Ombyging av min T2 1975

T2-Prosjekter (Transporter 1968-1979)
Syncroeier
-
-
Posts: 1077
Joined: 26 Jul 2004, 18:02
Car: T3 Syncro DJ '88
Location: Kongsberg

Post by Syncroeier »

Finfin bil! kunne tenkt meg en T2, men da med Syncro understell, westytak og 112i! :D har det blitt gjort forresten? bortsett fra syncro prototypen..
Får jeg ånden over meg, kan det hende det blir en seksjon med vann og vask bak passasjerseter (ledig plass der). Problemet med slike tekniske løsninger er at de tar mye gulvplass, blir lite brukt. Plassen kan brukes til annet, for eksempel bagasje eller telt.
dette tenkte jeg og på, og gikk for å lage en egen benk med gassbluss og vann, som kan løftes ut når den ikke brukes..
Per Husaas - 1987\88 Caravelle C Syncro 2.1, 2015 Golf GTE
erjo
-
-
Posts: 2963
Joined: 02 Nov 2003, 21:48
Phone: 95134175

Post by erjo »

Det er nettopp det jeg har tenkt på! Har fått tak i en gammel stereobenk fra 1970-tallet (høy) som jeg lurer på å bygge om. Det blir tøfft. Bygget den slik at jeg tar den ut når jeg ikke trenger den!
erjo
-
-
Posts: 2963
Joined: 02 Nov 2003, 21:48
Phone: 95134175

Post by erjo »

Jobbinga med min T2 går sakte framover. Her om kvelden byttet jeg dørgummien på bakluka og skyvedøra. Det ble herlig! Det jeg fant av rust, kan en bare glemme - det var mikroskopisk, så det Neil Young skriver "Rust never sleeps", fritt oversatt til "Rusta sover aldri" gjelder ikke på den bilen jeg kjøpte fra Lars i Trondheim. Fint ble det. Har tatt noen bilder som viser rustsituasjonen på min 1975-T2. Ikke mye rust å mase om her! Her ser du takrennene.

(MERKELIGE GREIER: HOS MEG FUNGERTE DISSE BILDENE UTMERKET FØR I DAG, MEN NÅ FUNGERER DE IKKE, HVORFOR MON TRO? NÅ HAR JEG FIKSET DE IGJEN OG NÅ FUNGERER DE - SÅ LENGE DET VARER?)

Image

Image
Last edited by erjo on 20 Dec 2005, 23:26, edited 4 times in total.
Bjørnar
-
-
Posts: 656
Joined: 06 Dec 2003, 22:12
Car: Div type 2
Location: Byåsen Trondheim

Post by Bjørnar »

rett og slett pent! Skjønn itj koffor hain Lars sælt'n! :D
erjo
-
-
Posts: 2963
Joined: 02 Nov 2003, 21:48
Phone: 95134175

Post by erjo »

Det er en fabelaktig bil som jeg kan ha i 10 år og så selge den for dobbelt pris om jeg vil. For dise bilene vokser ikke på trær om ti år heller, noe de heller ikke gjør i dag. Jeg har sett mange de siste årene, men ingen som er så fin som denne. Det finnes sikkert noen flere eksemplarer av god kvalitet. Men ikke mange. Den vil nok være nesten rustfri om 10 år også. Jeg har jo tectylert hele bilen.
erjo
-
-
Posts: 2963
Joined: 02 Nov 2003, 21:48
Phone: 95134175

Post by erjo »

Litt oppdatering om min 1975 T2 bay:

Jeg har nå skiftet ut dørgummien på bakluka og i skyvedøra. Dessuten er varmevifta over motoren reparert med god hjelp av en kompis som forstår seg på 12 voltsanlegg. Jeg har bygget ferdig innredningen nå.

En dag ble jeg overrasket av noe ekkel skramling ved forstillinga under bilen. Opp på løftebukken med den og fram med verktøykassa. Alle skruer etc ble kontrollert og jaggu var det en løs bolt! Nå er forstillinga ok igjen og ulyden borte. Løftebukk er kjekt å ha. Bra!

Jeg har fått tak i framseter med nakkestøtter til bay i brunt. De skal monteres i bayen en dag jeg får tid. Trygt og gdot med nakkestøtter. Men "brunfargen" blir etterhvert borte da de skal trekkes på nytt!

Dett var dett og bilen er klar for FunRun 2006 i VWACM-regi i Gjøvik og Toten.

Image
erjo
-
-
Posts: 2963
Joined: 02 Nov 2003, 21:48
Phone: 95134175

Post by erjo »

Det er en stund siden jeg har oppdatert dere litt om hva jeg driver med på min 1975-bay.

Det siste nye nå er at jeg har skiftet pakninger mellom bensinpumpa og blokka. Jeg skiftet også papirpakningene som ligger inn mot blokka og inn mot bensinpumpa (bakelitt i midten). Det var på tide. for da jeg tok ut den originale (31 år gamle) bakelitten, så gikk den i tre deler. Den var sprukken og det var ikke rart den lekket MYE olje!

Ellers har en idiot skadet bilen min bak. Det er under reparasjon nå og "jeg" har lakket om ei reserve motorromsluke som jeg har liggende i den originale L50K-fargen (Neptun Blau). Jeg satser på at det blir perfekt, men en vet jo aldri helt for det er en vanskelig farge å lakkere. Samtidig skiftes gummipakning mot motorromsluke, skiltlysbraketten byttes i ny, og jeg putter inn nye gummipakninger til gangjerna til luka med nye skruer og den gamle (delvis ødelagte) åpningsmekanisme for motorromsluka byttes ut med en original med lås (originalt NOS-greier/Brasil).

Det gjorde også underverker at en gammel bilmekaniker med det riktige utstyret, justerte gasserne mine (inkludert for CO). Det ble kjempebra! Motoren går nå jevnt som en symaskin! Herlig! Nå er jeg klar for treff! Kommer snart våren?

Jeg har dessuten bestilt original luxbusss-gummi til støtfangerne foran og bak. Mine gamle framlykter byttes ut med H4-lamper (Hella, selvfølgelg).

Originale Jailbars skal på plass på bakluka og det skal monteres chrome-listing langs siden på bilen. For å unngå boring i karosseriet, bruker jeg noen "fake"-saker som er lik originalen, men som kan limes. It works for me! Og det kan tas av om det blir for dumt!

Ellers: Jeg har kjøpt røkfargede baklys, originale NOS-saker det også. Det blir veldig fint. Jeg har sveiset sammen slik at skvettlappene bak nå henger slik de skal på bilen, ikke originale VW, men hvite Empi. Skal lete for å å finne noen originale skvettlapper.

Nå er det bare kosen som står igjen, det tar jeg ute på gårdsplassen til våren!
Post Reply