Påføre fett

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
monor
-
-

Påføre fett

Post by monor »

Fikk ett tips fra en om at jeg skulle spreie på lithumfett langs kanaler og skjermbuer for å redusere risiko for rust. Dette fettet har vist en god evne ved at det tåler vann. Noen som har efering med dette? Har forsøkt litt, ser ut til at dette fettet har en utrolig evne til å trenge inn på de trangeste steder. Har dette noe for seg?
Bole

Post by Bole »

Interessant forsøk, fortell når du har kjørt en stund, om fettet blir vasket bort eller ikke.
Lithiumfettet er virkelig et krypefett og tar seg dit hvor understellsbehandlinga har sluppet taket. Men løser det opp understellsbehandling der den sitter som den skal?
BTW - Der finnes jo fremdeles de som sverger til å bruke spillolje som rustbeskytter der under.

Bruker for øvrig litiumfett både på gaswire og panseråpnerkabel med eksellent resultat.
(Og selvfølgelig på wirer på mc og trampesykkel også)
JanO
02 California 2.5TDI ACV / FJS
97 Transporter 2.4D AAB ex
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Mener vaktmesteren på barneskolen laget en blanding av spillolje og diesel, skulle gi bra beskyttelse og trekte godt inn overalt. Kjørte Volvo 240 som varte og varte og varte og varte og varer ennå. Fin i lakken ennå i alle fall. Bleier ikke krype under :lol:
StaaleB
-
-

Post by StaaleB »

Spilloljetrikset er vel litt omstridt, ettersom brukt motorolje inneholder en del forurensninger som ikke er gunstig for å forebygge korrosjon. Skal man bruke olje må det vel være bedre å bruke ny olje. Det blir ikke så ekstremt mange liter man får til å henge oppunder bilen uansett, så det man evt. sparer på å anvende brukt olje må vel være minimalt?
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Owatrol

Post by Rudeboy »

Spillolje er fyfy i og med at det er avfallsprodukter, skal vist også ikke gi den effekten man håper på.

Owatrol er et norsk linoljebasert produkt som en f.eks finner på St.Hanshaugen hos fargeandelen der, eller hvor som helst de har kvalitet.

Spyl reint under, tørk og spray på undersia av bilen.

Kan også brukes som grunning da en lager 30 / 70 % linolje og bengalack - nok et omstridt produkt. Men dette legges vått i vått, dvs før laget rekker å komme dit bengalacken ville sluttet klebe legger du et lag bengalack oppå, og så et par lag til. Så har du ei olje som trenger nedi metallet og ikke slipper til verken vann eller luft som jo er rustfaktorene som godt kan virke lenge og vel under f.eks Tectyl før du oppdager det...

Sjekk ut landroverforumet, de gutta veit hva rust er og hva som hjelper.
(www.lrforum.com/forum eller no sånt og bruk gjerne søkemotoren deres på www.lrforum.com og ordet "owatrol").

Hadde ikke nyttet noe spesiellt annet enn owatrol, og nå har jeg etpar overflateflekker som må tas så det kan plutselig ligge en lengre tråd med bilder når jeg får tatt faenskapet som gnager på lakken min.

mvh,
Yngve S
Ørjan
-
-
Car: t5 1.9tdi-t3 syncro sperr foran og bak-t3 1.6td-t3
Phone: 97120012

Post by Ørjan »

Når det gjelder rust behandling.

Lever bilen inn på ett understell behandlings senter.

De sandblåser bilen under,zinker den og dekker den med sånn "gummi masse", Nye biler er levert med dette, før de blir tecktylbehandlet.....Dette koster max 6000kr

Tecktyl og olje og drit, det er bare ett stort griseri...

På denne måten, får du en tør å ren bil.

Ps.Dette kan også på føres kanalsidene (da den er overlakkbar)

Men uansett når det gjelder alle bile, vill jeg anbefale skvettlapper
You create your own universe as you go along.
wirre
-
-

Post by wirre »

Hvor får man tak i skjetlapper som passer til t4'n? (sikkert dumt spørsmål men)
Martin

Den gule fare :)
Ørjan
-
-

Post by Ørjan »

dU HAR JO UNIVERSAL TYPEN PÅ BILTEMA...ELLER NOE..VISST DU SKAL HA NOE ORGINALT (VISST DET FINNS)
koster det nok litt mer
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Det aller beste tipset er å montere skvettlapper foran. Forhjulsspruten sliter noe vannvittig på kanaler og yttre feste for triangelarmen bak.
Ser STOR forskjell på de bilene som har hatt dette siden ny og de som ikke har hatt. Må legge til at det slites for det, men det er stor forskjell.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

wirre wrote:Hvor får man tak i skjetlapper som passer til t4'n? (sikkert dumt spørsmål men)
Kjøp orginale, de passer presis og gjør nok den beste nytta imot noe Biltemajall. De orginale følger kanalen og pressingene i bilen.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
wirre
-
-

Post by wirre »

Har du noen indikasjon på pris på slike orginale? syns jo godt hvor møkkspruten kommer opp langs bilen... spesielt i disse saltglade dager.. Her jeg bor salter de hvis der er meldt snø, har vært mildt og blir kaldt, hvis de ikke har noen annet å gjøre, og nesten før brøytebilen har vært på veien. virker som om de helst vil brøyte minst mulig, og ruste opp flest mulig biler!! :twisted:
Martin

Den gule fare :)
roars
-
-

Post by roars »

http://www.nct.no

Har prøvd produktene, og det virker lovende.
Det meste her er linoljebasert.

Biltema har også en linoljebasert hulromsolje, den er billig, og lukter enormt.
Skal være kaldpresset, kaldpresset tørker ut langsommere enn kokt.
SÅ jeg har brukt å varme opp i blikkboks og helle/sprøyte i.
Trenger bedre inn i spalter/sprekker når'n er oppvarma.

Det ruster selv om det blir sandblåst, er vel noe med porer.
NCT har syrebehandling for sånt, og jeg er faktisk ganske fornøyd med disse produktene, dette er ikke et stoff sm binder rusten, men kjemisk fjerner.
Er jo viktig å etterbehandle godt da.
De selger noen sett til 750,- inneholder rustfjerning/stopper/primer/grunning.
Har testa på syncro prosjektet mitt (se under prosjekter).

Ideen med linolje i en eller annen form er iallefall ikke dum.
På åpent understell har ikke jeg spes. tro på den...der må det nok mere bestandig stoff til som tåler slitasje.

Har god erfaring med harpiksbasert masse (sprøytet) fra teroson.
MEN det må være greit under, hjelper ikke å sprøyte over rust, den må bort.
OG det finnes neppe kjedeligere oppgaver enn å drive på under en bil med noe sånt.

Nå må jeg bare si at T4'n ser ut til å ruste mye mere enn alle T3'ene...
Har en kamerat som har sveist en del på sin T4...og den har ikke gått i saltsuppa på østlandet.
Roar Sørnmo
roars
-
-

Post by roars »

Der Postmeister wrote:Det aller beste tipset er å montere skvettlapper foran. Forhjulsspruten sliter noe vannvittig på kanaler og yttre feste for triangelarmen bak.
Ser STOR forskjell på de bilene som har hatt dette siden ny og de som ikke har hatt. Må legge til at det slites for det, men det er stor forskjell.
Har gjort noen forsøk med skvettlapper under bilen (saab har hatt det lenge), bak forhjula, mellom ramma og kanalen, skjært til i gummi (fra store lastebilskvettlapper), og det virka faktisk ikke så aller verst.

Blir en avveining på hvor langt ned de skal stikke da...men det er jo bare å klippe av om det subber mye da.
Roar Sørnmo
magn(e)um
-
-

Post by magn(e)um »

Ørjan wrote:Når det gjelder rust behandling.

Lever bilen inn på ett understell behandlings senter.

De sandblåser bilen under,zinker den og dekker den med sånn "gummi masse", Nye biler er levert med dette, før de blir tecktylbehandlet.....Dette koster max 6000kr

Tecktyl og olje og drit, det er bare ett stort griseri...

På denne måten, får du en tør å ren bil.

Ps.Dette kan også på føres kanalsidene (da den er overlakkbar)

Men uansett når det gjelder alle bile, vill jeg anbefale skvettlapper
Mer info? Har en T4 som trenger litt pleie til våren, så dersom du har noen navn så...
Ørjan
-
-

Post by Ørjan »

thorsen atv senter..men det er i bergen da..vet ikke om de har andre steder
Post Reply