Numre på lader:
Phillips PE 2169/01 F
NC 941502169011
Så inntil jeg er hjemme igjen, lar jeg forumet komme med tips.
(blir spennende å se hvor lenge batteriene fra en el-bil holder kjøleskapet i drift....)

Disse kjøleskapene skal jo bruke mindre strøm enn en billig cooler som jeg har. Så hvorfor trengs hele 15A ladestrøm?bjørn53 wrote:Disse gamle kjøleskapene bygger på at et varmelement varmer opp en væske/gass ved hjelp av 12 volt eller 230 volt eller gass. Heng en lader direkte på forbruksbatteriet og la kjøleskapet hente strøm fra batteriet. Det vil funke i 100 år.![]()
Men ... Ikke glem kjøleskapet hengende på batteriet når du ikke kjører eller har ladestrøm.![]()
Du trenger ca 15 amp ladestrøm.
Helt enig med deg der, Yngve. Vifter er tingenRudeboy wrote:Der er du inne på et annet tema med problemer ved originalvaren - Electroluxkjøleskapet i T4b CC og CE avgir godt med varme inni skapseksjonen hvor det er montert.
Det er noe av årsaken til at det er forsøkt gi god ventilasjon med luftrist på selve skapfronten samt spalte under på plata, ned mot gulvet.
Nevnte i egen tråd jeg vil montere vifte, som kan bidra til å få vekk overskuddsvarmen for elektronikken i der Ladegerät liker det slett ikke - mulig det også forkorter levetiden til komponentene ? Jeg vil slenge inn vifta når kretsen min er fiksa, må bare finne på løsning med termostat & oppkobling av den (PC-vifte, 12V input).
Sikkert null problem med vintercamping men resten av året noe nevnt på fora rundt om, hvor ødelagt ladekrets nevnes.

Og slike kan man finne ekstremt dyre.Tom Bringsvor wrote:I campingbiler ol. er det en sak som lader batteriet og samtidig er en strømforsyning.
Så dette er en kombinasjon av begge ting.

Kjøleskap som er beregnet til å kunne drives med gass, 12volt, og/eller 230 volt bruker forholdsvis mye strøm.Ca 15 amp målte jeg mitt til en gang. Kjøleskap som har kompressor bruker omkring 1 amp.T4Jan wrote:Disse kjøleskapene skal jo bruke mindre strøm enn en billig cooler som jeg har. Så hvorfor trengs hele 15A ladestrøm?bjørn53 wrote:Disse gamle kjøleskapene bygger på at et varmelement varmer opp en væske/gass ved hjelp av 12 volt eller 230 volt eller gass. Heng en lader direkte på forbruksbatteriet og la kjøleskapet hente strøm fra batteriet. Det vil funke i 100 år.![]()
Men ... Ikke glem kjøleskapet hengende på batteriet når du ikke kjører eller har ladestrøm.![]()
Du trenger ca 15 amp ladestrøm.
I startøyeblikket bruker de mye, men det er bare i 1 sekund eller noe, ellers så skal de vel bruke mindre???
En av grunnene til at jeg ville brukt et vekselrele og omformer til kjøleskap/coller i tillegg, er at en intelligent lader vil gi feilmelding og slutte å lade. Tror vel at batteriet ikke holder ladingen og er ødelagt.![]()
Det er min erfaring med 2 forskjellige ctek ladere. Det står jo også batteristørrelsen de er beregnet på. Er det bare litt lys og andre småting på så vil de ikke gi feilmelding.
Er forøvrig enig med deg at den rimeligste laderen du linket til i et tidligere innlegg er god nok.

Fungerer helt greit med en batterlader som strømforsyning om batteriladeren står knyttet til et batteri. Batteriet vil fungere som en stor kondensator og glatte ut pulsene.Tom Bringsvor wrote:I campingbiler ol. er det en sak som lader batteriet og samtidig er en strømforsyning.
Så dette er en kombinasjon av begge ting.
Denne kombinerte saken er konstruert for å lade et tomt batteri og samtidig gi strøm til alle 12 v strømforbrukere som standard er i bodelen.
Om man bruker en batterilader som strømforsyning er det trolig at motorer ol. brenner opp.
Om man bruker en strømforsyning som lader tror jeg også dette går dårlig.
I dagens bobiler er det mulig enda mere kompleks og brutalt dyrere.