Godkjenning av allerede montert ukjent 1,9 diesel ???

Type 2 T1,T2,T3,T4 og T5
Post Reply
Charlemigne
Posts: 45
Joined: 16 Sep 2015, 22:28
Car: T3 1990, syncro diesel
Phone: 91133286
Location: Bergen/Ålesund

Godkjenning av allerede montert ukjent 1,9 diesel ???

Post by Charlemigne »

Sånn er det.
Hva gjør jeg nå?
Jeg har kjøpt en bil med glimrende motor visstnok montert av flinke folk her. Vil gjerne bygge videre på denne syncroen med alt godkjent i utgangspunktet.

Jeg er kanskje litt uvitende, men ønsker råd og veiledning for at det ikke skal koste unødvendig.

F.eks.: Kan jeg bare finne motornummer og dermed opprinnelse (hvor er det? visstnok fra en 94-95 Passat) med litt flaks så er det greit for biltilsynet/godkjenningsmyndigheter?

Eller må jeg montere 1,6 og tilbake etc.?

Tar gjerne mot hjelp -rent praktisk og mot betaling….:

Akkurat nå har jeg solgt dagligbilen (2008 CRV Executive med alt) slik at det enten er frigjort kapital til Caravellen eller også må jeg kjøpe en midlertidig…. eh
Mercedes B-klasse med 184 bensinhester(4WD). KJekt det. Jeg måtte bare teste den. Vil heller bruke pengene på T3-en. Tror jeg.

ALTSÅ:
-A: Jeg ønsker råd om veien til motorgodkjenning.
-B: Jeg har skaffet seter uten belter og bolter og vil prøve å få bilen godkjent som 8-seter ( Etter motor, for å holde det rent eller?)
-C: Har fått snusen i noen gamle utslitte campingseter(framseter, det ene med snurr og begge med "kromspake" og skikkelig bakoverlening fra en LT (med delvis brukne armlener???) Så stilige og litt mer svulmende ut enn de flate jeg har (selv om setetrekkene mine er som nye siden det "alltid" har vært varetrekk på dem(til salgs)).: Er det bra saker eller finner jeg straks bedre et annet sted for billigere enn omstopping og trekking?

INNENFOR URIMELIGHETENS GRENSER (innenfor) Vil jeg bruke en del penger på T3-en, men det må selvfølgelig være liv laga -og helst lovmessig så langt som betimelig -og vel så det.

Bor forresten i Bergen og kjenner en kar som har en svoger (kjenner ham litt og)som har en Amason som HARTVEIT KAROSSERI HAR FIKSET OPP FOR 100.000 ++ skinnseter og mye rust og lakk etc.

Tenkte at jeg kunne høre med dem? Siden jeg er snart millionær (lotto).

Noen bedre?
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: Godkjenning av allerede montert ukjent 1,9 diesel ???

Post by Renax »

Om de LT-stolene er like de i min LT hadde jeg betalt 2000,- for slike med ødelagte trekk, de er fantastiske:-) ISRI lager de beste stolene:-)

Ang motor: så godkjente jeg både seter og senk hos BT (i to omganger) og var etterpå på EU (det også i to omganger) 1.9 var hele tiden montert, og min bil var org 50hk sugediesel. Eneste kommentar var "denna her gikk godt til å vere 1.6l!"

Prata endel med BT om godkjenning, og det er i utgangspunktet ikke umulig å godkjenne en Dieselmotor på <112hk, ettersom 2.1bensin ble levert med 112hk på samme bremsene.

Problemet ligger i å lure noe informasjon om dette fra VW. Send mail til "typegodkjenning@moller.no" (noen bør verifisere eller rette på denne adressen, men du finner den rundtom)
IKKE SNAKK OM STØRRE DIESELMOTOR TIL DE! Send inn med ditt regnr og si du vil bygge om til 2.1l bensin motorkode DJ (112i)
Får du papirer på det er det en smal sak for BT å oversette det papiret til at 90/110hk TDi er innenfor... møller har lett for å slå seg vrange om man skal bygge om til noe som ikke ble levert orginalt...

Godkjenning til 8seter er ingen problem, å skaffe selene er vanskelig... eneste som er lett å få tak i av T3 seter og seler er Suveren kombibenk...


Sent from my Lenovo P780 using Tapatalk
32bGTSyncro
-
-
Posts: 102
Joined: 26 Jul 2015, 00:51
Car: T3 Caravelle Syncro
Location: Bodø

Re: Godkjenning av allerede montert ukjent 1,9 diesel ???

Post by 32bGTSyncro »

Du må kunne dokumentere at motoren kommer fra en Norsk bil og.
Hvorfor er jeg ikke helt sikker på, men sannsynligvis en kombo av at staten skal ha avgifter på alt som bruker bensin, og for å vanskeliggjøre hvitvasking av stjålne biler/motorer.
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: Godkjenning av allerede montert ukjent 1,9 diesel ???

Post by Renax »

Har vel med importering av utenlanske delebiler uten å betale moms å gjøre.. regnr fra en vraket bil med samme motorkode gjør somregel nytten..
Evt bare stille med lua i hånda å forklare at motoren sto i bilen når du kjøpte den. Han jeg prata med sa de ikke gjorde noe stort utav det på så gamle biler/motorer...

Sent from my Lenovo P780 using Tapatalk
32bGTSyncro
-
-
Posts: 102
Joined: 26 Jul 2015, 00:51
Car: T3 Caravelle Syncro
Location: Bodø

Re: Godkjenning av allerede montert ukjent 1,9 diesel ???

Post by 32bGTSyncro »

Du må og dokumentere toppfart med ny motor. Dette gjøres enklest ved å henvise til original girkasse, sålenge denne står i, i kombinasjon med turtallssperre på ny motor.
Turtallssperre må selvsagt være den samme som original motor.
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: Godkjenning av allerede montert ukjent 1,9 diesel ???

Post by Renax »

32bGTSyncro wrote:Du må og dokumentere toppfart med ny motor. Dette gjøres enklest ved å henvise til original girkasse, sålenge denne står i, i kombinasjon med turtallssperre på ny motor.
Turtallssperre må selvsagt være den samme som original motor.
Det har jeg aldri hørt om, men det er i dette tilfellet ingen problem. AAZ har lavere turtallsperre enn JX:-) og myyye lavere enn DJ som er "største motor med samme bremser" org AAZ klarer knapt 120km/t...

Sent from my Lenovo P780 using Tapatalk
32bGTSyncro
-
-
Posts: 102
Joined: 26 Jul 2015, 00:51
Car: T3 Caravelle Syncro
Location: Bodø

Re: Godkjenning av allerede montert ukjent 1,9 diesel ???

Post by 32bGTSyncro »

Det har med bremsekapasiteten å gjøre. Bremsene er i teorien dimensjonert for å kunne stoppe bilen i en viss fart.
Hvor nøye de er på dette vet jeg ikke, men nevner det siden det KAN bli et tema.
Charlemigne
Posts: 45
Joined: 16 Sep 2015, 22:28
Car: T3 1990, syncro diesel
Phone: 91133286
Location: Bergen/Ålesund

Re: Godkjenning av allerede montert ukjent 1,9 diesel ???

Post by Charlemigne »

Takker for mange svar!

Hm. Kanskje jeg skal ringe til høggern og be ham reservere LT-setene…..? Han var t-3-mann selv. Skulle ikke ha så mye for de setene.

Ellers lurer jeg på hva "Suveren kombibenk" er? Den norske jeg har allerede med skillevegg (ubrukelig)?

Kanskje best å ikke bry seg/snakke om motoren. Får ta den biten som det faller. Ellers er jeg altså mest av alt på jakt etter baksete som kan gjøres om til seng. Har skjønt det fins flere løsninger av ymse kvalitet. Noen råd eller tilbud der hadde vært luksus.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Godkjenning av allerede montert ukjent 1,9 diesel ???

Post by OddN »

Charlemigne wrote:Takker for mange svar!

Hm. Kanskje jeg skal ringe til høggern og be ham reservere LT-setene…..? Han var t-3-mann selv. Skulle ikke ha så mye for de setene.

Ellers lurer jeg på hva "Suveren kombibenk" er? Den norske jeg har allerede med skillevegg (ubrukelig)?

Kanskje best å ikke bry seg/snakke om motoren. Får ta den biten som det faller. Ellers er jeg altså mest av alt på jakt etter baksete som kan gjøres om til seng. Har skjønt det fins flere løsninger av ymse kvalitet. Noen råd eller tilbud der hadde vært luksus.
Suveren er det norske firmaet som produserte setene til de norske kombinertbilene (og diverse minibussløsninger), så det er nok det du allerede har...
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: Godkjenning av allerede montert ukjent 1,9 diesel ???

Post by Needforspace »

Henger på et spørsmål her, jeg har en AAZ som kom ut av en Vento. Denne sto montert i min første T3 syncro ved kjøp, ingen anmerkninger på dette på EU, men nå er det aktuelt for meg å bruke denne motoren i en annen bil.
Dessverre er papirene med opplysningen om hvor motoren kom fra like ødelagte som det meste annet som var i den garasjen under brannen, bortsett fra nettopp motoren da.
Kan man spore opp at det er en norsk motor med betalte avgifter utfra motornummeret?
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Tistlo
-
-
Posts: 1371
Joined: 18 Nov 2010, 23:40
Car: plenty
Phone: 97419035
Location: Voss, Hordaland

Re: Godkjenning av allerede montert ukjent 1,9 diesel ???

Post by Tistlo »

møller finner igjen motornummeret , kontakt dei og du vil kanskje få svaret du trenger Jan Ole.

når da gjeld godkjenning av 1.9 i t3 er da somregel nesten ingen grunn til da fordi folk klarar ikkje skille den frå ein orginalmotor. med mindre me snakkar om tdi ombygging gjort på ein rotete måte. men vist da er snakk om mekanisk 1.9 so er da skjelden at nokon legger merke til da eller bry seg. vist du skal vera fin på da kan du slipa vekk merket på blokka med 1.9td og mala over..
ellers er vegen å gå via ein referanse frå møller på at samme bremser er i bruk på diesel og bensinbilar og altso intil 112hk. men hadde ikkje gadda å bry meg med godkjenning på noko som ikkje er verre enn ein 1.9 identisk med orginalmotor.
- 97419035 -
T3 luftkjølt x3
T3 2wd x1
T3 syncro pickup x5
T3 syncro x6
T3 syncro 16" x2
+luftkjølt ukjent mengd.
entusiasme>sunn fornuft
syklist
Posts: 65
Joined: 23 Jun 2010, 08:16
Car: 71 T2a/b Dormobile, T3 Syncro 1.9TD, Citroen Dyane
Phone: 94244616
Location: Gol i Buskerud
Contact:

Re: Godkjenning av allerede montert ukjent 1,9 diesel ???

Post by syklist »

Det gikk helt greit i år da jeg fikk AAZ-en godkjent i Syncro-en. Jeg fortalte Vegvesen her på Gol at forrige eieren sa at det var en AAZ fra en Skoda. Jeg fant nummeret på motor blokk og hadde en lapp med informasjon om ytelsen for en JX og AAZ og det var nok informasjon. Ifølge mannen som så på bilen min var det ikke helt nødvendig fordi forskjellen mellom en JX og AAZ er bare noen fa hestekrefte, men også at det var, teknisk sett riktig å få endringen registret i vognkortet.

Min personlige syn er at jeg ønsker ikke å gi forsikringsselskapet mitt flere grunner til å nekte å utbetale penger i tilfellet at noe går riktig galt.
WV Dormobile D4/6 1971
Citroen Dyane 6 1981
IFA Trabant 601 LX 1982
T25 Syncro AAZ 1990
Post Reply