LT28 Karmann model L prosjekt

Postinger som ikke faller under andre spesifikte modeler.
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

LT28 Karmann model L prosjekt

Post by Renax »

Bilen er hjemme, starter likegodt tråden her.
Pratet med tidligere eier igår, han kunne fortelle at han kjøpte en motor fra tyskland som da var gått 18000km siden ny. Det er nå ca 5000km siden.

Mye ble også byttet da, men motoren har likevel litt "humørsvingninger"
Avogtil går det 90 oppover, og etterpå er pedalen i gulvet for å klare 80 nedover...
Fikk tips om at dieselfilter kunne gjøre det, men synes det virker rart. Bytter det nok uansett men regner med at jeg må se etter alternative ting. Starter da med registertiming. Høres ut som den går litt hardt på høyt turtall, uten at det virker som det har en sammenheng...

Min beste teori er at bevegelige deler i dieselpumpa har stått seg litt fast, og når de innimellom løsner så går det bra, tips til vidundermiddel mot slikt mottas med takk:-) hadde i en flaske fra shell, virket som det hjalp litt, men det kan også vere bare at det ble bedre av seg selv etterhvert...

Varmeapp vifta virker ikke, regner med det har noe med kabelspagettien bak dash og gjøre, fikser nok det sammen med radio, som heller ikke virker.


Interiøret tror jeg ikke jeg gjør mye med, fikser det som er skadet eller ødelagt, er jo endel arbeid med taket, men jeg "kjenner en som kan dette":-)

Utvendig, hmm, småting må fikses her og, og så funderer jeg å bytte brunt med svart, altså få en svart stripe langs sia. Har ikke råd til lakk på hele bilen:-P
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: Sv: LT28 Karmann model L prosjekt

Post by Renax »

Ute å tatt noen bilder, med mobilen...

Image


Sittegruppe
Image


Hems
Image

Gang
Image


Kjøkken
Image


Bad
Image


Førerstol
Image


Og prøvde å få noen av fuktskadene. Vurderer om der muligens er lettest å fikse fra utsiden, for å slippe å rive mye innvendig...

Image
Image

Nede bak og langs sidene (rundt hjulbuene) må også fikses noe på...
Cheron
-
-
Posts: 1392
Joined: 11 Feb 2010, 20:00
Phone: 90046823 sms
Location: Andebu

Re: LT28 Karmann model L prosjekt

Post by Cheron »

Skikkelig bobil dette. Stilig! Denne var skikkelig stilig.

Mene? Bruksbil? Siden du selger Betty?
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: LT28 Karmann model L prosjekt

Post by Renax »

Står vel enda vurderes solgt, siden vi ikke har bruk for 2 store biler, hadde holt med en passat/golf i tilegg...
Men da må salgspris på Betty i det minste vere nok til å kjøpe en grei annenbil, derfor "vurderes solgt", da jeg egentlig må vurdere om det er noe å spare på det... sparer endel på årsavgift og forsikring også på veteranene...
Har jo golfen, men den blir for liten for "barnehageturen", så den blir solgt uansett...
Cheron
-
-
Posts: 1392
Joined: 11 Feb 2010, 20:00
Phone: 90046823 sms
Location: Andebu

Re: LT28 Karmann model L prosjekt

Post by Cheron »

Aha, trodde dere bake hadde Betty. Hmmm, er sabla billig å eie veteranbil da :-) Det i seg selv må være ett bra argument å beholde Betty.
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: LT28 Karmann model L prosjekt

Post by Renax »

I utgangspunktet bare Betty, men har overtatt min søsters tredørs -80 GolfD... men den skal bare fikses og selges til høystbydende, hadde den hatt flere dører hadde den blitt beholt, koster jo ingenting hverken å ha eller bruke... under halve forbruket iforhold til betty, som igen bruker halvparten av Løytnanten...
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: LT28 Karmann model L prosjekt

Post by Needforspace »

Liker dette prosjektet. Har litt ekstra interesse for camping, riktig nok har jeg campingvogn som ofte er en slags motpol til bobil, men de har mye til felles uansett.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: Sv: LT28 Karmann model L prosjekt

Post by Renax »

Har fikla idag, startet med å fikse radioen. (Jeg vet, prioriteringer og slikt...:-P )

Byttet instrumentpærer, til ingen nytte. Prøvde å koble 12v på kontakten til varmeapp-vifta, til ingen nytte...

Fant ut at det var takluka som blåste av på vei hjem, hørte noe og så det flagret i speilet, men når jeg gikk runt bilen og så så manglet ingenting, så konkluderte med at det måtte vere noe som lå i veien. Det var det altså ikke. Jeg tror jeg bare bytter den med en "sopp"...


Justerte timinga på dieselpumpa, det ble myye bedre, tror jeg justerer litt tilbake senere engang, men nå kan den kjøres uten hørselvern...
jokgel
-
-
Posts: 760
Joined: 20 Feb 2011, 10:04
Car: t2a 69 1.9 m-tdi Allrad
Phone: 004915904504925
Location: Eckernførde / tyskland

Re: LT28 Karmann model L prosjekt

Post by jokgel »

Veldig fint projekt denne LT,en ! følge med jeg :mrgreen:
hilsen jørg
mekke på alt som dufter Diesel
Boosted
Posts: 67
Joined: 08 Sep 2012, 00:25
Car: T4 2002 88hk
Location: Vestby

Re: LT28 Karmann model L prosjekt

Post by Boosted »

Kult prosjekt, jeg har LT31 Karmann, min har innredningen "andre veien" altså sittegruppe bak og kjøkken bak passasjerstol :)

Vifta mi hadde også sluttet og virke i fjor vinter, feilen var at lagerene hadde satt seg i viftemotoren som igjen hadde medført skade på kabler til børster, plukket ut og smørte opp lagre, byttet børster og kabler inni der, fikset. går enda :)
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: Sv: LT28 Karmann model L prosjekt

Post by Renax »

Boosted wrote:Kult prosjekt, jeg har LT31 Karmann, min har innredningen "andre veien" altså sittegruppe bak og kjøkken bak passasjerstol :)

Vifta mi hadde også sluttet og virke i fjor vinter, feilen var at lagerene hadde satt seg i viftemotoren som igjen hadde medført skade på kabler til børster, plukket ut og smørte opp lagre, byttet børster og kabler inni der, fikset. går enda :)
Intressant, har du noe mer info? Hva er egen og tilatt totalvekt på din?

Er det "model H" du har?


Regner med det er noe lignende med vifta mi, plukker den ut en av dagene og sjekker. Vurderer å skaffe en grei brukt istedenfor å fikse den jeg har...
Boosted
Posts: 67
Joined: 08 Sep 2012, 00:25
Car: T4 2002 88hk
Location: Vestby

Re: LT28 Karmann model L prosjekt

Post by Boosted »

Info :

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+ ... er=ad64096

Er LT "H" ja :)

Fant en vifte i en delebil, fikk satt strøm på bilen og skulle sjekke viften før jeg tok den ut, virket ikke den heller :( så da ble det overhaling :)
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: Sv: LT28 Karmann model L prosjekt

Post by Renax »

Fikk ei gammel rephåndbok som en kjenning har hatt liggende siden han hadde LT på 80-90tallet:-)

Image

Får ikke gjort noe mer foreløpig, skal på EU med golfen på mandag og da må jeg ha verkstedplassen ledig i tilfelle de finner noe å pirke på en 35år gammel bil...
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: LT28 Karmann model L prosjekt

Post by Renax »

Golfen ble godkjent. (Viser nytten i å ha en grei kontrollør...)

Begynner på LT'en fortløpende...
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: LT28 Karmann model L prosjekt

Post by Renax »

Fikk plutselig litt tid til å skru nå, så kjørte LT inn i verkstedet. Så røyk strømmen.

Men den kom tilbake etter litt, så nå er det pågang her...

Sent from my Lenovo P780


Image

Pauselitteratur:-)
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: LT28 Karmann model L prosjekt

Post by Renax »

Selvfølgelig skjer det saker her. Har funnet mye dritt, bla taktettinga til forrige eier ble gjort med noe som ser ut til å vere vannløselig lim...

Og bakre takluke blåste av på hjemturen. (Jeg så det forsvant noe i speilet, men etter en runde fant jeg ikke utav hva, før jeg kom hjem og klatret på taket)

Jeg har idag kjøpt en aluplate til å tette dette hullet, og metervis med stoff til himlinga på innsiden.
Nytt tre og isopor er allerede på plass.

Istedenfor takluka som er ødelagt setter jeg i en slik solselledreven ventilasjonssopp fra biltema, så får jeg kansje stekeosen ut:-)

Kontrollmåling av lengde endte på avskrekkende 610cm, altså må mopedstativet flyttes ca 11cm fram, totalen må under alle omstendigheter under 6m langt... blir det problematisk så festes lykter og skilt rett på bilen, og mopedstativet fjernes... men tror det går å trykke det inn...

Sent from my Lenovo P780
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: LT28 Karmann model L prosjekt

Post by Renax »

Ventilasjonssopp, montert i 1mm aluplate limt og skrudd ned i rammeverket til den orginale luka, ca 7cm overlapp på aluplatene.. sparkler fint senere...

Image

Nytt taktrekk på plass, ikke perfekt, kan godt vere jeg fikser litt på det senere, men bra nok til at det er mye som ser verre ut...

Image
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: LT28 Karmann model L prosjekt

Post by Renax »

Sjekket med BT igår, tidligere eier har ikke betalt årsavgift slik han lovte.

Men en kjapp melding til han, så lovte han å ordne opp over helga, vi får se. Nermer oss vel ay han får trekk i lønna?

Sent from my Lenovo P780
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: LT28 Karmann model L prosjekt

Post by Renax »

Testet litt idag, helte ferskvann på en tank, og skrudde på noen brytere, så kom vann ut på både badet og kjøkken, men allermest under kjøkkenbenken, så den pumpa ble slått av..

Luft ble blåst rundt i bilen, ser ut til at luftinntaket her går gjennom varmeapparatet så det blir varmt når man kjører. Det blåses også luft gjennom en gassovn.
3 lys er funksjonable på batteri,
Kjøleskap er ikke funksjonabelt på batteri, sikkert ikke koblet til.

Koblet så til 230v, først ble sjekket stikk inni bilen, så en lampe, og kjøleskap. Alt virker, også lading av batteriene.

Er 3-4 lamper som ikke funker, men jeg har koblet noe fra og tidligere eier noe, regner med alt orginalt går på 12v? Kan vere lysrør som ikke funker lengre...

Spillvannspumpa høres, så regner med at den funker, var ingenting å pumpe ut av den tanken ennå...

Er vannvarmer, den må testes når krana på kjøkken er byttet, mulig den går på gass? Skal vel godt gjøres å varme vann hurtig med 12v...

Gassystemet har jeg ikke begynt å teste, men det skjer nok fortløpende, er rom for 2 flasker, men bare en tilkobling, så får vel bytte når det er tomt i den første...

Gassblusset er uten tennere, og virker litt oppbrukt, regner med det blir byttet til nyere sort, tungvindt å tenne med fyrstikker..

Kjøleskap og en ovn, og muligens vannvarmer går på samme gassen, spennende for meg, som aldri har hatt slikt før:-)


Katalogen til markisen forteller meg at det er en 3.5m lang, 2,4m utover, og har fargemønsteret "miami" . Støttebena lå sjult inni den. Topp saker, i 94 da den ble kjøpt. Synes den er flott enda jeg:-) men må vaskes og tørkes litt.

Skal få tatt litt bilder ved første finværsdag:-)

Sent from my Lenovo P780
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: LT28 Karmann model L prosjekt

Post by Needforspace »

Camping verdenens praktiske løsninger kan nok virke en smule sære sånn innledningsvis. Tenning av gassbluss med fyrstikker eller bedre, lang lighter, er helt vanlig selv om man de aller siste årene har fått piezo tenning til flere modeller.
Om du forteller litt om navn på ovn og vannvarmer kan du kanskje få noen tips om virkemåte.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: LT28 Karmann model L prosjekt

Post by Renax »

Har jo tennet med lang lighter i alle år på hytta. Men det virker ganske oppbrukt.
Om det er likt andre jeg har prøvd så må du dytte inn vribryteren for å gi den gass før den blir varm, først når den blir varm kan knappen slippes. Men når jeg trykker inn bryterne her så kommer de ikke ut av seg selv..

Kobler nok til gass for å funksjonsteste før jeg gjør noe drastisk, men gjør meg selv og lommeboka mentalt klar for at det kan komme en kostnad:-P

Sent from my Lenovo P780
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: LT28 Karmann model L prosjekt

Post by Needforspace »

Hadde vert fint om de kom ut igjen av sag selv ja, sikkert ikke mye olje som skal til.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: LT28 Karmann model L prosjekt

Post by Renax »

Kjennes ikke som det er noe fjær inni der, men prøver litt wd40 ..

"Blandebatteriet" på kjøkken trengs nytt, det styrer eletrisk pumpe, og velger mellom varmt og kaldt vann, tips til hvor slikt kan kjøpes? Lover bilde av det som står der til kvelden..


Inspirasjonsbilde: får inn en T3 under, i tilfelle sammenbrudd kombinert med skybrudd, slik det ofte passer seg ..

Image

Sent from my Lenovo P780
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: LT28 Karmann model L prosjekt

Post by Renax »

Image

Sent from my Lenovo P780
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: LT28 Karmann model L prosjekt

Post by Needforspace »

Du kan kjøpe campingutstyr som blandebatteri og pumper for eksempel her:

http://www.kamafritid.no/Welcome/

http://www.maxfritid.no/

Og flere andre, men de har gjerne de samme tingene. Du kan også bestille fra utlandet til mulig lavere priser.

http://www.dct-vejle.dk/
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Post Reply