Ventil og ventilstyring
-
Wiggo Jensen
- -

- Car: T4 2,5tdi 2000 mod
- Phone: 905 77 005
Ventil og ventilstyring
Bytter ut ventilene i topplokket på grunn av slitasje på ventilstammen og ventilstyringer. Noe som har resultert i et kollosalt oljeforbruk og blågrå illeluktende eksos. Ventilene jeg har kjøpt er av fabrikat TRW og har en diameter på 6,8 mm på ventilstammen. Så må jeg bestille nye ventilstyringer også, og lurer på hvilked innerdiameter disse bør ha ? På Eurodel har de mange forskjellige styringer, en på 6,8 mm en på 6,9 mm og en på 7,0 mm. Og er det noe forskjell på styringene på eksosventilen og innsugsventilen. Er det noe som har god peiling på slikt ?
-
Titan
- -

- Car: 06 Caravelle lang kombi 4Motion AXD
Re: Ventil og ventilstyring
Hvis du har ACV-motor (102hk) så har eksosventiler 8mm ventilstamme, og tilnærmet samme diameter for å få riktig pasning mellom ventilstamme og ventilstyring. Siden det skal være en ganske fin pasning i forhold til hverandre er det vanlig å kjøpe disse samtidig, samt ventiltetninger. Etter montering av de nye styringene er det også vanlig å "lappe" ventilenes anleggsflater (ventil mot ventilsete) vha slipepasta og sugekopp før ventilfjærer etc festes. Ventilsetene dine må også vurderes i tilfelle de er skadet, og lurt å utføre etter at de gamle ventilene er fjernet og før du begynner på den store jobben slik at du kan vurdere om denne toppen er verdt å satse på videre. Det er også viktig å finne riktig metode for å få fjernet og satt inn ventilstyringene, for det er oppvarming og kjøling av delene for å få dette demontert og montert korrekt.
Har selv gjort dette for mange år siden på en bensinmotor (ikke VW), men da hadde jeg god tilgang på utstyr for å få dette utført, og har du ikke gjort dette før så anbefaler jeg at du får hjelp av kyndige til dette.
Får du utført jobben blir det nok slutt på oljeforbruket hvis resten av motoren er i god stand. Oljeforbruk skyldes vanligvis utslitte ventiltetninger, ventilstyringer og/eller skadde sylindre/stempelfjærer.
Lykke til
Har selv gjort dette for mange år siden på en bensinmotor (ikke VW), men da hadde jeg god tilgang på utstyr for å få dette utført, og har du ikke gjort dette før så anbefaler jeg at du får hjelp av kyndige til dette.
Får du utført jobben blir det nok slutt på oljeforbruket hvis resten av motoren er i god stand. Oljeforbruk skyldes vanligvis utslitte ventiltetninger, ventilstyringer og/eller skadde sylindre/stempelfjærer.
Lykke til
-
Wiggo Jensen
- -

- Car: T4 2,5tdi 2000 mod
- Phone: 905 77 005
Re: Ventil og ventilstyring
Ventilhalsene er 6.9 mm og ventilstyringene er 7.0 mm. Har byttet både ventiler og styringer samt tetningene men den ryker ennå litt når jeg starter den. Så enten ligger det litt gammel olje igjen i eksosanlegget eller så er stempelringene dårlige. Prøvde å helle diesel på stempeltoppene og lot det stå. Alle stemplene sto i midtstilling. Etter 4-5 timer var det fritt for diesel på stempel nr.1. nr 2 og 3 noen timer senere, mens stempel 4 hadde ennå diesel dagen etter. Så det er jo tydelig at sylinder nr 1 er litt mere slitt enn de andre. For ordens skyld tappet jeg ut motorolja etterpå. Sylinderene så helt fin ut så det er vel stempelringene som er dårlig. Litt tidlig spør du meg når motoren bare har gått 155 000 km..