Say hello to Werner (1977 Bay)

T2-Prosjekter (Transporter 1968-1979)
VonZu
-
-
Posts: 1552
Joined: 05 Mar 2011, 11:42
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Location: Hå kommune

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by VonZu »

Hm. Jeg tror jeg må ta en runde og kikke baki motorrommet på en lokal buss med type 4. Da blir kanskje mange spørsmål besvart med en gang.
VonZu
-
-
Posts: 1552
Joined: 05 Mar 2011, 11:42
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Location: Hå kommune

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by VonZu »

Nå har jeg tatt en titt i motorrommet på en camper med 1800 type 4.
Etter hva jeg kan se, er profilen på flensen som holder pakningen mellom blekket og karosseriet helt likt formet. Det starter lavt i fronten, og går oppover mot bakenden.
RuneA
-
-
Posts: 624
Joined: 19 Feb 2006, 13:16
Location: Oslo/Tallinn

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by RuneA »

Alle bay etter 71 er klargjort for type 4 motor, men mange som ble levert med type 1 motor, men med riktig kjøleblekk og muligens en annen girkasse så skal det ikke være noen større utfordringer.
Rune

Image
Hus på hjul

1987 Westfalia
1980 Westfalia
1972 Westfalia
VonZu
-
-
Posts: 1552
Joined: 05 Mar 2011, 11:42
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Location: Hå kommune

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by VonZu »

I dag var jeg og tok en titt på 2-literen.
Etter alt å bedømme har denne stått i T3. Lavt innsug, og helt annerledes motorblekk. Hmmm... Men det fins kanskje fiks ferdige ombygningsdeler å få tak i en plass? Men så var det dette med girkasse da. Har en følelse av at det blir mye arbeid å få den på plass i Werner.
Image Image

I påvente av en aha-opplevelse tenkte jeg å plukke litt mer av 1600-motoren. Boltene til eksosanlegget satt som tusan. Så da ble det kort prosess. Eksosanlegget er uansett søppel.
Image Image

"Litt" sand på blekket under høyresiden av motoren...
Image

En mutter hadde funnet seg til rette mellom sylindrene.
Image

Toppen er av, og jammen er det ikke noe muffens i sylinder 4. Tydelige merker av en haug med slag i topp og bunn.
Image

Toppen har samme merkene. Noe har slamret mye rundt inni her.
Image Image

Her må det nevnes at undertegnede glapp en mutter fra toppen inn i det ene støtstangrøret. Den ligger nå og koser seg sammen med veiven, eller noe... Lort! &&(#)=¤"=)¤?!"#¤/&%(#

Det er tydelige oljelekkasjer fra flensen under påfyllingsrøret og under oljekjøleren.
Image Image

Det så ut til å være lekkasje i flensen rundt bunnpluggen også. Her var det brukt pakning på tube, og ikke særlig godt påført.
Image

Og der stoppet vi i dag.
Image

Nå kjenner jeg på at jeg ikke har lyst å bruke denne uten full overhaling. Levere inn topper og blokk til shinigns, med nye rådelager osv. Noen som kjenner et verksted i Jærområdet? Jeg har brukt motorspesialisten på Bryne for to traktortopper for ikke så lenge siden. De gjorde en grei jobb med dem.
Hadde jeg hatt mer peiling, kunne jeg nok bedre vurdert arbeidsmengde og kostnad vs. overhaling og ombygging til den type4-motoren.
Kanskje jeg skal se på det som et lite utdanningsprosjekt. Å ta en 1600-motor som første luftkjølte overhalingsobjekt er kanskje ikke så dumt. Kanskje mer fornuftig enn å hoppe rett på ombygning til type 4.
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by ducce999s »

har for meg jeg så en 2l luft til Bay på blocket.se i går, gå inn og søk der
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
VonZu
-
-
Posts: 1552
Joined: 05 Mar 2011, 11:42
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Location: Hå kommune

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by VonZu »

Takk for tipset. Fant en 1200, men ingen 2-liter. Kanskje det er min begrensede beherskelse av sveamålet :D
Tur-Bo
-
-
Posts: 4498
Joined: 17 Jan 2009, 22:27
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366
Location: Treungen Telemark

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by Tur-Bo »

Hvor har det blitt av Saukjerring da ? Innlåst i bilen med citrusrens ? :mrgreen:
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by ducce999s »

Tur-Bo wrote:Hvor har det blitt av Saukjerring da ? Innlåst i bilen med citrusrens ? :mrgreen:

Hu er på lammekjøtt jakt ;-)
Nabo væren har gått bærserker B-)

Sent from my LT18i using Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
VonZu
-
-
Posts: 1552
Joined: 05 Mar 2011, 11:42
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Location: Hå kommune

Re: Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by VonZu »

ducce999s wrote:Nabo væren har gått bærserker B-)
Ja, der har du en kar som har tatt for seg...
Cheron
-
-
Posts: 1392
Joined: 11 Feb 2010, 20:00
Phone: 90046823 sms
Location: Andebu

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by Cheron »

Bilen lever? Fremgang eller stillstand?
VonZu
-
-
Posts: 1552
Joined: 05 Mar 2011, 11:42
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Location: Hå kommune

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by VonZu »

Bilen fins, men det har ikke blitt gjort noe med den. Vi har så smått begynt å diskutere den igjen nå, etter Bussfest på Åland. Spørs om den bli klar til neste års sesong, men det er lov å håpe. Vi har vel egentlig bestemt at vi ikke vil gjøre så veldig mye mer for å få den på veien slik den nå er. Vi snakker om å plukke den fra hverandre, og få den lakkert på ny. Men vi får se. Først er det campingvogna som skal henge bak den :)
Cheron
-
-
Posts: 1392
Joined: 11 Feb 2010, 20:00
Phone: 90046823 sms
Location: Andebu

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by Cheron »

Godt den finnes i det minste 8)
VonZu
-
-
Posts: 1552
Joined: 05 Mar 2011, 11:42
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Location: Hå kommune

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by VonZu »

Ja, gudhjelpes. Bilen er jo helt ok. Mangler bare motor :P
Cheron
-
-
Posts: 1392
Joined: 11 Feb 2010, 20:00
Phone: 90046823 sms
Location: Andebu

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by Cheron »

Du har jo 2 literen.. Skru av alt kjøleblikk og monter.. Kjøleblikk får du brukt på vwnorge.

Passer rett på girkassa
VonZu
-
-
Posts: 1552
Joined: 05 Mar 2011, 11:42
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Location: Hå kommune

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by VonZu »

Ja, men du vet... Det er andre biler (og traktorer) å skru på også :roll:
Cheron
-
-
Posts: 1392
Joined: 11 Feb 2010, 20:00
Phone: 90046823 sms
Location: Andebu

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by Cheron »

Ah, den så jeg ikke komme :lol:
VonZu
-
-
Posts: 1552
Joined: 05 Mar 2011, 11:42
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Location: Hå kommune

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by VonZu »

:roll:
jakob
-
-
Posts: 2147
Joined: 22 Apr 2008, 15:48
Phone: 46809101
Location: Rena.
Contact:

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by jakob »

TRAKTOR;/%&)=%# nå må du prioritere. KJøp deg hest så slipper du traktor. :?
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
VonZu
-
-
Posts: 1552
Joined: 05 Mar 2011, 11:42
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Location: Hå kommune

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by VonZu »

Tsk, tsk, tsk. Du er bare misunnelige fordi mine traktorer (BLÅ) er kulere enn din traktor (rød...). :P
Cheron
-
-
Posts: 1392
Joined: 11 Feb 2010, 20:00
Phone: 90046823 sms
Location: Andebu

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by Cheron »

Alt for lite Bay på veiene i Rogaland. Ta ansvar! 8)
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Post by ducce999s »

Du får sette kjerringen på saken, slik at det skjer noe :-)

Sent from my LT18i using Tapatalk 4
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
VonZu
-
-
Posts: 1552
Joined: 05 Mar 2011, 11:42
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Location: Hå kommune

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by VonZu »

Jævla gruppepressere. Nå er det snart vinter, og da er det syncro og traktor som gjelder. Og kanskje en 2-liters luftkjølt motoroverhaling?
Saukjerring
Posts: 63
Joined: 04 Mar 2011, 09:57
Car: T25 1990 Autohomes Komet
Location:

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by Saukjerring »

Hør, hør!
Ja til Werner på veien! Jeg er klar, men det riktig at vi har litt å holde på med for tiden.
1977 Bay, 1990 Autohomes Komet, 1987 Syncro, 1985 Transporter, 2000 Peugeot, Mange traktorer av gammelt slag (hele og i deler) og en koselig rød plenklippetraktor.
Cheron
-
-
Posts: 1392
Joined: 11 Feb 2010, 20:00
Phone: 90046823 sms
Location: Andebu

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by Cheron »

Prioriteringer, tsjk tsjk 8)
jakob
-
-
Posts: 2147
Joined: 22 Apr 2008, 15:48
Phone: 46809101
Location: Rena.
Contact:

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by jakob »

Men hør hør!! Rød er best.

Mor sau, få`n til å fikse T2`n. Gratulerer med dagen også fru Sau!
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Post Reply