Automat-Coachen Manfred

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Post Reply
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Automat-Coachen Manfred

Post by OddN »

Behov kan skapes, og de kan plutselig oppstå. Jeg kommer i løpet av høsten til å trenge et kjøretøy med automatgir, og jeg må vurdere om jeg skal fortsette å koste på hverdagsbilen (med automat, men av et annet merke, Opel Omega MV6) enda mer. Den begynner å bli sliten, og jeg frykter at høstens PKK vil medføre en del kostnader.

Mine to første T3'er var automatbiler og jeg husker godt hvor behagelige de var å kjøre. Spesielt Coachen med sin lavere høyde og med 112i motor. Dessverre ble den i et svakt øyeblikk, og på grunn av en smule plassmangel solgt videre, og er nå så vidt jeg vet blitt spiker :-( RIP

Image

Så da sitter jeg her og leter, har allerede lagt inn en "bil ønskes kjøpt" annonse her på forumet, og har fått et par tips som dessverre ikke har ført til noe konkret.

Så om noen har, eller vet av, eller har kjørt forbi noe som kan se aktuelt ut, tar jeg gjerne imot tips. Og for å holde forumet ryddig, tar jeg gjerne tipsene i ønskes kjøpt tråden. Dette er imidlertid starten på prosjekttråden, selv om rette bilen ikke er funnet enda.

Det jeg ser for meg er i allefall en Coach, i tillegg til at de er gode å kjøre, liker jeg utseendet med senk, spoiler og planker. Alt dette kan selvsagt ettermonteres på en hvilken som helst Caravelle, så jeg skal ikke være for bastant. Kan gjerne være litt ekstra senket. H&R 45mm hadde jeg på Multivanen og det fungerte også godt, og gjør bilen enkel å gå ut og inn av med krykker.

Når det gjelder fargevalg, har jeg ikke noen absolutt preferanse, Tizianrød er jo en favoritt, men med et såpass begrenset utvalg som det er av fine Coacher, er både Taubengrau, Savannabeige og Flashsilber ok. Og den Bronzebeige Turbodieselen som Tage hadde så jo flott ut den og. For øvrig den eneste Coachen jeg har sett med den fargen.

Og interiør har jeg jo lang erfaring i å modifisere, så her er jeg mottakelig for det meste. Det bør være bakseter, men om disse er av typen kombinertbenk, eller noe annet, er ikke nøye. Jeg er til og med åpen for å låne setene ifra syncroen i en periode.

Ser for meg at jeg kanskje må drive litt oppsøkende virksomhet, så jeg leter aktivt etter kandidater.
Last edited by OddN on 09 Sep 2014, 14:14, edited 2 times in total.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Jakten på automat-Coach

Post by OddN »

Luktet litt på Subaru-Coachen i Bergen, fin bil og grei pris, men var visst litt for sent ute der. Dessuten var halve bagasjerommet oppfyllt med en gasstank som sikkert er kjekk å ha i enkelte områder, men her nordpå måtte jeg ha kjørt 120km en vei for å fylle, og da var det litt liten vits.
Last edited by OddN on 08 Aug 2014, 14:04, edited 1 time in total.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Jakten på automat-Coach

Post by OddN »

Neste kandidat sto på Raufoss. Rapidspeeds tidligere Reimo-Camper. Praktisk bil med både hevetak og kjøkkenbenk, men litt mye rustangrep, og i samråd med Jarle som måtte ha hevet seg rundt og lappet den sammen i full fart, ble vi enige om at det kanskje ikke var den rette bilen for mitt behov.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Jakten på automat-Coach

Post by OddN »

Har et par andre kandidater på gang, oppdatering kommer.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Jakten på automat-Coach

Post by OddN »

I mellomtiden kan jeg jo gjøre opp status i forhold til deler og oppgraderinger som jeg har.

En Coach har jo allerede servostyring. og mange har sentrallås.

Imidlertid så har jeg ett komplett (tror jeg) sentrallåsopplegg liggende. Jeg har også, om jeg ikke husker helt feil el-speil.

Turtellerinstrument tror jeg jammen og jeg har liggende, lurer på om ikke det var det jeg faktisk hadde i den røde Coachen, hvor det var bygget inn kjørecomputer fra Golf 2 og speedometer fra samme. Var dvel det som gikk til 260 :-) Absolutt nødvendig i en automatgiret 112i :P

Felger har jeg, og det er ikke noen stor premie til de som gjetter hva det vil bli...

Riktig, Ronal R9 i 16 toms.

Etter siste opptelling har jeg en 7x16, tre 8x16 og to 9x16. Så har jeg en 7x16 på tur fra England (tusen takk Andrew) og venter fremdeles på de siste to (7+8x16) fra ebay. I tillegg til de fire (7x16) som nå står på syncroen.

Så jeg har ikke noe som egentlig blir ett fullverdig sett enda, men har håp om at det etter hvert kan bli ett sett bestående av to 7x16 og to 9x16. Dette finnes det faktisk papirer på fra Projekt Zwo :-) Kunne allerede nå ha satt sammen et sett bestående av 8+9x16 men 8 toms foran er litt for heftig... selv om det er det den forrige Coachen er avbildet med ovenfor.

Gangstercaps... Den diskusjonen lar vi ligge :-) Tror ikke det passer seg på en senket Coach egentlig.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Jakten på automat-Coach

Post by OddN »

Har lokalisert et par Coacher her i området, men ingen med automatgir. Vet om en pen TD, men da blir automatombyggingen noe mer omfattende. Har funnet ut at drivpakken fra den gamle Tizianrøde Coachen min er tatt vare på, men det krever litt mer detektivarbeid for å finne den. Står også en fin men uregistrert Coach utenfor Narvik, men vet ikke noe mer om den. Så den forrige helg da vi var på mc-treff, men hadde ikke tid til å undersøke noe mer. Så jeg er fremdeles åpen for tips om originale automat-Coacher.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Jakten på automat-Coach

Post by OddN »

Sitter og gjør meg noen tanker om hvor forskjellig oppfatning folk har om hva som er et "virkelig pent" karosseri.

Skjønner at jeg som er oppvokst på nordnorske saltfrie veier (nåja, de har begynt å salte i de største byene her nordpå og) har litt andre begreper enn hva folk i værste saltgryta har. Så kan hende at jeg har lagt lista for høyt i forhold til å lete etter bil på et landsdekkende forum.

Eller kanskje jeg rett og slett må ta til takke med en litt sliten automat-Coach i første omgang. En som er, eller med enkle midler kan bli teknisk bra men som har et karosseri som tidens tann har preget. Behovet for å eie en automatgiret bil blir ikke borte med det første, men er i ferd med å bli akutt. Og om jeg finner en som er "grei nok" kan den jo fungere som bruksbil inntil jeg eventuelt kommer over en pen Coach (uansett gir) her nordpå, som da kan arve automatdrivverket.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Jakten på automat-Coach

Post by OddN »

Da er enda et par kandidater sjekket ut av systemet. Sitter nå tenker igjennom alternativene.

Det er langt imellom de virkelig pene Coachene, og enda lengre mellom de som i tillegg har automat. To av de som kunne vært aktuelle (RF regga ex-Erjo, og soltaksbilen som Cheron hadde) er ikke til salgs.

Har funnet noen pene manuellgirede Coacher som med litt overtaling er til salgs. Og automatdeler er overkommelig å anskaffe uansett om jeg må kjøpe en hel bil eller finner delene ferdig demontert. Tror det må bli sånn fremgangsmåten blir. Bruksbilen (Opelen) må være eu-godkjent før februar, så jeg har enda litt tid på meg.

Og da er jeg faktisk i en situasjon hvor jeg kan velge mellom både Tizianrot, Taubengrau og Flashsilber metallic. Det er vel ingen tvil om hva min egentlige favoritt er... men jeg skal la tilstanden på karosseriene få bestemme.

Men jeg tar fremdeles imot tips om ferdige automat-Coacher!
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Jakten på automat-Coach

Post by OddN »

To lokale Taubengrau Coacher er sjekket ut av systemet. Den ene (svært pen manuellgiret 112i) var ikke under noen omstendigheter til salgs :-( Den andre viste seg å være en turbodiesel, og er for øvrig nå solgt til noen andre.

Fikk et tips om at det sto en automatgiret Transporter hos Winther i Trondheim. Der var imidlertid automat og tilhørende deler allerede solgt. Noen her som har vært og hentet dette?

Vet om en Savannabeige Coach som står, men der er det visst noe krøll med papirene, så den avventer jeg.

Har også tittet igjennom gamle "biler selges" her på forumet, og driver litt direkte oppsøkende virksomhet i den sammenhengen. Blant annet på en Tizianrot Coach. Min favoritt :-)

Ellers har jeg et par følere ute litt lengre nord i fylket, får se hva det kan føre til.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Jakten på automat-Coach

Post by OddN »

Venter på bilder på den Tizianrøde Coachen. I mellomtiden har jeg fått bilder på en fin Taubengrau på Vestlandet. Om ikke noe dukker opp nærmere blir det tur sørover om en stund.

Har en dialog med en her på forumet om automatdeler. Riktignok ikke noe som er spikret enda. Og de står på en bil, og må demonteres der og da.

Har også funnet automatkasse i Sverige, men det betyr en bra omvei (eller dyr frakt) Så om noen har en ferdig demontert automatkasse jeg kan plukke opp på vei nordover hadde det vært veldig kjekt :-) Det vil si på, eller i nærheten av strekningen Bergen - Lillehammer - Trondheim og videre nordover. Andre automatdeler (starter, drivaksler, giroverføring osv) er og aktuelle.

I ren desperasjon har jeg vurdert andre alternativer:

Bygge om Syncroen min til lav "gatebil" : Fjerne trailmasterdelene, sette på lave fjærer, lave men brede dekk, og investere i autoclutch. Fikk tilbud på ett sånt system for et par år siden og det ligger på ca 10000. Har ikke lyst til dette, da den nå begynner å bli akkurat sånn som jeg har villet ha den, og egentlig kan begynne å konsentrere meg om finishen.

Kjøpe en annen syncro og gjøre det ovenfornevnte.

Montere autoclutch på en vanlig Coach. Absolutt reelt hvis det viser seg å være for vanskelig/dyrt å konvertere til automat. Men da burde jeg kanskje ha tatt utgangspunkt i en diesel-Coach, og så satset på AAZ/TDi konvertering. Men kanskje det ikke er så dumt å starte med en bensinbil likevel, da den har den girutvekslinga som er mest TDi vennlig.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Jakten på automat-Coach

Post by OddN »

Da er avtale om kjøp gjort. Blir henting over helga. Er spent :-)
hunter
-
-
Posts: 1483
Joined: 14 Feb 2007, 13:11

Re: Jakten på automat-Coach

Post by hunter »

Gratulerer med bil! Litt info før den hentes eller er det stemplet strengt hemmelig :)
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Jakten på automat-Coach

Post by OddN »

Ikke så veldig hemmelig. Noen har nok gjettet det allerede, men for de andre, så drar jeg etter planen å henter denne i løpet av neste uke:

http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=9&t=40115
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: Jakten på automat-Coach

Post by subwoofer »

Trengte vel ikke veldig mange hjerneceller for å regne ut det? :mrgreen:
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Jakten på automat-Coach

Post by OddN »

Min aller første T3 var en automatgiret flashsilber Caravelle. Så dette blir litt "tilbake til start"

Har noen planer, men det blir ikke de store ombyggingene å snakke om. Må nok sette sammen et sett 16toms Ronalfelger til våren, og kanskje skaffe noen H&R-fjærer. Men ellers skal den få være sånn som den er.

Har ikke for vane å gi bilene mine navn, men kanskje denne må få ett som gjenspeiler første eier... Får se :-)
hafse
Posts: 81
Joined: 13 Sep 2012, 09:40
Car: T3 Westy
Phone: 90902308
Location: Vestby

Re: Jakten på automat-Coach

Post by hafse »

Grattis med bil! :D
2017 Golf GTE
1983 VW T3 Westfalia
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Jakten på automat-Coach

Post by OddN »

Takker ☺

Gleder meg til å se den på nært hold.

Skal prøve å få lagt ut et par bilder i morgen.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Jakten på automat-Coach

Post by OddN »

Her er noen av bildene jeg fikk tilsendt fra selger:

Image

Image

Image

Image

Image
-OTO-
-
-
Posts: 321
Joined: 17 Mar 2012, 20:47
Car: Caravelle GL T3 1986, Transporter Reimo T3 1985
Phone: 90752036
Location: Gjøvik

Re: Jakten på automat-Coach

Post by -OTO- »

Dette er vel bare helt konge?
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Jakten på automat-Coach

Post by OddN »

Alt i alt en relativt velutstyrt T3. Her er både elvinduer, elspeil, sentrallås, hanskerom og sminkespeil med lys :-)

Flybilletter er bestilt, dette blir spennende.

Når det gjelder den "rimelig kjente personen" som eide bilen da den var ny, kommer jeg tilbake til det når det er bekreftet hvem det er.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Jakten på automat-Coach

Post by OddN »

-OTO- wrote:Dette er vel bare helt konge?

Ja, jeg gleder meg i alle fall til å kjøre Coach igjen. Men om det er første eier du sikter til, så er han nok ikke akkurat konge...
hafse
Posts: 81
Joined: 13 Sep 2012, 09:40
Car: T3 Westy
Phone: 90902308
Location: Vestby

Re: Jakten på automat-Coach

Post by hafse »

Så jo ihvertfall konge ut, om ikke første eieren var det! :lol:
2017 Golf GTE
1983 VW T3 Westfalia
4x4syncro
-
-
Posts: 801
Joined: 28 Aug 2011, 12:36
Car: 1991 caravelle syncro 90 Coach Automat
Phone: 95294695
Location: Nittedal

Re: Jakten på automat-Coach

Post by 4x4syncro »

Grattis med noe som ser ut til å være en utrolig velholdt coach av de sjeldene :)

Skal du lakke coach plasten på denne? Syns personlig at det hadde hadde vært prikken over i'en for denne bilen.
Åsmund

T3 Caravelle Coach 1990 Automat
T3 Caravelle Syncro 1991
T1 transporter 1953
T2 transporter 1969
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Jakten på automat-Coach

Post by OddN »

4x4syncro wrote:Grattis med noe som ser ut til å være en utrolig velholdt coach av de sjeldene :)

Skal du lakke coach plasten på denne? Syns personlig at det hadde hadde vært prikken over i'en for denne bilen.
Tja, vi får se.

Er i utgangspunktet enig med deg. Har kikket på bildene av både den Subaru-Coachen til Hansstef (http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php ... baru+coach), og gamle "Hausfrieden-bilen" til Cheron (http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php ... ausfrieden), og begge kler lakkerte planker.

Men det blir nok ikke før til våren eventuelt.
skaravelle
-
-
Posts: 1165
Joined: 05 Jan 2006, 12:19
Location: Skien, Telemark

Re: Jakten på automat-Coach

Post by skaravelle »

Tommel opp, pen bil!
Image

bugbuddies.no
Post Reply