg så for meg å anvende til dette her. Jeg var såpass overbevist om at dette kom til å gå veien, at jeg til og med reiste ned for deres andre info-møte. Men rett før mai var over slo min idyll sprekker :
-jeg leier hybel i Oslo og kontrakten ble feilaktig tolket dit at jeg kunne si den opp med tre måneders varsel innen 1. juni og da "slippe unna" med å stå som leietaker ut september måned - totalt ni måneders leieperiode.

Det sa ikke utleier seg enig i, et firma. Så inntil jeg har fått jurister til å lese seg igjennom kontrakta så sitter jeg nå her og surmuler fordi "alle andre får" dra men ikke jeg :D

Dermed forsvant all reisekapital jeg hadde tilgjengelig i husleieutgifter ut de 12 månedene jeg må stå som leietaker.

Sånn kan det gå.

Jeg var frustrert og lei de siste dagene jeg jobbet siden jeg da hadde fått "the good news" opplest og vedtatt, og jeg spekulerte villt over hvordan i all verden kunne jeg ro dette i land... :roll:
Enn så lenge er det visstnok ingen mulighet men jeg vil jo avslutte her med å invitere Oslo kommunes ingeniører for å se på fasilitetene slik at ingen andre må leie denne "to-roms leiligheten" som i bunn og grunn er en hybel med et bad som ikke er et bad, et kjøkken som er innebygd i stua og ett kott til "soverom". Dette fordi annonsering og beskrivelse som sådan er noe anderledes enn virkeligheten her jeg bor.

Men tilbake til turen !

Tyskere, østerrikere, polakker, serbere og muligens én nasjon til reiser ut på årets Bullitour. Det ble sist arrangert Bullitour i 2003, mener jeg å huske. Dengang til Portugal og X antall kjøretøy og Z antall pax var med på turen. Den ble i seg selv en storslagen suksess og de ville da forsøke gjennta bedriften men med annet reisemål og litt lengre reisetidsspenn. Derfor altså Tyrkias midtre deler, ned til Middelhavskysten og så kjøre store deler av kystveiene tilbake.

I 2013 går turen til Italia og siden det er en hel del kortere tur enn denne, ser jeg for meg at om datoene for oppstart & avsluttning passer så er jeg med. Selv om en svipptur ned til Dakar i Senegal hadde passet bedre :lol:

Fra forberedelsene til infomøtet i vinter, husker jeg det var snakk om at de skulle ha 1 stk T4 DOKA med delelager ombord, alle som deltar har lagt inn X antall slitedeler samt betalt inn en mindre sum til en pott for å dekke reparasjoner underveis. Som jeg husker det, er sjåføren på denne bilen en dreven T4-mekaniker. Dersom jeg husker riktig, var vedkommende en av de ingeniørene som skrudde på prototypene til T4 og var med og utviklet disse i sin tid - sier litt om hvor stort skyts de har i bakhånd mot problemer. Man har med oljeskift, filtre, vannpumpe og et hav av andre ting som på det rent teoretiske plan kan kunne tenkes å ville gi seg om det bare fikk sjansen til det.

VW Deutschland har sendt med dem et følgebrev og samtidig sendt henvendelse til samtlige nasjoner følget skal innom om å gi dem prioritet ved eventuelle verkstedbesøk hvor lokale krefter må bistå reparasjoner på bilene.

Jeg kommer til å ni-lese blogg og meldingsgang på forumet deres (er enda med i lukket gruppe) og blir vel å dele litt her etterhvert.

-Eia var vi der :D
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Bullitour 2012 - Tyskland - Tyrkia - Tyskland

Post by Rudeboy »

Da har de sovet i Serbia og Bulgaria, antar det innebærer at de ankommer Istanbul og den campingplassen de skulle til idag.

Der venter hviledager, mener det var to stykk som skulle brukes til rekondisjonering samt sight seing i Istanbul.
Deretter bærer ferden videre østover "langs" "midten" av Tyrkias Asiadel.
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Bullitour 2012 - Tyskland - Tyrkia - Tyskland

Post by Rudeboy »

Tyskerne tar Italiatur, men bare omlag halvveis, i år.

Neste år ligger igjen Cappadokia an til å bli mål for ny tur østover for dem som kunne tenkt seg en måneds langtur i ordentlig bil 8)
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Bullitour 2012 - Tyskland - Tyrkia - Tyskland

Post by Rudeboy »

Oppstarten for neste års Tyrkiatur blir like sent som forrige gang, i midten/slutten av september.

Greit å huske på når man skal melde til arbeidsgiver sine ferieønsker for 2014 8)

Turen går for det meste på asfalt så normale sommerdekk er ok for dette, selv om kanskje mud & snow er greit når man kommer hjem. Hadde jeg kunne, skulle jeg tilbudt alle interessenter ("eventuelle interessenter") å lagre vinterdekk hos meg, til hjemkomsten så kunne man kjørt på sommerdekk ombord i nærmeste bilferge til kontinentet og da også lagt om til vinterdekk på hjemveien. -Kan se på løsnigner for slikt, om det er interesse for det.

Da jeg finregna på kjøringa i fjor, anslo jeg dieselkostnad Oslo - borterste punkt i Tyrkia og tilbake til NOK 50.000,-. Da ville man hatt litt vekslepenger til overs i det beløpet men mat og evt overnattinger på hotell/motell underveis kommer i tillegg til hva enn det faktiske beløpet for drivstoff engang er :D
Colorline til og fra Kiel, oljeskift før og etter turen etc - fremdeles en overkommelig sum.

Men om jeg kan neste år, det er det altfor tidlig å si noe om - spør meg igjen i august 2014 :lol:
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Bullitour 2012 - Tyskland - Tyrkia - Tyskland

Post by Rudeboy »

Carsten, som organiserer turen til Tyrkia, har akkurat kommet tilbake fra Tunisia - flotte bilder hos søsterforumet T4forum.de :wink:

Tråd på Bulli-portal.de, meget mulig du må logge inn.
http://www.bulli-board.de/index.php?pag ... highlight=
hunter
-
-
Posts: 1483
Joined: 14 Feb 2007, 13:11

Re: Bullitour 2012 - Tyskland - Tyrkia - Tyskland

Post by hunter »

Rudeboy wrote:Da jeg finregna på kjøringa i fjor, anslo jeg dieselkostnad Oslo - borterste punkt i Tyrkia og tilbake til NOK 50.000,-. Da ville man hatt litt vekslepenger til overs i det beløpet men mat og evt overnattinger på hotell/motell underveis kommer i tillegg til hva enn det faktiske beløpet for drivstoff engang er :D
Blander meg litt inn i monologen din her... som nevnt til deg før er anslaget på drivstoff langt over hva det faktisk blir... her skremmer du jo bort både deg selv og andre intressenter :) Ruta du la inn litt oppi her (fra et sted i tyskland t/r vel å merke) er på ca 5300km. Hvordan du kalkulerer drivstofforbruk på bilen din vet jeg ikke, men min 5 ukers tur til Italia i 2012 på 7114 km ga meg faktiske bensinutgifter på kr 7318,31. De femtitusen pengene dine rekker da til diesel, flere uker på hotell og flotte resturantmiddager :)

Sånn for ordens skyld var bensinforbruket da 0,75liter pr mil i snitt på hele turen (var lenge på 0,65, men litt høy fart på autobahn stjeler mye ekstra drivstoff)
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Bullitour 2012 - Tyskland - Tyrkia - Tyskland

Post by Rudeboy »

Du, og for øvrig alle andre, må gjerne la dere skremme.

Men om du/dere da lar dere skremme av meg (hello...) da sliter dere :

-25,-/literen, en liter på mila. Min bil bruker medlast og Autobahn mila, og regnestykket blir bra om man lager noe som kalles en buffer.

Det betyr at man tar høyde for "uforutsette ting" underveis som f.eks verkstedbesøk, berging uttafor NAFs rekkevidde etc.

Kiel - München - Istanbul t/r utgjør 554 mil. Ganger du det med 25kroner, så ender du like fullt på kr. 13.850,-.
For Tyrkia husker jeg ikke antall km, men forrige tur var på 350 mil. Hiv på 25 kroner literen og du får 22.600,- i drivstoffpææng.
Regnestykket mitt over tok med Oslo - Malmö - Kolding - Hamburg, og gir røfflig 1.000mil på landeveien alt i alt selv om man ikke skal kjøre sammen med tyskerne fra første stund. Det blir noen mil ekstra om man linker opp med tyskerne og kjører sammen med dem resten (begge veier). Selvfølgelig kan man linke opp i Istanbul også, det er bare å høre med Carsten, det. Da kutter man noen utgifter og kilometre, naturlig nok.

Legg på bompenger, tollutgifter (visumet til Tyrkia er på latterlige €15,- så det fortjener knappast være med i regnestykket) m.v.

Joda, 50k er en høy sum for "bare" diesel men forbruk er engang forbruk. Om man vil splitte ned budsjettene sine til hvert eneste støvkorn så gjør endelig det - jeg kjører ting enkelt. Drifstoffpenger innebærer pææng nok til mer enn bare handling ved drivstoffpumpa :wink:

50k er iberegna oljeskift før og etter turen. Hos Møller. Og fem liter olje medbrakt, samt diverse filtre og andre småting man kan bytte underveis uten å måtte ha bilen på bukk.
Det er iberegna overnevnte samt "diverse" som andre gjerne har i sine budsjetter.

Men som du påpeker, har jeg jo tatt det med i beløpet jeg nevnte :wink:

Sluttsum ? Bare én måte å få sluttsum på, og det er i dra på turen med alt av telleverk nullstillt :D

Ref. "monolog" så er det ufrivillig. -Godt å ha blitt berga der.
Du skal ha takk for å ha spurt ved momentene mine, eneste måten man får belyst spørsmål på, det :D
T4Jan
-
-
Posts: 279
Joined: 24 Sep 2009, 10:21
Car: T3 '88, T4 '94

Re: Bullitour 2012 - Tyskland - Tyrkia - Tyskland

Post by T4Jan »

Er litt enig med Hunter her. Det du kaller dieselutgifter tror jeg blir veldig feil, selv om du inkluderer tur på merkeverksted både før og etter turen +++.

Bilene våre bruker ca 0,75 l/mila. Hvis vi øker det med 1/3 og sier 1L/mila så har vi et godt buffer der. Men hvis vi også dobler liter prisen og er rundhåndet i avrunding oppover i antall kjørte mil så blir alt ganget opp og det blir veldig feil.

Hvis turen er på 1000 mil så ville jeg si at drivstoffkostnadene blir ca 10.000 + 20% så er vi på 12k kr med buffer til også et oljeskift. Så kommer det litt bompenger og evnt. fergepriser som man finner ut av på forhånd. Så blir det ikke så veldig dyrt selv om man har litt margin.

Min bil koster totalt ca kr 30/mil de siste årene. Det inkluderer omregistrering, årsavgift, forsikring, markise, sykkelstativ, regreimbytter, eksos, opphengskuler, dekk, bremser, rustsveising, olje og filtrer, bilshampoo, bompenger osv osv.

Bruker man den prisen så vil man fremdeles havne på litt over halve prisen av det du kom fram til.

Jeg forstår veldig godt tankgangen din, men hadde jeg tenkt slik så hadde det ikke blitt mange turene på oss.
Medlem av: Heimsnekra Campers Landsforbund.
"¿ʞɐǝɹɟ ɐ ǝɹ,noʎ uǝɥʍ 'ʇı ʇ,usı 'ʎlǝuol s,ʇı".
Cheron
-
-
Posts: 1392
Joined: 11 Feb 2010, 20:00
Phone: 90046823 sms
Location: Andebu

Re: Bullitour 2012 - Tyskland - Tyrkia - Tyskland

Post by Cheron »

Nå blir mitt innlegg her litt offtopic, men samtidig litt topic :D

Jeg har også tenkt litt på langtur til Tyskland for å besøke svigers samt Tyskland rundt! Bilen er en T2 med 2 liter Camper Spesial med 2x40 doble gassere. Så tviler på jeg får bilen under 1 liter på mila når den er søkklastet osv.

Så utregningene deres er for meg interessant da jeg får en "slags pekepinne" på hvor mye penger vi må sette av til drivstoff osv..

Hadde ikke trodd det skulle være så omfattende, men det er klart at man må og bør ha en buffer!

Takk til dere! :)
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Bullitour 2012 - Tyskland - Tyrkia - Tyskland

Post by Rudeboy »

Denne skal visstnok fungere.

https://groups.google.com/forum/#!msg/o ... UuhBW1frwJ

Jeg ville aldri lagt ut på tur om jeg ikke hadde vist jeg hadde råa til båte tur og retur :wink:
hunter
-
-
Posts: 1483
Joined: 14 Feb 2007, 13:11

Re: Bullitour 2012 - Tyskland - Tyrkia - Tyskland

Post by hunter »

Jeg vet ikke om noen land som tar 25,- literen for bensin eller diesel. Tyrkia er vel nærmere 6,- literen enn den er 15,-. De siste 8 åra i hvert fall har eg kjørt t/r Italia i flere forskjellige biler. Ta da min 2005 modell T5 Caravelle med 130hk og tiptronic. Selv den rusla ned mot 0,7 liter pr mil, men i 180 på autobahn nærmet jeg meg literen, men det er ikke ofte en kommer over 150 på de veiene heller.

Hvis du ser på min 5-ukerstur i 2012 gikk den over haug og hammer inkl europas nest høyeste pass som kan krysses med bil. Noe stort over 10,- mila er urealistisk. Olje og filter i Tyrkia koster 1/3 av hva det gjør i Norge, så legg gjerne inn et skift når du er der sør også. Vil tro du slipper greit unna med en femhundrelapp.

For å ta overnatting som en utgift på turen, så bor eg flott på hotell/kro til 40 € natta - grovt omregnet til 300,- NOK pr natt. Så er du 28 netter på tur blir det 300,-*28= 8.400,- NOK. Om du spiser full middag på resturant med vin++ så kan du anta det samme og vi er da totalt i 8400*2=16800,-NOK. Pluss 12.000,- penger til drivstoff pluss 500,- til oljeskift i Tyrkia pluss en storservice på Møller ved hjemkomst kr 6.000,-. Det skulle bli kr 35.300,-. Kjører du igjennom Sverige, over til DK mot Kolding og ratter sørover mot Hamburg går det kr 630,- i bompenger. I østerrike må du betale Maut + en bomstasjon på fjellet totalt litt under € 20,-. MEN å kalle reisebudsjettet for dieselutgifter på kr 50.000,- blir tullball!!! Du har i hvert fall nesten 15.000,- norske penger til å handle is og pølse for på resten av turen :mrgreen:

Cheron: 1,4 liter pr mil brukte Jaktmajoren på en 1100km tur fra Haugesund-Vestkapp t/r. Jeg bruker 12,- literen i mine budsjetter når eg er i søreuropa. Klaffer bra stort sett :)
Cheron
-
-
Posts: 1392
Joined: 11 Feb 2010, 20:00
Phone: 90046823 sms
Location: Andebu

Re: Bullitour 2012 - Tyskland - Tyrkia - Tyskland

Post by Cheron »

Samme motor som min i utgangspunktet, men jeg har oppgradert med divsere.. Men 1,4 på mila med takstativ, bagasje og 2 barn med frue er ikke langt unna sannheten..

men nok off topic fra meg!

Bra tråd! Skal følge med her :)
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Bullitour 2012 - Tyskland - Tyrkia - Tyskland

Post by Rudeboy »

Da får jeg satse på et regnskap som sier 30 øre literen og se hvor langt jeg kommer... :roll:

Cheron er -På! temaet, enkelte biler drar mer saus gjennom systemet enn andre og noe "jeg bruker bare X liter på mila, jeg" blir noe platt å komme med. Min bruker, som ofte nevnt literen når jeg a) har last i den og b) når jeg trekker farta opp mot 120km/t.

Tyskerbrakka brukte endel når fart og vekt kom opp i samme området, men den fikk jeg justert ned en av gangene den var på service - gikk mye rimeligere etter det. Californiaen har ælæktriskt system som må justeres vha software, og det har jeg ikke sjøl. Dermed er literen ett meget godt utgangspunkt for å beregne mengde drivstoff.

Andre land har andre priser, men for å komme seg dit må man komme seg dit :wink:
Jeg får ikke i mine villeste fantasier til å bruke laveste pris i et budsjett til annet enn laveste pris. Skal jeg bygge opp kapital for en tur, ser jeg mer naturlig til dyreste pris.

Det man "vinner" på "overskuddet" (eller hva F jeg skal forklare det som, det når jo ikke inn...) kan fort brukes på oljeskift, filter... og der gjentar jeg meg selv. Jaja :roll:

Og skjønner en ikke at man bør gå i pluss på tur, kan man snarere bli hjemme. Teit å stå i Ystad uten penger til annet enn å hive ut tommelen og haike hjem, spør du meg.

Romslige budsjett tillater tur.
jakob
-
-
Posts: 2147
Joined: 22 Apr 2008, 15:48
Phone: 46809101
Location: Rena.
Contact:

Re: Bullitour 2012 - Tyskland - Tyrkia - Tyskland

Post by jakob »

Jeg fikk plutselig svar på så mye som jeg har lurt på i mange år Yngve.
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
hunter
-
-
Posts: 1483
Joined: 14 Feb 2007, 13:11

Re: Bullitour 2012 - Tyskland - Tyrkia - Tyskland

Post by hunter »

Rudeboy wrote:Romslige budsjett tillater tur.
... og realistiske budsjett gjør at en gjennomfører turer en ellers bare sitter og drømmer om... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Bullitour 2012 - Tyskland - Tyrkia - Tyskland

Post by Rudeboy »

Bare å iverksette 8)

http://www.bulli-board.de/index.php?pag ... highlight=

Årets tur går til Italia.
Post Reply