Når jeg setter bilen i "D" durer det veldig 2.4D a

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
wirre
-
-

Når jeg setter bilen i "D" durer det veldig 2.4D a

Post by wirre »

Når jeg setter bilen min i drive, durer det veldig. Noen som vet hva dette er? Hørt noen rykter om at det kan være bakere motorfeste?
Martin

Den gule fare :)
Ørjan
-
-
Car: t5 1.9tdi-t3 syncro sperr foran og bak-t3 1.6td-t3
Phone: 97120012

Post by Ørjan »

det kan jo være automat kassen da...
Hvordan er oljen på kassen,husk peil bare når motoren står og går
You create your own universe as you go along.
Espen
-
-
Phone: 95216652

Post by Espen »

Hvor langt har kassa gått? Mener å ha hørt at de ikke er ment for å tåle mer en 90.000 km...
Espen

Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

Espen wrote:Hvor langt har kassa gått? Mener å ha hørt at de ikke er ment for å tåle mer en 90.000 km...
typisk vw.. sa det på naf her også at vw kassene har en gjennomsnittlig levetid på ca 100000km.. og det veit vi vel egentlig godt..... desverre
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
wirre
-
-

Post by wirre »

Bilen min har vel gåt 300 000+ tenker jeg, men kassa fungere utmerket bortsett fra att når jeg setter bilen i "D" så durer det i bilen. virker som om motoren ligger rett på ramma på en måte. Dette er kunn i det øyeblikket jeg gir gass, slik at bilen begyner å røre på seg..etter det er ikke denne lyden noe tema, før man stopper i ett kryss, og skal starte på nytt. Olja på kassa er fin, uten sot eller noe sånt. Det er også nok olje på den!
Martin

Ørjan
-
-

Post by Ørjan »

kanskje det er en slags kronisk sykdom....jeg ville forklart problemet til ett automat verksted, så mulig de sier noe som du kan fiske til deg som gjør at du finner ut av problemet

For meg høres det litt ut som om at lamellene i kassen din begynner å bli GÅÅEN..I såfall er det ikke bra og kjøre med, da ødelegges bare mer og mer liksom

Lukter oljen svidd,
pass på at det ikke er for mye olje,
og at du peiler oljen når motoren står og går

Håper det ordner seg
wirre
-
-

Post by wirre »

Det lukter ikke svidd av oljen. Sjekker den med javne intervaller. Men jeg tror kanskje det kan være for mye olje på den. Syns egentlig det er ATF på hele pinnen når jeg drar den opp (tørker først så klart(ingen sorte partikler på papiret)). Virker som om motoren får litt lavere turtall når man setter bilen i "D", og at det er resonansen fra dette som går metall mot metall.. Men det kan vel kanskje ha med for mye ATF å gjøre? Vet det har blitt byttet ATF og oljesil på kassa ved faste intervaller (30 000) eller noe sånt. Er kanskje derfor den har holdt så lenge? Skulle ikke kassa ha sluret hvis lamellene var i ferd med å ryke, eller kan det gå andre vegen også?
Martin

Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

wirre wrote:Det lukter ikke svidd av oljen. Sjekker den med javne intervaller. Men jeg tror kanskje det kan være for mye olje på den. Syns egentlig det er ATF på hele pinnen når jeg drar den opp (tørker først så klart(ingen sorte partikler på papiret)). Virker som om motoren får litt lavere turtall når man setter bilen i "D", og at det er resonansen fra dette som går metall mot metall.. Men det kan vel kanskje ha med for mye ATF å gjøre? Vet det har blitt byttet ATF og oljesil på kassa ved faste intervaller (30 000) eller noe sånt. Er kanskje derfor den har holdt så lenge? Skulle ikke kassa ha sluret hvis lamellene var i ferd med å ryke, eller kan det gå andre vegen også?
en automat bil får ALLTID litt lavere turtall på tomgang når du setter den i gir..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
wirre
-
-

Post by wirre »

Det var det jeg mente også, derfor tenkte jeg kanskje det kunne være at det er fordi ett av motorfestene var gåen, slik at når turtallet ble lavere, og motoren måtte jobbe litt mere for å dra med seg kassa, så ble det en slags resonans i karoseriet, som lagde denne lyden. Jeg har kjørt 8000km med bilen nå, og den har vært sån hele tiden. Værken værre eller bedre. Det var også en som fortalte meg at det var Bakere motorfestet, som egentlig ikke var noe motor feste, men ett torsjons feste, som var gåent. (han mekka vist automat kasser, ink. tiptronic kasser), men jeg ble litt i tvil, så da spurte jeg her! Men det virker som om hvis man spør om automat kasser her inne, så snur alle ryggen til, og forteller om hvor dårlige de er, noe som jo er sant!, men så lenge det ikke lukter, og de ikke slurer så er de vel stort sett i orden?
Martin

Ørjan
-
-

Post by Ørjan »

sånn teekninsk, virker den helt ok :?:

Da kan det jo bare være at det er noe som ligger borti en plass

Hvordan er den når du tar den i 1 eller 2 R eller P
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Ta og sjekk om ikke varmedekselet over den fremre rørdelen av potteanlegget ditt ikke har løsna. Det har en tendens til dette og da lager det noe durestøy da det legger seg på anlegget.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Biglake
-
-

Post by Biglake »

Har også problemer med vibrasjoner i bilen når jeg setter den i D, dette skjer kun når jeg kjører på gass og ikke når jeg kjører på bensin. Dette skjer da fordi bilen min går noe urent på tomgang når jeg kjører på gass. Kan det være noen for for "justering" av motoren som må til?
wirre
-
-

Post by wirre »

Jeg har bytta eksosen fra manifold til bakere rør, (Før var det dekslet løst) Hvis jeg setter den i 1 eller 2 kommer denne vibrasjonen uavhengi om jeg slipper bremsen eller ikke. Har jeg den i D kommer lyden når jeg slipper bremsen (Det klikker i ett rele, så kommer lyden, og jeg kjenner at den begyner å dra) i R er det ingen antydninger i det heletatt. Lyden er der kun fremm til bilen såvidt har begynt å trille. Hvis jeg står i nedoverbakke er det nesten ingen ting. Det kommer når motoren må trekke på veldig lavt turtall..
Martin

Ørjan
-
-

Post by Ørjan »

enten er det kassen eller så er det noe som lager lyd p.g.a vibrasjoner

personlig tror jeg det er noe med kassen

ring ett automat verksted, det er ikke mye de skal ha for å se og høre

de jobber med dette hverdag, og vil gi deg ett mye bedre svar, i stede for at man skal bruke prøv og feil metoden (det blir som oftest dyrest)
CLIMAtronic

Post by CLIMAtronic »

Etter det jeg har forstått så er det ingen deler i girkassen som går rundt når bilen står stille!!! Kun moment omformeren. Høres ut som gåent motor fest eller eksosanlegg som ligger nærme karosseriet, og kommer inntil når motoren vrir seg i festene.
Byttet brukernavn fra VW1303Cabrio til CLIMAtronic
1997 Caravelle TDI
Ørjan
-
-

Post by Ørjan »

visst kassen står i D,
går ting rundt selv om bilen står i ro p.g.a brems
wirre
-
-

Post by wirre »

Tror kanskje jeg har forklart "during" litt feil. Lyden kommer av at når man setter bilen i "D", så får motoren lavere turtall, og man kjenner at det "durer"litt i bilen. Det som gjør at lyden blir ganske slitsom, er at en del plast deksler skrangler, fordi frekvensen er ganske så lav! 20Hz eller noe sånt. Det kommer ikke i revers, og det har kanskje sammenheng med at motoren vil vri seg andre vegen når men skal rygge? vridningen på motoren kommer vel i hovedsak av at kraften blir overført til hjulene? ikke G Kraft fordi veiva går rundt? (Det er IKKE eksos!! alt er nytt fra minifold til bakere rør! dessuten var den sån med det gammle anlegget også!)
Martin

Ørjan
-
-

Post by Ørjan »

grunnen til at turtallet synker, er fordi at når du setter den i D blir det tyngre for motoren å gå rundt, da den da skal drive hjulene
Ørjan
-
-

Post by Ørjan »

grunnen til at turtallet synker, er fordi at når du setter den i D blir det tyngre for motoren å gå rundt, da den da skal drive hjulene
CLIMAtronic

Post by CLIMAtronic »

Ørjan wrote:visst kassen står i D,
går ting rundt selv om bilen står i ro p.g.a brems
Er ikke ekspert på automatkasser men jeg trodde clutch funksjonen lå kun i dreiemoment omformeren, og at resten av kassen hadde "fast forbinnelse"?
Byttet brukernavn fra VW1303Cabrio til CLIMAtronic
1997 Caravelle TDI
Ørjan
-
-

Post by Ørjan »

inni en automat kasse er det mange lammeler,når bilen står i D men du holder bremsen, da slurer alle disse
wirre
-
-

Post by wirre »

Virker ikke som kasse lagger inn disse lamellene før man slipper gassen når kassa står i D. Er i alle fall ingen endring før man slipper den! Da sier det "klikk" i ett relé, og man kjenner at kraften blir overført til hjulene. Sån er i alle fall min. På 97' bmw 520'n jeg hadde med tiptronic etc merka man ikke noe til dette, men så er vel det en bedre kasse en den rallemikken som er dytta inn i T4'n!
Martin

Biglake
-
-

Post by Biglake »

Vet at noen kasser legger automatisk inn N når den står i D uten gasspådrag for å ungå vibrasjoner. Tror noen 2.5 Tdi er sånn, men slik er det ganske sikkert ikke på denne 2.4D.
wirre
-
-

Post by wirre »

Biglake wrote:Vet at noen kasser legger automatisk inn N når den står i D uten gasspådrag for å ungå vibrasjoner. Tror noen 2.5 Tdi er sånn, men slik er det ganske sikkert ikke på denne 2.4D.
Hvordan forklarer du det at det ikke skjer noe så lenge jeg holder bremsen inne, og setter den i D, men i det jeg slipper bemsen, klikker det, og jeg merker tydelig at den begyner å dra? det går kanskje 1/2 sekund fra jeg slipper til den begyner å dra! Husk på at kassa mi sikkert er bytta 3 ganger :lol: Har jo tross alt sikkert runda 300 000 km.. så kanskje det sitter 2.5 tdi kasse i den!
Martin

Biglake
-
-

Post by Biglake »

Mulig jeg var litt vel rask på avtrekkeren, og at det gjelder alle diesler. Men dette er iallefall en funksjon jeg drømmer om på min Bensin/Gass. Hvilken årsmodell er det du har?.

Ser også at det blr tatt opp holdbarheten på automater. Min gikk 300000km før det ble overhalt og det synes nå jeg er ganske bra.(måtte bytte den på 350` pga dårlig arbeide)

Axel
Post Reply