Runde lykter BMW-style

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Runde lykter BMW-style

Post by OddN »

Sitter og blar igjennom gamle bilder og kom over dette. Noen her som gjorde dette eller?

Disse små 5-3/4 tomslyktene har jo vært i bruk på BMW'er i en mannsalder, og finnes i H4, H1 fjernlys samt bifocus og DE nærlys.

Har ikke brukt slike siden min tidlige Opel-karriere (Opel Manta A) og husken er litt dårlig.

Noen som har litt oppdatert erfaring med disse, kanskje til og med i forhold til lysbildet på en original T3, evt tenkt samme tanken om at de kunne passe i en firkantlyktgrill:

Image
Doka84
-
-
Posts: 446
Joined: 30 Jun 2008, 20:34
Car: -84 Doka 1,9TDK
Phone: 91864658
Location: Øyer

Re: Runde lykter BMW-style

Post by Doka84 »

Har aldri gjort dette på T3, men etter 6 år med Manta A så ble dette gjort på en Jetta2 og Vento. Da ble det brukt rammer fra eldre mazda og innsatser fra Hella med H4 i alle fire. Detta ga uante muligheter i lysvariasjoner som var fint i allslags vær :-)
Kunne nok funnet på gjort dette på en T3 også ;-)
Jeg liker å ha noe som ikke alle andre har.
-89 Halvpanel 1.9Tdk Turbosnegla 2
-84 Doka 1.9Tdk
-00 Bora 1,9 Highline
-84 Jetta Coupe 1,6

Medlem av VWBUS Mjøsa

Tommy B. Strøm
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Runde lykter BMW-style

Post by OddN »

Doka84 wrote:Jeg liker å ha noe som ikke alle andre har.
Ja, ikke sant. Og hvis det attpåtil gir bedre lys er det jo bare en fordel.

En annen ting jeg kom til å tenke på er jo reglene om fjernlys. En bil kan maksimalt ha fire fjernlys. Og det har en firkantlykt-T3 i original stand. Dermed er det faktisk ikke tillatt med ekstra fjernlys i det hele tatt om man skal følge reglene.

Med rene nærlys (DE eller bifocus) ytterst samt vanlige fjernlys innerst, er det plutselig rom for ett sett med ekstra fjernlys innenfor reglene.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Runde lykter BMW-style

Post by OddN »

Kom også på denne hvor han monterte linselykter inni firkantlykta:

Image
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: Runde lykter BMW-style

Post by Needforspace »

Image

Er helt ærlig litt usikker på hva jeg skal mene om det der, men med list oppe så man får Capri looken kan det jo være litt tøft og uvanlig.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Bugman
-
-
Posts: 2206
Joined: 24 Apr 2007, 19:48
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5
Location: Fjelldal/Harstad-Sør-Troms

Re: Runde lykter BMW-style

Post by Bugman »

Dette er jo samme lykter som VW 411 og 412, samt Passat, Scirocco og Audi 100 -Odd!

Og der står de ytre lyktene lengre bak enn de indre....
Så da sjekker du ut om ikke lykter, holder og ramme til en 412 er å oppdrive...(Finnes ei gruppe på Fjes-bokji for Type-4)
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Runde lykter BMW-style

Post by OddN »

Bugman wrote:Dette er jo samme lykter som VW 411 og 412, samt Passat, Scirocco og Audi 100 -Odd!

Og der står de ytre lyktene lengre bak enn de indre....
Så da sjekker du ut om ikke lykter, holder og ramme til en 412 er å oppdrive...(Finnes ei gruppe på Fjes-bokji for Type-4)
Ja, det er sant som du sier Roar. Det var mange biler som hadde disse lyktene, og det finnes nok mange ulike braketter. På min gamle A-Manta var det separate braketter for hver lykt. Har to BMW braketter liggende med super-DE lykter som jeg lurte på å teste...

Men som Needforspace sier er jeg heller ikke overbevist om hvor pent dette blir. Kanskje bedre med DE-innsatser i originale firkantlys?
Doka84
-
-
Posts: 446
Joined: 30 Jun 2008, 20:34
Car: -84 Doka 1,9TDK
Phone: 91864658
Location: Øyer

Re: Runde lykter BMW-style

Post by Doka84 »

Var i kontakt med "biltilsynet" da jeg jobba i SVV. Dem sa at når lampene stod så tett som på T3 så regnes disse som en lykt. Derfor fikk jeg lov å kjøre med to ekstra full-lys på 17,5% hver :-)
-89 Halvpanel 1.9Tdk Turbosnegla 2
-84 Doka 1.9Tdk
-00 Bora 1,9 Highline
-84 Jetta Coupe 1,6

Medlem av VWBUS Mjøsa

Tommy B. Strøm
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Runde lykter BMW-style

Post by OddN »

Doka84 wrote:Var i kontakt med "biltilsynet" da jeg jobba i SVV. Dem sa at når lampene stod så tett som på T3 så regnes disse som en lykt. Derfor fikk jeg lov å kjøre med to ekstra full-lys på 17,5% hver :-)
Er hvis litt forskjellig hvordan dette tolkes rundt omkring.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Runde lykter BMW-style

Post by OddN »

Når vi først er inne på uvanlige rundlykter så har jeg et slikt sett liggende:

Image

Marchal Amplilux, rund 7 toms fra tidlig 70 tall. To reflektorer med hver sine halogenpærer for hhv nær og fjern. Fra før H4 ble oppfunnet. Visstnok veldig ettertraktet i De Tomaso Panterakretser :-)
Doka84
-
-
Posts: 446
Joined: 30 Jun 2008, 20:34
Car: -84 Doka 1,9TDK
Phone: 91864658
Location: Øyer

Re: Runde lykter BMW-style

Post by Doka84 »

OddN wrote:
Doka84 wrote:Var i kontakt med "biltilsynet" da jeg jobba i SVV. Dem sa at når lampene stod så tett som på T3 så regnes disse som en lykt. Derfor fikk jeg lov å kjøre med to ekstra full-lys på 17,5% hver :-)
Er hvis litt forskjellig hvordan dette tolkes rundt omkring.
Ja det er det som er så synd, noen leser det som står i "Store kloke boken" og ikke noe mer med det. Andre skal på død og liv lage sine egne tolkninger og da blir det krøll og forskjellsbehandling. Er dessverre noen "cowboyer" i den etaten også som alle andre steder.
Men blir man stoppet med to ekstralys men totalsum ligger under 100% så får man uansett bare en mangellapp og denne kan man jo forsåvidt klage på og få en annen stasjons vurdering. Men har man tre lykter eller summen overstiger 100% så er saken klar, det er ikke tillatt uansett.
-89 Halvpanel 1.9Tdk Turbosnegla 2
-84 Doka 1.9Tdk
-00 Bora 1,9 Highline
-84 Jetta Coupe 1,6

Medlem av VWBUS Mjøsa

Tommy B. Strøm
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Runde lykter BMW-style

Post by OddN »

Doka84 wrote:
OddN wrote:
Doka84 wrote:Var i kontakt med "biltilsynet" da jeg jobba i SVV. Dem sa at når lampene stod så tett som på T3 så regnes disse som en lykt. Derfor fikk jeg lov å kjøre med to ekstra full-lys på 17,5% hver :-)
Er hvis litt forskjellig hvordan dette tolkes rundt omkring.
Ja det er det som er så synd, noen leser det som står i "Store kloke boken" og ikke noe mer med det. Andre skal på død og liv lage sine egne tolkninger og da blir det krøll og forskjellsbehandling. Er dessverre noen "cowboyer" i den etaten også som alle andre steder.
Men blir man stoppet med to ekstralys men totalsum ligger under 100% så får man uansett bare en mangellapp og denne kan man jo forsåvidt klage på og få en annen stasjons vurdering. Men har man tre lykter eller summen overstiger 100% så er saken klar, det er ikke tillatt uansett.
Ja, lysprosenten er fort gjort å ryke ut på uansett...

Nå har jeg den oppfatningen at jeg kjører ikke så fort at jeg trenger "pencilbeam"-lykter, og foretrekker faktisk spredningen på et 17,5% ekstralys foran et med 37,5%,forutsatt at samme lykta finnes med begge deler. Det er jo ikke sånn at det er mindre lys av et 17,5% ekstralys, det bare sprer mer sånn at den målte lysstyrken i målepunktet blir mindre. Husker ikke i farta hva mine Bosch 225 har, må kanskje ut og sjekke. Skal sjekke originallyktene og, samt BMW fjernlysene :-)
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: Runde lykter BMW-style

Post by Needforspace »

Har ikke tenkt på forskjellen på 17.5 og 37,5 på den måten, takker for ny lærdom.
Nå var disse her 37,5 men jeg oppfattet ikke dem som pencilbeam, men joda, de var egentlig ganske sentrerte.

Image
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: Runde lykter BMW-style

Post by Renax »

En kjenning insisterer på at kombinasjonen 1x17,5 og 1x37,5 er bra, altså en "spot" og en "flood" er bra, og det jeg har sett så funker det bra . Man trenger ikke alltid å velge...

Sent from my Lenovo P780
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Runde lykter BMW-style

Post by OddN »

Ja og svenskene, som får lov til å ha mere lys, har ofte tre lykter: To 17,5 med en 37,5 i midten.
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: Runde lykter BMW-style

Post by Needforspace »

De "riktige" pencilbeam har jo blanke glass uten noen form for brytning og ga en tynn tynn stråle, det var det ikke på mine.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Runde lykter BMW-style

Post by OddN »

Needforspace wrote:De "riktige" pencilbeam har jo blanke glass uten noen form for brytning og ga en tynn tynn stråle, det var det ikke på mine.
Ja, jeg husker godt den gang da Hella Rallye 2000 var nyeste nytt. De fantes med helt klart glass, og var vel den mest ekstreme pencilbeam lykta som fantes. Det var mange som kjøpte sånne når de var på ferie i Sverige husker jeg, men oppdaget da de kom hjem og fikk montert de at de var rimelig ubrukelige på svingete nordnorske veier.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Runde lykter BMW-style

Post by OddN »

Hva med slike lykter? Er vel relativt sjeldne da de egentlig bare ble levert på Golf Rallye:

Image

Noen som tilfeldigvis vet målene på disse i forhold til vanlige T3 firkantlykter?
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: Runde lykter BMW-style

Post by Renax »

Er hvertfall en hel del lavere, ca like breie vil jeg tippe.
Partsandretards har hatt de tidligere..


Sendt fra min Lenovo P780
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Runde lykter BMW-style

Post by OddN »

Ok, fant ikke noen på Parts&Retards. Ligger noen få brukte på ebay, men de er dyre!

Hmm, får tenke litt mer... og imens tror jeg at jeg prøver å tilpasse BMW lyktene. Kanskje ikke så dumt med grill-list da.
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: Runde lykter BMW-style

Post by Renax »

Når du begynte på rallye lykter, fikk jeg litt lyst å sjekke Jetta II lykter, de er noen cm høyere enn rallyelyktene, ca like breie.
Tipper de går i en firkantlyktgrill med list .

Kunne også tenke meg å prøve å ha kun ytterste firkantlykt i en modifisert grill . Ala "westy front" på Golf II.

Sendt fra min Lenovo P780
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Runde lykter BMW-style

Post by OddN »

Renax wrote:Når du begynte på rallye lykter, fikk jeg litt lyst å sjekke Jetta II lykter, de er noen cm høyere enn rallyelyktene, ca like breie.
Tipper de går i en firkantlyktgrill med list .

Kunne også tenke meg å prøve å ha kun ytterste firkantlykt i en modifisert grill . Ala "westy front" på Golf II.

Sendt fra min Lenovo P780
Ja kanskje Jetta lykter har mer rette mål. Men da er det vel bare sånne Repro lykter fra Depo eller Inpro som finnes med linselys. Har litt dårlig erfaring med lysbildet på slike i forhold til Hella sine DE.

Og sånn Westmoreland-look har jeg sett på en T3. Husker bare ikke hvor.
luftT3
-
-
Posts: 385
Joined: 18 Sep 2012, 07:43
Car: T3 1981
Phone: 90747930
Location: Buvika i sør-trøndelag

Re: Runde lykter BMW-style

Post by luftT3 »

Renax wrote:Når du begynte på rallye lykter, fikk jeg litt lyst å sjekke Jetta II lykter, de er noen cm høyere enn rallyelyktene, ca like breie.
Tipper de går i en firkantlyktgrill med list .

Kunne også tenke meg å prøve å ha kun ytterste firkantlykt i en modifisert grill . Ala "westy front" på Golf II.

Sendt fra min Lenovo P780
Corradolykter kansje
Livar
-
-
Posts: 1981
Joined: 18 Mar 2004, 19:26
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ
Location: Ege
Contact:

Re: Runde lykter BMW-style

Post by Livar »

Har hørt BMW E30 lykter passer fint i T3, må bare borre nye hull for festeskruene.
Hva jeg tenker om utseende på et sånt oppsett er en annen ting.
Gikk en lilla? T3 Doka her i området med sånne lykter før. Den hadde en sort plate som tetta mellom lyktene og grillen. Jobba litt med han som hadde den i 2003, men det var før min T3 karriære begynte.
Neergård
-
-
Posts: 5000
Joined: 17 Jul 2010, 01:46
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848
Location: Røra, Inderøy, Nord-Trøndelag

Re: Runde lykter BMW-style

Post by Neergård »

Jeg har et sett e30 lykter om det skulle være av interesse.
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Post Reply