T3 TDI dødsdømt etter PK...

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Turbotuv
Car: T3
Phone: 46852262

Post by Turbotuv »

Var på periodisk kontroll med min kjære T3 på mandag.
Har på forhånd byttet nesten alt av bremser og en haug med foringer i forstilling+ begge hjullager bak da jeg visste dette var dårlig. Bilen ser ikke bra ut men er i meget bra teknisk stand.
Jaja. Til poenget..
Da kontrolløren kom ut spurte jeg om det var mye som måtte gjøres.
Ikke det verste han hadde sett sa han. Det kan jo ikke være så gale tenkte jeg.
Lekkasje på servo og et hjullager fremme.. Kjapt gjort..
Men så kom det...
En 2er for "ulovlig modifikasjon av motor" og en 2er for "Forevises trafikkstasjon".
Enten var det meg eller bilen han ikke likte.
Ombyggingen er gjort ordentlig så foruten intercooler og elektronisk dieselpumpe, ser den original ut..
Spørsmålet mitt nå er hva gjør jeg??
Har kontaktet Møller for å skaffe papirer, men de er ikke det spor interessert i å hjelpe.
Er det noen som har gjort dette før??
Ser på forumet at veldig mange har tenkt på det, men ikke lett å finne noen som har fått det godkjent.
For ordens skyld så stod det JX motor i før jeg byttet til 1Z.
Alt har fungert perfekt i snart to år nå, så dette var veldig trist.
Nå er jeg både sint og lei så tips tas i mot med takk...
1986 T3 Doka Syncro AFN 1,9 TDI (Boris)
1990 T3 Caravelle AVF PD 1,9 TDI (Busse)
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Papirer på ombygging til DJ, så argumentasjon hos BT. 90hk < 112hk, så tåler den en DJ så skal den tåle en 1Z.

Og så bruker du et annet verksted neste gang... :)
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
OddN
-
-

Re: T3 TDI dødsdømt etter PK...

Post by OddN »

Tjaa... det er nok bare å bite i det sure eplet og starte prosessen med godkjenning av motoren.

Som nevnt i en annen tråd er det helt essensielt at du spør de rette spørsmålene når du er i kontakt med Møller. De har ikke, har aldri hatt og kommer aldri til å gi ut papirer på at denne bilen kan godkjennes med denne motoren.

Men, siden bilen ble levert med DJ bensinmotor på 112 hester, så er det du trenger et skriv fra Møller på at det er samme bremser og hjuloppheng på din bil (som har vært en JX) og på en 112i. Det burde de kunne gi ut.

Og med det skrivet, kontakter du trafikkstasjonen, og hvis du da på en saklig måte kan overbevise de om at din motor ikke har mer enn 112 hester, samt at den 1Z motoren ikke veier vesentlig mer enn en original JX, burde dette være enkelt. At det i tillegg er en nyere motor som da i tillegg forurenser mindre bør vel også nevnes.

Edit: Slått på målstreken av subwoofer...
Turbotuv

Post by Turbotuv »

Hei.
Jeg tror jeg at har lest de fleste innlegg som omhandler dette.
Startet gårsdagen med et besøk på BT for å få en klarhet i hvilke papirer de ønsket.
De virket overraskende imøtekommende.
Som mange har nevnt så ønsker de bekreftelse på at mitt karroseri kunne bli levert med større motor enn 1Z og at mitt understellnr. ble levert med riktige bremser. De ville også vite understellnr. på bilen motoren kommer fra. Men det tror jeg at jeg skal få tak i. Han ville også helst at Møller skulle bekrefte at bilen tålte den nye motoren, men det virket som han kunne klare det uten dette når jeg sa at det sikkert ble umulig.
Møtte deretter personlig opp på Møller, men måtte ringe deres typegodkjenning på østlandet.
Spurte der bare om papirer for DJ og bremser, men de ville ikke hjelpe. Han jeg snakket med mente jeg burde ta dette i Tyskland eller gjennom noen som hadde gjort dette før. Ja det er helt sant.

Marius..
OddN
-
-

Post by OddN »

Turbotuv wrote:Hei.
Jeg tror jeg at har lest de fleste innlegg som omhandler dette.
Startet gårsdagen med et besøk på BT for å få en klarhet i hvilke papirer de ønsket.
De virket overraskende imøtekommende.
Som mange har nevnt så ønsker de bekreftelse på at mitt karroseri kunne bli levert med større motor enn 1Z og at mitt understellnr. ble levert med riktige bremser. De ville også vite understellnr. på bilen motoren kommer fra. Men det tror jeg at jeg skal få tak i. Han ville også helst at Møller skulle bekrefte at bilen tålte den nye motoren, men det virket som han kunne klare det uten dette når jeg sa at det sikkert ble umulig.
Møtte deretter personlig opp på Møller, men måtte ringe deres typegodkjenning på østlandet.
Spurte der bare om papirer for DJ og bremser, men de ville ikke hjelpe. Han jeg snakket med mente jeg burde ta dette i Tyskland eller gjennom noen som hadde gjort dette før. Ja det er helt sant.

Marius..
Prøv å sende mail til: typegodkjenning@moller.no.

Hvis ikke det hjelper så kan du prøve:

nutzfahrzeuge@volkswagen.de

Uansett tror jeg de setter pris på å få slike henvendelser på mail, sånn at de får litt tid på seg. Det er mye lettere å bare si nei på telefon hvis de egentlig har det litt travelt akkurat der og da.
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Æsj !..jeg skal i gang med samme prosess, men er mye heldigere stillet da jeg har en 112 hk i utgangspunktet. Det er jo dokumentasjon som gjelder, orginale vw data, delenummer osv. Alt som kan dokumentere at dette ikke er uforsvarlig . At Møller velger å være så jævlig firkanta viser jo bare at de ikke er intressert i å følge opp kundene sine etter at garantitida er ute.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

Tur-Bo wrote:Æsj !..jeg skal i gang med samme prosess, men er mye heldigere stillet da jeg har en 112 hk i utgangspunktet. Det er jo dokumentasjon som gjelder, orginale vw data, delenummer osv. Alt som kan dokumentere at dette ikke er uforsvarlig . At Møller velger å være så jævlig firkanta viser jo bare at de ikke er intressert i å følge opp kundene sine etter at garantitida er ute.
nei du er ikke heldigere Jostein fordi du har en 112i i utgangspunktet... ditt problem blir å dokumentere vekt..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Vekt kan vel ikke vere noe problem med 800kg nyttelast å ta fra?

Jeg har blitt sendt til bt fra eu pga byttet til en motor med 6hk mer enn org...

Møller gjør seg jævlige nok til at jeg ikke kommer til å kjøpe noe nybil der...

Hva gjør jeg som ikke har understellsnr på motoren bilen kom fra? Motor sto i bil når jeg kjøpte den.

Sent from my CATEE CT100 using Tapatalk
Avo
-
-

Post by Avo »

Uansett bør dette være gjennomførbart, spesielt om du allerede har snakket med et vettugt menneske på BT.
Behold den kontakten, så du ikke plutselig støter på en idiot der, som legger inn masse plunder i saken din.
Om du ikke får andre papirer, så be delelageret på Møller om hjelp - de bør kunne bekrefte at det er samme understell og bremser på din (JX) som på en 112 WBX, (Finn deg et regnr på en T3 med 112i de kan sjekke)

Vil de ikke hjelpe på telefon, ta på en slik : http://tinyurl.com/nymytxu , og møt opp personlig på et annet Møllerverksted, prat litt skit først, forklar saken, og spør om de kan hjelpe deg med å bekrefte at det er makant på JX (ditt reg nr) og 112i (Finn et passende reg nr)

Selv om det IKKE er papirene BT helst vil ha, er det faktisk rom for å bruke skjønn der, og når du først har funnet en fornuftig mann å snakke med kan det tenkes det holder.
Noen liker Man U - jeg liker T3

89 Syncro 112. Ikke så veldig kjip C, men står å venter på en ny vår
Trodde jeg var ferdig med T4 for en stund nå - men jaggu kjøpe jeg ikke en T4 Multi.
83 Golf MK1 Rabbit GTI - ufrivillig senka moro
vwcoach
-
-
Car: 3 stk. T3'er
Phone: 958 30 024

Post by vwcoach »

Caravelle Nord her på forumet har et fint oppsett på søknad om motor bytte, og han fikk det godkjent :)

viewtopic.php?f=4&t=35807&start=25
Roar Indsetviken
VWbus Drammen

1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)

mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
Viljar
-
-
Car: Ymse T3

Post by Viljar »

For dere som har planer om å bygge tdi og få det godkjent... Reis til Tyskland, finn et verksted som har "TÜV in haus" på denne type ombygging, få de til å gjøre jobben og få tyske papirer på det. Bør ikke bli fryktelig dyrt heller. Og bør gå lett gjennom hos tilsynet. Og bonus, du får en fin ferie i Tyskland, og kan ta med ølkvoten opp igjen. ;)
56 Type 1
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

Viljar wrote:For dere som har planer om å bygge tdi og få det godkjent... Reis til Tyskland, finn et verksted som har "TÜV in haus" på denne type ombygging, få de til å gjøre jobben og få tyske papirer på det. Bør ikke bli fryktelig dyrt heller. Og bør gå lett gjennom hos tilsynet. Og bonus, du får en fin ferie i Tyskland, og kan ta med ølkvoten opp igjen. ;)
kan du beskrive en "tenkt" tur?
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
Viljar
-
-
Car: Ymse T3

Post by Viljar »

Kan sikkert finne noen som driver med dette, og spør om pris og hvor lang tid det vil ta. Kjenner muligens en som gjør dette.
56 Type 1
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

Knall Viljar..:)
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
Turbotuv

Post by Turbotuv »

Tusen takk for gode tips og råd folkens.
Tror jeg går for godkjenning. Fortsetter utredning i morgen.
Tror du kan ha rett OddN og prøver å gjenoppta kontakten med skriftlig kommunikasjon.
Skal prøve å holde dere oppdaterte ang. fremgang etterhvert.

Vennlig hilsen Marius...
jakob
-
-
Phone: 46809101

Post by jakob »

Hei dere!

Før jeg kjøpte trenaren som orginalt er en 112i som nå sitter en afn i, ringte jeg til biltilsynet og spurte om dette var mulig. Han sa det var fint om jeg klarte å skaffe et papir på hvilken ytelse AFN motoren hadde. Men det virket ikke som om det var noe stress det helller. Jeg spurte også om vekt problematikken bensin vs diesel. Da fikk jeg til svar at de kunne bare veie hele bilen. For meg så ser ikke dette svart ut, det er bare tiltaket som skal til. Nå må jeg skjerpe meg siden jeg har tenkt å ha skilt igjen på bensinbilen med stive tennkabler.

Jeg tror heller ikke at BT ser på en buss som får en så marginal effektøkning som det egentlig er å hive i en tdi. Jeg tror de er mer ute etter han med en bil som øker effekten et par hundre prosent. Samtidig så har vel ottinger 140 hk på orginalbremser.

Lykke til med godkjenning. Jeg kommer nok etter til våren.

Desverre så vider møller seg alltid fra sin sanne side, de gidder ingenting og avfeiter folk hele tiden. Jeg skjønner ikke at de kan oppføre seg slik. Holder med Renax her, aldri en ny vw.
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
hunter
-
-

Post by hunter »

bare sånn lite inspill til dere som aldri skal ha ny VW... Sulland har ikke noe med Møller å gjøre vel? Mener de henter bilene sine selv i fra Tyskland som sidestilt importør... eller tar eg feil nå igjen?! :D
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Samme trodde jeg om Aalbjerk som holder hus i f.eks Drammensområdet. Anyone ?
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Ny eller brukt Vw, blir ikke kjøpt hos Albjerk av meg i alle fall. En gang er nok.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Renax
-
-

Post by Renax »

Jeg kan sikkert kjøpe ny VW endag, (om de lager en solid og fornuftig bil engang) men bare ikke fra Møller... Også min onkel som har jobbet på møller i 15år, men nå er pensjonist ble så forbannet ved siste besøk hos sin tidligere kollega at han heller kjøpte Skoda Yeti fra en annen importør istedenfor.... De vet ikke å støtte entusiastene. det at jeg er VW "entusiast" er grunnen til at jeg har T5 arbeidsbil istedenfor en eller annen Transit, som nå mesteparten av firmaet har gått over til... og på mange måter er transitene bedre, men de er ikke VW!

Andre importører og fabrikker hjelper på en helt annen måte, 170hk og 220nm var ingen problem å godkjenne i en Kadett C f-eks... maks effekt orginalt var 108hk...
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Needforspace wrote:Ny eller brukt Vw, blir ikke kjøpt hos Albjerk av meg i alle fall. En gang er nok.
Er så fint med tåkefyrster. Sier ikke engang halvparten av det de mener å si :lol:

-Prøv én gang til, du, så kanskje andre enn deg får med seg noe poeng her :wink:
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Kommentaren sier alt. Jeg kjøper ikke flere biler der.
Å bli kalt tåkefyrste av deg av alle, ser jeg ikke på som noe annet enn rett og slett hysterisk morsomt.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

hunter wrote:bare sånn lite inspill til dere som aldri skal ha ny VW... Sulland har ikke noe med Møller å gjøre vel? Mener de henter bilene sine selv i fra Tyskland som sidestilt importør... eller tar eg feil nå igjen?! :D
Det finnes ingen sidestilte VW-importører i Norge. Alle offisielle VW-forhandlere selger nye biler som er importert av firmaet Harald A. Møller AS. Det finnes firmaer som importerer nye biler utenom den norske importøren. Men de kjøper nok bilene av forhandlere i utlandet, ikke direkte fra fabrikken. Sulland er en bilforhandlerkjede, som blant annet har flere VW-forhandlere. De er vel ikke importør, men merkeforhandler på samme måte som forhandlerkjeden Møller Bil, eller andre selvstendige merkeforhandlere. Møller Bil-kjeden og importøren Harald A. Møller AS er begge eid av Møllergruppen, men er ikke det samme selskapet.

Avdelingen for typegodkjenning hos Harald A. Møller AS er ikke noen stor organisasjon med kompetanse til å utarbeide dokumentasjon for alle slags ombygginger. Det er noen få mann som jobber med dokumentasjon de får fra fabrikken. Vi som driver med T3 har det egentlig ganske greit. For våre biler er så gamle, at de ble laget den gangen VW-fabrikken gadd å utarbeide underlag for godkjenningsdokumenter til ombygginger. Hvis du vil bygge om fra 1,9 forgasser til 2,1 innsprøyting, så kan importøren lage dokumentasjonen du trenger. (Men de har selvfølgelig ikke dokumentasjon for å bygge om til noe fabrikken aldri leverte, f.eks. 1,9 diesel i T3.) En kompis bygde om en golf I til GTI for mange år siden, da fikk han en detaljert liste over hva han måtte bytte. Men i 1990 bestemte fabrikken at de skulle slutte å lage slik dokumentasjon. Så hvis du kommer med en T4 eller en Golf III, så kan ikke importøren hjelpe deg. Ikke fordi de ikke vil, men fordi de ikke kan. De har ikke underlag fra fabrikken, og de har ikke kompetanse eller ressurser til å utarbeide slikt på egen hånd. Biltilsynet godtar ikke dokumentasjon som noen sitter på et kontor i Oslo og dikter opp. Dokumentasjonen må enten baseres på opplysninger fra fabrikken, eller så må man kunne vise til tester og beregninger gjort av kompetente folk. Slikt som f.eks. TÜV i Tyskland driver med.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Men å hjelpe til med å sammenligne delelister/ nr, bekrefte hk og vekter, det er jo ikke noe som er nødvendig å dikte opp, det er jo bare å vise litt velvilje, selv om det ikke resulterer i et lønnsomt salg. De kan bare si: beklager, vi kan ikke gå god for at en tdi kan stå i din bil, men vi kan finne alle de fakta opplysningene du trenger for at Biltilsynet kan gjøre en vurdering på det.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Renax
-
-

Post by Renax »

Men de kan hjelpe!

Når jeg spurte etter papirer som kan hjelpe meg å godkjenne 75hk, så kunne de istedenfor å si nei til AAZ, gitt meg papirer på DJ ombygging, og fortalt at det var det beste de hadde...

De kan også hjelpe med Golf3, det er bare å gå i delekatalogen og se hvilke deler som er forsjellige på 1.6l og gti... de velger å ikke hjelpe.

enkleste er nok å starte med en 112hk ved slik ombygging, BT bryr seg ikke om moment, bare hester.

For de som har andre motorer i utgangspunkt får bare ta runden... får vel ta en mail og to til BT først likegreit... noen som har spurt de om de har hørt om caravelle 112i der?

Sent from my CATEE CT100 using Tapatalk
Post Reply