daain83`s 2002 Transvelle syncro !

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
daain83
-
-

Re: daain83`s 2002 Transvelle syncro !

Post by daain83 »

Idag kom sommertøflene på, fikk samtidig tatt en kjapp vask :grin:

Image

Hjulene vurderes solgt. SSW felger, 7x17 ET42 (690kg) - 225/55 R17 101W av typen billigdekk, masse mønster igjen. Kom med bud ved interesse ;)

Image

Sendt fra mobilen min.
daain83
-
-

Post by daain83 »

Legger opp noen flere bilder ;-)

Image

Image

Image

Sendt fra mobilen min.
daain83
-
-

Post by daain83 »

Da har jeg bestilt Brooklands verkstedhåndbok, så nå mangler jeg i grunn bare et måleur så er jeg nesten klar for registerskifte + + neste helg.

Tenkte jeg skulle fått tak på simringer til kam og veiv også, noe annet dere mener jeg bør ha med ?
daain83
-
-

Post by daain83 »

Image

Hva skjer? :-P

Sendt fra mobilen min.
daain83
-
-

Post by daain83 »

Image

Og der var de på plass! Mangler foreløpig strøm, må forske mer på hvor koble inn i sikringsboksen. Frister å legge opp et ekstra relé, men er jo litt gøy å ha det tilnærmet originalt også. Så får gi det et forsøk til hvertfall :D

Sendt fra mobilen min.
daain83
-
-

Post by daain83 »

Da er rep-håndbok mottatt, lørdag smeller det !

Wish me luck :p
daain83
-
-

Post by daain83 »

Image

Begynte sånn, og nå står den på samme plass uten topp :-P jaja, blir vel noe av det til slutt når knoll og tott skjønner åssen ting fungerer...

Sendt fra mobilen min.
vw 2,5tdi
-
-
Car: t4 tdi 2000mod

Post by vw 2,5tdi »

Skulle du bare skifte reg reim? Så jo litt voldsomt ut viss det var jobben!
Morten B
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Ikke glem å pell rust mens du har av plastikken :wink:
daain83
-
-

Post by daain83 »

vw 2,5tdi wrote:Skulle du bare skifte reg reim? Så jo litt voldsomt ut viss det var jobben!
Jo jeg skulle det, det skar seg gitt :p

Litt utfyllende historie:

Vi begynte med friskt mot lørdags formiddag, min svoger og jeg. Svogeren er en kar som er særdeles dyktig når det kommer til å skru og jeg har også vært ute en vinternatt før når det kommer til bil, men pga litt senere nevnte grunner gikk vi et par timer senere på en kjempesmell.
Vi demonterte det vi følte var nødvendig for å komme greit til, sikkert mer en mange andre, men plass får man sjeldent nok av når det kommer til å skru bil (om ikke det er en gammal Volvo man skrur på :p ). Etterhvert kom tiden for å begynne å lete etter merker, vi leitet og leitet. Fant til slutt noe vi trodde var et merke på svinghjulet, merket på pumpa var greit. Men siden dette ikke stemte ift kammen ble vi usikre og etter mye fram og tilbake bestemte vi oss for å ta en spansk en. En spansk en i form av skrujern inn i glødeplugghullet for å se om stempelet faktisk var på topp. Som sagt så gjort og før jeg rakk å si "faen i helv...." så knakk det forbaska skrujernet inni sylinderen. Å dæven....
Nå var rådyrene gode...etter ca 5 minutters fikling for å se om det gikk ann å få det ut måtte vi krype til korset. Vi måtte rive toppen. Klokka var 14.30-15.00 og alle som kunne ha toppakning og bolter liggende hadde selvfølgelig stengt. Javel, ikke noe å gjøre med det, vi måtte bare innse at deler måtte bestilles på mandag. Vi reiv toppen og gikk hjem...
Jeg var selvfølgelig småforbanna, heiv meg på sykkelen, rakk ølsalget - blei full, men det er en annen historie.
Mandag ble det bestilt deler, toppakning måtte selvfølgelig skaffes så delene kom ikke før i dag. Vi hadde selvfølgelig møte på jobb idag, så kom ikke igang å skru før nærmere 17.30. Men nå er toppen kommet på igjen, alt som måtte løsnes idf er montert igjen og registeret er kommet på. Idag fant vi rette merket også på svinghjulet, det var lett å se når toppen er av, skjønner godt at folk sliter med å finne det ellers. Etter hva vi har funnet ut har registeret vært off, akkurat hvor mye er vanskelig å si, men det kan ikke ha vært riktig. Vi har konkludert med at reima er byttet i senere tid uten at dette er notert noen sted og at de som har gjort det har hatt enda mindre peiling enn oss :p Tusjmerker var også tilstedet. Det skurrer, særlig siden bilen har vært tungstartet og min svoger mener den ikke helt er så sprek som den burde. Sikkert mange som vil tenke for seg selv at vi ikke er noe bedre, men vi stiller det hvertfall opp etter alle kunstens regler, vi har 3 forskjellige "bøker" vi henter info fra. Samt kompetente folk, internett osv i bakhånd. Når den er oppe å går igjen blir det bestilt time for dynamisk justering.

Da har jeg vel fått med det meste, så kan dere le litt og kanskje tilogmed tenke at det kjenner du deg litt igjen i. Så skal dere nok se at det blir noe av det til slutt ;)

Håper å ha den oppe å gå igjen i løpet av morgendagen !

Tut tut =)
daain83
-
-

Post by daain83 »

Rudeboy wrote:Ikke glem å pell rust mens du har av plastikken :wink:
God ide, men nå er det om å gjøre å få den opp å gå igjen siden det er eneste bilen vi har. Fort gjort å demontere litt igjen ved en senere anledning for å slipe litt osv ;)
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Da håper jeg du har rett i det, har en jobb på fronten sjøl hvor jeg får anledning til å bivåne tingenes tilstand der framme.

Fort gjort lover godt 8)
daain83
-
-

Post by daain83 »

Da er den i live igjen...slet endel med pumpa, men når vi endelig fikk tak på ordentlig måleur var saken biff ;-)

Montere resten i morgen, så må jeg få den justert elektronisk. Sjekke muligheten for å få gjort det på fredag.

Puh...

Sendt fra mobilen min.
daain83
-
-

Post by daain83 »

Back on the road again :-D

Sendt fra mobilen min.
daain83
-
-

Post by daain83 »

Da har bilen endelig fått justering elektronisk på Gumpens Auto Vest, går som ei klokke. Fortsatt litt tung å starte når den har stått litt, håper på å eliminere det problemet med ny ventil på dieselfilteret og nye kobberringer til banjokoblingene på dieselpumpa. Satser på å få byttet det til uka. Vil påstå at det å bytte registerreim selv ikke er noe veldig problem om man har gjort forarbeidet sitt riktig. Når vi fant ut av det og fikk skaffet det verktøyet vi trengte var i grunn jobben helt ok ;)

Ble også informert om diverse småfeil etter besøket så litt skruing blir det framover. Først på lista er 4-hjulskontroll, da det ble påpekt at dekk var noe mer slitt på innsiden, så da kommer jeg til å skru den ned noen cm foran i samme slengen.

Ellers er det litt småting som må gjøres, grøftelys må kobles opp, samme med 1000meterene (ville gjøre det på nytt da det som ble gjort i vinter var litt hastearbeid), må også legge opp 2 stk sigarettennerstikk bak til ungenes nettbrett før vi reiser på sverigetur om noen uker.

Så det skjer noe hele veien, oppdatere med noen bilder så snart jeg får vasket den - det trengs :p

God helg !!
vw 2,5tdi
-
-
Car: t4 tdi 2000mod

Post by vw 2,5tdi »

Viss du kikker på diesel slangen inn på pumpa så kan du fort konstatere om den drar luft på slangen inn til pumpa. behøver ikke skifte deler på måfå :wink: Bare å se etter luft bobler i slangen først.
Morten B
daain83
-
-

Re: Re: daain83`s 2002 Transvelle syncro !

Post by daain83 »

vw 2,5tdi wrote:Viss du kikker på diesel slangen inn på pumpa så kan du fort konstatere om den drar luft på slangen inn til pumpa. behøver ikke skifte deler på måfå :wink: Bare å se etter luft bobler i slangen først.
Disse delene koster jo ikke mange kronene og de er sikkert modne for utskiftning. Men ser poenget ditt :-D

Sliter med tungstart etter den har stått litt, starter tvert når den nettopp har vært i gang. Ingen fusk eller noe utenom.

Sendt fra mobilen min.
daain83
-
-

Post by daain83 »

Da er denne blitt noe lavere i fronten, forstillingskontroll i morgen ;)

La meg på 38cm senter til hjulbue. Hjalp betydelig på utseende !!
daain83
-
-

Post by daain83 »

Image

Image

Sendt fra mobilen min.
Arild
-
-
Car: 02 151hk tdi
Phone: 90936497

Post by Arild »

daain83 wrote:Image

Image

Sendt fra mobilen min.

Steike :D Vart meget fin nå :wink:
Arild
T4 02mod 151hk tdi
daain83
-
-

Post by daain83 »

Arild wrote:Steike :D Vart meget fin nå :wink:
Det hjalp i hvertfall, ble litt høy bak nå da... Får bli noe senk bak også etterhvert ;)

Ellers fikk jeg koblet opp tåkelysene idag =) Brukte eksternt rele, ga foreløpig opp å koble det opp som originalt. Mista helt motet på å finne noenting i den kabelklysa bak sikringsboksen...

Et dårlig bilde :p Må investere i noen parklyspærer som er "noe" hvitere gitt !

Image
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Skal du ha noe hvitere enn det bildet viser, får det bli MIG-bolt og sveisegnist, tror jeg :lol:

Med fare for å gjenta meg selv - flott tråd !
daain83
-
-

Re: Re: daain83`s 2002 Transvelle syncro !

Post by daain83 »

Rudeboy wrote:Skal du ha noe hvitere enn det bildet viser, får det bli MIG-bolt og sveisegnist, tror jeg :lol:

Med fare for å gjenta meg selv - flott tråd !
Enn bildet viser ja :-P Bildet lyver veldig, jeg har sånn xenonlook i hovedlys og grøftelys. Parklysene ble veldig gule i forhold, det så rett og slett ikke bra ut :lol:

Takk for det ;-)

Sendt fra mobilen min.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

OK, det vises ikke at du har Project Zwo-lamper i hovedlysa men hadde jeg hatt såne løkter i hende, ville jeg også montert Xenon i bilen. (de er godkjente, gitt)
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Post by t21500 »

Rudeboy wrote:OK, det vises ikke at du har Project Zwo-lamper i hovedlysa men hadde jeg hatt såne løkter i hende, ville jeg også montert Xenon i bilen. (de er godkjente, gitt)
For at en bil skal bli godkjent med ettermontert xenon, holder det ikke med at det er godkjente lamper... du må i tillegg ha både automatisk regulering av lysene (sensorer på fram- og bakaksling) og lyktespylere.
Pål Strand
Post Reply