Nok en Eberspacher tråd - fra Webasto thermo top 3 kw til 5

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
kennyeh88
-
-
Car: VW Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Phone: 46656525

Post by kennyeh88 »

Nå nærmer vinteren seg sakte men sikkert her i Harstad og jeg føler umiddelbart presset av en dieselvarmer som ikke virker! Temperaturen hos svigers kl 5 om morgen var nede i 2 grader [emoji32] Det skal sies at dem bor på Nord Norges kaldeste plass[emoji2]
Denne skal jeg montere selv og under prosessen skal jeg ta bilder slik at det kan bli verdifullt for andre medlemmer her. Hvis jeg kommer meg så langt[emoji2]

Jeg har en Webasto Thermo Top C tror jeg, med ur inne i bilen som fungerer som en parkeringsvarmer. Denne fungerer ikke. Det er sikkert et billigere alternativ å fikse på denne webastoen, men jeg har hatt eberspacher på min forrige T4 og likte godt muligheten å stille inn tidspunkt, varighet på brenningen og se på temperaturen inne i bilen. Så skal allmennheten ha det til at eberspacher er bedre enn Webasto [emoji13]

Har sett på flere brennere og en liten oppdatering på hva jeg har forstått :

D3WZ - er en hjelpevarmer (3 kw)
D5WZ - er også en hjelpevarmer (5kw)
D5WS - er en parkeringsvarmer uten vannpumpe og dieselpumpe.
D5WSC - er en parkeringsvarmer med vannpumpe og evt dieselpumpe?

Jeg ønsker en 5kw eberspacher med fjernkontroll styring.
Fjernkontroll som denne: Image
Med denne får du sjekket temperatur inne i bilen, bestemme hvor lenge den skal brenne, fra 0-120 min. Du kan få ventilert coupe på varmesommerdager. Genialt.

Vil ikke ha APP styring pga da må man ha abonnement, å koster noe i mnd. Det vil jeg ikke ha [emoji13]

Det jeg lurer på hvordan brenner skal man velge? D5WSC eller D5WS?

Image

Hvilken eberspacher har dere montert? Jeg tenker på plass..Som jeg kan lese meg fram til, er at de D5WSC er litt lengere og tykkere? Vil dette skape problem? Hvordan er det med plass?
D5WS er litt slankere og kortere. Med D5WS blir det litt mer montering da denne ikke har vannpumpe integrert. Noen tips om hvor man kan montere vannpumpen?

Monteringseksempel for D5WS:

Image

Monteringseksempel for D5WSC:

Image

Jeg har climatronic i bilen, hvordan kan jeg koble det slik at når eberspacher går alene uten motoren, så er det vifta til eberspacher som styrer vifte hastigheten inne i bilen? Å samme når eberspacher går samtidig som motoren. Da vil jeg kunne styre vifte hastigheten på climatronic panelet selv uavhengig av eberspacher. Hvordan kobles dette? Er det en inngang bak på climatronic panelet som styrer dette?

Kom gjerne med innspill og tips.
Vil gjerne at flere deltar på tråden og bidrar med bilder :)

Sent fra min SM-T805 via Tapatalk
Kenneth Thomassen
1999 Caravelle 2.5 TDI Comfortline Syncro (solgt)
2007 Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Kun kort svar nå pga tid tilgjengelig. Kjøp d5wz med parkvarmer-kit til din bil. Da har du komplett parkvarmersats som du blir meget fornøyd med. Fjernstyreenhet (fjernkontroll eller annet) velger du utenfor dette uansett.
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
kennyeh88
-
-

Re: Nok en Eberspacher tråd - fra Webasto thermo top 3 kw t

Post by kennyeh88 »

Neergård wrote:Kun kort svar nå pga tid tilgjengelig. Kjøp d5wz med parkvarmer-kit til din bil. Da har du komplett parkvarmersats som du blir meget fornøyd med. Fjernstyreenhet (fjernkontroll eller annet) velger du utenfor dette uansett.
Kan du gjerne begrunne hvorfor du tenker på D5WZ og ikke de jeg har listet opp?
Hvordan kan man få fjernstyring? Ligger det i kontakten til eberspacher ?

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Kenneth Thomassen
Theodor
-
-
Car: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
Phone: 93297430

Post by Theodor »

Jeg skal absolutt ikke motsi Neergård, men jeg kan fortelle at jeg med stort hell monterte D4WSC i vår forrige T4, i samme brakett som D3Wen satt. Gikk fra kaputt kjørevarmer til parkeringsvarmer, med minimalt med innsats, og hva jeg vet er ikke 5kW mye større en 4kW. Fordelen sånn jeg ser det er at alt sitter i en burk, så man får en mer kompakt og enklere innstallasjon.

Innsatsen lå vel kort fortalt i å kappe litt i braketten så slangene kunne komme ut i bunn, lage ny "stropp" mot braketten, skjøte slanger inn og ut med vinkler, samt fjerne gammel dieselpumpe og erstatte med rørbit. Det elektriske er da utelatt, mest fordi jeg bygget min egen kabelmatte (hadde ikke original til D4WSC, samt monterte urgammel fjernkontroll). Men kjøper du en båtvarmer, følger vel dette med.
Mvh Øystein Theodor

99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
Neergård
-
-

Post by Neergård »

D5wz passer i original brakett. Trenger forlengelse kun på eksos, alt annet er samme.
Deretter parkeringsvarmersats med egen pumpe settes på rammevangen, dette er løsningen eber anbefaler ved konvertering fra kjøre- til parkeringsvarmer.
Mulig du kan løse det enkelt med wsc-varianter også, men tviler på det er mer prisgunstig.
Frode Neergård

kennyeh88
-
-

Post by kennyeh88 »

Theodor wrote:Jeg skal absolutt ikke motsi Neergård, men jeg kan fortelle at jeg med stort hell monterte D4WSC i vår forrige T4, i samme brakett som D3Wen satt. Gikk fra kaputt kjørevarmer til parkeringsvarmer, med minimalt med innsats, og hva jeg vet er ikke 5kW mye større en 4kW. Fordelen sånn jeg ser det er at alt sitter i en burk, så man får en mer kompakt og enklere innstallasjon.

Innsatsen lå vel kort fortalt i å kappe litt i braketten så slangene kunne komme ut i bunn, lage ny "stropp" mot braketten, skjøte slanger inn og ut med vinkler, samt fjerne gammel dieselpumpe og erstatte med rørbit. Det elektriske er da utelatt, mest fordi jeg bygget min egen kabelmatte (hadde ikke original til D4WSC, samt monterte urgammel fjernkontroll). Men kjøper du en båtvarmer, følger vel dette med.
Ok.. Takk for svar.. Jeg var ute igår å så ned i motorrommet. Jeg kunne se etter litt tørking på klumpen og oppdaget at jeg har en D3WZ som er ombygd til Parkeringsvarmer med et webasto ur?

Men jeg hadde 2 brede kontakter med masse ledninger i? Som så ut som at de tilhørte eberspachern.

Hvordan kan jeg da koble en D5WZ? Jeg har tenkt å montere med fjernkontroll og denne trenger styring fra eber. Kansje jeg kan klippe en ledning som gir signal til eberspacher for å så koble de samme fra fjernkontroll til eber?

Kenneth Thomassen
kennyeh88
-
-

Post by kennyeh88 »

Neergård wrote:D5wz passer i original brakett. Trenger forlengelse kun på eksos, alt annet er samme.
Deretter parkeringsvarmersats med egen pumpe settes på rammevangen, dette er løsningen eber anbefaler ved konvertering fra kjøre- til parkeringsvarmer.
Mulig du kan løse det enkelt med wsc-varianter også, men tviler på det er mer prisgunstig.
Når jeg oppdaget at jeg har D3WZ som er ombygd til Parkeringsvarmer. Da har jo jeg vannpumpe /sirkulasjonspumpe og dieselpumpe klart?
Er vannpumpe /sirkulasjonspumpe og dieselpumpe til 3kw og 5 kw det samme?

Hvordan kan jeg da koble denne fjernkontroll enheten til?

Kenneth Thomassen
Theodor
-
-

Post by Theodor »

Dieselpumpa er ikke lik. Ellers bør det være rett fram. Ooooog som vanlig, søk. Alt du spør om har vært spurt om før. Koblingsskjema følger også med fjernkontrollen, om du kjøper eber original. Kan kobles i parallell med uret du har, vil jeg tro.

(For å ha det klart, jeg er ikke uvillig til å bistå. Men det er snart så mange dubliserte tråder her at informasjonen drukner i seg selv.)
Mvh Øystein Theodor

07 Mazda 5

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
kennyeh88
-
-

Post by kennyeh88 »

Theodor wrote:Dieselpumpa er ikke lik. Ellers bør det være rett fram. Ooooog som vanlig, søk. Alt du spør om har vært spurt om før. Koblingsskjema følger også med fjernkontrollen, om du kjøper eber original. Kan kobles i parallell med uret du har, vil jeg tro.

(For å ha det klart, jeg er ikke uvillig til å bistå. Men det er snart så mange dubliserte tråder her at informasjonen drukner i seg selv.)
Jepp.. Takk for svar! Synes søkefunksjonen på forumet er litt dårlig mtp søk via telefon eller tablet. :(

Kenneth Thomassen
Theodor
-
-

Post by Theodor »

Forresten, har lagt inn en kort beskrivelse nå, på hele prosessen da jeg gjorde installasjonen (om det skulle være av interesse)

viewtopic.php?f=5&t=42861
Mvh Øystein Theodor

07 Mazda 5

kennyeh88
-
-

Post by kennyeh88 »

Theodor wrote:Forresten, har lagt inn en kort beskrivelse nå, på hele prosessen da jeg gjorde installasjonen (om det skulle være av interesse)

viewtopic.php?f=5&t=42861
Takker for svar :)

Skal kjøpe denne tror jeg:

http://m.ebay.com/itm/EBERSPACHER-STAND ... nav=SEARCH

eller D5WZ.

Men er litt usikker mtp kobling av fjernkontroll til D5WZ. Men er det nødvendig med større friskluft slange til eberspachern?

Kenneth Thomassen
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Slangen er lik. Fjernkontroll, her kobles enheten inn på stikket til eber, alt er plug and play.
Frode Neergård

kennyeh88
-
-

Post by kennyeh88 »

Ok takk for svar. Da går jeg til innkjøp av en D5WZ. Med ny dieselpumpe, ny sirkulasjonspumpe og Fjernkontroll .

Sent fra min SM-T805 via Tapatalk
Kenneth Thomassen
Post Reply